Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda Ireny Majchrzak

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4501 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kilka lat temu jako początkujący nauczyciel przedszkola natknęłam się na ciekawy sposób przybliżania dzieciom umiejętności czytelniczych. Nie byłby może w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że „czytać” uczyły się już 3-4 latki. Zafascynowana możliwościami jakie niesie ta metoda, zagłębiłam się w jej tajniki bardzo dokładnie. Książka dr Ireny Majchrzak zatytułowana właśnie „Wprowadzanie dziecka w świat pisma” w sposób łatwy i bardzo pouczający pozwala wprowadzić tę metodę do codziennej pracy z dziećmi.

Kilka lat temu jako początkujący nauczyciel przedszkola natknęłam się na ciekawy sposób przybliżania dzieciom umiejętności czytelniczych. Nie byłby może w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że „czytać” uczyły się już 3-4 latki. Zafascynowana możliwościami jakie niesie ta metoda, zagłębiłam się w jej tajniki bardzo dokładnie. Książka dr Ireny Majchrzak zatytułowana właśnie „Wprowadzanie dziecka w świat pisma” w sposób łatwy i bardzo pouczający pozwala wprowadzić tę metodę do codziennej pracy z dziećmi.
Podstawowym jej założeniem jest przybliżenie dzieciom świata słów na zasadzie zabaw i gier przynoszących im radość i satysfakcję. Celem nauki czytania jest zrozumienie sensu i znaczenia poszczególnych słów a nie pozbawionych znaczenia poszczególnych liter, dlatego dzieci poznają przede wszystkim wyrazy a dopiero potem litery, z których te wyrazy są zbudowane.
Ta odmienna metoda nauki czytania znajduje zastosowanie jak już wspomniałam
już w przypadku bardzo małych dzieci (3-4 lata). Autorka wyróżnia w niej kilka etapów: Pierwszy z nich to tzw. Etap inicjacji. Na tym poziomie dziecko otrzymuje wizytówkę ze swoim imieniem, które ma dla niego znaczenie emocjonalne (szybsze zapamiętywanie poprzez odniesienie do emocji).
Dziecko z łatwością rozpoznaje swoje imię wśród innych imion dzieci. Następne etapy to wiele gier i zabaw pozwalających dzieciom na poznanie pozostałych imion, wyrazów z najbliższego otoczenia oraz poszczególnych liter alfabetu. Charakterystyczne dla tej metody są nazwy ćwiczeń i hasła takie jak: „sprawdzanie obecności”, „ściana pełna liter”, „deszcz imion”, „targ liter”,
„gra w sylaby”, „nazywanie świata” i inne. Są one zawarte w książce do której lektury serdecznie zachęcam, jednak w ciągu praktycznej pracy powstaje wiele własnych zabaw na bazie założeń tej metody. Pomysłów może być nieskończenie wiele....
W mojej pracy dla usystematyzowania pracy stosuję ogólne plany zabaw na każdy miesiąc dla danej grupy wiekowej. Należy w nich jednak uwzględnić możliwość przesuwania poszczególnych elementów ze względu na indywidualne potrzeby i możliwości dzieci.
W ciągu kilku lat dzięki współpracy z nauczycielkami innych przedszkoli posługującymi się tą metodą, oraz lekturze czasopism i własnym modyfikacjom zgromadziłam szeroką gamę zabaw i ćwiczeń czytelniczych do poszczególnych grup wiekowych. Nie należy jednak ich ściśle przypisywać d wieku dziecka, ponieważ zdarza się, że niektóre dzieci trzy letnie doskonale radzą sobie z zabawami dla pięciolatków i odwrotnie- zainteresowanie pięciolatków nie wybiega poza obszar zabaw z etapu początkowego.
Chciałabym przedstawić kilka propozycji tej metody aby zachęcić inne nauczycielki do wdrażania nawet elementów tej metody, ponieważ widok „maluszków” potrafiących wskazać imię swoje lub kolegi wśród wielu innych jest naprawdę satysfakcjonujący dla nauczyciela, nie mówiąc już o tym, że przygotowanie takiego dziecka już jako sześciolatka do podjęcia nauki w szkole to tylko czysta przyjemność!

KILKA PROPOZYCJI ZABAW DLA TRZY I CZTEROLATKÓW:

- odszukiwanie „swoich” literek w imionach kolegów.
- „Deszcz wizytówek” - nauczycielka rozsypuje wizytówki na dzieci siedzące na dywanie. Każde dziecko ma za zadanie odszukać- wizytówkę ze swoim imieniem.
- „Wiatraczek” - dzieci stoją w kole z nauczycielką, która podaje w prawa stronę kolejne wizytówki. Każde dziecko zatrzymuje swoją a pozostałe podaje dalej.
- „Zabawa w kole” - nauczycielka rozdaje wizytówki na chybił - trafił. Jedno dziecko pozostaje bez kartki i szuka napisu ze swoim imieniem u innych dzieci. P odnalezieniu wizytówki zabiera ją koledze, który teraz musi znaleźć- swoją itd.
- „Rozdajemy wizytówki” - nauczycielka prosi d siebie trzy osoby, które otrzymują po kilka wizytówek. Ich zadaniem jest rozdanie karteczek odpowiednim dzieciom
- „Nasze literki” - dzieci siedzą na dywanie. Przed każdym leży jego wizytówka. Nauczycielka pokazuje p kolei kilka liter alfabetu prosząc, aby przyszły do niej dzieci, które mają w swoim imieniu dane literki.

KILKA PROPZYCJI ZABAW CZYTELNICZYCH DLA DZIECI PIĘCIOLETNICH:

- „ Kto za tobą stoi” - dzieci podzielone na dwie grupy. Połowa dzieci siada na krzesełkach ustawionych w kole twarzą do środka i zamyka oczy do momentu przerwy w muzyce. Pozostałe dzieci maszerują w takt muzyki wokół krzesełek z trzymając w dłoniach wizytówki ze swoimi imionami. W momencie przerwania muzyki dzieci zatrzymują się za krzesłami dzieci siedzących. Stojąc z tyłu nie ujawniają się, a jedynie wysuwają przed oczy dzieci siedzących swoje wizytówki. Zadaniem dzieci siedzących jest odczytanie kto za nimi stoi. Jeśli odczytają prawidłowo następuje zamiana.
- „Rybak” - nauczycielka rozkłada na dywanie odwrócone napisem w dół karteczki
(z wpiętymi do nich spinaczami) z wypisanymi na nich rzeczownikami. Za pomocą wędki z magnesem dzieci kolejno wyławiają „rybki”. Mogą je zatrzymać- jedynie wtedy gdy odczytają co jest na nich napisane.
- „Karty sylabowe” - dzieci siedzą na dywanie w kole. Nauczycielka tasuje karty sylabowe i rozdaje każdemu dziecku dwie pytając: „masz wyraz, czy nie masz wyrazu”? jeżeli dziecko nie ma wyrazu, może dobrać jeszcze jedną kartę. Każde rozdanie przynosi nowe wyrazy.
Jeszcze raz gorąco zachcam do pracy tą metdą i zapraszam do współpracy.

Opracowała Joanna Duda nauczyciel Przedszkola Samorządowego przy ZPO w Woli Filipowskiej./

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie