Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ocenianie poziomu wiedzy i umiejętności

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3997 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ocenianie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów to temat popularny i aktualny. Moim zadaniem na konferencji w ramach WDN było przypomnienie informacji na ten temat i przeszkolenie Grona Pedagogicznego.Skorzystałam z dostęonych pozycji ksiażkowych jak rownież artykułów z czasopism opracowań metodycznych. Przedstawiłam tylko najistotniejsze informacje , istotne definicje , które z powodzeniem można przedstawić rodzicom dla przybliżenia zagadnienia.

OCENA SZKOLNA-jest informacja o wyniku ksztalcenia wraz z komentarzem dotyczacym tego wyniku.Komentarz dotyczy:
-warunkow uczenia sie
-sposobu uzyskania informacji o wyniku
-sposobu wykorzystania tej informacji w toku dalszego uczenia sie
STOPIEN SZKOLNY-jest symbolem(slownym, cyfrowym, literowym) spelnienia okreslonych wymagan programowych.Stopnie szkolne tworza skale stopni szkolnych:(1......6).
ocenianie osiagniec uczniow jest procesem ustalania i komunikowania ocen szkolnych.Proces ma wiele odmian , glowne sa dwa typy: intuicyjny i analityczny.
INTUICYJNY-oparty na przeswiadczeniu, ktore pojawia sie nagle w swiadomosci nauczyciela. Myslenie intuicyjne opiera sie zazwyczaj na doskonalej znajomosci danej dziedziny wiedzy i jej struktury.
ANALITYCZNY-to trzyetapowyproces obejmujacy:
1.przytoczenie lub sformulowanie wymagan programowych
2.zbudowanie norm wymagan
3.zbudowanie skali osiagniec uczniow.
OCENIANIE WIEDZY I UMIEJETNOSCI UCZNIOW WG B. NIEMIERKI:
KONIECZNE
-wymagania umozliwiajace uczniowi korzystanie z nauczania nz danym szczeblu systemu szkolnego, swiadomy i aktywny udzial w zajeciach szkolnych oraz zapewniajace kontynuacje nauki danego przedmiotu na wyzszym szczeblu.Sa to wiadomoscii umiejetnosci, ktore uczen bedzie umial wykorzystac w prostych zadaniach i sytuacjach zycia codziennego.
PODSTAWOWE-obejmuja wiadomosci i umiejetnosci, ktore sa stosunkowo latwe do opanowania, pewne naukowo, calkowicie niezbedne w dobrej nauce, bezposrednio uzyte w zyciu codziennym i ewentualnie w przyszlej pracy zawodowej.Te wymagania sa wyznaczone przez glownie cele i centralne elementy materialu nauczania.
ROZSZERZONE-obejmuja wiadomosci i umiejetnosci, ktore sa umiarkowanie trudne do opanowania, sa przydatne , ale nie niezbedne w dalszej nauce, moga , ale nie musza być przydatne w zyciu.Sa to najczesciej tresci propeudetyczne w dalszej klasie.
DOPELNIAJACE-obejmuja dosc zlozone wiadomosci i umiejetnosci, ktore sa trudne do opanowania, maja charakter problemowy , wymagaja tworczego przetwarzania , ale nie wykraczaja poza obowiazujacy program ksztalcenia.
WYKRACZAJACE-obejmuja wiadomosci i umiejetnosci wyspecjalizowane ponad potrzeby glownego kierunku dalszej nauki szkolnej, rozlegle i tworcze , pozwalajace rozwiazywac problemy w sposob niekonwencjonalny , wykraczajace znacznie ponad przyjety program nauczania.
"OCENINIE WIEDZY I UMIEJETNOSCI UCZNIOW POWINNO BYC SYSTEMATYCZNE"
1. Uczen powinien byc stale , na biezaco informowany o wyniku swej pracy (uswiadomienie brakow, bledow) to zrodlo "co musze uzupelnic", co musze poprawic
2. informacja pozytywna :sygnalizuje mozliwosc zakonczenia pewnego etapu uczenia sie:- jest to zrodlem motywacji do dalszego postepu
3. zroznicowanie metod sprawdzenia( klasowki , testy, odpowiedzi ustne, zadania domowe, plusy, minusy, prowadzenie zeszytu, prace nadobowiazkowe)
OCENIANIE SPELNIA DWIE PODSTAWOWE FUNKCJE:
1.DIAGNOSTYCZNA -wspierac szkolna kariere ucznia, przez obserwowanie jego postepow i okreslanie indywidualnych potyrzeb
2. KLASYFIKUJACA- ocena jest wyrazona za pomoca umownego symbolu i sluzy zroznicowaniu oraz uporzadkowaniu uczniow wg skali.
OCENIANIE MA ZA ZADANIE:
informowac ucznia o pozoimie jego osiagniec edukacyjnych i postepach
wdrazac ucznia do systematycznej pracy, samokontroli, samooceny i motywacji go do dalszej pracy
dostarczac rodzicom i nauczycielowi informacji o postepach, trudnosciach ucznia
umozliwiac nauczycielowi doskonalic organizacje i metody pracy dydaktyczno- wychowawczej.

TERMINY , KTORE POJAWIAJA SIE PRZY OKAZJI OCENIANIA TO :
1.WSO
2.PSO
3.OCENIANIE WSPIERAJACE -to glownie oceny srodroczne i koncowe , ktore powinny stymulowac rozwoj ucznia(ocena adekwatna do wiedzy i umiejetnosci ucznia)
4.OCENIANIE SUMUJACE-zawiera diagnoze wiedzy i umiejetnosci;prowadzi do oceniania zewnetrznego(nie wspiera ucznia)
5.OCENIANIE ZEWNETRZNE-egzaminy:pytania, zadania ustalone odgornie, dla porownania wynikow miedzy szkolami
6.OCENIANIE KRYTERIALNE-obligatoryjne stosowanie kryteriow jakosciowych w sprawdzaniu i ocenianiu pracy ucznia , w celu wytwarzania obrazu osiagniec ucznia jako calosc
a)kryteria dydaktyczne(wymagania programowe)
b)kryteria spoleczno-wychowawcze(systematycznosc, aktywnosc , zdolnosc, motywacja)


MARZENA WOJTACHA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie