Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowanie zdrowotne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14940 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Edukacja zdrowotna w nauczaniu zintegrowanym zajmuje priorytetowe miejsce. Powszechnie uznaje się zdrowie jako wartość doczesną najwyższej jakości, dobro natury niewymiernej wartości, największy skarb. Jednak wielu ludzi nie ma wypracowanych nawyków koniecznych dla zachowania dobrego stanu zdrowia.
Umacnianie zdrowia wychowanków powinno być celem każdego wychowawcy, bez względu na jego specjalność. Zdrowie wiąże się ściśle z pojęciem osobowości człowieka, jest elementarnym warunkiem funkcjonowania osobowości wszechstronnej człowieka.


„Kształcenie podstawowych umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających
zdrowiu i życiu”. Program zawierający elementy wychowania zdrowotnego.
Zajęcia pozalekcyjne

Idea wiodąca programu

Edukacja zdrowotna w nauczaniu zintegrowanym zajmuje priorytetowe miejsce. Po-wszechnie uznaje się zdrowie jako wartość doczesną najwyższej jakości, dobro natury nie-wymiernej wartości, największy skarb. Jednak wielu ludzi nie ma wypracowanych nawyków koniecznych dla zachowania dobrego stanu zdrowia.
Umacnianie zdrowia wychowanków powinno być celem każdego wychowawcy, bez względu na jego specjalność. Zdrowie wiąże się ściśle z pojęciem osobowości człowieka, jest elementarnym warunkiem funkcjonowania osobowości wszechstronnej człowieka.
„ Wychowanie zdrowotne ma związek z jakością życia i tworzeniem dobrego, fizycznego, społecznego i psychicznego samopoczucia człowieka. Obejmuje ono nie tylko przekazywanie wiedzy o tym, co jest korzystne lub szkodliwe dla zdrowia, lecz także rozwijanie umiejętno-ści, które pomogą człowiekowi skutecznie wykorzystać tę wiedzę.”(R. Więckowski,1998,
s. 596)
M. Demel (1980) pisze, że wychowanie zdrowotne jest integralną częścią składową kształtowania pełnej osobowości, a polega ona na:
„ 1. wytwarzaniu nawyków bezpośrednio lub pośrednio związanych z ochroną i doskonale-niem zdrowia fizycznego i psychicznego;
2. wyrabianiu odpowiednich sprawności;
3. nastawieniu woli i kształtowaniu postaw umożliwiających stosowanie zasad higieny, sku-teczną pielęgnację, zapobieganie chorobom i leczenie oraz
4. pobudzaniu pozytywnego zainteresowania sprawami zdrowia przez epizodyczne i syste-matyczne wzbogacanie i pogłębianie wiedzy o sobie, jak też o prawach rządzących zdrowiem publicznym” (s. 69)
Podstawowym zadaniem nauczyciela jest troska o to, by uczniowie zdobywali wiedzę żywą i funkcjonalną, której towarzyszą odpowiednie postawy i zachowania.
Jak podkreśla M. Demel „pragniemy wychować ucznia w zasadach zdrowia, wprowa-dzić go w świat kultury zdrowotnej. Trzeba przy tym pozbyć się mniemania, jakoby nauczy-ciel miał tu pełnić jakąś podrzędną rolę wobec lekarza, rolę kibica medycyny dopuszczonego do prac pomocniczych i drugorzędnych. Przeciwnie – jest to właśnie rola awangardowa, czo-łowa pozycja na froncie zdrowia”. (s. 5)

Literatura cytowana:
Demel M. (1980), Pedagogika zdrowia. Warszawa, WSiP
Więckowski R. (1998), Pedagogika zdrowia czy edukacja zdrowotna.
„Życie Szkoły”, nr 10 ss. 595-599

Cele ogólne programu
- uwrażliwianie na potrzeby własnego organizmu
- inspirowanie uczniów do różnorodnych działań na rzecz ochrony i promocji zdrowia
- kształtowanie aktywnej postawy wobec zdrowia własnego i innych
- rozumienie potrzeby gotowości niesienia pomocy innym
- uświadomienie dzieciom sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu
- poznanie podstawowych zasad postępowania w przypadkach zagrożenia zdrowia i życia
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych: skaleczenia, złamania, oparzenia, przeziębienia, ukąszenia przez owady, odmrożenia, udaru słonecznego...
Cele szczegółowe - uczeń:
- rozpoznaje sytuacje zagrożenia zdrowia
- rozumie potrzebę zdrowego odżywiania
- nazywa niektóre uszkodzenia układu szkieletowego (złamanie, skręcenie) oraz skóry (oparzenie, skaleczenie ...)
- wymienia cechy charakterystyczne przeziębienia, awitaminozy ...
- rozpoznaje po objawach ukąszenia przez owady, stan przeziębienia organizmu ...
- stosuje się do poznanych zasad udzielania pierwszej pomocy
- umie korzystać z wyposażenia apteczki i zna działanie podstawowych leków
- wybiera najlepszy sposób postępowania (ratowania) w przypadku zaistniałej sytuacji chorobowej

Treści kształcenia i wychowania

Tematyka zajęć Zakres treści Termin realizacji
1. „ Oj, boli!” - skaleczenia, stłuczenia. Pojęcie skaleczenia, rodzaje ran, zabezpieczanie ran przed zakażeniem - przemywanie, opatrywanie, zmiana opatrunku. wrzesień
2. „Paciorki, koraliki nie do ucha Moniki” – ciała obce w uchu, nosie, oku. Funkcje narządów słuchu, wzroku, węchu. Skutki umieszczania ciał obcych w uchu, nosie, oku. Sposoby postępowania w wyżej wymienionych przypadkach. październik
3. „A – psik” – przeziębienia. Hartowanie ciała. Ubieranie się w zależności od pogody, pory roku i formy aktywności człowieka. Objawy przeziębienia. Powikłania w razie zlekceważenia choroby. Leczenie przeziębienia. listopad
4. „Pan Kotek był chory...” – racjonalne odżywianie. Składniki pokarmowe niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu. Wartości odżywcze produktów spożywczych. Konieczność spożywania różnorodnych pokarmów. Higiena spożywania posiłków. grudzień
5. „Hu, hu, ha – zima zła!” – odmrożenia. Wpływ warunków pogodowych na czas przebywania na świeżym powietrzu. Objawy odmrożeń. Sposób postępowania w przypadku odmrożenia. styczeń
6. „Ciepło, gorąco, parzy” – oparzenia. Prawidłowe posługiwanie się urządzeniami elektrycznymi. Rozpoznawanie sytuacji, które grożą oparzeniem. Podstawowe zasady udzielania pomocy osobom porażonym prądem i poparzonym. luty
7. „Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” – wyczerpanie organizmu. Grupy witamin, ich wpływ na prawidłowy rozwój człowieka. Naturalne źródła witamin. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminy w okresie wiosennym i jesiennym. Awitaminoza – sposób leczenia. marzec
8. „Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała” – zwichnięcia, złamania. Zasady bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych. Skręcenia, zwichnięcia, złamania – przyczyny, objawy, skutki, leczenie. kwiecień
9. „Lata osa koło nosa” – ukąszenia. Owady, których ukąszenie może być niebezpieczne dla zdrowia i życia. Sposoby postępowania w przypadku ukąszenia. Zapobieganie ukąszeniom. maj
10. „Na plaży słońce praży” – oparzenia i udary słoneczne. Poznanie zasad chronienia skóry przed nadmiernym promieniowaniem słonecz-nym. Bezpieczne opalanie. Zagrożenia wynikające z długiego przebywania na słońcu. Zasady postępowania w przypadku oparzenia czy udaru czerwiec



Warunki realizacji , metody, formy, środki

Przedstawiona innowacja obejmuje 10 spotkań, w odstępach miesięcznych (jedno zajęcie – 1,5 godziny). Treści zintegrowane są z określoną porą roku. Przeznaczona jest dla uczniów klasy III f, którzy w obecnym roku szkolnym, w ramach modyfikacji programu, poznają ogólną budowę i podstawy funkcjonowania narządów organizmu ludzkiego. Dzieci będą posiadały fundamentalną wiedzę na temat ciała ludzkiego. Natomiast tematyka planowanej innowacji dotyczy zagrożeń zdrowia i życia związanych z porami roku. Cele programu będą realizowane poprzez metody informacyjne oraz heurystyczne. Wśród metod informacyjnych przeważać będzie wyjaśnianie zarówno werbalne jak i ilustrowane. Natomiast w metodach heurystycznych dominować będą problemowe. Przeplatać się będą różne formy aktywności dziecka: intelektualna, werbalna, percepcyjna, muzyczno – ruchowa, plastyczno – konstrukcyjna. Uczniowie w trakcie zajęć będą mogli wykazać się zdobytą wiedzą. Będą ćwiczyć umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu np. w przypadku złamania czy ukłucia przez owady.
Elementem inspirującym podejmowanie określonej działalności może być tekst literac-ki, scenka dramowa, historyjka obrazkowa czy spotkanie z lekarzem, pielęgniarką, jak rów-nież przeżycia i doświadczenia dzieci. Będą one bazą do kształtowania postaw zdrowotnych.


Ewaluacja programu

Efektem cyklu zajęć będzie opracowanie poradnika zasad zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu, ściśle związanych z treściami omawianymi na zajęciach, pod nazwą „Kalendarz porad doktora Ojboli”.
Ponadto przygotowno test wiadomości i umiejętności dla uczniów. Obejmuje on 20 py-tań. Wśród 3 odpowiedzi na każde pytanie, jedna jest tylko prawdziwa. Za każde prawidło-wo wykonane zadanie uczeń może otrzymać 1 punkt. Najlepsi uczniowie – z liczbą 20 punk-tów – otrzymają dyplom: „Klasowego Ratownika Medycznego”.


Barbara Tobolska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie