Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kwiecista łąka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1401 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wiosna w pełni , świat nabiera barw i kolorów. Proponuję opowieść ruchowo - muzyczną dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Ma ona na celu podkreślenie wartości odkrywania piękna w świecie i w samym sobie.
Scenariusz zajęć
Odbiorca: 4 – 7 -latki

Założone cele zajęcia:
- udział dzieci w zabawach tanecznych, ustawienie:
w kole, w parze, w rozsypce

- ilustracja ruchowa piosenek
- reagowanie na zmianę melodii
- ćwiczenia ruchowe mające na celu poznawanie własnego ciała z elementem: skłonów, obrotów spaceru na palcach, ćw. rozciągających, oddechowych,

- relaksacja z elementem wizualizacji
- uczenie dzieci patrzenia z miłością na świat
- poznawanie samego siebie a tym samym akceptowanie innych
- podkreślanie znaczenia przyjaźni w naszym życiu

Formy pracy: zbiorowa , indywidualna
Metody pracy: słowna-rozmowa, czynna-zadań stawianych do wykonania,
percepcyjna- słuchanie różnorodnych dźwięków,
oglądowa- obrazek , kolorowe chusty

Środki dydaktyczne:
- Zabawy zaczerpnięte ze scenariuszu warsztatów
D. Krzywoń „Choreoterapia z elementami relaksacji”

- „Relaksacja –muzyka i ćwiczenia dla dzieci”

wg K. Komińskiej-Bayer , A. Wacławskiego

- „Zabawy ekologiczne” wg U. Pakuły

Rekwizyty: kolorowe chusty , peleryny , opaski kwiatów, piłka , obrazek dziecka , kółko, wzory mandali, melodie o różnorodnym rytmie , muzyka relaksacyjna z brzmieniem natury

Przebieg zajęcia:
1.Ćwiczenia na integrację grupy.

- powitanie dzieci, zabawa w kręgu „Podaj dalej”( piłka , kółko)
- ilustracja ruchowa piosenki „Hymn zdrowych dzieciaków”
- (nawiązanie do tekstu piosenki: Gdy bawimy się na powietrzu jesteśmy weseli, zadowoleni.
Gdy patrzymy na kolorowe kwiaty , drzewa jesteśmy pełni życia.

Gdy dzielimy się szczęściem z przyjaciółmi nasze serca wypełnia radość.
Kontakt z naturą sprawia , że dzieci jak i dorośli uczą się patrzeć  na świat z miłością. )

2. „Spacerowy taniec” – zaproszenie na kwiecistą łąkę - podkładem muzycznym jest rytmiczna melodia , która krokiem
tanecznym przenosi dzieci na łąkę

( ustawienie w rozsypce –parach, wykonywanie elementów tanecznych:
skłony, obroty na palcach, marsz w parach , podskoki w parach)

3. „Kolorowa łąka” – zabawa rytmizowana z elementem wizualizacji

- uświadamianie dzieciom szczęścia i radości płynących z kontaktu

z naturą, uzdrawiającego wpływu barw , kolorów w przyrodzie

(naśladowanie dźwięków zjawisk atmosferycznych : deszczu ,burzy,

oraz wesoło bawiących się dzieci)

- podkład muzyczny: melodia z brzmieniem natury( stukanie - deszcz,

uderzanie - burza, klaskanie , bieganie w rozsypce – wesołe dzieci )

- w momencie zabawy zwinięte kolorowe chusty dają wyraz kwiatów

4. „Taniec kwiatów” – improwizacja ruchowa na tle melodii z użyciem

kolorowych chust

(swobodna ekspresja taneczna w celu redukcji napięcia mięśniowego, chusta jest rekwizytem umożliwiającym wykonywanie ruchówzamaszystych, kolistych, z akcentem, zarówno prawą jak i lewą ręką- pod wpływem muzyki)

5. „Zapach łąki” – faza relaksacji z elementami wizji( jestem kolorowym, pachnącym kwiatem) dzieci po ostatniej zabawie zamieniają się chustami jest to istotne dla kontaktu dzieci z różnymi barwami, rozkładają chusty wykonują na nich klęk prosty –relaks przy dźwiękach natury, ćw. oddechowe

kwiat otwarty (otwieramy)- ręce w górę ,wdech

kwiat zamknięty ( zamykamy)- dziecko opuszcza ręce i jednocześnie tułów,
wydech

kwiat na wietrze (kołyszemy) - dzieci pozostają w klęku prostym, swobodnie kołyszą tułowiem
- wprowadzamy dzieci w stan relaksacji afirmacją typu :

„spokojnie rosnę , jestem niepowtarzalny, jestem piękny, jestem
pachnący”
- zakończenie zabawy ,dzieci siedzą (po turecku) nakładają chusty na głowę ,nauczyciel wącha kwiaty –potwierdza afirmacje

( dzieci składają chusty na środku sali)

6. „Przygoda na łące”- dzieci poszukują ukrytego obrazka (postać Murzynka,
ukryta pod chustami)

- wysłuchują opowiadanie wg pomysłowości nauczyciela (Na łące spotykamy chłopczyka ,wygląda inaczej niż my, ma ciemną skórę ale jest też piękny- smutno mu bo nie ma się z kim bawić.

Zabawimy się z nim?

Zatańczymy razem ?

Jaki taniec wybierzemy dla Murzynka?

Melodia dżungli - będzie w sam raz:taniec murzyński
- skłony, tupanie, uderzanie w klatkę piersiową

tekst do ilustracji ruchowej:
Dżungla ,dżungla taka wielka dżungla –poplątane zwoje dzikich lian
Mieszka sobie w bambusowej chatce Mambo –Sambo wielkiej dżungli pan
Strusie mu się w pas kłaniają ,małpy na ogonach grają
Mambo tu – Mambo tam , Mambo tu i tam

7. Odmiana zabawy „Zapach łąki”
( afirmacja „ Jesteśmy szczęśliwi, zadowoleni –że potrafimy bawić się
ze wszystkimi dziećmi”

- dzieci ustawione w kole ( w środku leżą barwne chusty) , trzymają się za

ręce ( wszystkie tworzą piękny kwiat)

-relaksacja z muzyką (powtarzamy wcześniejsze elementy: kwiat otwarty
itd.)
8. Ilustracja ruchowa piosenki „Rosną sobie kwiatki”
tekst do ilustracji ruchowej:

Rosną sobie kwiatki na łące , na łące – maki , chabry i bławatki pachnące
Nazrywamy kwiatków ,kwiateczków –nazwijamy , nasplatamy wianeczków
Zaniesiemy mamie te dary, uściskamy ,ukochamy bez miary.

- dziewczynki na głowach maja opaski kwiatów , chłopcy na ramionach –

zielone peleryny

( nauczyciel zachęca dzieci , aby opowiedziały rodzicom o swej przygodzie

na łące)

9. Na zakończenie wspólnej zabawy – nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu dziękując ,że razem z nimi mogła ucieszyć się na kwiecistej łące.
Zachęca by wszyscy położyli się na brzuchu , (dłonie podparte pod brodą) , otacza dzieci kolorowymi chustami- zamykając krąg , sama
kładzie się na końcu- wyjaśnia ,że wszyscy teraz tworzymy wzór mandali .


( Mandala świat zamknięty w okręgu ,pozwala dziecku na wchodzeniew stan medytacji , w którym osiąga ono poziom wewnętrznej integracji i zatapia się jakby w czynność kolorowania. W ten sposób następuje regeneracja psychicznych sił dziecka , które usposabia się do twórczego wyrażania swojej osobowości.
 

Reguła I : koloruj obrazek zawsze w określonym kierunku, albo od środka koła –ruchem spiralnym w stronę okręgu lub rozpoczynasz na
okręgu koła i zmierzasz ruchem spiralnym do środka koła.

Reguła II : koloruj tylko takimi kolorami , które lubisz.


( wiadomości zaczerpnięte z książki autorstwa Ireny Degenhardt pozwalają nam odkrywać choć cząstkę duchowego świata naszych wychowanków)

10. Zaproszenie do kolorowania mandali przy użyciu kredek świecowych -dzieci kolorują przy dźwiękach wyciszonej muzyki , jest to motyw kwiatu , związany z wcześniejszymi przeżyciami.


Opracowała: nauczyciel Elżbieta Rochowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie