Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Myśleć sercem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 803 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kary i nagrody stosujemy wobec swoich dzieci każdego dnia . Kary nie zawsze da się uniknąć . Stosowanie samych nagród jest niemożliwe . Od tego , czy potrafimy umiejętnie stosować kary i nagrody , zależy nasz sukces wychowawczy lub klęska .
I nagroda , i kara powinna dotyczyć tylko zachowania , a nie osobowości dziecka . Karząc lub nagradzając dziecko , nie porównujmy go z innymi .

MYŚLEĆ SERCEM
Kary i nagrody stosujemy wobec swoich dzieci każdego dnia . Kary nie zawsze da się uniknąć . Stosowanie samych nagród jest niemożliwe . Od tego , czy potrafimy umiejętnie stosować kary i nagrody , zależy nasz sukces wychowawczy lub klęska .
I nagroda , i kara powinna dotyczyć tylko zachowania , a nie osobowości dziecka . Karząc lub nagradzając dziecko , nie porównujmy go z innymi.
Kara jest nieprzyjemna zarówno dla dziecka , jak i rodziców . Celem każdej kary jest pomóc dziecku w odróżnieniu tego , co niewskazane , naganne . Kara powinna być bezpośrednio związana z występkiem dziecka , nie powinna być odwlekana w czasie . Choć powinniśmy ograniczyć kary - jeżeli jednak ostrzegamy dziecko , a ono nie posłucha , musimy być konsekwentni i karę wymierzyć . Zanim jednak ukarzemy dziecko musimy wysłuchać tego , co ma na swoje usprawiedliwienie . Aby kara miała sens , dziecko przede wszystkim musi rozumieć , za co zostało skarcone . Wymierzając karę uczymy dziecko odpowiedzialności za swoje czyny . Kara nie może być zbyt surowa w stosunku do przewinienia . Karą nie może być to , co jest obowiązkiem .
Pamiętajmy , aby nie przesadzać z karami słownymi . Ich nadużywanie może pozostawić trwałe ślady w psychice człowieka . Czasami ranimy
dziecko zupełnie nieświadomie , używając nieodpowiednich sformułowań .Zwracając się do dziecka , musimy być bardzo ostrożni .Łatwo bowiem je urazić , a przykre słowa często powtarzane mogą pozostawić ślad na całe życie .
Należy ustalić razem z dzieckiem normy postępowania , jasno powiedzieć , czego od niego wymagamy . W rozmowie starajmy się uważnie także słuchać i zrozumieć dziecko . Próba wychowania dziecka bez określenia zasad i norm po prostu się nie udaje . Przedszkolak nie od razu zapamięta czego się od niego oczekuje .
Dzieci , które mają jasno określone zasady postępowania i dokładnie wiedzą , czego rodzice od nich oczekują , jakiego zachowania , czują się bezpieczniej – bo łatwiej im się trzymać ustalonych reguł .
Kara cielesna ( bicie ) jest zawsze niedopuszczalnym naruszeniem godności człowieka . Służy ona tak naprawdę rodzicom do rozładowania nagromadzonej w nich agresji . Bijąc dziecko rodzice wyrażają tylko własną bezsilność i złość . Dziecko otrzymując kary cielesne uczy się , że najważniejsza jest siła fizyczna . Bite przez rodziców dzieci mają ogromne poczucie krzywdy . Rodzice bijąc dziecko , uczą je , że właśnie w ten sposób rozwiązuje się konflikty . Dzieci te potem stają się agresywne wobec innych .
Chociaż nie zawsze możemy uniknąć wymierzenia kary dziecku , o wiele lepszym środkiem wychowawczym są nagrody . Należy pamiętać , by stawiane przed dzieckiem zadania były na miarę jego możliwości . Ważne jest , żeby dobrze oceniać możliwości dziecka . Należy chwalić i nagradzać, gdyż dziecko zawsze oczekuje z naszej strony słów uznania i akceptacji . Starajmy się zawsze ustalać jasno zakres obowiązków dziecka , obiecywać , że jeśli dobrze wykona swoją pracę , otrzyma nagrodę – dotrzymywać swojej obietnicy . Zawsze należy chwalić dziecko , jeśli zrobiło to , o co je prosiliśmy . Nagroda mobilizuje dziecko do wykonywania zadań . Powiedzmy dziecku w jaki sposób może zasłużyć na nagrodę – a ono samo podejmie decyzję , czy chce o nią walczyć , czy nie . Dziecko bardziej ucieszy się małą nagrodą wręczoną od razu , niż zapowiedzią wielkiej nagrody w dalekiej przyszłości . Nagradzając dziecko , nie porównujmy go z innymi . Pochwalmy zachowanie dziecka , ponieważ jest dobre, a nie dlatego , że jest lepsze od czyjegoś . Porównywanie odbiera każdemu człowiekowi poczucie własnej wartości i powoduje huśtawkę nastrojów . Nagrodą nie może być to , co w ogóle jest zabronione .
Zaletą nagrody jest to , że tworzy ona zmiany pozytywne i trwałe – dziecko postępuje dobrze także wtedy , gdy nikt go nie widzi . Nagroda uczy właściwych zachowań . Podnosi samoocenę . Jest przyjemnością dla obu stron : rodziców i dzieci . Często sama już zapowiedź nagrody pobudza dziecko do dobrego zachowania . Nagroda poprawia także kontakty dziecka z rodzicami . Niemniej jednak nagradzanie dziecka wymaga od rodziców pomysłowości i czasu .
Podsumowując pamiętajmy o tym , że wychowanie to proces , którywymaga czasu i konsekwencji . Najważniejsze we wszystkim jest wzajemne zrozumienie i miłość . Najwięcej błędów popełniamy jednak nie z braku miłości , tylko z braku wiedzy o psychice małego człowieka . Gdyż jak powiedział to Janusz Korczak ,, Dziecko nie dopiero będzie , ale już jest człowiekiem” .

opracowała : Katarzyna Stefaniec

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie