Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Empatia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7284 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji wychowawczej poświęconej rozwijaniu empatii   i zrozumienia.
Empatia to: „emocjonalne utożsamienie się z inną osobą, wywoływanie u siebie emocji, które przeżywa druga osoba”. Inaczej – współodczuwanie z drugą osobą.

Temat: Jak postąpiłbyś na jego miejscu?
 
Cele:
-         ćwiczenie umiejętności stawiania się w sytuacji innych osób,

-         rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób,

-         rozwijanie umiejętności wczuwania się w przeżycia innej osoby,

-         rozwijanie empatii.

 
Przebieg lekcji: 
1.      Powitanie.

2.      Przypomnienie zasad kontraktu grupowego.

3.      Wprowadzenie do tematu.

4.      Ćwiczenie grupowe „Na jego miejscu”.

5.      Ćwiczenia podsumowujące „Niedokończone zdania”.

 
Ad. 1,2. Po powitaniu następuje przypomnienie zasad kontraktu grupowego:
 
§         W czasie zajęć nie przeszkadzamy, każdy uczestnik dba o ciszę, porządek i czuwa nad właściwym zachowaniem grupy.

§         Nie oceniamy i nie komentujemy wypowiedzi i zachowań uczestników.

§         Próbujemy szczerze wyrażać swoje uczucia.

§         Obowiązuje tajemnica przebiegu zajęć, nie ujawniamy osobom z zewnątrz tego, co się dzieje na zajęciach.

§         Każdy z uczestników sam decyduje o tym, na ile chce być aktywnym podczas zajęć.

§         Obowiązuje szacunek, tolerancja i wzajemna współpraca.

 
Ad. 3. Nauczyciel informuje, że celem zajęć jest rozwijanie empatii.

Objaśnia termin empatia wg „Słownika psychologicznego” pod redakcją W.Szewczuka.

 
Empatia to: „emocjonalne utożsamienie się z inną osobą, wywoływanie u siebie emocji, które przeżywa druga osoba”. Inaczej – współodczuwanie z drugą osobą.

 
Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, że często nie potrafimy postawić się w sytuacji innych osób, co powoduje niepotrzebne konflikty i nieporozumienia. Poziom empatii w dużej mierze warunkuje jakość naszych kontaktów z innymi ludźmi. Jeżeli potrafimy odczytać, jakie emocje przeżywa druga osoba, to lepiej rozumiemy jej zachowanie, możemy ofiarować jej emocjonalne wsparcie i pomoc. Gdyby nie umiejętność empatii, ludziom trudno byłoby nawiązywać bliższe kontakty, przyjaźnie, zaspokajać wzajemnie potrzebę miłości, akceptacji i bezpieczeństwa. 

 
Ad.4. Następuje podział klasy na pięć grup, każda z grup otrzymuje opis sytuacji. Uczniowie zastanawiają się indywidualnie, jak oni postąpiliby na miejscu bohatera sytuacji, a następnie ustalają w grupach, jakie wybrali rozwiązania i jakie były motywy ich decyzji. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad innymi możliwymi rozwiązaniami.

 
 
Opis sytuacji:

 
1.      Andrzej znalazł na ulicy bezdomnego psa. Wie, że rodzice nie byliby zadowoleni, gdyby przyniósł go do domu. Co Ty zrobił(a)byś na miejscu Andrzeja?

 
2.      Robert i Paweł od wielu lat są zaprzyjaźnieni. Ostatnio ich kontakty trochę się rozluźniły. Robert przypadkiem dowiedział się, że Pawła widywano w złym towarzystwie. Co zrobił(a)byś na miejscu Roberta.

 
3.      Kilku uczniów z klasy poddało pomysł, aby uciec z religii. Pozostali koledzy wyrazili gotowość do wagarów. Agnieszka uważa, że pomysł jest niemądry – nie ma ochoty uciekać z lekcji. Jak postąpił(a)byś na miejscu Agnieszki?

 
4.      W Twojej  klasie jest Agata, która przeszkadza w prowadzeniu lekcji, ponieważ zawsze chce być w centrum uwagi, a brakuje jej mądrych pomysłów na pozytywne zaistnienie w klasie. Ty masz już dość przerwanych z powodu Agaty lekcji. Co powiedział(a)byś Agacie, aby przestała zachowywać się w ten sposób?

 
5.      Kilkoro uczniów z klasy zaczepia młodszego kolegę, chcąc pokazać, kto jest w szkole najstarszy i najsilniejszy. Markowi nie podoba się ta sytuacja. Co zrobił(a)byś na miejscu Marka?

 
Na zakończenie uczniowie wypowiadają się, jak najczęściej oceniają postępowanie innych osób:

-         kierują się swoim punktem widzenia,

-         starają się zrozumieć przede wszystkim motywy postępowania.

 
Ad.5. Na zakończenie zajęć warto wzmocnić uczucia pozytywne. Podsumowanie pozwoli uczestnikom przemyśleć to, czego nauczyli się i uświadomić sobie, czego doświadczyli w trakcie zajęć. Powinni dostrzegać związki między ćwiczeniami a ich własnym życiem.

 
Przed rozejściem się proszę uczniów, aby dokończyli poniższe zdania:

 
Zrozumiałem(-am), że ...
Uświadomiłem(-am) sobie ...
Jestem pewny(-a), że ...
Zajęcia te pozwoliły mi ...
 
Warto dzieciom podkreślić, że dobrze było uczestniczyć wspólnie z nimi w zajęciach i razem się uczyć.          

 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                                     Opr. B. Gizelska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie