Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Stres i jego wpływ na zachowania ludności

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1930 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Współczesny człowiek poddawany jest stresowi przez całe życie. Musi oswoić się z nim, ale również musi umieć z nim walczyć, radzić sobie na co dzień. Scenariusz lekcji przysposobienia obronnego realizowany jest w dziale „Ochrona ludności w ramach powszechnej samoobrony”.

opracowała Marzena Lemańska nauczyciel w ZSEA w Bydgoszczy


Grupy metod: mapa pojęciowa, burza mózgów, waga decyzyjna, pogadanka, dyskusja nieformalna, praca w grupach

Kto, kiedy, dla kogo: lekcja przysposobienia obronnego w klasie I Technikum Ekonomicznego

Cele lekcji:  po zajęciach uczeń potrafi :

-wyjaśnić na mechanizm powstawania stresu

-wskazać okoliczności sprzyjające powstaniu stresu

-wymienić negatywne i pozytywne skutki stresu

-opisać najbardziej typowe sposoby radzenia sobie ze stresem

-uświadomić sobie znaczenia panowania nad własnymi emocjami w sytuacjach kryzysowych

-słuchać dyskusji i zabierać w niej głos

-wykazać się kreatywnością i aktywnością

Krótki opis przebiegu zajęć:
Zajęcia miały na celu przybliżenie uczniom problematyki stresu, uświadomienie, że jest on obecny przy nas na co dzień. Punktem wyjścia były przykłady sytuacji stresujących poparte  przykładami uczniów. Wykorzystując własne doświadczenia uczniowie metodą burzy mózgów zdefiniowali pojęcie stresu. Zajęcia skłoniły uczniów do dyskusji o nieuchronności stresu w życiu każdego człowieka i zastanowienia się, w jaki sposób radzić sobie ze stresem.

Słowa kluczowe: stres, eustres, dystres, stresory, sytuacje kryzysowe, odporność na stres, reakcja na stres



Przebieg zajęć:

Krok pierwszy – Wprowadzenie
Z tygodniowym wyprzedzeniem zapowiedziałam temat zajęć i  zaleciłam uczniom, aby zapisywali sytuacje, które wywołały u nich zjawisko stresu. Wyjaśniłam uczniom, że zebrane przez nich materiały zostaną wykorzystane na lekcji.


Krok drugi – Sytuacje stresujące
Na początku wprowadziłam element zaskoczenia i opowiedziałam uczniom sytuację, która mi się zdarzyła dzisiaj i spowodowała u mnie silny stres. Zapytałam uczniów, czy zetknęli się z określeniem stres, sytuacja stresująca, stresujący człowiek. Uczniowie spontanicznie odpowiadali, że spotykają się z nimi dość często, na co dzień. Samorzutnie przytaczali przykłady ze swego życia, które spowodowały u nich zjawisko stresu. Następnie zadałam uczniom pytanie, czy powyższych sytuacji można było uniknąć. W odpowiedzi usłyszałam, że nie zawsze można zapobiec stresowi, że przeżywanie stresu jest nieodłącznym elementem życia współczesnego człowieka, ale na pewno można łagodzić jego skutki.

Tu załącznik
Idąc do szkoły spadła na mnie, jak grom z jasnego nieba wiadomość, że właśnie dzisiaj mam egzamin na prawo jazdy. Miał odbyć się pojutrze, ale w związku z pewnymi okolicznościami będzie dzisiaj. Mało tego, za trzy godziny. A więc nie zdążę wrócić do domu, aby przebrać się i przygotować. Nie zdążę również niczego powtórzyć i nastawić się psychicznie.
Krok trzeci – Pojęcie stresu
Przedstawiłam temat zajęć i określiłam jego cele - oswojenie się z obecnością stresu w życiu człowieka i umiejętne radzenie sobie z nim. Poinformowałam uczniów, że będą tworzyli mapę pojęciową. Podzieliłam uczniów na 6 zespołów metodą odliczania do sześciu. Jedynki stanowiły zespół pierwszy, dwójki stanowiły zespół drugi itd. Uczniowie wybrali spośród siebie lidera, który będzie reprezentował pracę grupę przy podsumowaniu. Zespoły uczniowskie otrzymały kartki z zapisanym na środku hasłem „stres” oraz pustymi polami, w które wpisywali pojęcia kojarzące się im z hasłem. Na wykonanie zadania wyznaczyłam 5 minut czasu. Po wypełnieniu wszystkich pól liderzy grup porównywali swoje zapisy, grupowali wspólne skojarzenia i po drobnej korekcie z mojej strony zbudowali definicję: „stres to stan mobilizacji sił organizmu, będący reakcją na negatywne bodźce fizyczne lub psychiczne (stresory), mogący doprowadzić do zaburzeń czynności organizmu, a nawet do poważnych schorzeń”.

Krok czwarty – Przyczyny stresu

Aby przygotować uczniów do kolejnego zadania i zrozumienia problemu, podkreśliłam, że aby umieć radzić sobie w sytuacjach trudnych należy poznać przyczyny ich występowania. Stwierdziłam, że na pewno samodzielnie poradzą z określeniem przyczyn stresu pracując metodą burzy mózgów. Przypomniałam uczniom zasady pracy tą metodą, rozdałam po 2 karki i poprosiłam, aby każdy uczeń napisał na każdej z nich po jednej sytuacji, która dla niego jest najbardziej stresująca. Poprosiłam również, aby uczniowie nie porozumiewali się ze sobą i wyznaczyłam na wykonanie zadania 2 minuty. Zaznaczyłam jednocześnie, że w tym momencie mogą uczniowie wykorzystać sytuacje zapisywane w ciągu ubiegłego tygodnia. Po upływie określonego czasu przy pomocy uczniów uporządkowałam karki według przyczyn stresu i nakleiłam kartki na duży arkusz papieru. Wspólnie z uczniami określiliśmy następujące przyczyny stresu: szkoła, obawa o pracę, bezrobocie, brak perspektyw zawodowych, rodzinnych lub osobistych, terroryzm, zły stan finansów, troska o zdrowie własne lub rodziny, zagrożenia bezpieczeństwa osobistego, hałas.

Następnie poprosiłam uczniów o wskazanie najczęstszych przyczyn stresu. Na pierwszym miejscu znalazła się szkoła. Poprosiłam więc o wyjaśnienie, dlaczego wskazywali szkołę jako główne źródło stresu. Uczniowie argumentowali, że szkoła kojarzy im się z instytucją najbardziej stresującą dla osób w ich wieku. Jednocześnie zauważyli, że w przyszłości, gdy założą rodziny i podejmą pracę, zapewne zmienią się przyczyny stresu.


Krok piąty – Reakcje na stres
Zadałam pytanie, w jaki sposób człowiek może zareagować na stres. Uczniowie wymieniali różne możliwe reakcje fizyczne i psychiczne na sytuacje kryzysowe. Zauważyli, że sytuacje kryzysowe, takie jak stres, mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka i wywoływać różne choroby – tu wymieniali możliwe schorzenia. Następnie uzupełniając wypowiedzi uczniów, zaprezentowałam foliogram „Reakcja człowieka na stres”. Korzystając z kolejnego foliogramu omówiłam rodzaje stresu: eustres i dystres.


Krok szósty – Pozytywne i negatywne skutki stresu
Uświadomiłam uczniom, że stres nie zawsze musi kojarzyć się z negatywnymi, przykrymi przeżyciami i sytuacjami. Poinformowałam, że będą pracować w tych samych zespołach co poprzednio, a spośród członków zespołu mają wybrać innego lidera niż poprzednio, który zaprezentuje wyniki pracy. Każdy zespół otrzymał kartki w dwóch różnych kolorach oraz arkusz papieru ze schematem wagi. Na kartkach jednego koloru uczniowie zapisywali pozytywne skutki stresu, a drugich skutki negatywne. Kartki ukazujące pozytywy umieścili na jednej szali wagi, zaś ukazujące negatywy, na drugiej szali. W ten sposób powstała waga decyzyjna, która stanowiła wizualizowane stanowisko danej grupy. Celem było przedstawienie efektów dyskusji uczniowskiej w zespole – sformułowanie, zapisanie i porównanie ilościowe argumentów. Następnie prezenterzy grup omawiali krótko wagi decyzyjne, wyjaśniając, dlaczego dostrzegli więcej negatywów niż pozytywów zjawiska stresu. Okazało się, że we wszystkich grupach szala negatywów była cięższa.


Krok siódmy – Jak radzić sobie ze stresem
W nawiązaniu do poprzedniego zagadnienia zainicjowałam dyskusję zadając pytania: Jak do tej pory radziliście sobie ze stresem? Jakie znacie sposoby łagodzenia stresu? Czy można stresu unikać? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Uczniowi w toku nieformalnej dyskusji przytaczali różne przykłady walki ze stresem, zarówno te, które znają z doświadczenia, jak i te, o których tylko słyszeli. Wywiązała się zażarta dyskusja na temat tego, czy stres jest czynnikiem mobilizującym do działania, czy destabilizującym. Nie ingerowałam w tok dyskusji, kontrolowałam jedynie prawidłowy kierunek dyskusji, aby uczniowie nie odbiegali od tematu oraz kontrolowałam czas. Dokonując wspólnej oceny większość uczniów stwierdziła, że kojarzy stres głównie z przeżyciami negatywnymi i chciałaby jak najrzadziej mieć z nim do czynienia.


Krok ósmy – Podsumowanie
Poprosiłam, aby spośród wymienionych sposób radzenia sobie ze stresem uczniowie wskazali te, które stosują na co dzień oraz aby uzasadnili, dlaczego wskazane sposoby są w ich wypadku najskuteczniejsze. Najczęściej wskazywano na relaks przy muzyce, grę na instrumencie, spacer, optymizm i wiarę w siebie, zajęcie się czymś, co sprawia przyjemność, np. pójście do kina, teatru lub na koncert, pisanie wierszy, czytanie „lekkiej” literatury akceptowanie siebie wraz ze wszystkimi wadami i zaletami, rozmowę z osobą, którą darzą zaufaniem

Zapytałam również, których sposobów walki ze stresem nie poleciliby swojemu przyjacielowi i dlaczego. Uczniowie bardzo mądrze zauważyli, że w walce ze stresem na pewno nie pomogą używki, narkotyki i negatywne myślenie.


Zadanie domowe do wyboru
Wymień 10 klasycznych sposobów unikania stresu, dostosowując je do własnego temperamentu, predyspozycji, możliwości.

Lub Ułóż dekalog człowieka odpornego na stres.





 M. Lemańska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie