Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ zabawy na wszechstronny rozwój dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1944 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Czy dziecko siedzące samo pośród góry zabawek albo godzinami oglądające kreskówki w telewizji może być szczęśliwe? Najważniejszą rzeczą, którą możemy dać dziecku, jest wspólnie spędzony czas. Ten czas wykorzystajmy na wspólną naukę, która dla dziecka może być fascynującą zabawą. Małe dziecko lubi być w centrum zainteresowania.

Opracowała: Dorota Wojewoda
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Piątnicy

 Czy dziecko siedzące samo pośród góry zabawek albo godzinami oglądające kreskówki w telewizji może być szczęśliwe? Najważniejszą rzeczą, którą możemy dać dziecku, jest wspólnie spędzony czas. Ten czas wykorzystajmy na wspólną naukę, która dla dziecka może być fascynującą zabawą. Małe dziecko lubi być w centrum zainteresowania.
Jest ciekawe świata i dobrze się rozwija, kiedy ma możliwość poznawania otoczenia oraz twórczego działania. Kiedy dziecko czuje przyzwolenie na wyrażanie całej swojej energii i całego potencjału twórczego, wtedy jego rozwój przebiega prawidłowo. Trzy lata to wiek bardzo wdzięczny, ale wymaga od rodziców i opiekunów dużo cierpliwości, bo dziecko domaga się już zaspokojenia swoich żądań i potrafi przeciwstawić się woli starszych. Ma już własne pomysły i projekty, ale nadal najbardziej lubi współdziałać z dorosłymi. Jest bardzo wrażliwe i czułe na pochwały, oczekuje aprobaty tego co robi. Zabawy są naturalnym sposobem nawiązywania kontaktu osoby dorosłej z dzieckiem. Najważniejsza jest jednak chęć i radość wspólnej zabawy. Radość ze wspólnego działania, wspólnej zabawy jest tym większa wtedy, gdy podmiotem zabawy jest zarówno dziecko, jak i dorosły. Pamiętać należy, że zabawa jest podstawową forma aktywności dziecka, przez którą uczy się ono wyrażać swoje uczucia i pragnienia.
Definicja zabawy W. Okonia chyba najlepiej uświadamia wpływ zabawy na wszechstronny rozwój dziecka, cyt. „ Zabawa jest działaniem wykonywanym dla własnej przyjemności, a opartym na udziale wyobraźni, tworzącej nowa rzeczywistość. Choć działaniem tym rządzą reguły, których treść pochodzi z życia społecznego, ma ono charakter twórczy i prowadzi do samodzielnego poznania i przekształcania rzeczywistości.”1 Jak wynika z tej definicji, zabawa ma być przyjemnością. Według Z. Bogdanowicz rola zabawy jest następująca: - wprowadza dziecko w dobry, radosny nastrój, wpływa korzystnie na jego równowagę psychiczną, - właściwie zorganizowana zapewnia dziecku harmonijny rozwój umysłowy, emocjonalno – społeczny i ruchowy, - rozwija inicjatywę i samodzielność, daje dziecku wiarę we własne siły, - rozwija zainteresowania, - przygotowuje do nauki w szkole, - wyrównuje braki rozwojowe, - pomaga rozwiązywać problemy wychowawcze. Zabawa jest też „ szkołą życia”, dlatego muszą w niej obowiązywać pewne reguły – inaczej zmienilibyśmy jej sens i charakter. Uczmy więc dzieci przestrzegania zasad i nie dawajmy im wygrywać za każdym razem (bo są małe albo będą płakać).
Dzięki temu będą umiały radzić sobie z porażką i opanowywać swoje emocje. Będą też miały siłę do podjęcia dalszej walki i nadzieję na sukces. Bez tego w życiu można się zgubić. Podczas zabawy dzieci doskonale wyrażają swoje spostrzeżenia i obserwacje dotyczące zachowań nas, dorosłych. Nieraz, patrząc na dzieci, możemy zobaczyć swoje postępowanie jak odbite w zwierciadle. Dzieci obserwują dorosłych w swoim najbliższym otoczeniu i czerpią stąd wzorce do budowania własnego systemu wartości.
Zabawy sprzyjają prawidłowemu biologicznemu, społecznemu i kulturalnemu rozwojowi dziecka. Ułatwiają nawiązywanie kontaktów międzyludzkich, wyzwalają aktywność twórczą dziecka i stymulują je do podejmowania różnych działań. Zabawy powinny przebiegać w atmosferze akceptacji i wzajemnego zaufania, bez względu na wiek i umiejętności dziecka. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się swoim własnym rytmem.
Własne doświadczenia i wiedza rodziców o własnym dziecku, pomogą najlepiej ocenić, czy dana zabawa jest dla niego odpowiednia. Aby zabawa przebiegała prawidłowo i sprawiała dzieciom przyjemność, powinny być spełnione następujące warunki: - bawimy się wtedy , gdy wszyscy uczestnicy zabawy wyrażą chęć zabawy, - bierzemy pod uwagę nie tylko to, co słyszymy, ale także „mowę ciała”, - pamiętamy, że każdy (dziecko również) ma prawo do własnych odczuć – jednemu coś się podoba, a drugiemu nie musi, - rezygnujemy z bezsensownej rywalizacji, - wykorzystujemy różne środki wyrazu: gest, dotyk, ruch i taniec, a także metody plastyczne i teatralne. Nie ma chyba nic bardziej radosnego i zachwycającego, niż zabawa z własnym dzieckiem.
Zabawa może odbywać się niemal w każdych warunkach, zarówno w domu jak i w plenerze. Najważniejsza jest chęć i radość wspólnej zabawy, a więc bawmy się z dzieckiem gdy mamy wolne całe popołudnie , jak i wtedy gdy mamy tylko chwilkę czasu. Życzę wspaniałej zabawy! „ ... więc bawmy się, więc bawmy się. Zabawa nas nie kosztuje. Masz ręce dwie, więc klaśnij w nie . Zabawa niechaj trwa! „
1 W. Okoń: „ Zabawa a rzeczywistość” WSiP. Warszawa 1987r.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie