Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak wpływać na efektywność pracy domowej ucznia ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 782 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zagadnienie nauki domowej uczniów od lat jest przedmiotem zainteresowania, a czasami niepokoju rodziców i nauczycieli. Praca domowa stanowi jedną z części procesu nauczania – uczenia się. Ma ona na celu utrwalenie, pogłębienie wiadomości i umiejętności zdobytych podczas zajęć szkolnych. Nauka domowa w klasach I – III nabiera szczególnego znaczenia jako przygotowawczy etap do późniejszego samokształcenia. Wdrażanie do samodzielnej pracy już od pierwszych dni w szkole uzasadnione jest tym, że dziecko musi opanować nawyk samodzielnej pracy, podstawowe umiejętności uczenia się, umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy.


Organizacja i wymiar czasowy pracy domowej stanowi ważny problem. Niektórzy uczniowie napotykają na trudności podczas odrabiania zadań domowych.

Wyręczanie dzieci podczas odrabiania prac domowych przynosi zgubne skutki, bowiem dziecko uczy się nieuczciwości i przyzwyczaja się do unikania większego wysiłku. W przypadku, kiedy dziecko zwraca się o pomoc do osoby starszej, należy pamiętać, że ma ona sprowadzać się do:
  • Wyjaśnienia tego, czego dziecko nie rozumie;
  • Podpowiadania co należy zrobić;
  • Zalecania dodatkowych ćwiczeń ułatwiających wykonanie zadania;
  • Odpytywania dziecka.
Czasami dziecku wystarczy obecność kogoś bliskiego podczas odrabiania lekcji. Wówczas czuje się ono pewniej i bezpieczniej, pracuje szybciej i staranniej.
Błędem jest zbyt szybkie objaśnianie dziecku zadania. Zanim ono samo podejmie próbę zastanowienia się nad problemem, już uzyskuje pomoc. Taki nadmiar troski hamuje rozwój samodzielności .Rodzic ma pomóc, a nie decydować za dziecko.
Wskazana jest systematyczna kontrola wykonywanych przez dzieci zadań. Jest to ważne, gdyż dziecko czuje zainteresowanie rodziców swoją pracą, uczy się systematyczności i dokładnego wykonywania obowiązków. Należy jednak o tym pamiętać, że kontrola nie może być połączona z surowością, gdyż dziecko się wtedy boi, zniechęca i traci wiarę we własne możliwości.
W czasie odrabiania pracy domowej ważne jest, aby stworzyć dziecku odpowiednie warunki zewnętrzne:
Odrabianie zadań domowych zaraz po przyjściu dziecka ze szkoły daje małe rezultaty, bo uczeń jest zmęczony. Warto, aby najpierw dziecko odpoczęło.
Należy pamiętać o krótkich przerwach w trakcie odrabiania pracy domowej.
Każdy uczeń powinien mieć w domu stałe miejsce do pracy. W otoczeniu powinien panować ład i porządek. Biurko musi być prawidłowo oświetlone (źródło światła ustawione po lewej stronie).Podczas pracy ucznia na biurku nie powinny znajdować się niepotrzebne mu rzeczy, ponieważ mogą go one rozpraszać. W pokoju powinna panować cisza. Zdarza się, że uczniowie odrabiają zadania przy włączonym radiu, telewizorze lub przy głośnej, hałaśliwej zabawie swojego młodszego rodzeństwa. Podobne sytuacje przeszkadzają w koncentracji uwagi, dziecko jest rozproszone, często podenerwowane, co z kolei prowadzi do popełniania błędów. W ten sposób praca domowa ucznia nie jest efektywna, a jej czas znacznie się wydłuża.
W młodszym wieku szkolnym bardzo ważna dla ucznia jest postawa życzliwości, zrozumienia i służenia mu pomocą przez rodziców, a zatem praca domowa powinna być wykonywana w sprzyjającej atmosferze. Nie należy dziecku przeszkadzać, odrywać go od pracy czy lekceważąco odnosić się do jego obowiązków.

Nauka domowa ucznia powinna zatem być odpowiednio zorganizowana, wówczas przynosi lepsze rezultaty. Rodzice muszą stworzyć odpowiednie warunki i zapewnić swoim dzieciom odpowiednią opiekę i pomoc.


LITERATURA: A.Łukawska: Dydaktyczne przyczyny trudności w nauce domowej, Warszawa 1973, PZWS
I. Żywno: Nauka domowa ucznia klas I – III , Życie Szkoły, Warszawa, 2001r.
Z. Zacłona: Praca domowa uczniów klas I – III , Życie Szkoły, Warszawa,1990r.
Opracowała Elżbieta Pastwa - nauczycielka PSP w Lipsku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie