Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola nauczyciela języka polskiego w kształtowaniu świadomości moralnej młodzieży

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6071 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W świetle założeń programu języka polskiego współczesna szkoła ma nie tylko za zadanie dostarczyć podstawowego zasobu wiedzy faktograficznej, ale musi nade wszystko przygotować swoich uczniów do trwającego przez całe życie procesu samokształcenia, w którym szczególną rolę pełni książka na tle innych środków masowego przekazu.
Przygotowanie wychowanków do samodzielnego uczenia się oraz samokształcenia jest zatem jednym z głównych zadań współczesnej szkoły.
Aby je zrealizować skutecznie uczeń musi:
1. opanować technikę pracy z książką,
2. technikę biblioteczną,
3. zdobyć umiejętność korzystania z prasy, radia i telewizji.
Warunkami koniecznymi są również:
1. wykształcone nawyki posługiwania się efektywnymi technikami pracy
umysłowej,
2. nabyta umiejętność sporządzania notatek.
Do osiągnięcia tych sprawności potrzebne są:
1. odpowiednio rozwinięta motywacja,
2. wzbudzane i rozwijane zainteresowania,
3. systematycznie wzmacniana wytrwałość w osiąganiu postawionych sobie celów.
Cenne usługi w pracy samokształceniowej oddaje księgozbiór podręczny, dobierany odpowiednio do poziomu umysłowego, psychiki i zainteresowań dziecka.
Jest on systematycznie i racjonalnie uzupełniany nowymi pozycjami w postaci:
1. encyklopedii,
2. słowników,
3. leksykonów,
4. roczników czasopism.
W myśl założeń programu współczesna szkoła powinna wyrabiać u swojego ucznia odpowiednie nawyki w prawidłowym i sprawnym korzystaniu z księgozbioru podręcznego oraz bibliografii naukowej, która znajduje się także w bibliotekach pozaszkolnych.
Podstawowym celem działania nauczyciela polonisty jest systematyczne oraz skuteczne wyrabianie u uczniów umiejętności korzystania z dostępnych im źródeł wiedzy takich jak:
1. encyklopedie,
2. słowniki,
3. leksykony,
4. atlasy,
5. opracowania monograficzne,
6. książki i czasopisma o charakterze popularno-naukowym oraz społeczno –
politycznym.
Systematyczne obcowanie ze źródłami informacji naukowej rozwija kulturę czytelniczą uczniów, na którą składają się:
1. ich zainteresowania,
2. motywacje,
3. kompetencje czytelnicze,
4. umiejętność pracy z książką,
5. technika biblioteczna,
6. technika i higiena pracy umysłowej.
Uczeń zapoznając się z literaturą i sztuką narodową zdobywa świadomość moralną, rozpoznaje świat wartości uniwersalnych, zawartych w kulturze grecko- rzymskiej i chrześcijańskiej.
Czytanie tekstów literackich powinno służyć przekazywaniu wiedzy o moralności w głębszym, ogólnohumanistycznym rozumieniu wartości duchowych.
Polonista we współczesnej szkole:
1 .Nie może unikać zagadnień związanych z problematyką moralną. Musi on podejmować pytanie o:
a. człowieczeństwo
b. powołanie człowieka
c. jego godność

2. Jest pośrednikiem między wartościami zawartymi w dziełach naszego piśmiennictwa, a psychiką uczniów, pośrednikiem, tłumaczem, interpretatorem, komentatorem tych wartości – zmaterializowanych uczuć, myśli, dążeń wybitnych, a czasem najwybitniejszych Polaków.

3. Rozbudzając potrzeby obcowania ze światem wyższych wartości kulturowych, moralnych, filozoficznych, obywatelskich i estetycznych musi zadbać o pełny kontakt uczniów z całym dziedzictwem tradycji narodowej oraz z całym dorobkiem kultury współczesnej.

4. Musi uświadamiać uczniom, iż język jest formą działania i zachowania człowieka w środowisku społecznym. Na każdym spoczywa moralny obowiązek ochrony rozwijania polskiej mowy, aby nie stała się ,,wysypiskiem śmieci”.

5. Rozbudza poczucie odpowiedzialności za losy własnego języka, za przywrócenie polszczyźnie, kształtowanej przez wieki, urody i żarliwości.

6. Zobowiązany jest do przekazania pewnego zbioru wyobrażeń i ocen, składających się na świadomość humanistyczną, która kształtuje poczucie godności, że jest się człowiekiem i należy do świata ludzi, że życie ludzkie jest najwyższą wartością, że wartością jest ludzka wspólnota i solidarność, otwarcie ku ludziom, niesienie pomocy innym.

7. Ucząc jasnego wyrażania własnych, samodzielnych poglądów uświadamia uczniom, że język nas określa, uczy logiki, ale i etyki.
Poprzez język w szkolnej komunikacji dydaktycznej uczymy nie tylko logicznego myślenia, lecz i etyki przez uwrażliwienie uczniów na walory moralne i etyczne języka.
Jeśli przyjmiemy, iż etyka jest zbiorem pisanych i niepisanych, zakodowanych w naszej świadomości zasad, imperatywów takich, jak: bądź uczciwy, rzetelny, sprawiedliwy, prawdomówny - znaczy to, że trzeba ,,właściwe dać rzeczy słowo”, a więc nie tylko je rzetelnie nazywać, ale przedtem poznać i ocenić.

,,Człowiek jest sobą przez prawdę i staje się bardziej sobą przez coraz
pełniejsze poznanie prawdy”.
C.K. Norwid
Słowo powinno być więc sprawiedliwe i adekwatne.

8. Oceniając każdego ucznia czy też postać literacką, powinien zwracać uwagę, iż ma to być poszukiwaniem prawdy o tym człowieku i jednoczesnym poszerzeniem refleksji psychologicznej, uczeniem bycia uczciwym w dawaniu językowego świadectwa indywidualnym właściwościom postaci i wyrozumiałym w ocenie człowieka jako istoty złożonej, rozwijającej się przez całe życie, mającej szansę wyboru na drodze do kształtowania wartościowej, harmonijnej osobowości.

9. Wpaja uczniom, iż język ich musi łączyć postawę rozumną oraz uczuciową, tj. zarówno gramatyczno-logiczne wartości, jak i elementy piękna, barwność, malarskość, muzykalność, rytmikę. Takie potraktowanie języka jest wartością godną najwyższego szacunku, miłości i przywiązania.

10. Ceni twórcze myślenie. Jest wrażliwy na wszelkie nowe idee, problemy, pomysły, pytania wychodzące od uczniów i okazuje, że je ceni. W ten sposób zachęca do kontynuowania prób znacznie cenniejszych niż reprodukowanie wiadomości.

11. Kreuje w klasie atmosferę twórczą. Uczniowie powinni poznać, że twórcze pomysły spotykają się w klasie z uznaniem i są wykorzystywane przez kolegów.

Refleksje nad językiem jako środkiem komunikacji społecznej chronić winny uczniów przed przyswajaniem sobie mowy zautomatyzowanej, oduczającej od myślenia, a więc mowy zastąpionej pustym frazesem i podatnej do swoistych społecznych nadużyć. Jednoznaczność i precyzja słowa- to także postulat społeczno-moralny, związany ze zrozumieniem roli i miejsca języka w praktyce społecznej.
Zatem główną funkcją nauczyciela jest funkcja kreatywna, gdyż wszystkie działania ludzkie, prawdziwe działania humanistyczne, są przesiąknięte pierwiastkiem twórczości.
Wyraźne określenie wizji osobowości respektującej wartości uniwersalne i ponadczasowe, którą polonista chce ożywić w uczniu na jego drodze do własnej samorealizacji, opromienia miłość do człowiek, a twórcza praca urzeczywistnia.


BIBLIOGRAFIA
1. S. Bortnowski, Jakim ma być dobry polonista?, ,,Polonistyka” 1995, nr 2
2. I. Feszczyn, O niepokojach polonisty, ,,Polonistyka” 1998, nr 7
3. B. Kołcz, Ocalić wartość swojego przedmiotu, ,,Polonistyka” 1995, nr 5
4. D. Motowicka, Jaki polonista?, ,, Polonistyka” 1995, nr 5
5. M. Wolan, O poprawną wymowę w szkole, ,,Polonistyka” 1998, nr 2

Opracowała: mgr Joanna Łopusińska - nauczyciel jęz. polskiego
PSP w Kraszewicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie