Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowanie przez sztukę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1542 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wychowanie estetyczne pojmowane jest zazwyczaj jako kształtowanie estetycznej wrażliwości, zwłaszcza na piękno zawarte w różnych dziedzinach sztuki i przyrodzie. Herbert Read, angielski filozof, poddaje analizie rolę sztuki w ogólnym kształtowaniu człowieka, w realizacji programu wychowania integralnego, pozwalającego na rozwój właściwych człowiekowi dyspozycji twórczych. Podkreśla konieczność ciągłości procesu kształcenia, w którym szczególna rola przypada sztuce: w zakresie zarówno ekspresji własnej, jak i umiejętności obserwacji i oceny. Ukazuje on znaczenie sztuki dla utrzymania ogólnej aktywności umysłu, pogłębianie wrażliwości, umiejętności cieszenia się żywymi wartościami, nie tylko w sztuce, ale i rzeczywistości. Sztuka staje się po prostu twórczym i harmonijnym sposobem życia. Może też stać się środkiem wychowania nowoczesnego, harmonijnego i integralnego dzięki uaktywnieniu wszystkich dyspozycji psychicznych człowieka, pogłębianiu jego wrażliwości emocjonalnej i wyobraźni, wyzwoleniu możliwości twórczych.
Duży wpływ na ogólne kształtowanie się psychiki dziecka, zwłaszcza w dziedzinie uczuć i wyobraźni ma muzyka. Zwraca się uwagę na wczesne przejawy muzycznej wrażliwości i zainteresowania muzyką. Nawet bardzo małe dzieci zdolne są do dojrzałej percepcji trudnych dzieł muzycznych.
Osobnym zagadnieniem jest rytmika i taniec. Stanowią przykład ekspresji aktywnej o charakterze czysto ruchowym. Dalcroze ukazuje wychowawcze harmonizujące działanie rytmu ruchowego skojarzenia z rytmem muzycznym.
Z kolei na pogłębianie procesów rozumienia i odczuwania świata wpływa sztuka teatralna. O atrakcyjności sztuki teatralnej dla dzieci decyduje ruchliwość akcji, aktywna postawa bohatera, konsekwentna budowa, szczery realizm. Dziecko ogląda chętnie przedstawienia krótkie, proste, barwne o akcji niezbyt skomplikowanej. Widz trochę starszy, młodzież kilkunastoletnia powinna być stopniowo zapoznawana z zagadnieniami dramatu na przykładach odpowiednio dobranych sztuk teatralnych.
Literatura służy nie tylko wychowaniu estetycznemu, ale jest narzędziem pełniejszego wychowania całej osobowości. Książka jest źródłem wiedzy o życiu i źródłem tak zwanych ideałów życiowych, które w każdej fazie rozwoju7 człowieka kształtują się w sposób swoisty, jedyny, niepowtarzalny.
W dziedzinie wychowania wrażliwości estetycznej, szczególna rola przypada poezji. Jest ona pierwszym gatunkiem literackim, z jakim styka się dziecko już w najwcześniejszych latach swojego życia.

Uzasadniając związki między pierwszymi ćwiczeniami mowy dziecka a zainteresowaniem dla rytmu i rytmu poezji, podkreśla się walory muzyczne dobrego wiersza dla dzieci oraz jego walor treściowy, odpowiadający dziecięcym potrzebom aktywności.
Coraz większą rolę wychowawczą spełnia film i telewizja. Muzyka w filmie jest w swoich środkach muzycznych bardzo różnorodna. Ta różnorodność jest w każdym filmie wynikiem jego scenariusza; wynikiem treści, akcji, środowiska i czasu historycznego, w którym się dana fabuła filmowa rozgrywa. Muzyka filmowa – w zależności od miejsca i czasu przedstawionej akcji – musi przybierać bardzo różne właściwości stylistyczne. W tym tkwi właśnie źródło jej wychowawczego oddziaływania: muzyka filmowa rozszerza wydatnie kategorie słuchowe przeciętnego odbiorcy filmowego i wzbogaca tym samym jego nawyki odbiorcze.
Sztuki plastyczne związane z różnymi rodzajami ukazywania przestrzeni – obok wspólnego wszystkim przeżyciom estetycznym wzruszenia emocjonalnego – zakładają konieczność widzenia, wiążą się z wizualnym odczuciem piękna.
„Świat obrazu” nie polega na fotograficznym przedstawieniu wycinka rzeczywistości, ale zachowuje charakter wyobrażeń spostrzegawczych.
Obraz ogląda się przede wszystkim po to, aby obcować estetycznie z jego malarsko ukształtowanym światem. Stąd wynika potrzeba skupienia się, kontemplacji, wyłącznego i bezpośredniego obcowania z dziełem. Postrzegane piękno obrazu potęguje się w miarę jego oglądania. Dla wytworzenia umiejętności świadomego widzenia wszystkiego co zawiera obraz, istotne jest częste i bezpośrednie obcowanie z dziełami sztuki. Ważna rola przypada tutaj nie tylko muzeum, ale chodzi także o możliwość obcowania z pięknem na co dzień, o popularyzowanie dobrych reprodukcji i wydawnictw artystycznych, o uwrażliwianie na estetykę otoczenia np. mieszkanie, ubranie, meble itp.
Z poważnych rozważań wynika, że zarówno ekspresja, jak i umiejętność przeżywania sztuki są istotnymi składnikami procesu wychowania estetycznego.
Psychologia współczesna zwraca uwagę na wyraźne paradoksy w dziedzinie kształcenia postawy twórczej dziecka. Dzieci młodsze bywają na ogół bardziej uzdolnione niż dzieci starsze, szczególnie jeśli chodzi o rysunek, ekspresję symboliczną i zabawy twórcze. O ile w dziedzinie rozwoju umysłowego można niemal precyzyjnie wyróżnić stadia i czynniki wzrostu, o tyle niewiele można powiedzieć na temat rozwoju tendencji artystycznych. Zagadnienie to łączy się bezpośrednio z trudnym i złożonym problemem talentu, ze sposobami jego wykrywania i okolicznościami w jakich się pojawia. W praktyce pedagogicznej wciąż otwarte jest zagadnienie, jak długo uczyć dzieci śpiewu, rysunku, muzyki, jeśli nie wykazują w tych dziedzinach szczególnych uzdolnień? W jaki sposób systematyczna praca i żmudny wysiłek (np.w dziedzinie muzyki) wpływa na osiągnięte wyniki i gdzie znajduje się granica możliwości przeciętnie uzdolnionego dziecka a rozpoczyna się domena talentu? Czy wreszcie proces prawidłowego i głębokiego odczuwania i rozumienia sztuki uwarunkowany jest wyłącznie odpowiedzialnością sposobów wychowania estetycznego, czy też w większym stopniu zależy od ogólnej postawy życiowej człowieka, od stopnia jego dojrzałości społecznej, emocjonalnej i moralnej?


Monika Dragan- Chmiel

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie