Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Myśleć sercem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 814 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kary i nagrody stosujemy wobec swoich dzieci każdego dnia . Kary nie zawsze da się uniknąć . Stosowanie samych nagród jest niemożliwe . Od tego , czy potrafimy umiejętnie stosować kary i nagrody , zależy nasz sukces wychowawczy lub klęska .
I nagroda , i kara powinna dotyczyć tylko zachowania , a nie osobowości dziecka . Karząc lub nagradzając dziecko , nie porównujmy go z innymi .

MYŚLEĆ SERCEM
Kary i nagrody stosujemy wobec swoich dzieci każdego dnia . Kary nie zawsze da się uniknąć . Stosowanie samych nagród jest niemożliwe . Od tego , czy potrafimy umiejętnie stosować kary i nagrody , zależy nasz sukces wychowawczy lub klęska .
I nagroda , i kara powinna dotyczyć tylko zachowania , a nie osobowości dziecka . Karząc lub nagradzając dziecko , nie porównujmy go z innymi.
Kara jest nieprzyjemna zarówno dla dziecka , jak i rodziców . Celem każdej kary jest pomóc dziecku w odróżnieniu tego , co niewskazane , naganne . Kara powinna być bezpośrednio związana z występkiem dziecka , nie powinna być odwlekana w czasie . Choć powinniśmy ograniczyć kary - jeżeli jednak ostrzegamy dziecko , a ono nie posłucha , musimy być konsekwentni i karę wymierzyć . Zanim jednak ukarzemy dziecko musimy wysłuchać tego , co ma na swoje usprawiedliwienie . Aby kara miała sens , dziecko przede wszystkim musi rozumieć , za co zostało skarcone . Wymierzając karę uczymy dziecko odpowiedzialności za swoje czyny . Kara nie może być zbyt surowa w stosunku do przewinienia . Karą nie może być to , co jest obowiązkiem .
Pamiętajmy , aby nie przesadzać z karami słownymi . Ich nadużywanie może pozostawić trwałe ślady w psychice człowieka . Czasami ranimy
dziecko zupełnie nieświadomie , używając nieodpowiednich sformułowań .Zwracając się do dziecka , musimy być bardzo ostrożni .Łatwo bowiem je urazić , a przykre słowa często powtarzane mogą pozostawić ślad na całe życie .
Należy ustalić razem z dzieckiem normy postępowania , jasno powiedzieć , czego od niego wymagamy . W rozmowie starajmy się uważnie także słuchać i zrozumieć dziecko . Próba wychowania dziecka bez określenia zasad i norm po prostu się nie udaje . Przedszkolak nie od razu zapamięta czego się od niego oczekuje .
Dzieci , które mają jasno określone zasady postępowania i dokładnie wiedzą , czego rodzice od nich oczekują , jakiego zachowania , czują się bezpieczniej – bo łatwiej im się trzymać ustalonych reguł .
Kara cielesna ( bicie ) jest zawsze niedopuszczalnym naruszeniem godności człowieka . Służy ona tak naprawdę rodzicom do rozładowania nagromadzonej w nich agresji . Bijąc dziecko rodzice wyrażają tylko własną bezsilność i złość . Dziecko otrzymując kary cielesne uczy się , że najważniejsza jest siła fizyczna . Bite przez rodziców dzieci mają ogromne poczucie krzywdy . Rodzice bijąc dziecko , uczą je , że właśnie w ten sposób rozwiązuje się konflikty . Dzieci te potem stają się agresywne wobec innych .
Chociaż nie zawsze możemy uniknąć wymierzenia kary dziecku , o wiele lepszym środkiem wychowawczym są nagrody . Należy pamiętać , by stawiane przed dzieckiem zadania były na miarę jego możliwości . Ważne jest , żeby dobrze oceniać możliwości dziecka . Należy chwalić i nagradzać, gdyż dziecko zawsze oczekuje z naszej strony słów uznania i akceptacji . Starajmy się zawsze ustalać jasno zakres obowiązków dziecka , obiecywać , że jeśli dobrze wykona swoją pracę , otrzyma nagrodę – dotrzymywać swojej obietnicy . Zawsze należy chwalić dziecko , jeśli zrobiło to , o co je prosiliśmy . Nagroda mobilizuje dziecko do wykonywania zadań . Powiedzmy dziecku w jaki sposób może zasłużyć na nagrodę – a ono samo podejmie decyzję , czy chce o nią walczyć , czy nie . Dziecko bardziej ucieszy się małą nagrodą wręczoną od razu , niż zapowiedzią wielkiej nagrody w dalekiej przyszłości . Nagradzając dziecko , nie porównujmy go z innymi . Pochwalmy zachowanie dziecka , ponieważ jest dobre, a nie dlatego , że jest lepsze od czyjegoś . Porównywanie odbiera każdemu człowiekowi poczucie własnej wartości i powoduje huśtawkę nastrojów . Nagrodą nie może być to , co w ogóle jest zabronione .
Zaletą nagrody jest to , że tworzy ona zmiany pozytywne i trwałe – dziecko postępuje dobrze także wtedy , gdy nikt go nie widzi . Nagroda uczy właściwych zachowań . Podnosi samoocenę . Jest przyjemnością dla obu stron : rodziców i dzieci . Często sama już zapowiedź nagrody pobudza dziecko do dobrego zachowania . Nagroda poprawia także kontakty dziecka z rodzicami . Niemniej jednak nagradzanie dziecka wymaga od rodziców pomysłowości i czasu .
Podsumowując pamiętajmy o tym , że wychowanie to proces , którywymaga czasu i konsekwencji . Najważniejsze we wszystkim jest wzajemne zrozumienie i miłość . Najwięcej błędów popełniamy jednak nie z braku miłości , tylko z braku wiedzy o psychice małego człowieka . Gdyż jak powiedział to Janusz Korczak ,, Dziecko nie dopiero będzie , ale już jest człowiekiem” .

opracowała : Katarzyna Stefaniec

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie