Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
System wychowania W NRD

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3374 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Niemiecka Republika Demokratyczna to państwo niemieckie utworzone 7 października 1949 roku z radzieckiej strefy okupacyjnej. Powstało w odpowiedzi na połączenie 3 stref okupacyjnych: amerykańskiej, brytyjskiej i francuskiej w jeden organizm państwowy - Niemiecką Republikę Federalną. Powstanie NRD było wynikiem podziału Europy „żelazna kurtyną” i skutkiem „zimnej wojny”. Kres jego istnieniu położył upadek komunizmu i zjednoczenie Niemiec 3 października 1990 roku.

Krótka historia wychowania w Niemieckiej Republice Demokratycznej.


Niemiecka Republika Demokratyczna to państwo niemieckie utworzone 7 października 1949 roku z radzieckiej strefy okupacyjnej. Powstało w odpowiedzi na połączenie 3 stref okupacyjnych: amerykańskiej, brytyjskiej i francuskiej w jeden organizm państwowy - Niemiecką Republikę Federalną. Powstanie NRD było wynikiem podziału Europy „żelazna kurtyną” i skutkiem „zimnej wojny”. Kres jego istnieniu położył upadek komunizmu i zjednoczenie Niemiec 3 października 1990 roku.

Po 1945 r Niemcy Wschodnie znalazły się w bloku państw komunistycznych, gdzie główną rolę odgrywał Związek Radziecki. Wraz z uzależnieniem politycznym ZSRR narzuciło krajom demokracji ludowej ideologię wychowania komunistycznego. NRD jednak, jako jedno z dwóch państw niemieckich, było w bloku w/w państw traktowane w sposób szczególny. Starano się traktować je jako modelowe państwo socjalistyczne, mające stanowić alternatywę dla RFN. Państwo, które w założeniu twórców miało być dowodem wyższości systemu komunistycznego nad imperialistycznym Zachodem. Państwo, które miało zapewnić swoim obywatelom wysoki poziom życia i kształcenia. W szkolnictwie wprowadzono np. obok bezpłatnego nauczania nieodpłatne otrzymywanie przez uczniów szkoły obowiązkowej pomocy naukowych.

Od zakończenia II wojny światowej do powstania dwóch państw niemieckich upłynęły cztery lata. Nie był to jednak okres martwy dla szkolnictwa. Już w połowie 1946 r. parlament pięciu krajów związkowych (tj.: Turyngii, Saksonii, Saksonii - Anhalt, Brandenburgii i Meklemburgii), należących do radzieckiej strefy okupacyjnej, wydał Ustawę w sprawie demokratyzacji szkoły niemieckiej. Określiła ona cele i zadania demokratycznej szkoły niemieckiej powtórzone później w Konstytucji Niemieckiej Republiki Demokratycznej.

Artykuł 38 Konstytucji poświęcony organizacji systemu szkolnego w NRD zarezerwował kształcenie dla instytucji publicznych i wprowadził zakaz tworzenia i działalności szkół prywatnych. Wprowadzono ponadto powszechny obowiązek szkolny od 7 do 18 roku życia włącznie. Do szkoły mogły uczęszczać wszystkie dzieci bez względu na pochodzenie, wyznanie i stan majątkowy. Nauka była całkowicie bezpłatna. Uznano, że religia i kształcenie wyznaniowe nie należą do kompetencji szkół publicznych, lecz do stowarzyszeń religijnych.
Nowy system szkolny cechowały zasady: państwowości, świeckości i jednolitości oraz naukowość treści kształcenia.
Szkolnictwo w NRD przeszło przez kilka etapów rozwojowych. Wszystkie wprowadzane zmiany miały na celu dostosowanie systemu oświaty do potrzeb państwa socjalistycznego i dostosowanie szkolnictwa do przemian społeczno-politycznych, ekonomicznych i kulturalnych.
Nieobowiązkowe przedszkole przeznaczone było dla dzieci w wieku 3 do 6 lat. Trzonem systemu szkolnictwa obowiązkowego była początkowo 8-klasowa szkoła podstawowa (Grundschule). Po jej ukończeniu naukę można było kontynuować w szkołach zawodowych służących kształceniu zawodowemu na poziomie średnim (Berufschue i Fachschule kończącej się maturą) lub w szkole średniej.
W miarę rozwoju społeczno-gospodarczego kraju 8-klasowa szkoła powszechna przestała wystarczać. W związku z tym już w 1950 r. na III Zjeździe SED wysunięto postulat wprowadzenia szkół dziesięcioklasowych. Pracowano równocześnie nad poprawą wychowania i kształcenia, dążono do ściślejszego powiązania szkoły z życiem. Kierunek przemian wynikał z zależności od ZSRR.
Utworzenie w 1949 roku NRD sprawiło, że od tego momentu jednolity program nauczania i pedagogika radziecka zaczęły wyznaczać kierunek reform w oświacie Niemiec Wschodnich.

W 1958 r. na V Zjeździe SED wytyczono główne zadania socjalistycznego szkolnictwa i zdecydowano się wprowadzić do szkoły masowej tygodniowe praktyki produkcyjne w fabrykach lub gospodarstwach rolnych, począwszy od klasy VII, oraz nowy przedmiot: wprowadzanie do socjalistycznej produkcji przemysłowej i rolniczej. W klasach I-IV obok prac ręcznych uczniowie mieli wykonywać prace społecznie użyteczne w klasach V-VI zajęciom warsztatowym nadano charakter produkcyjny. Kształcenie politechniczne uznano za podstawę integralną i część składową całego systemu kształcenia i wychowania.

Lata 1959-62 określa się w historii szkolnictwa NRD jako okres socjalistycznej przebudowy oświaty. W rzeczywistości oznaczało to przekształcenie szkoły ogólnokształcącej na szkołę politechniczną wg wzoru radzieckiego. Proces tworzenia dziesięciolatki usankcjonowany został przez Ustawę o socjalistycznym rozwoju szkolnictwa w Niemieckiej Republice Demokratycznej uchwaloną 2 grudnia 1959 r przez Izbę Ludową. Dziesięcioklasowa ogólnokształcąca szkoła średnia stała się podstawą kształcenia ogólnego, a wykształcenie średnie zostało ściśle związane z pracą produkcyjną.

Ogólnokształcąca szkoła politechniczna została podzielona na 2 stopnie (niższy-klasy I-IV, wyższy-klasy V-X) i stała się podstawą do kształcenia zawodowego. Na niej oparto 2-letnie szkoły zawodowe uprawniające do studiów specjalistycznych, szkoły zawodowe z jednoczesnym programem ogólnokształcącym, dające prawa maturalne, średnie szkoły zawodowe z prawami maturalnymi, robotniczo-chłopskie fakultety oraz dwie klasy utrzymanej 12-letniej ogólnokształcącej szkoły średniej zwanej „rozszerzoną szkołą średnią” (Erweiterte Oberschule-EOS ). Była to nadbudowana na 8-klasowej szkole podstawowej 4-klasowa szkoła ogólnokształcąca, podzielona na wydziały: języków nowożytnych, matematyczno-przyrodniczy i klasyczny. Jednocześnie trwająca indoktrynacja ideologiczna służąca „budowie socjalizmu” prowadziła do przesycenia treści nauczania marksizmem – leninizmem i służyła rozwojowi osobowości socjalistycznej.

Kolejnym krokiem w przekształcaniu szkoły wschodnioniemieckiej była Ustawa o jednolitym socjalistycznym systemie oświaty w NRD uchwalona  25 lutego 1965 roku. Wprowadziła ona dla dzieci obowiązkową 10-klasową ogólnokształcącą szkołę średnią. Po jej ukończeniu przed młodzieżą stały trzy drogi kształcenia: 1) nauka zawodu w 2-letnich szkołach zawodowych dla pracujących, 2) 2-letnie, przyzakładowe szkoły zawodowe z maturą, 3) 2-letnie rozszerzone szkoły ogólnokształcące politechniczne.

Ustawa z 1965 r. dotyczyła wszystkich zadań i funkcji stojących przed instytucjami oświatowymi i bez większych zmian obowiązywała aż do 1990 roku.
Wszystkie reformy jakie przeprowadzono w enerdowskim systemie oświaty miały na celu wspieranie rozwoju społeczeństwa socjalistycznego, wspieranie ideologicznego, organizacyjnego i wychowawczego wpływu na młodzież. Zwracano wielka uwagę na powiązanie szkoły z życiem, a przede wszystkim powiązanie nauki z praca produkcyjną. Dopiero zjednoczenie Niemiec pozwoliło na zerwanie z monopolistyczną strukturą ideologiczną i rozwój innych niż komunistyczne poglądów na wychowanie, nauczanie i organizacje szkolnictwa.



Opracowała: Krystyna Prętka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie