Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Joga w pracy z dziećmi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 909 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Niniejsza publikacja jest referatem szkoleniowym jaki przygotowałam na szkolenie pracowników merytorycznych Placówki Opiekuńczo- Wychowawczej w Dąbrowie Górniczej, w ramach awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Jest wstępem do mojego programu autorskiego "Joga z dziećmi", który jest realizowany w Ognisku Wychowawczym POW. Powstał w oparciu o  osobiste zainteresowania jogą, doświadczenia w prowadzeniu zajęć z wychowankami placówki.

JOGA W PRACY Z DZIEĆMI

Referat szkoleniowy dla pracowników merytorycznych POW
w Dąbrowie Górniczej
przygotowanie: mgr Joanna Tłustochowicz, wychowawca

 
Historyczny zarys jogi

Historia jogi sięga trzech tysięcy lat przed naszą erą. Wywodzi się  kultury indyjskiej. Podstawowym tekstem jest „Joga- Sutra” jogina Patanjali, który żył w II wieku i uważany jest za twórcę klasycznej jogi.  Joga zdefiniowana jest tu jako umiejętność skoncentrowania się na  czymś konkretnym, na określonej sprawie. Kolejnym wiodącym dziełem dotyczącym jogi jest „Hatha Joga  - pradipika”. Z niego pochodzą znane ćwiczenia cielesne, techniki oddechowe, drogi prowadzące do medytacji.
Osiem stopni klasycznej jogi obejmuje:

  1. Zasady dotyczące zachowania wobec świata zewnętrznego (yama)
- nie stosować przemocy, nie wyrządzać krzywdy innym
- być szczerym, to znaczy mówić to co się myśli i odpowiadać za  to
     - nie kraść i wyzbyć się żądzy i chęci posiadania różnych rzeczy]
- być wstrzemięźliwym – nie być owładniętym przez popędy i namiętności,
  umiarkowanie jako ideał, do którego się dąży
- nie gromadzić, nie otaczać się zapasami, majątkiem, które zmieniają
  spojrzenie na rzeczy istotne w życiu
     2. Zasady dotyczące zachowania
- dbać o wewnętrzną i zewnętrzną czystość
- być zadowolonym z tego co jest, akceptować siebie i innych
- starać się i być wytrwałym w swoich staraniach
- rozważać procesy i zachowania, śledzić uważnie swój rozwój
  rozmyślać o czymś wyższym
3. Praktykowanie ćwiczeń fizycznych- asany
4. Praktykowanie ćwiczeń oddechowych – pranajama
5. Skierowanie zmysłów do wnętrza – pratyahara
6. Koncentrowanie się na rzeczy – dharana
7. Osiągniecie i utrzymanie stanu medytacji - dhayana
8. Bycie w harmonii z tym co robimy, odczuwamy, doświadczenie                                                        
    wewnętrznej wolności.- samandhi

W Indiach zawsze duże znaczenie przykładano do form rytualnych i duchowych. Joga na Zachodzie jest zdominowana przez koncentrację na ćwiczeniach oddechowych i fizycznych, technikach relaksacyjnych- jest to tzw. hatha joga – oznaczająca zarówno siłę jak i wysiłek.                          
W literaturze pojęcie „joga”  jest rozumiane jako umiejętność całkowitego skupienia sił, zebranie ich i nadanie im określonego kierunku. Do celów jogi należy łączenie umysłu i ciała. Charakteryzuje się całościowym podejściem do człowieka. Tym też różni się od gimnastyki, treningów np. fitness.

Joga z dziećmi

W literaturze przedmiotu podkreślany jest fakt , że joga nadaje się dla wszystkich.  Jej praktykowanie zależy od indywidualnych preferencji,  oczekiwań, warunków. Stanowi otwartą ofertę, którą można pogłębiać
i zmieniać. Najważniejsze w jodze jest poszanowanie własnego doświadczenia
i niezależności.
Dzieci cechuje ogromna ciekawość, bujna wyobraźnia, czerpanie radości
z zabawy i chęć do zdobywania nowych, różnorodnych doświadczeń.
Zabawa obok uczenia się i pracy jest formą działalności człowieka, typową dla wieku dziecięcego. Dziecko podejmuje zabawę dla przyjemności, dla zaspokojenia potrzeby ruchu, działania. Aktywność fizyczna u dzieci jest instynktowna.
Motoryka człowieka jest związana z procesami biologicznymi ustroju ludzkiego i z psychicznymi.  Stąd wykorzystując ruch w  pracy z dzieckiem, poprzez wprowadzenie jogi dbamy o wszechstronny, harmonijny rozwój osobowości wychowanków. Ważny jest utylitarny aspekt zabaw, ćwiczeń ruchowych w ogóle. Dzięki nim dzieci nabierają wprawy, adaptują się do życia, zdobywają wiarę we własne możliwości, pokonują obawy, własny opór, cieszą się osiągnięciami. 
Joga dla dzieci pozwala rozciągać ciało dzięki pozycjom i ruchom pochodzącym z otaczającego środowiska. Uczy dążenia do jednoczesnej pracy nad ciałem i umysłem, łączy pozycje i ruchy z technikami relaksacyjnymi oraz kontrolą oddechu. Dzięki systematycznie prowadzonym zajęciom joga przyczynia się do poprawy sylwetki, zwiększenia siły i gibkości, poczucia równowagi, poprawienia koncentracji, wzmocnienia poczucia własnej wartości, siły woli.  Joga tym różni się od ćwiczeń fizycznych wykonywanych np.
w szkole na lekcjach wychowania fizycznego, że nie ma tu miejsca na współzawodnictwo, presję, nie ma zwycięzców, ani przegranych.
Pozycje, asany do pracy z dziećmi można oprzeć na elementach przyrody: znanych roślinach, zwierzętach, elementach otaczającej rzeczywistości.
Dobrze jest jeśli w ćwiczenia ruchowe wpleciemy różnego rodzaju opowieści. Połączymy w ten sposób upodobanie dzieci do słuchania bajek, opowiastek
z potrzebę aktywności fizycznej.
Pamiętać należy, że zajęcia rozpoczynamy od tzw. rozgrzewki, która jest niezbędnym przygotowaniem do wykonywania zasadniczych pozycji i ruchów jogi. Wskazane jest prowadzenie zajęć przy podkładzie muzycznym, zwłaszcza w części dotyczącej relaksacji, która jest niezbędna by po zakończeniu ćwiczeń poczuć przypływ radości i siły.

Zasady, których należy przestrzegać w praktykowaniu jogi z dziećmi to:

- ćwiczeń nie wykonujemy z pełnym żołądkiem (rozpoczynamy je po 1-2 godzinach po posiłku)
-zakładamy wygodne ubrania, umożliwiające swobodne poruszanie się, najlepiej  ćwiczyć na boso
- można korzystać z maty, koca, wykładziny- wygodne do ćwiczeń podłoże
- jeśli wykonujemy ćwiczenie obciążające np. jedną nogę należy powtórzyć ćwiczenie także na drugą nogę, zwłaszcza w ćwiczeniach równowagi- chodzi
o równomierne wzmacnianie
- wdechy wykonujemy tylko nosem, wydechy nosem lub ustami – w zależności od ćwiczenia
- nie zmuszamy ciała do wykonywania ćwiczeń sprawiających trudności; ból oznacza, że natura ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, ale jednocześnie uczy cierpliwości wobec swojego ciała- ćwiczymy wolno, stopniując wysiłek
i nabywając nowe umiejętności
- jeśli ćwiczenie jest dzisiaj zbyt trudne, nie poddajemy się; podkreślamy, że dążenie do perfekcji osiąga się poprzez wykonywanie ćwiczeń, ich powtarzanie  i ćwiczenie siły woli.

Wychowawca, który prowadzi z dziećmi zabawy i ćwiczenia ruchowe, może mieć duży wpływ na swoich podopiecznych. Dzięki bezpośredniemu obcowaniu z wychowankami tworzy się relacje oparte na bliskich, serdecznych  stosunkach. Jest okazja do bliższego poznania wychowanka. Duże znaczenie ma własny przykład wychowawcy poprzez pokaz, wspólne ćwiczenia.
W czasie zajęć z jogi wychowankowie mają okazję poznać i przyswoić sobie wiedzę o organizmie ludzkim, jego funkcjonowaniu, potrzebach. Przewijają się tu wiadomości z zakresu higieny ogólnej, osobistej, z zakresu prawidłowego odżywiania, utrwalania nawyków potrzebnych do dbałości o zdrowie. A to przecież jest jednym z celów wychowania w placówce opiekuńczo – wychowawczej.
 
Dlaczego warto wykorzystać jogę w pracy z dziećmi, podsumowanie

- joga pomaga zachować zdrowie fizyczne-  w literaturze przedmiotu wskazuje się na korzystne oddziaływanie jogi w schorzeniach sercowo – naczyniowych, uzależnieniach, chorobach psychosomatycznych- a więc jest formą terapii
i profilaktyki
- niweluje stres poprzez dążenie do uzyskania stanu równowagi, odprężenia
- jest drogą do samopoznania, co wyrażone jest w powiedzeniu w zdrowym ciele zdrowy duch
- pozytywne efekty jogi  uzyskuje się wówczas   gdy  stopniowo przyswaja się zasady jogi dotyczące: nastawienia do życia, wewnętrznej harmonii, świadomego oddychanie, technik oddychania, ćwiczeń koncentracji, relaksacji, medytacji.

Dodatkowe argumenty  przemawiające za stosowaniem jogi w pracy z dziećmi:

- joga jest łatwa do praktykowania, nie wymaga większych inwestycji materialnych
- oddziałuje pozytywnie na zdrowie i samopoczucie
- daje siłę i energię, pozwala rozładować blokady i napięcia, złe humory, nastroje, pozwala zachować sprawność
- wzmacnia i wspiera osobowość i indywidualny rozwój
- uczy pozytywnego nastawienia do świata
- służy innym duchowym i cielesnym dyscyplinom
- pomaga oddziaływać na środowisko społeczne – nauczanie dzieci pozytywnego stylu życia procentuje tym, że wychowankowie ten styl przenoszą na własne rodziny, grupy rówieśnicze
- poprzez uczenie koncentracji poszerza się zdolność postrzegania, świadomość





Referat opracowano w oparciu o:
- literaturę:
Mathias Tietke: „Joga więcej relaksu, energii i radości życia”
Mini Thapar, Neesha Singh: „Joga z dziećmi”
Jan Maddern: „Odchudzająca joga”
- publikacje w Internecie
- własne doświadczenia z prowadzonych zajęć w Ognisku Wychowawczym
- ćwiczeń nie wykonujemy z pełnym żołądkiem (rozpoczynamy je po 1-2 godzinach po posiłku)-zakładamy wygodne ubrania, umożliwiające swobodne poruszanie się, najlepiej  ćwiczyć na boso- można korzystać z maty, koca, wykładziny- wygodne do ćwiczeń podłoże- jeśli wykonujemy ćwiczenie obciążające np. jedną nogę należy powtórzyć ćwiczenie także na drugą nogę, zwłaszcza w ćwiczeniach równowagi- chodzi o równomierne wzmacnianie- wdechy wykonujemy tylko nosem, wydechy nosem lub ustami – w zależności od ćwiczenia- nie zmuszamy ciała do wykonywania ćwiczeń sprawiających trudności; ból oznacza, że natura ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, ale jednocześnie uczy cierpliwości wobec swojego ciała- ćwiczymy wolno, stopniując wysiłek i nabywając nowe umiejętności- jeśli ćwiczenie jest dzisiaj zbyt trudne, nie poddajemy się; podkreślamy, że dążenie do perfekcji osiąga się poprzez wykonywanie ćwiczeń, ich powtarzanie  i ćwiczenie siły woli.
W literaturze przedmiotu podkreślany jest fakt , że joga nadaje się dla wszystkich.  Jej praktykowanie zależy od indywidualnych preferencji,  oczekiwań, warunków. Stanowi otwartą ofertę, którą można pogłębiać i zmieniać. Najważniejsze w jodze jest poszanowanie własnego doświadczeniai niezależności. Dzieci cechuje ogromna ciekawość, bujna wyobraźnia, czerpanie radości z zabawy i chęć do zdobywania nowych, różnorodnych doświadczeń. Zabawa obok uczenia się i pracy jest formą działalności człowieka, typową dla wieku dziecięcego. Dziecko podejmuje zabawę dla przyjemności, dla zaspokojenia potrzeby ruchu, działania. Aktywność fizyczna u dzieci jest instynktowna.Motoryka człowieka jest związana z procesami biologicznymi ustroju ludzkiego i z psychicznymi.  Stąd wykorzystując ruch w  pracy z dzieckiem, poprzez wprowadzenie jogi dbamy o wszechstronny, harmonijny rozwój osobowości wychowanków. Ważny jest utylitarny aspekt zabaw, ćwiczeń ruchowych w ogóle. Dzięki nim dzieci nabierają wprawy, adaptują się do życia, zdobywają wiarę we własne możliwości, pokonują obawy, własny opór, cieszą się osiągnięciami.  Joga dla dzieci pozwala rozciągać ciało dzięki pozycjom i ruchom pochodzącym z otaczającego środowiska. Uczy dążenia do jednoczesnej pracy nad ciałem i umysłem, łączy pozycje i ruchy z technikami relaksacyjnymi oraz kontrolą oddechu. Dzięki systematycznie prowadzonym zajęciom joga przyczynia się do poprawy sylwetki, zwiększenia siły i gibkości, poczucia równowagi, poprawienia koncentracji, wzmocnienia poczucia własnej wartości, siły woli.  Joga tym różni się od ćwiczeń fizycznych wykonywanych np. w szkole na lekcjach wychowania fizycznego, że nie ma tu miejsca na współzawodnictwo, presję, nie ma zwycięzców, ani przegranych. Pozycje, asany do pracy z dziećmi można oprzeć na elementach przyrody: znanych roślinach, zwierzętach, elementach otaczającej rzeczywistości. Dobrze jest jeśli w ćwiczenia ruchowe wpleciemy różnego rodzaju opowieści. Połączymy w ten sposób upodobanie dzieci do słuchania bajek, opowiastekz potrzebę aktywności fizycznej. Pamiętać należy, że zajęcia rozpoczynamy od tzw. rozgrzewki, która jest niezbędnym przygotowaniem do wykonywania zasadniczych pozycji i ruchów jogi. Wskazane jest prowadzenie zajęć przy podkładzie muzycznym, zwłaszcza w części dotyczącej relaksacji, która jest niezbędna by po zakończeniu ćwiczeń poczuć przypływ radości i siły.
Historia jogi sięga trzech tysięcy lat przed naszą erą. Wywodzi się  kultury indyjskiej. Podstawowym tekstem jest „Joga- Sutra” jogina Patanjali, który żył w II wieku i uważany jest za twórcę klasycznej jogi.  Joga zdefiniowana jest tu jako umiejętność skoncentrowania się na  czymś konkretnym, na określonej sprawie. Kolejnym wiodącym dziełem dotyczącym jogi jest „Hatha Joga  - pradipika”. Z niego pochodzą znane ćwiczenia cielesne, techniki oddechowe, drogi prowadzące do medytacji. Osiem stopni klasycznej jogi obejmuje:
Referat szkoleniowy dla pracowników merytorycznych POW w Dąbrowie Górniczejprzygotowanie: mgr Joanna Tłustochowicz, wychowawca

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie