Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Refleksje związane z wprowadzeniem w życie programu profilaktyki narkomanii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1352 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Profilaktyka narkomanii jest niezwykle istotna w pracy wychowawczej z młodzieżą, ponieważ to ona jest najbardziej zagrożona tym uzależnieniem. Autorski program profilaktyki narkomanii "Moje życie, mój wybór" ma pomóc młodym ludziom w radzeniu sobie z problemami i w wyborze właściwej drogi życiowej.


Na podstawie kilkuletnich doświadczeń wychowawcy w Bursie Szkolnej, na podstawie obserwacji, rozmów z młodzieżą i z innymi pracownikami zauważyłam, że młodzież nie zawsze umie poradzić sobie z problemami i niestety to ona jest najbardziej zagrożona uzależnieniami. Chcąc pomóc młodym ludziom stworzyłam autorski program profilaktyki narkomanii „Moje życie, mój wybór”. Za główny cel postawiłam sobie przygotowanie młodzieży do samodzielnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz świadomy wybór życia bez narkotyków.
Na program składa się cykl 19 zajęć ujętych w cztery rozdziały:

- Jestem asertywny;

- Znam swoją wartość;

- Umiem radzić sobie ze stresem i podejmować przemyślane decyzje;

- Wiem jakim zagrożeniem dla zdrowia i życia są narkotyki.


Program „Moje życie, mój wybór” kładzie szczególnie nacisk na rozwój cech osobowościowych, które pozwolą młodemu człowiekowi na świadomy wybór życia bez narkotyków.


Termin realizacji programu i jego uczestnicy.
Program profilaktyki narkomanii wprowadziłam w życie w listopadzie 2003 roku. Cały cykl zajęć składał się z 19 godzinnych spotkań. W kolejnym roku szkolnym 2004 / 2005 również realizowałam program profilaktyczny „ Moje życie, mój wybór”.



Realizacja programu.
Na pierwszych zajęciach przedstawiłam młodzieży cel naszych spotkań i wspólnie ustaliliśmy normy, które obowiązywać będą uczestników. Dzięki temu przez cały czas realizacji programu panowała przyjacielska atmosfera sprzyjająca zaufaniu, szczerość, otwartości i zaangażowaniu. Młodzież przez to, że sama ustaliła następujące zasady: akceptacji, partnerstwa, tajemnicy spotkań, otwartości, pojedynczego wypowiadania się nauczyła się szanować zdanie innych, nie przerywać wypowiedzi kolegów, oraz przekonała się jak ważna jest dyskrecja i takt w kontaktach z innymi ludźmi. Zauważyłam, że wychowankowie kładli bardzo duży nacisk na respektowanie ustalonych zasad. W miarę upływu czas, ze względu na regularne spotkania i przyjacielską atmosferę każdy z uczestników bardzo chętnie przychodził na zajęcia i angażował się. Z uwagi na specyfikę pracy w Bursie i czas nie ograniczony dzwonkiem długość spotkań mogliśmy wspólnie regulować i dostosować go do potrzeb i oczekiwań uczestników.

Zagrożenia narkomanią nie da się całkowicie wyeliminować, ale można zmniejszyć jego wpływ na młodego człowieka zapewniając mu poczucie bezpieczeństwa, dostarczając odpowiednich wzorców zachowań, , ucząc nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi ludźmi, a przede wszystkim radzenia sobie w trudnych sytuacjach. To wszystko starałam się przekazać wychowankom podczas naszych spotkań, nauczyć i ukazać istotę zachowań asertywnych tak istotnych w kontaktach z innymi. Młodzież bardzo chętnie uczestniczyła w zaaranżowanych scenkach oraz uświadomiła sobie jak istotna jest oprócz komunikacji werbalnej komunikacja niewerbalna. Szczególnie żywą dyskusję wzbudziły prawa jakie posiada każdy człowiek i to czy z tych praw korzysta. Podczas rozmów z uczestnikami dowiedziałam się, jak ważne dla nich okazało się poruszenie tematu asertywności. Za szczególnie cenną uznali umiejętność asertywnej odmowy oraz przyjmowanie krytyki i radzenie sobie z nią.

Bardzo duży nacisk położyłam na uświadomienie młodym ludziom ich zalet, tego, że są niepowtarzalni i wartościowi i mogą osiągnąć w swoim życiu wiele jeśli tylko tego chcą. Wzmocnienie poczucia własnej wartości realizowałam w trakcie ćwiczeń grupowych oraz poprzez różnego rodzaju sytuacje, które dawały uczestnikom okazję do pozbycia się wstydu i poczucia własnej nieatrakcyjności. Do wzmocnienia pozytywnego obrazu samego siebie przyczyniły się zasady nakazujące okazywanie sobie akceptacji poprzez wzajemne słuchanie, wyeliminowanie krytyki i negatywnej oceny. Obserwując wychowanków podczas zajęć stwierdzam, że na początku bardzo trudno było im na forum grupy mówić o swoich zaletach ale dzięki wspólnej pracy nad stworzeniem życzliwej atmosfery starali się pokonać swoje skrępowanie. Program obejmuje wiele sytuacji, które umożliwiają każdemu powiedzenie czegoś dobrego o sobie i odnalezienie swoich mocnych stron. Daje możliwość przećwiczenia nowych zachowań w przyjacielskiej atmosferze. Bezpośrednie relacje stwarzają warunki do odreagowania emocjonalnego, tak istotnego w procesie uczenia się pozytywnych zachowań.

Pamiętając o tym, że młodzi ludzie często nie umiejąc poradzić sobie z napięciem emocjonalnym i długotrwałym stresem uciekają w świat używek, uznałam za ważne zajęcie się tym zagadnieniem i wprowadzenie go do programu profilaktycznego. Dzięki pracy w grupach i moim sugestiom młodzież poznała wiele sposobów na poradzenie sobie ze stresem oraz uświadomiła sobie, że w niektórych sytuacjach krótkotrwały stres jest mobilizujący, ale długotrwały może już być niebezpieczny i negatywnie odbijać się na naszym zachowaniu i zdrowiu. Ostatni etap programu poświęcony był narkotykom i zagrożeniom jakie ze sobą niosą. Największy nacisk położyłam na uświadomienie młodym ludziom, że przez narkotyki człowiek traci w życiu to co najcenniejsze- rodzinę, przyjaciół, godność, pozycję społeczną, zdrowie i w końcu życie. Chciałam, aby uczestnicy zdali sobie sprawę z lawiny problemów osobistych i życiowych, którą pociągają za sobą narkotyki. Młodzież poprzez pracę indywidualną oraz w grupach zdała sobie sprawę z katastrofalnego wpływu narkotyków na życie osoby będącej w szponach nałogu. Dzięki wspólnej pracy i przemyśleniom wychowankowie uświadomili sobie, że narkotyki nie rozwiązują problemów i nie mogą w niczym pomóc ale mogą zrujnować życie.

Ewaluacja
Po zakończeniu każdego rozdziału dokonywałam ewaluacji poprzez rozmowy z młodzieżą, które notowałam i to dzięki nim mogłam wyciągać wnioski do dalszej pracy i modyfikować program tak by spełnił swoją rolę i oczekiwania młodzieży. Cieszę się, że wychowankowie śmiało wyrażali swoje myśli, poglądy ale i obawy bo to sprzyjało otwartości i kształtowaniu zachowań empatycznych, tak istotnych w kontakcie z drugim człowiekiem. Po zakończeniu zajęć młodzież wypełniała anonimową ankietę, która posłużyła mi do ewaluacji. Cieszę się z jej wyników ponieważ ukazują one, że stworzony i realizowany przeze mnie program profilaktyki narkomanii „Moje życie, mój wybór” był potrzebny a cele, które postawiłam zostały zrealizowane. Wszyscy uczestnicy, którzy wypełnili ankietę widzieli potrzebę prowadzenia zajęć tego typu. Bardzo pozytywnie określili atmosferę panującą na zajęciach (”życzliwa”, „przyjacielska”). Ocenili cele i zadania, które przed nimi stawiałam jako zrozumiałe. Postanowiłam analizując odpowiedzi na pyt.4 wprowadzić do realizacji dodatkowe zajęcia poświęcone odnalezieniu swoich mocnych stron, ponieważ taką potrzebę widzieli uczestnicy. Biorąc pod uwagę odpowiedzi na pozostałe pytania oraz swoje notatki muszę stwierdzić, że młodzież uświadomiła sobie skalę zagrożeń związaną z narkomanią, dowiedziała się jak można poradzić sobie z problemami, do kogo zwrócić się w razie potrzeby i jak uchronić się przed nałogiem.

Pozytywne efekty programu
Program miał nie tylko pozytywny wpływ na wychowanków, zajęcia polegały na wspólnym uczeniu się. Ja jako osoba prowadząca nie pełniłam roli kierownika lecz przewodnika młodych ludzi. Sama również uczyłam się od grupy ponieważ nasze kontakty oparte były na współpracy, wzajemnym zaufaniu, szczerość i otwartości. Za swój sukces uważam stworzenie serdecznej atmosfery podczas zajęć i nabycie umiejętności elastyczności i modyfikowania zajęć w trakcie ich trwania, tak aby odpowiadały potrzebom uczestników. Program obejmował wiele sytuacji umożliwiających każdemu uczestnikowi powiedzenie czegoś dobrego o sobie i odnalezienie swoich mocnych stron. Dawał możliwość przećwiczenia nowych zachowań w przyjacielskiej atmosferze. Bezpośrednie i bliskie relacje stworzyły warunki do odreagowania emocjonalnego istotnego w procesie uczenia się pozytywnych zachowań.

Stworzenie autorskiego programu profilaktycznego wymagało ode mnie poszerzenia swojej wiedzy i sięgnięcia po fachową literaturę psychologiczną i pedagogiczną, która okazała się niezwykle pomocna podczas opracowywania scenariuszy zajęć. Największy wpływ na opracowanie programu miała jednak wiedza zdobyta na studiach podyplomowych: Terapia i diagnoza pedagogiczna z organizacją zasobów ludzkich, które ukończyłam w roku szkolnym 2002/2003. To dzięki uzyskanym tam wiadomością i zdobytym umiejętnością udało mi się nie tylko opracować program, ale wprowadzić go w życie i zainteresować nim młodych ludzi oraz osiągnąć zamierzone cele.

Program profilaktyki narkomanii „Moje życie, mój wybór” spełnił trzy zasadnicze funkcje: z jednej strony dostarczył pozytywnych doświadczeń w kontakcie z drugim człowiekiem, umożliwił kształtowanie pozytywnego obrazu siebie i dostrzeżenie swoich zalet. Z drugiej – umożliwił rozwijanie cech, które ułatwiają radzenie sobie w życiu, takich jak asertywność, podejmowanie przemyślanych decyzji, radzenie sobie ze stresem. Z trzeciej pokazał niszczący wpływ narkotyków na zdrowie i życie człowieka. Młodzież bardzo chętnie przychodziła na zajęcia i aktywnie w nich uczestniczyła .Obserwuję po wprowadzeniu programu, że łatwiej się pracuje ponieważ młodzież rozumie zagrożenia i wie w jaki sposób się przed nimi ustrzec.


Aneta Kaproń

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie