Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W krainie Pana Bałagana i Króla Porządku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5481 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Poszukując skutecznych, aktywizujących i atrakcyjnych dla dziecka metod nauczania zainteresowałam się pedagogiką zabawy. Zafascynowana poznanymi metodami, ich niezwykłą skutecznością zaczęłam wprowadzać je do pracy ze swoimi dziećmi. Metody te zmieniły styl moich działań na lekcjach i zwiększyły aktywność dzieci. Poniżej przedstawiam scenariusz zajęć prowadzonych metodami aktywnymi.
Scenariusz zajęć prowadzonych metodami aktywnymi „W krainie Pana Bałagana i Króla Porządku”


Czas realizacji: 3 godziny


Cele:

Uczeń:

- weźmie udział w powitaniu „czyścioszków i bałaganiarzy”
- utworzy skojarzenia do wyrazów bałagan, porządek
- pracuje w grupach, dzielących się na dwie krainy: Porządku i Bałaganu
- opracuje panujące w nich prawa, wymyśla stroje, sposób chodzenia i jadłospis
- opisze rozmowę Króla Porządku z Panem Bałaganem
- wykona prace plastyczne przedstawiające władców obu krain
- wymyśli argumenty na rozprawę sądową, w której pozwanymi są Porządek i Bałagan.


Metody: aktywizujące, zabawa.


Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.


Środki dydaktyczne: lina z przywiązanymi do niej śmieciami (puszki, gazety itp.), duże arkusze papieru, kredki flamastry, drewniany młotek, dzwonek, równe paski papieru w dwóch kolorach, podkład muzyczny do zabawy, opaski na oczy.


Przebieg zajęć:

1. Podział uczniów na dwie krainy: Porządku i Bałaganu.

2. Powitanie bałaganiarzy – słowa wymyślamy wspólnie z dziećmi np.

Cześć! Hej!

Cześć! Okey!

Bałagan i brud obowiązuje cały mój lud!

3. Powitanie czyścioszków – słowa wymyślamy wspólnie z dziećmi np.

Cześć! Hej!

Cześć! Okey!

Porządek, czystość i ład

są z nami za pan brat!

Stajemy parami i witamy się z partnerem, wykonując określone ruchy:

Cześć! – podajemy sobie prawe ręce,

Hej! – witamy się „przybijając” prawe dłonie,

Cześć! – podajemy sobie prawe ręce,

Okey! – pokazujemy kciuk.

Porządek czystość… - szukamy nowego partnera, z którym będziemy się witać

4. Grupy wybierają sobie kącik w klasie gdzie zamieszkają w dwóch krainach: Królestwie Bałaganu i Królestwie Porządku.


Zadania grup:

- wymyślenie nazwy swojego kraju

- namalowanie portretów króli obu krain

- wymyślenie strojów, sposobu chodzenia, zabaw i praw obowiązujących w danym królestwie


5. Prezentacje państw, a później wspólnie wybranie tego, w którym chcieliby zamieszkać poprzez przechodzenie do wybranego miejsca argumentując swój wybór, starając się przekonać doń innych.

6. Zwiedzanie Królestwa Bałaganu:

- dzieci wychodzą z klasy, zawiązują na oczach opaski

- w klasie powstaje kącik z „czystymi śmieciami” i lina z przywiązanym do niej śmieciami np. puszkami, gazetami, starym butem, opakowaniami po mleku itp.

- zadaniem dzieci jest zapamiętanie jak największej liczby przedmiotów, z którymi spotykają się w dziwnym kraju,

- dzieci wracając do klasy i idąc do przodu, przesuwają rękami po linie. Identyfikują dotykane przedmioty. Na końcu liny stoi osoba, która odbiera dzieci i sadza w miejscu z „czystymi śmieciami”. Każdy dzieli się wrażeniami z podróży, tym co mijał i w jakiej kolejności, jakie uczucia mu towarzyszyły. Na końcu tworzą łańcuch gwiezdny do słowa bałagan.

7. Rozprawa nad porządkiem i bałaganem:

- wyznaczamy 3 osoby pełniące role sędziów, osobę prowadzącą rozprawę – udzielającą głosu dyskutantom i pilnującą porządku.


Podział uczestników na 2 grupy:

- pierwsza reprezentuje zwolenników porządku, druga zwolenników bałaganu,

- przygotowanie ustnych argumentów mających przekonać innych do określonej opcji,

- rozpoczęcie rozprawy na temat: „Co jest lepsze? Porządek czy bałagan?”

- ustalenie werdyktu wraz z uzasadnieniem.


8. Ewaluacja zajęć:

- poznanie opinii wszystkich uczestników zajęć. Dzieci otrzymują pasek papieru w dwóch kolorach, równej długości (jeden kolor przyporządkowany porządkowi, drugi bałaganowi)

Zwolennicy porządku pozostawiają sobie odpowiednią część paska, a resztę oddzierają i odwrotnie. Następnie układają paski jeden za drugim. Zwycięża dłuższy promień, czyli określona opcja. Dzieci piszą notatkę na temat wyników dyskusji oraz najciekawsze argumenty przemawiające za porządkiem czy też bałaganem.


Opracowała:

Małgorzata Haleczko
nauczycielka kształcenia zintegrowanego
w Publicznej Szkole Podstawowej w Brzozie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie