Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Praca z piosenką na języku angielskim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3869 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pytając młodego człowieka, co lubi robić w wolnym czasie, najczęściej odpowiada – słucham muzyki. Ucząc języka angielskiego możemy bardzo łatwo wykorzystać ten fakt.

Praca z piosenką na języku angielskim.

Pytając młodego człowieka, co lubi robić w wolnym czasie, najczęściej odpowiada – słucham muzyki. Ucząc języka angielskiego możemy bardzo łatwo wykorzystać ten fakt, motywując ucznia do dodatkowej pracy na lekcji poprzez przygotowanie takiej lekcji, wykorzystując ich ulubione piosenki. A skąd wiem, jakie są ich ulubione piosenki- może ktoś zapytać. Otóż, zasada jest taka, że to uczniowie prowadzą taką lekcję i to oni przynoszą muzykę, która im się podoba. Ważne jest tylko to, aby nauczyciel wytłumaczył, że niestety nie każdy gatunek muzyki, który młodzież słucha nadaje się na taki projekt. Po jednej takiej lekcji, jest już jasne, że raczej nie można wykorzystać techno, heavy metalu, rap itp. Nauczyciel musi zwrócić im uwagę także na fakt, że taka lekcja to nie przede wszystkim słuchanie ulubionej muzyki, tylko praca z tekstem, który posłuży jako źródło leksykalne i ewentualnie gramatyczne. Dlatego sposób przygotowania tekstu do słuchania także jest bardzo ważny.


Jak przygotować tekst piosenki.

Najczęściej, i chyba bardzo lubianą formą przez uczniów, jest pocięcie tekstu piosenki na fragmenty kilku wersowe lub zwrotki – zależy to od tempa utworu. Należy uzmysłowić uczniom, że w tej części lekcji klasa powinna ułożyć piosenkę po dwóch przesłuchaniach, najwyżej trzech, ze względu na ograniczenia czasowe, pamiętając, że ten tekst do czegoś nam zaraz posłuży. Trzeba unikać sytuacji, gdzie tekst jest pocięty na kilkadziesiąt wersów, a uczniowie meczą się przez większość lekcji układając je w odpowiedniej kolejności. To niczemu nie służy, a tylko zniechęca. Ta część lekcji ma być łatwa dla klasy.

Inne sposoby prezentacji tekstu to: tekst z lukami - wycięte słówka są wypisane poza tekstem a uczniowie słuchając uzupełniają luki. Tu można się skupić na konkretnych wyrazach, czasownikach złożonych, zagadnieniach gramatycznych itp. w zależności od tego, co nam jest potrzebne w danej chwili. Moją ulubioną formą jest przygotowanie tekstu z pomieszanymi wersami w obrębie zwrotki lub refrenu – uczniowie słuchając numerują kolejność – jest to łatwa forma, można użyć nawet dość szybką piosenkę i słuchanie nie trwa dłużej niż dwa razy.


Sztuka tłumaczenia

Kolejnym etapem takiej lekcji, jest tłumaczenie, lub, jak kto woli, o czym ten zespół właściwie śpiewa. Uczniowie prowadzący lekcję muszą mieć tłumaczenie przygotowane wcześniej. Najczęściej jest to tłumaczenie znalezione na stronach internetowych (i dobrze, gdyż świadczy to o umiejętności korzystania z różnych źródeł). Trzeba im jednak uzmysłowić, że takie gotowe tłumaczenie to jest już wersja liryczna a reszta klasy, pracując ze słownikami uzyska najpierw wersje roboczą, którą później, jeśli jest czas, można spróbować przekształcić na bardziej poetycką. W związku z tym uczniowie prowadzący mają obowiązek przejrzeć w domu wybrana piosenkę pod kątem słówek, które są nowe, trudne i być może nie będzie ich w słownikach kieszonkowych, z jakimi będą pracować w klasie. Polecam im na tym etapie korzystanie ze słowników internetowych np. www.ling.pl .


Zadania dodatkowe

Ostatnim etapem takiej lekcji są ćwiczenia sprawdzające. Uczniowie prowadzący mogą przygotować krótka biografię o wykonawcy z pytaniami sprawdzającymi (oczywiście w języku angielskim). Ta forma ćwiczenia może być też wykorzystana jako wstęp do lekcji. Można także ułożyć kilka pytań do piosenki.

Czy warto zaprzątać sobie głowę taką formą lekcji?

Oczywiście, że tak. Korzyści nasuwają się same:

· Lekcja jest ciekawa, uczniowie robią to, co lubią.

· Osoby przygotowujące muszą wykazać się umiejętnością korzystania z różnych źródeł, aby przygotować tekst piosenki i zadania dodatkowe (Internet, słowniki, czasopisma)

· Klasa doskonali umiejętność pracy ze słownikiem

· Ćwiczymy umiejętność słuchania, czytania, pisania, a nawet mówienia ( śpiewania – jeśli czas pozwoli, a piosenka jest łatwa, uczniowie mogą spróbować ją zaśpiewać z płytą)

· Ta forma pracy (projekt) daje każdemu uczniowi szansę na najwyższą ocenę. Nawet uczeń słabszy, który przygotuje takie zadanie nawet bez zadań dodatkowych dostaje ocenę dobrą / bardzo dobrą – zgodnie z Przedmiotowym Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania z J.angielskiego.

· Robiąc takie lekcje po np. zakończeniu działu, dajemy klasie dodatkowy czas na przygotowanie się do sprawdzianu



A co ma z tego nauczyciel?

Każdy odpowie sobie na to sam, gdy będzie nadzorował taką lekcję.

· Chwila wytchnienia – to uczniowie prowadzą lekcję. Trzeba tylko pamiętać, że to nie jest czas, gdy można sobie opuścić sale i wyjść na kawę do pokoju J. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem lekcji (musi przecież wystawić ocenę prowadzącym), jedynie mniej „pracuje gardłem” i ewentualnie służy pomocą w tłumaczeniach. I co najważniejsze, zanim rzuci się klasę i ewentualnych prowadzących na głęboką wodę, dobrze jest samemu przeprowadzić taką lekcję pokazową i wyjaśnić każdy jej etap.
· Najważniejsze to chyba to, że lekcja jest inna niż wszystkie, ciekawa pod względem tematu i formy (gdyby przynieść piosenkę nagraną na DVD/video i ma się takie możliwości w klasie, to forma lekcji byłaby jeszcze ciekawsza). Uczniowie, nawet ci słabsi chętnie zgłaszają się do prowadzenia takiej lekcji ( w niektórych klasach tworzą się komitety kolejkoweJ)


Życzę wszystkim powodzenia. W miarę możliwości mogę wyjaśnić ewentualne nie jasne kwestie: bubba4@wp.pl


Aneta Hertmanowska



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie