Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Potrzeba i znaczenie aktywności ruchowej dla dzieci i młodzieży

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1689 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jako nauczyciel wychowania fizycznego doskonale zdaję sobie sprawę z tego, iż aktywność fizyczna jest podstawowym determinantem sprawności fizycznej. Promowanie aktywności ruchowej wydaje się bardzo zasadne i celowe, gdyż współczesna cywilizacja przyczynia się do rozwoju zaburzeń i chorób. Dlatego też stała, systematyczna aktywność fizyczna stanowi warunek ciągłego podnoszenia na wyższy poziom sprawności fizycznej i walorów zdrowotnych.

Nie jest żadna nowością, iż kondycja biologiczna i sprawność fizyczna społeczeństwa polskiego nie jest dobra. W ostatnich dziesięcioleciach jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju nauki i techniki, ludzie pochłonięci troską o wygodniejsze życie coraz częściej zapominają o swej biologicznej egzystencji. Niestety faktem stało się, ze niedostateczna sprawność ruchowa jest najczęściej wymieniana jako jeden z głównych czynników ryzyka nękających nas chorób cywilizacyjnych a cała rzecz zaczyna się oczywiście w rodzinie i szkole. Jeżeli dziecko od samego początku nie znajdzie dostatecznego przykładu i wsparcia wśród najbliższych a następnie w szkole nie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego powoli wrasta w stan hipokinezji.
Aktywność ruchowa jest czynnikiem modelującym w sposób najkorzystniejszy stan funkcjonalny organizmu a doskonałą okazją do wyrównywania niedoboru ruchu w szkole stwarzają zajęcia wychowania fizycznego, które powinny przede wszystkim motywować ucznia do ćwiczeń, rozbudzać potrzebę tejże aktywności oraz dawać wiedzę i niezbędne umiejętności jak się usprawniać i żyć zdrowo, jak uczestniczyć w kulturze fizycznej przez całe dorosłe życie. Zajęcia wychowania fizycznego stanowią doskonałą okazję adaptacji do środowiska społecznego, które w naszych czasach bardzo się skomplikowało. Postawa społeczna dziecka kształtuje się poprzez działania w grupie, poprzez ćwiczenia z partnerem, współzawodnictwo i współdziałanie w walce sportowej. Formy aktywności ruchowej, które wymagają współdziałania i współpracy oraz przestrzegania ustalonych reguł najlepiej przysposabiają do życia społecznego. Systematycznie uprawiane ćwiczenia fizyczne usprawniają czynności układu nerwowego, pozwalają na lepsza orientację i zachowania człowieka w środowisku zewnętrznym. Poprzez ćwiczenia fizyczne można też wpłynąć na prawidłową postawę ciała, odpowiednio kształtować aparat ruchowy, korygować już zaistniałe wady lub przynajmniej zapobiegać dalszemu ich nasilaniu się.
Bez problemu można zauważyć, ze przyczyna głównych chorób tkwi w wadliwym trybie życia, przede wszystkim w nadmiernym spożywaniu pokarmów, braku aktywności fizycznej oraz obciążeniu stresem czyli czynników, które w znacznym stopniu zależą od człowieka. Medycyna nie jest w stanie zapobiec chorobie niedokrwiennej serca, rakowi płuc czy też wypadkom drogowym, zapobiec im można jedynie zmieniając tryb życia i zmniejszając czynniki ryzyka.
Odpowiednio dobrana i kontrolowana rekreacyjna aktywność ruchowa przynosi korzystne efekty powodując:
• zmniejszenie częstości skurczów serca podczas wysiłków występujących podczas pracy zawodowej i w życiu codziennym
• zwiększenie objętości wyrzutowej serca przy niezmienionej objętości minutowej
• zmniejszenie skurczowego ciśnienia tętniczego krwi
• wzrost maksymalnej mocy aerobowej
• korzystne zmiany w układzie ruchu, sile mięśni oraz szybkości i koordynacji ruchów
• zmiany w więzadłach, ścięgnach zmniejszające ryzyko urazów związanych z aktywnym trybem życia
Ostatecznym wynikiem tych wszystkich zmian jest większa możliwość pokonywania wysiłków dnia codziennego, większa odporność na zmęczenie, zmniejszenie ryzyka przeciążenia czynnościowego organizmu i urazów związanych ze zwykłą aktywnością życiową oraz wzrost sprawności ruchowej. Systematyczna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na czynniki ryzyka, powodując utrzymanie odpowiedniej masy ciała, eliminację wszelkiego typu używek oraz obniżając napięcie psychiczne. W ciągu ostatnich lat coraz większe zainteresowanie budzi możliwość wykorzystania różnych form aktywności ruchowej jako czynnika wpływającego na stan psychoemocjonalny człowieka. Jest to zrozumiałe wobec gwałtownego zwiększenia liczby osób dotkniętych dolegliwościami typu nerwicowego oraz zakłóceniami w sferze życia emocjonalnego.
Aktywność ruchowa być może nie przedłuża życia, lecz na pewno podnosi jego jakość, dlatego kreowanie postaw wychowanków powinno stanowić nadrzędny cel wychowania fizycznego. Zatem rola nauczyciela wychowania fizycznego polega na wdrażaniu dzieci i młodzieży do samodzielnej pracy umysłowej oraz racjonalnym użytkowaniu ruchu stosownie do potrzeb i możliwości organizmu, rozwijaniu uzdolnień, motywacji do ćwiczeń, wyzwalaniu inicjatywy i samodzielności organizowania swojego czasu.
Pragnę jeszcze raz podkreślić ogromną rolę zajęć wychowania fizycznego, gdzie zdobyte nawyki i umiejętności stanowią podstawę do samodzielności, do samodzielnego organizowania zajęć pozalekcyjnych, do samodzielnej indywidualnej aktywności fizycznej.

Opracowała mgr Katarzyna Lenort
ZSTiO im. S. Żeromskiego w Częstochowie

Bibliografia:
1. „Lider” nr 3, 1999 r.
2. Bielski J., 1996, Życie jest ruchem. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego, Warszawa.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie