Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wspólnie z rodzicami, bez lęku przekraczamy próg przedszkola - program adaptacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3481 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to bardzo ważny znaczący i przełomowy moment w jego życiu gdyż wiąże się on niejednokrotnie z radykalną zmianą trybu życia. Do przedszkola przychodzą dzieci o różnym poziomie przystosowawczym. Dla wielu z nich jest to pierwsze rozstanie z domem rodzinnym, mamą, tatą i pierwszy kontakt z grupą rówieśni-czą. Jedne adaptują się łatwo do grupy przedszkolnej inne mają poważne trudności. Podczas naszych wieloletnich obserwacji zachowań dzieci i rodziców w pierwszych dniach uczęszczania do przedszkola nasunęło się pytanie, „Co zrobić, aby ułatwić adaptację dziecka w przedszkolu?"

„Wspólnie z rodzicami, bez lęku przekraczamy próg przedszkola”
Program adaptacji do grupy przedszkolnej.


Opracowały:
• Urszula Nowak
• Anna Klimczyk
Spis treści
Wstęp.

Rozdział I.

1. Adaptacja wstępna dziecka do grupy przedszkolnej.
2. Cele i zadania programu.
2.1 Główny cel programu adaptacji do grupy przedszkolnej.
2.2. Cele szczegółowe wynikające z celu głównego. 2.3. Zadania programu adaptacji do grupy przedszkolnej.

Rozdział II.

1. Spotkania adaptacyjne dla dzieci i rodziców nowoprzybyłych do przedszkola.
2. Harmonogram spotkań adaptacyjnych.
3. Dobre rady dla Rodziców.
4. Wywiad przed okresem adaptacyjnym w przedszkolu dla rodziców dzieci. 5. Ankieta „Rodzicu sprawdź czy Twoje dziecko jest gotowe do wkroczenia w świat przed-szkolny”

Literatura.


Wstęp
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to bardzo ważny znaczący i przełomowy moment w jego życiu gdyż wiąże się on niejednokrotnie z radykalną zmianą trybu życia. Doprzedszkola przychodzą dzieci o różnym poziomie przystosowawczym. Dla wielu z nich jest to pierwsze rozstanie z domem rodzinnym, mamą, tatą i pierwszy kontakt z grupą rówieśni-czą. Jedne adaptują się łatwo do grupy przedszkolnej inne mają poważne trudności. Podczas naszych wieloletnich obserwacji zachowań dzieci i rodziców w pierwszych dniach uczęsz-czania do przedszkola nasunęło się pytanie, „Co zrobić, aby ułatwić adaptację dziecka w przedszkolu?". Dlatego w trosce o dziecko przekraczające próg przedszkola oraz z uwagi na rangę problemu opracowałyśmy program adaptacji wstępnej: „Wspólnie z rodzicami bez lęku przekraczamy próg przedszkola” Jest to program otwarty, a formy jego realizacji w kolejnych latach będą urozmaicone, stosownie do oczekiwań i potrzeb dzieci i rodziców.

ROZDZIAŁ I
1. Adaptacja wstępna dziecka do grupy przedszkolnej.
Rodzice, którzy po raz pierwszy posyłają dziecko do przedszkola powinni mieć świadomość, że pobyt poza domem z obcymi ludźmi jest dla dziecka bardzo trudny. Może on okazać się wyjątkowo ciężki, jeżeli dziecko wcześniej przebywało wyłącznie "pod skrzydłami" mamy i prawie nigdy nie było pozostawiane pod opieką rodziny lub przyjaciół.
Reakcją dziecka na rozłąkę może krzyk, zamykanie się w sobie. Są to naturalne reakcje na lęk, zagubienie w nowym otoczeniu, narastający brak poczucia bezpieczeństwa. Nowe wa-runki budzą niepokój i niepewność. Maluchowi potrzebny jest czas, aby zaakceptować nową rzeczywistość i przystosować się do niej.
Duży wpływ na adaptację dziecka do grupy przedszkolnej mają rodzice. Jeżeli rodzice w pełni akceptują wybrane przez siebie przedszkole, wychowawców pracujących w grupie i ich metody pracy - tym samym zwiększają szansę swojego dziecka w procesie adaptacji. Aby dziecko łagodnie przekroczyło próg przedszkola konieczne jest by rodzina osobiście wprowadziła i przystosowała dziecko do przedszkola. Pomoc udzielana rodzicom przez przedszkole nie powinna zmniejszać ich poczucia odpowiedzialności za dziecko. Przedszkole i rodzina winny się uzupełniać.
Analizując literaturę pedagogiczną z zakresu adaptacji można stwierdzić, że dziecko musi zaakceptować i przystosować się do:
• nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
• przebywania w dużej grupie rówieśniczej,
• nowego trybu życia i unormowanego rozkładu dnia,
• wymagań stawianych przez wychowawców w zakresie czynności samoobsługowych,
• warunków nowego otoczenia i wymagań związanych ze sposobem korzystania z za-bawek i urządzeń będących do dyspozycji dziecka,
• innej niż w rodzinie pozycji społecznej.
Aby zminimalizować negatywne skutki adaptacji dzieci do przedszkola należy:
• wzbogacić pozytywne doświadczenia w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami na te-renie środowiska rodzinnego,
• zmniejszyć zależność emocjonalną dziecka od rodziców,
• kompleksowo zaplanować prace przygotowawcze z udziałem wszystkich pracowni-ków placówki.
Adaptacją dziecka do grupy przedszkolnej powinni zajmować się wszyscy pracownicy przed-szkola:
Dyrektor, nauczyciele, pracownicy obsługi oraz rodzice dzieci wstępujących do przedszkola.
2. Cele i zadania programu.
Program „Wspólnie z rodzicami przekraczamy próg przedszkola" stanowi integralną część z programami, które są realizowane w naszej placówce oraz jest zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
Nowe alternatywne metody w pracy z dziećmi wpływają na pełniejszą ich aktywizację, uczą nawiązywania prawidłowych stosunków interpersonalnych. Pozwalają rozwinąć aktywność twórczą dziecka. Stosowane, aktywne metody stanowią doskonałe wprowadzenie do dalszych działań edukacyjnych.

2. 1. Główny cel programu „Wspólnie z rodzicami, bez lęku przekraczamy próg przed-szkola”
Głównym celem naszego programu jest to, aby dzieci bezstresowo przekroczyły próg przedszkola, czuły się tu bezpiecznie, a rodzice mieli poczucie bezpieczeństwa o swoje dziec-ko, a także znali i akceptowali cele i zadania naszego przedszkola.
2.2. Cele szczegółowe wynikające z celu głównego.
• mobilizowanie rodziców do udzielania wsparcia psychologicznego własnemu dziecku
o propagowanie fachowej literatury psychologiczno - pedagogicznej
o organizowanie wspólnych zabaw dzieci i rodziców
o zajęcia otwarte
• obniżenie lęku rodziców związanego z oddaniem dziecka do przedszkola
o zabawy integracyjne z rodzicami
o rozmowy indywidualne
o zebrania grupowe
o pogadanki - psychologa, pedagoga, logopedy
• wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkol-nych
o wspólne z rodzicami zwiedzanie pomieszczeń przedszkolnych
o umożliwienie dziecku poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa
o wprowadzenie dziecka w świat wspólnoty rówieśniczej
o pomoc w odnajdywaniu w niej swojego miejsca
o wzmocnienie więzi emocjonalnej między dziećmi
o odczuwanie akceptacji i uznania wśród grupy rówieśniczej
• wyrabianie w dziecku orientacji czasowej, dotyczącej rozkładu dnia w grupie
o zabawy rodziców z dzieckiem w przedszkole
o przybliżanie mu nowego rytmu dnia i rozkładu zajęć
o wpajanie dzieciom wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z zabawek, pomieszczeń i sprzętu przedszkolnego
o dziecko uczy się cierpliwości
o dbania o porządek
o dzielenia zabawkami
o potrafi zdyscyplinować się naśladując rówieśników
• wyrabianie poczucia przynależności przedszkolnej
o wdrażanie do dbania o zabawki
o sprzęt jako wspólne dobro
o wykonywanie wystawek prac dzieci

2. 3. Zadania programu adaptacji do grupy przedszkolnej.
• stwarzanie możliwości do nawiązywania bliskich i serdecznych kontaktów z rówie-śnikami, personelem przedszkola oraz innymi dziećmi
• wytworzenie pogodnej i miłej atmosfery w grupie opartej na akceptacji, bezpieczeń-stwie i zaufaniu
• wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja" w oparciu o zaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa
• ukazanie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami
o właściwe reagowanie na emocje innych
o kontrolowanie własnych zachowań w stosunku do innych dzieci personelu i rodziców
• wyrabianie więzi emocjonalnej ze środowiskiem przedszkolnym oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną .
Rozdział II
1. Spotkania adaptacyjne dla dzieci i rodziców nowo przybyłych do przedszkola
Celem spotkań adaptacyjnych jest: - oswojenie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielami - przełamanie obaw przed pójściem do przedszkola i rozstaniem z rodzicami - zachęcanie do przychodzenia do przedszkola w oczekiwaniu ciekawych zajęć, zabaw - poszerzenie kontaktów z rówieśnikami - obniżenie lęku rodziców związanego z oddaniem dziecka do przedszkola - mobilizowanie rodziców do udzielenia wsparcia psychologicznego własnemu dziecku




2. Harmonogram spotkań adaptacyjnych
Termin – cel Sposoby realizacji Korzyści dla dzieci, rodziców, przedszkola

Kwiecień
Zapisy dzieci do przedszkola
Rozmowy indywidualne z rodzi-cami i dziećmi podczas zapisy-wania do przedszkola
-Nawiązanie pierwszego kontak-tu z rodziną dziecka i dzieckiem zapoznanie z salą, łazienką, szat-nią, umożliwienie dziecku ob-serwacji zabaw starszych dzieci na sali
- Rozdanie rodzicom ulotek in-formacyjnych o naszym przed-szkolu (numer telefonu, warunki lokalowe, kadra, koszty pobytu, proponowane zajęcia itp.)
- Udzielanie przez nauczycielki fachowych porad, proponowanie fachowej literatury dotyczącej adaptacji dziecka w przedszkolu - dziecko zapoznaje się z nauczy-cielką, przedszkolem
- rodzice zapoznają się z panią, panią dyrektor, nawiązują pierw-szy kontakt emocjonalny
- przedszkole zdobywa zaufanie u rodziców dziecka oraz samego dziecka
- rodzice otrzymują istotne, intere-sujące ich informacje o przed-szkolu

- rodzice uzyskują pomoc i wspar-cie dotyczące porad, literatury, gdzie szukać informacji


Kwiecień
Dzień otwarty dla wszystkich chęt-nych dzieci
- Spotkanie dzieci i rodziców z nauczycielkami przedszkola
- Zabawy i zajęcia integracyjne w poszczególnych grupach
- Zachęcanie rodziców do wspólnej zabawy ze swoimi dziećmi
- Zabawy na placu przedszkol-nym, ( jeżeli są sprzyjające wa-runki atmosferyczne) wspólnie z rodzicami i innymi dziećmi
- Udział w zajęciach dodatko-wych ( rytmika, zajęcia taneczne itp.)
- dzieci mogą poznać nowych kolegów, zapoznać się z całym przedszkolem, placem przed-szkolnym
- rodzice lepiej poznają organiza-cję pracy przedszkola, zapoznają się ze wszystkimi pracownikami przedszkola
- przedszkole promuje swoją pra-cę na zewnątrz
- rodzice, którym się podoba w naszym przedszkolu, polecają naszą placówkę innym rodzicom



Maj
Spotkania adapta-cyjne w przedszko-lu w małych gru-pach (najwyżej 10 osobowych) 1raz w tygodniu w wyzna-czony dzień.
- Spotkania dzieci wspólnie z rodzicami w wyznaczonym ter-minie( 1 dzień w tygodniu) na terenie grupy wiekowej
- Udział w zabawach, zajęciach organizowanych przez nauczy-cielki( wg własnego uznania)
- Przeprowadzenie z rodzicami „Wywiadu przed okresem adap-tacyjnym”
- dzieci coraz lepiej poznają przedszkole, uczą się orientować w pomieszczeniach przedszkola
- poznają dobrze kolegów, kole-żanki, panią.
- rodzice mają okazję poznać pra-cę nauczyciela, atmosferę panują-cą w grupie, relacje między na-uczycielem, a dziećmi
- przedszkole coraz lepiej poznaje rodzinę dziecka, oraz samo dziec-ko
- przedszkole gromadzi istotne wiadomości dotyczące charakteru, usposobienia dziecka, jego ulu-bionych zajęć, zabaw itp.

Czerwiec
Spotkania eduka-cyjno-informacyjne na terenie przed-szkola

- Spotkania rodziców z panią dyrektor, personelem przedszko-la, oraz zaproszonymi gośćmi: psycholog, pedagog, logopeda z PPPP w Koniecpolu
- Wypełnianie ankiety przez ro-dziców „ Rodzicu sprawdź czy Twoje dziecko jest już jest go
- zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym „Wspólnie z rodzicami bez lęku przekraczamy próg przedszkola”
- rodzice dowiadują się iż współ-praca z personelem przedszkola to podstawa adaptacji dziecka w przedszkolu
- Przedstawienie rodzicom „ 10 dobrych rad dla mądrych rodzi-ców”
- Odpowiadanie przez pracowni-ków przedszkola na wszystkie nurtujące rodziców pytania
- rodzice są poinformowani przez specjalistów, że płacz dziecka na początku pobytu w przedszkolu jest rzeczą naturalną
- rodzice uświadamiają sobie co ich dziecko już wie a czego jesz-cze musi się nauczyć przed rozpo-częciem uczęszczania do przed-szkola
- przedszkole zyskuje prestiż, za-ufanie rodziców
- rodzice uświadamiają sobie, że ich dziecko jest ważne, mogą li-czyć na pomoc profesjonalistów z dziedziny: psychologii, dydaktyki oraz innych
Czerwiec
Dalsze spotkania w małych grupach (1 raz w tygodniu dla chętnych rodziców i dzieci)


Wrzesień-Październik
Spotkania organi-zowane w przed-szkolu pod hasłem: „Mamo, tato- po-bawcie się z nami”

- Udział dzieci w zajęciach organizowanych zarówno w salach jak i na placu przedszkolnym
- Umożliwienie rodzicom prze-bywania wspólnie ze swoimi pociechami na terenie przedszko-la (odpowiedniej grupy wieko-wej)
- Udział w zajęciach, zabawach z rodzicami organizowanych przez nauczycielki z myślą o nowo przybyłych dzieciach i ich rodzicach
- Wypełnianie przez rodziców ankiety dotyczącej oceny spotkań adaptacyjnych

- nawiązanie serdecznych, peł-nych zaufania, stosunków między nowymi dziećmi oraz ich rodzi-cami
- dzieci coraz lepiej orientują się w pomieszczeniach przedszkola
- odświeżają swoje znajomości sprzed wakacji (dzieci, panie)
- rodzice integrują się, nawiązują znajomości, przyjaźnie
- dzieci mają możliwość bliskiego kontaktu emocjonalnego z rodzi-cami
- przedszkole ma coraz lepsze kontakty z rodzicami
- dzieci mają możliwość rozwija-nia ekspresji ruchowej, słownej, plastycznej, muzycznej pod opie-ką swoich rodziców
- przedszkole ma możliwość uzy-skania informacji zwrotnych o celowości organizowania spotkań adaptacyjnych dla rodziców

Wrzesień
Odwiedziny dziecka w rodzinnym domu


Październik
- Odwiedziny nauczyciela w do-mu rodzinnym dzieci, które mają trudności z adaptacją w przed-szkolu


- Uroczystość „Pasowanie na przedszkolaka”
- lepsze poznanie przez nauczycielki środowiska rodzinnego swoich wychowanków, warunków mieszkaniowych,
- lepsze poznanie dziecka, zdoby-cie jego zaufania

- udział rodziców w uroczystości, możliwość obserwowania swojej pociechy podczas występów arty-stycznych
- dziecko ma możliwość zaprezen-towania swoich zdolności, umie-jętności przed gronem rodziców

3. 10 dobrych rad dla mądrych rodziców:

1. Nie posyłaj po raz pierwszy dziecka do przedszkola, gdy w rodzinie dokonują się istotne zmiany. (narodziny nowego dziecka, zmiana miejsca zamieszkania) które niosą ze sobą niepewność. Dzieci potrzebują w tym czasie szczególnie dużo poczucia bez-pieczeństwa i stabilności, aby znów nabrać pewności siebie.

2. Ciesz się razem z dzieckiem, że idzie do przedszkola.

3. Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź. (krótkie rozstania ułatwiają dzieciom start w przedszkolu, ponieważ wtedy dzieci ła-twiej kierują swoją uwagę na nauczycielkę, albo na inne dziecko)

4. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to, chociaż raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.

5. Nie obiecuj dziecku nagrody za to, że pójdzie do przedszkola. Kiedy będziesz odbie-rać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupy-wania.

6. Pozwól zabrać dziecku z domu jego ulubioną zabawkę.

7. Jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne, postaraj się, żeby przez kilka dni
odpro-wadzał dziecko do przedszkola tato. Rozstania z tatą są mniej bolesne.

8. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wyda-rzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres. Samo zacznie opowiadać w odpowiednim dla siebie momencie.

9. Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko z uśmiechem!

10. Zawsze dotrzymuj danego dziecku słowa – dziecko raz oszukane straci do Ciebie za-ufanie.

4. Wywiad przed okresem adaptacyjnym w przedszkolu dla rodziców dzieci.
- jaki jest charakter dziecka? - jakie są ulubione zabawy dziecka? - jakim było niemowlęciem? - jak przebiegała ciąża? - czy od swoich narodzin przeżyło jakieś trudne doświadczenie? (zabiegi medyczne, wypadki)
- z kim najchętniej dziecko przebywa w rodzinnym domu? - czy i z kim dziecko zostawało pod nieobecność rodziców? - przez jaki okres czasu dziecko przebywało pod opieką innych osób? - czy przedszkole jest najlepszym miejscem na rozłąkę z rodzicami? - czy dziecko ma ulubione zabawki, które może przynosić ze sobą? - czy dziecko ma ulubione bajki, książeczki? - jakie są sposoby na uspokojenie dziecka? - czy dziecko ma jakieś kłopoty ze zdrowiem? - kto dziecko będzie przyprowadzał i odbierał z przedszkola? - czy dziecko nie ma wstrętu do jakiś potraw, czynności? (np. leżakowanie)
Na podstawnie tej rozmowy podejmuje się odpowiednie decyzje dotyczące sposobu postępo-wania z dzieckiem, które mogą ulec zmianie w miarę rozwoju dziecka.

5. Ankieta dla rodziców, którzy chcą sprawdzić czy ich dziecko jest gotowe do wkroczenia w świat przedszkolny.

Moje dziecko: 1. Załatwia swoje potrzeby fizjologiczne: a) zdarza się w pieluchę ale już często korzysta z toalety b) tylko w ubikacji ale z pomocą dorosłego c) tylko w ubikacji samodzielnie 2. Ubiera się i rozbiera: a) jeszcze nie potrafi wymaga wsparcia dorosłych b) przy niewielkiej pomocy opiekuna c) samodzielnie 3. Myje ręce i buzie: a) wyręczane jest przez opiekunów b) trzeba mu pomóc c) radzi sobie samo całkiem dobrze 4. Zjada posiłki przy stoliku: a) karmione i zachęcane do jedzenia zabawą b) siedzi grzecznie przy stoliku, lecz czasem trzeba je pokarmić c) radzi sobie samo całkiem dobrze 5. Mówi: a) używa neologizmów (własnego języka), denerwuje się, gdy nie jest rozumiane przez oto-czenie b) ma niewielki zasób słów, ale radzi sobie dobrze i chętnie współpracuje c) jego mowa jest poprawna, zasób słów zgodny z możliwościami tej grupy wiekowej 6. Nawiązuje kontakty z nowo poznanymi osobami: a) boi się nieznajomych osób, potrzebuje dużo czasu aby ich zaakceptować b) jest początkowo nieufne, ale zachęcone przez opiekunów szybko przełamuje bariery c) nie ma problemów, lubi rozmawiać ze wszystkimi i ufa nawet nowo poznanym osobom 7. W nowym otoczeniu: a) czuje się zagubione, nie opuszcza opiekuna na krok b) początkowo długo obserwuje a w końcu odważnie zaczyna je zwiedzać c) wszystko co nowe daje mu możliwości nowej zabawy 8. Pozostawione z obcą osobą: a) płacze i wzywa przyjścia mamy, taty b) jest smutne, ciężko mu się przyzwyczaić do nieobecności osób bliskich, ale nie robi trage-dii c) zadaje dużo pytań, chce poznać nowego opiekuna i przechodzi do zabawy jakby nic nowe-go się nie wydarzyło
9. Przebywając w grupie dzieci: a) siedzi w kąciku i obserwuje, często trzyma w rączce swoją ulubioną zabawkę b) potrafi bawić się wśród innych dzieci, nie zabiera innym zabawek, nie jest agresywne w stosunku do nich c) bawi się chętnie, czuje się panem tego terytorium i zabawek. To ono decyduje, kto, gdzie i czym się bawi 10. Wydając mu polecenie: a) nie rozumie jak można coś od niego wymagać i nie reaguje b) dostosowuje się do poleceń, stara się wykonać tak, aby go pochwalono c) doskonale rozumie, ale stara się przerzucić „robotę” na innych 11. Bawiąc się na placu zabaw: a) czyni tak, żeby się nie ubrudzić, bo mama będzie się gniewać b) to się da uprać, a zabawa to fajna rzecz; bawi się w wyznaczonym miejscu c) a co tam pani, najlepiej to od razu sprawdzić wszystko, co jest na placu 12. Idąc na spacer: a) trzyma się kurczowo za rękę opiekuna, idzie spokojnie b) idzie na luzie, posłusznie, rozgląda się ciekawie, komentuje c) wszystko go interesuje, trzeba przywoływać go do porządku by się nie oddalało

Odpowiadając na poszczególne punkty, zaznacz sobie rodzicu, przy odpowiedzi najbliższej postępowaniu Twojego dziecka znaczek. Teraz sprawdź, która wersja a, b czy c otrzymała największą ilość znaczków.

Jeżeli a) – Musisz jeszcze popracować ze swoją pociechą, dać mu więcej samodziel-ności, nie wyręczaj go we wszystkim, niech wyleje, źle założy ubranko, pobrudzi się, ale ma-łymi krokami dojdziesz do zachowań pożądanych. Przebywaj więcej z dzieckiem w środowi-sku rówieśników, pozwól mu decydować, daj mu więcej swobody, tylko obserwuj z boku i zachęcaj, ale nie nachalnie. Staraj się na chwile pozostawić dziecko pod opieką znajomych, niech dziecko zrozumie, że opiekun wskazany przez Ciebie jest przyjacielem, a Ty wrócisz i nie należy z tego robić tragedii. Zmień swoje postępowanie, bycie nadopiekuńczym prowadzi do zaburzeń rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.

Jeżeli b) – Nie martw się wszystko jest w normie. Twoje dziecko pozostawione samo w przedszkolu, chodź na początku będzie trochę marudziło, to ma dobre podstawy do przyję-cia nowych norm zachowań. Po czasie aklimatyzacji nie poznasz swojej pociechy; będzie wesołe, otwarte, chętnie opowie o tym, co nowego go spotkało, będzie wykonywać wiele no-wych czynności, o które byście je nie podejrzewali.

Jeżeli c) – Jest ono bardzo dobrze przygotowane do przyszłego bycia przedszkola-kiem; jednak będąc tak odważnym, wszechobecnym i ciągle poszukującym tego, co nowe, może sprawiać kłopoty w okiełznaniu go. Wskazane jest wytłumaczyć dziecku, że należy czasem z dystansem podchodzić do nowości, być bardziej ostrożnym, uważnym i współżyć z innymi dziećmi, dzielić się z nimi. Rodzice tych dzieci mogą się spodziewać uwag od wy-chowawcy grupy o przeszkadzaniu podczas zajęć, używania siły wobec rówieśników i nie dostosowywania się do ogólnie przyjętych zasad panujących w przedszkolu. Współpracując z nauczycielem i przyjmując wspólny front można osiągnąć niemal ideał przedszkolaka.

6. Ankieta dla rodziców oceniająca spotkania adaptacyjne.

DRODZY RODZICE !
Uprzejmie proszę o dokonanie oceny spotkań adaptacyjnych dla dzieci nowoprzybyłych do przedszkola Wiedza uzyskana dzięki tej ankiecie, pomoże nauczycielom z naszego przed-szkola, wzbogacić i usprawnić spotkania adaptacyjne w następnych latach.
ANKIETA
1. Czy, braliście Państwo udział w spotkaniach adaptacyjnych?:
a. tak, we wszystkich,
b. tak, okazjonalnie, (zakreśl wybraną odpowiedź)
c. nie, nie uczestniczyliśmy (proszę podać przyczynę)
......................................................................................................
......................................................................................................
2. Czy, zawsze dziecko chętnie szło do przedszkola?
a. tak,
b. nie,
c. częściowo (zakreśl wybraną odpowiedź)
3. Co, w przedszkolu podobało się dziecku najbardziej? (napisz)
.........................................................................................................
.........................................................................................................
4. Co, podobało się Państwu? (napisz)
.........................................................................................................
.........................................................................................................
5. Jak, Państwo oceniacie spotkania adaptacyjne?
a. dobre i potrzebne,
b. pomocne dla mnie i mojego dziecka,
c. niczego nie dają, (zakreśl wybraną odpowiedź)
6. Co, zdaniem Państwa należałoby zmienić? (zaproponuj)
..........................................................................................................
..........................................................................................................
SERDECZNIE DZIĘKUJĘ!



Literatura wykorzystana przy opracowaniu programu:
1. Chauvel D., Casanova M. „Podręcznik przedszkolanki” wyd. Cyklady Warszawa 1998
2. Friedl J. Moje dziecko idzie do przedszkola- Poradnik dla Rodziców Jedność Kielce 2001
3. Gruszczyk-Kolczyńska E. Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić /w/ Edukacja w przedszkolu, RABE grudzień 1998
4. Gruszczyk-Kolczyńska E. Zielińska E. Płaczę rozpaczam, gdy muszę iść do przed-szkola - o kłopotach adaptacyjnych i o tym, w jaki sposób można je zmniejszyć /w/ Wychowanie w przedszkolu 2000 nr 10
5. Kaiper M. Przedszkole bliżej domu /w/ Wychowanie w przedszkolu 1984 nr 2
6. Kąkol M. Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola /w/ Wy-chowanie w przedszkolu 1988 nr 2
7. Lubowiecka J. Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola WSiP War-szawa 2000

Opracowały: Urszula Nowak, Anna Klimczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie