Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Osoby znaczące dla dziecka w wieku przedszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2197 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Człowiek żyje wśród ludzi w określonej formacji historycznej i określonej kulturze. Od chwili urodzenia wchodzi w skład grupy społecznej. Jest członkiem narodu, obywatelem państwo, członkiem rodziny, która z kolei należy do jakiejś grupy społecznej.
Każdy człowiek pełni w społeczeństwie różnorodne role społeczne. Rola społeczna to sposób zachowania, którego oczekuje się od jednostki ze względu na miejsce, jakie zajmuje ona w grupie społecznej.

Opracowała: Urszula Kowalska


Człowiek żyje wśród ludzi w określonej formacji historycznej i określonej kulturze. Od chwili urodzenia wchodzi w skład grupy społecznej. Jest członkiem narodu, obywatelem państwo, członkiem rodziny, która z kolei należy do jakiejś grupy społecznej.
Każdy człowiek pełni w społeczeństwie różnorodne role społeczne. Rola społeczna to sposób zachowania, którego oczekuje się od jednostki ze względu na miejsce, jakie zajmuje ona w grupie społecznej. Z podjęciem roli wiąże się przyjęcie systemu reguł postępowania. Innego zachowania oczekuje się od mężczyzny, innego od kobiety, innego od ucznia, jeszcze innego od nauczyciela. Człowiek od pierwszych chwil swojego życia podlega różnorodnym oddziaływaniom społecznym. Rodzice, wychowawcy, rówieśnicy stawiają jednostce wymagania dotyczące jej sposobu zachowania się.
Człowiek niektóre role przyjmuje a niektóre – narzucone, odrzuca. Odrzucone role wiąże się często z brakiem właściwych wzorów postępowania. Dziecko pozbawione we wczesnym dzieciństwie własnej rodziny i wychowane przez instytucje opiekuńcze, gdy dorośnie może odrzucić rolę rodzica, gdyż nikt wobec niego tej roli nie pełnił. Na wybór i sposób pełnienia ról społecznych a jednocześnie na kształtowanie się osobowości wywierają duży wpływ tzw. „osoby znaczące”. Osobami tymi są zazwyczaj ludzie, z którymi przebywamy przez dłuższy czas, którzy są dla nas ważni i często decydują o naszym postępowaniu. Osobami znaczącymi są przede wszystkim rodzice, rodzeństwo, członkowie dalszej rodziny, wychowawcy, przyjaciele. Taką osobą może być również bohater literacki, aktor, piosenkarz i inni, z którymi nie wchodzimy w bezpośredni kontakt.
Wpływ osób znaczących polega na wytworzeniu określonych oczekiwań. Jeśli osoba znacząca, z którą dziecko kontaktuje się jest dla niego życzliwa, okazuje mu cierpliwość i wyrozumiałość, będzie ono oczekiwało podobnych ustosunkowań do siebie i innych ludzi. Osoby znaczące organizują dziecku warunki wychowania. Decydują o tym, kim ma dziecko być, z kim ma przestawać, w jaki sposób ma spędzać wolny czas, dostarczają mu określonych rozrywek, decydują o doborze lektury, ubiorze, porach snu, posiłkach. Małe dziecko poznaje taki świat, jaki stworzyli mu rodzice. W zależności od ich postępowania i zabiegów wychowawczych kształtuje się doświadczenie dziecka. Stopniowo dziecko staje się członkiem innych grup społecznych i przyswaja sobie ich reguły postępowania. Niektórzy członkowie tych grup stają się osobami znaczącymi.
Dziecko w wieku przedszkolnym postrzega jako osobę znaczącą rówieśnika, który imponuje mu daną umiejętnością, jest dla niego atrakcyjny. Natomiast nauczyciel – wychowawca, jeżeli staje się dla wychowanka osobą znaczącą, dziecko zaczyna go naśladować, podziwiać. Domaga się również od rodziców, aby i oni przyjęli takie cechy, sposób bycia, zachowanie, jak nauczyciel.
Osoby znaczące są wzorami do naśladowania. W toku rozwoju wychowankowie przechodzą stopniowo od naśladowania cenionych i atrakcyjnych sposobów zachowania się innych ludzi do przyswojenia sobie rozmaitych reguł postępowania w sposób świadomy i do samodzielnego stosowania ich w różnych sytuacjach.
Rodzice i nauczyciele świadomie dążą do tego, aby wychowanek kierował się w swoim zachowaniu określonymi wzorami.
Dziecko, przychodząc do przedszkola wymaga takich oddziaływań wychowawczych od nauczyciela, które będą odnosiły się do jego systemu wartości, oceniania innych osób oraz zagwarantowania mu takich wzorców, które będzie chciał świadomie lub nieświadomie zinternalizować. Nauczyciel staje się po rodzicach (a czasem jest większym autorytetem niż najbliższa rodzina) punktem odniesienia cechującym się właściwościami, które dla dziecka są ważne. Ważne dla jego własnego działania, myślenia, które naśladuje w swoim zachowaniu (sposób mówienia, gesty, wygląd, ubiór, itp.), z którymi się utożsamia – to osoba znacząca. Klimat tworzony przez innych ludzi wokół dziecka, a szczególnie przez osoby znaczące, atmosfera emocjonalna, decydują o jego rozwoju, kierunku tego rozwoju, zainteresowaniach, postawach, zachowaniu jak i tempie czy dynamice zmian. Emanująca, bezwarunkowa akceptacja, praca sercem, cierpliwość oraz odpowiednia stymulacja funkcji poznawczych tworzą klimat zaufania i wzoru osobowego – niepodważalnego autorytetu.
Psychologowie stwierdzili już dawno, że więź emocjonalna z osobą znaczącą, okazywanie przez nią sympatii oraz dostarczanie przyjemnych dla dziecka przeżyć, wzmacnia jego motywację, wpływa na zachowanie oraz ulepsz postawy społeczne.
Osoby znaczące to osoby podziwiane, wobec których dzieci przejawiają pozytywne postawy, wiąże się to z postawą wobec zawodów wykonywanych przez te osoby. Wzbudzają u dzieci ich podziw lub uwielbienie. Mają natomiast tendencje dom kształtowania negatywnych postaw wobec zawodów wykonywanych przez osoby, których nie lubią.
Nauczyciel, wychowawca może swoją pozycję osoby znaczącej wykorzystać jako motywowanie, pobudzanie zainteresowań, ułatwiać zrozumienie, przygotować pole twórczej pracy wychowanka.
Można wyodrębnić trzy warunki ułatwiające dokonanie zmian w postawach dziecka:
- Kiedy wychowanek jest kierowany i pomaga mu się w przeprowadzaniu zmian.
- Gdy osoby znaczące w jego życiu traktują go odpowiednio do sytuacji.
- Kiedy samo dziecko ma silną motywację aby dokonać zmian.
W nowoczesnym wychowaniu nauczyciel, wychowawca powinien zmierzać do rozwoju dyspozycji intelektualnych, społecznych i emocjonalnych dzieci i stwarzać warunki do podejmowania działań akceptowanych społecznie wartości oraz wyrabiać przekonanie o potrzebie przestrzegania wzorów, pozytywnych postaw osób znaczących we własnym postępowaniu.
Przebywając w przedszkolu dziecko obserwuje i przyswaja sobie różne zasady postępowania w przypadkowych okolicznościach, co wpływa na jego doświadczenia indywidualne w sposób okolicznościowy. Takie doświadczenia są wpływem i wychowaniem niezamierzonym. Należy pamiętać, że wychowawca, nauczyciel a szczególnie nauczyciel przedszkola ma niesłuchanie ważną rolę do spełnienia. Na ogół wychowawczyni przedszkola jest dla dziecka osobą znaczącą i od tego, w jaki sposób będzie się zachowywać, postępować z dziećmi, zależy w dużej mierze proces prawidłowego kształtowania się osobowości dziecka.

_________________________________

Bibliografia:
M. Przetacznikowa, G. Makiełło – Jarża, Psychologia ogólna, Warszawa 1972.
E. Hurlock, Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
G. Dryden, J. Vos, Rewolucje w uczeniu, Poznań 2000.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie