Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzień Pitagorasa - matematyczna wiosna w szkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4143 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od kilku lat organizujemy, z okazji dnia wagarowicza, dzień poświęcony matematyce oraz grom i zabawom logicznym. Na tyle jest to ciekawa impreza, że co roku dzieci domagają się jej kontynuacji. Zadania logiczne, zagadki matematyczne czy rozwiązywanie rebusów wciągają wszystkich uczestników. Oprócz tego rozgrywki sprawnościowe i turniej gier logicznych zachęca do czynnego udziału.

Scenariusz imprezy:
  1. Rozpoczęcie o godz. 8.00. na sali gimnastycznej – klasy 4-6.

  2. Powitanie gości oraz przedstawienie jury. Jury to najczęściej nauczyciele, ale można także poprosić rodziców jeżeli ktoś planuje np. zajęcia otwarte.

  3. Regulamin konkursu:

    a) Każda klasa wcześniej została poinformowana, że powinna wybrać:
  • 3-osobową drużynę, która będzie odpowiadała na pytania w II części imprezy
  • 6-osobową grupę sportową
  • po dwie osoby do rozgrywek w warcaby, młynka, hexa i skoczki
  • pozostali uczniowie będą rozwiązywali zadania logiczne, zagadki i inne.
b) uczniowie danej klasy tworzą jeden zespół i dla niej zdobywają punkty c) w trakcie rozgrywek w gry planszowe zostaną wyłonieni mistrzowie poszczególnych gier strategicznych na dany rok d) konkurs składa się z dwóch części:
    I) gry strategiczne i zadania logiczne II) turniej wiedzowo - sprawnościowy

    Potem następuje ogłoszenie konkursów, które będą trwały przez I część (od godz. 8.00 do około 9.45 – wszystko zależy od czasu trwania rozgrywek w warcaby i młynek, gdyż one zajmują najwięcej czasu)

a) gry strategiczne: hex, warcaby, skoczki, młynek.
Nad przebiegiem gier powinni czuwać nauczyciele, którzy pełnią rolę sędziów. Ustalone są zasady, według których odbywają się rozgrywki gier planszowych. Opisy i reguły powyższych gier można znaleźć m.in. na stronie www.kurnik.pl.
Punktacja: warcaby i młynek: wygrana 2 pkt, remis 1 pkt, przegrana 0 pkt.
hex i skoczki: wygrana 1 pkt, przegrana 0 pkt.
Zasady hexa i skoczków nie przewidują remisów, wygrywa ten kto pierwszy utworzy linię łączącą brzegi (hex) swoimi pionkami lub szybciej przeprowadzi swoje pionki na stronę przeciwnika (skoczki, bardzo podobne do halmy, ale gra się na prostokątnej planszy)

b) zadania logiczne i inne dla poszczególnych klas (przykładowe)
  • tangramy (ułożenie tangramu w/g własnego pomysłu),
  • zapis egipski - na podstawie przykładu należy zapisać podane liczby symbolami egipskimi
  • zagadki z zapałkami (zagadki typu popraw błąd w działaniu przekładając 1 zapałkę itp.),
  • zapis rzymski - krzyżówka,
  • kolorowanki (działania w zbiorze liczb naturalnych – kl. IV, ułamkach dziesiętnych – kl. V, liczb wymiernych – kl. VI),
  • rymowanka lub „rapowanka” na dwa przykłady z tabliczki mnożenia
  • zadania logiczne i rachunkowe, np.
    Zad.1
Kubuś Puchatek i Tygrysek zbierali grzyby. Po ich zebraniu Tygrysek zauważył, że trzy koszyki i 20 grzybów waży tyle co dwa koszyki i 30 grzybów. Ile grzybów waży tyle samo co jeden koszyk?
Zad.2 W pewnym lesie ogłoszono konkurs na najwyżej skaczącego krasnala. Pierwszy krasnal skoczył dwa razy wyżej niż trzeci, a drugi o pół metra niżej niż trzeci. Po dodaniu wyników okazało się,że razem skoczyli 11,5 m w górę. Oblicz jak wysoko skoczył każdy krasnal.

Zad.3 Zagadka ornitologiczna A było to tak bociana dziobał szpak, a potem była zmiana i szpak dziobał bociana. A potem były jeszcze dwie takie same zmiany. Ile razy szpak był dziobany?
Zad.4 Arbuz jest o 2 kilogramy cięższy od 1/3 arbuza. Ile waży arbuz?
Zad.5 Czy można rozmienić złotówkę na monety o nominałach 2 gr i 5 gr tak, aby monet było razem 30?
Zad.6 Czy istnieje taka liczba, która jest dwa razy większa od sumy swoich cyfr? Czy jest tylko jedna taka liczba?
Zad.7 Janek zamalował połowę kwadratu. Romek połowę reszty. Ania połowę tego, co zostało i jeszcze Wojtek połowę tego co zostało. W kwadracie została 1 nie zamalowana kostka. Z ilu kostek składał się kwadrat?
Zad.8
Sześć szklanek ustawiono w szeregu tak, że trzy pierwsze to szklanki napełnione mlekiem a trzy następne to szklanki puste. Jak poruszyć tylko jedną szklankę, aby po każdej szklance z mlekiem następowała szklanka pusta?

Zad.9 Szły kaczuszki w sznurze: 1 kaczka na przedzie, a 2 z tyłu; 1 z tyłu, dwie na przedzie, 1 między dwiema i 3 w jednym rzędzie. Ile było wszystkich kaczuszek?


Po części I następuje 20 min przerwa, dla dzieci na śniadanie, a dla organizatorów imprezy to czas na zmianę ustawienia sali gimnastycznej. Na początku stoły są ustawione tak, aby klasa mogła swobodnie pracować jako grupa, w czasie drugiej części połowa sali będzie potrzebna do przeprowadzenia turnieju sprawnościowego.

II. Turniej wiedzowo - sprawnościowy. Serie pytań są rozdzielone zadaniami sportowymi.
  • Serie pytań dla wszystkich klas: w tej części nie dajemy typowych zadań z matematyki. Są to raczej pytania, które wymagają uruchomienia szarych komórek i logicznego rozumowania.
    Każda klasa losuje w jednej serii po jednym pytaniu. Zagadki dobierane są tak, by bez problemu odpowiadali na nie najmłodsi uczestnicy zabawy, czyli uczniowie klas czwartych.

    - odczytanie lub zaśpiewanie rymowanki 2 pkt
    - skojarzenia; przykładowe pytania z odpowiedziami 1 pkt
    1. Bermudzki lub egipski. (trójkąt)2. Kryształowa u wróżki. (kula)3. Potrzebne jak piąte u wozu. (koło)4. Stoi tam miotła. (kąt)5. On i ona. (para)6. Rekwizyt Amora. (łuk)7. Serialowa jednostka. (odcinek)
    - kalendarz 1 pkt
    1. Wymień miesiące trzeciego kwartału. (lipiec, sierpień, wrzesień)2. W którym kwartale zwykłego roku jest najmniej dni? ( w pierwszym)3. Czy w roku 2000 po dniu 28.02 był dzień 1.03.? (nie, rok przestępny)4. Podaj nazwy miesięcy, które zapisano rzymskimi cyframi – VIII, XI (sierpień, listopad)5. Ile miesięcy ma dokładnie 31 dni? (7)6. Miesiąc zakochanych to... ( maj)7. Czy rok 1999 był rokiem przestępnym? (nie)

    - Co autor miał na myśli? Seria zwierzętaPrzyznajemy 1 pkt za wskazanie wyrazu, który nie pasuje do pozostałych, 1 pkt za podanie uzasadnienia

1. Żaba, żubr, rzekotka, żyrafa, żmija (rzekotka – pozostałe wyrazy są na literę ż)
2. chomik, królik, mysz, pies, szczur (pies nie jest gryzoniem 3. mamut, słoń, dinozaur, tur (słoń – jeszcze gatunek istnieje)

4. pies, słoń, koza, wieloryb, kura (wieloryb – nie jest na 4 litery)
5. antylopa, bawół, czapla, (dalmatyńczyk czy foka) (wyrazy ustawione w/g alfabetu) 6. żbik, kot, lis, puma, ryś (lis – reszta zalicza się do kotów)

- Co autor miał na myśli? Seria rośliny
Przyznajemy 1 pkt za wskazanie wyrazu, który nie pasuje do pozostałych, 1 pkt za podanie uzasadnienia

    1. Przebiśnieg, krokus, aster, sasanka (aster nie kwitnie wiosną)

    2. jabłoń, klon, grusza, śliwa (klon nie daje owoców, które jada człowiek)

    3. róża, bratek, oset, kaktus (bratek – jedyna roślina, która nie kłuje)4. jaśmin, klon, dąb, sosna (jaśmin to krzew, pozostałe drzewa)

    5. borowik, maślak, muchomor, kurka (muchomor – grzyb trujący)

    6. rzep, rzepa, żonkil, rzeżucha (żonkil – pozostałe przez rz)

Należy się liczyć z tym, że uczniowie nie zawsze mają na myśli to co układający pytania.
Z ciągu wyrazów: żbik, kot, lis, puma, ryś mogą wybrać kota jako jedyne zwierzę udomowione, a pozostałe dzikie. Także (żaba, żubr, rzekotka, żyrafa, żmija) żmija może im nie pasować, dlatego ze nie ma nóg, a pozostałe tak. Uznajemy takie odpowiedzi, gdyż są logiczne i uzasadnione.
  • zadania sportowe:
    sztafeta ze skakanką, rzuty piłką do celu, slalom z jajkiem na łyżce, sztafeta z klockami przeciąganie liny, wyścigi w rzędach i inne.

    Każdą konkurencję sportową przeprowadzamy 3 razy – osobno dla klas czwartych, piątych i szóstych.
    W naszej szkole przebojem jest przeciąganie liny i dlatego w tym roku rozegrano trzy konkurencje: dziewczynki kontra dziewczynki, chłopcy na chłopców i grupy mieszane.
    Lina kończy całą imprezę.

Zakończenie przewiduje się na godz. 12.30.
Na koniec informujemy kto został mistrzem gier strategicznych, ale informacja, która klasa wygrała podawana jest dopiero wtedy, gdy zostaną ocenione wszystkie zadania logiczne, matematyczne itp. Odbywa się to najczęściej na najbliższym apelu.

Klasy, które zajęły pierwsze trzy miejsca oraz mistrzowie gier otrzymują dyplomy. Często znajdujemy sponsora, który zaopatruje nas w drobne słodycze (lizaki, cukierki) i one są dodatkową, słodką nagrodą.

Odbyło się już 5 edycji „Dni Pitagorasa”. Każdego roku szukamy innych zagadek i zadań, wymyślamy nowe konkurencje sportowe, staramy się by dzieci spędziły pierwszy dzień wiosny w miłej atmosferze.
Powyższy scenariusz nadaje się zarówno na zajęcia otwarte jak i hospitację diagnozującą. Można wtedy postawić sobie jako cel główny np. Rozwijanie wyobraźni, abstrakcyjnego myślenia i logicznego rozumowania.
Zajęcia uczą współpracy w grupie, budują więzi międzyludzkie. Uczniowie pokazują, że potrafią rozwiązywać problemy w sposób twórczy, mają poczucie odpowiedzialności za jakość i wynik pracy, podporządkowują się ustalonym regułom oraz przestrzegają norm kulturalnego zachowania (oceniamy doping).

Anna Porembska nauczyciel matematyki SP 5 Tarnowskie Góry

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie