Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Muzyka słowa - poezja śpiewana

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2168 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Gatunek poezji śpiewanej, przykłady muzyczne tego gatunku uwrażliwienie na słowo, nastrojowość, na ilustracyjną rolę muzyki

Cele dydaktyczne:

poznawcze - gatunek poezji śpiewanej, przykłady muzyczne tego gatunku
kształcące - uwrażliwienie na słowo, nastrojowość, na ilustracyjną rolę muzyki

Cel wychowawczy: piosenka jako forma wyrażania uczuć

Formy: percepcja muzyki, tworzenie muzyki, śpiewanie

Metody: odtwórcza, twórcza, analityczna

Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD


Tok lekcji:

1. Przywitanie klasy.
2. Rozmowa z klasą na temat pochodzenia muzyki.
- zwrócenie uwagi na to, iż mowa człowieka jest melodyjna, te same słowa
można wyrazić w różny sposób
3. Wysłuchanie kilku utworów z gatunku poezji śpiewanej; ocena adekwatności
muzyki do tekstu.

- G r z e g o r z T u r n a u Jak linoskoczek sł. L. A. M o c z u l s k i, muz. J. K. Pawluśkiewicz
Tekst jest metaforą życia ludzkiego. Autor posłużył się obrazem linoskoczka chodzące po linie zawieszonej wysoko nad areną. Akrobata cyrkowy ostrożnie, chwiejąc się na boki, przemierza niebezpieczną drogę. Podobnie jest z każdym człowiekiem, który idąc przez życie próbuje zachować równowagę. Nie jest jednak proste, gdyż wiadomo, dokąd ta droga go zaprowadzi. Intuicyjnie stawia kroki podążając naprzód. Życie to wielka niewiadoma, wymagająca ekwilibrystycznej umiejętności.

- M i c h a ł B a j o r Chciałbym sł. R. K o ł a k o w s k i, muz. P. Rubik
Utwór ten mówi o wielkim marzeniu każdego człowieka – zatrzymaniu czasu w najszczęśliwszym momencie życia. Postać mówiąca w wierszu pragnie łowić w cudowną sieć najpiękniejsze widoki, doznania, uczucia, tworząc w ten sposób swój mały, niezniszczalny, szczęśliwy świat. W każdej ze strof przywołany jest K o n s t a n t y I l d e f o n s G a ł c z y ń s k i, ukryty tu pod łatwymi do rozszyfrowania inicjałami K. I. Ma on poprzez swoją poezję patronować wszystkim, którzy chcą, by życie było ciągłą wiosną.

- S t a r e D o b r e M a ł ż e ń s t w o Sanctus sł. E. S t a c h u r a, muz. K. Myszkowski
Sanctus jest jednym z wielu utworów S t a c h u r y określanych mianem franciszkańskich. Jest on przepojony miłością do wszystkiego, co istnieje na ziemi, do całego wszechświata. Sanctus znaczy święty. Święty jest kurz na drodze, kij pomocny w drodze, święte są krople potu na czole człowieka, efekt zmęczenia, pracy, święty jak kamień w polu, na którym można odpocząć. To wywyższanie rzeczy, zdarzeń, na które zwykle nie zwracamy uwagi, przypomina Pieśń słoneczną św. Franciszka. Ona też chwaliła wszystko, co otacza człowieka na ziemi. Sanctus należy do cyklu utworów, nawiązujących do stałych części mszy św.

- M a r e k G r e c h u t a Nie dokazuj
To bardzo zabawny, dowcipny tekst opowiadający o konieczności zachowania umiaru w odbiorze sztuki, w stosunkach międzyludzkich, w miłości. Powtarzające się w refrenie sło-wa „ Nie dokazuj, miła, nie dokazuj... ” są jak dobrotliwe grożenie palcem, by nie przekro-czyć dozwolonych granic. Nikt przecież nie jest takim cudem, aby świat musiał się kręcić wokół niego.

- W i e s ł a w W o l n i k Sprawiedliwość sł. ks. J. T w a r d o w s k i, muz. W. Wolnik
Ksiądz T w a r d o w s k i często posługuje się paradoksem. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż jest to najczęściej używany środek wyrazu w liryce religijnej. T w a r d o w s k i używa paradoksu w sposób specyficzny, tylko sobie właściwy. Nie stara się przekazać jakieś dostojnej prawdy filozoficznej czy moralnej, ale zazwyczaj rozsadza paradoks humorem, potocznym słowem. Paradoks jest obecny w wierszu Sprawiedliwość, gdyż tytułowa sprawiedliwość okazuje się być nierównością. Jednak tylko dzięki temu, że ludzie są „ nierówni ”, wzajemnie się uzupełniają i są sobie potrzebni. Świat byłby przeraźliwie smutny, gdyby wszyscy byli do siebie podobni, posiadali te same cechy charakteru i takie same dobra materialne, byli samowystarczalni. Paradoksalne są przykłady owego dopełnienia: „modlimy się bo inni się nie modlą”, „wierzymy bo inni nie wierzą”, „umieramy za tych co nie chcą umierać”, „kochamy bo innym serce wychudło”. Na szczęście tak się nie dzieje, dlatego „nierówni” potrzebują siebie, by tworzyć harmonijną całość. Istota Bożej sprawiedliwości ma zatem polegać na dawaniu, „gdyż to co mam (...) zawsze jest komuś potrzebne”. Każdy więc otrzyma to, czego mu brakuje.

4. Określenie cech poezji śpiewanej.
- nadrzędna rola tekstu
- kameralny podkład instrumentalny
- refleksyjność.

5. Improwizacja wokalna do podanego tekstu ( autor nieznany ).
Noc srebrna już zapada,
las dziwny opowiada.
Wiatr ukołysał drzewa
i pieśń o nocy śpiewa.
Aaa...

6. Podsumowanie tematu lekcji.
7. Pożegnanie klasy.

Opracowała:
mgr Małgorzata Obolewska
ZS w Łupawie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie