Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawy z płachtą (spadochronem).

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5475 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Każdy z nas szuka różnych form, metod pracy, pomocy, po to, by urozmaicić zajęcia, uatrakcyjnić spotkania, czy lekcje. Myślę, że wielu z nas chętnie wykorzysta przybór nietypowy, mało znany, rzadko używany podczas zajęć, a według mnie ciekawy i twórczy. Chciałabym zaproponować zabawy z ,,płachtą” dla wszystkich: dzieci, młodzieży i dorosłych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach, a także rodziców.

Chciałabym zaproponować zabawy z ,,płachtą” dla wszystkich: dzieci, młodzieży i dorosłych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach, a także rodziców.

Miejscem przeprowadzenia zabaw
może być: sala gimnastyczna, klasa lekcyjna, boisko, łąka, a nawet woda( ważny jest rodzaj i wielkość oraz przepuszczalność materiału) . Zabawy mogą mieć różny charakter, najczęściej służą integracji grupy.

Wykorzystamy je:
na spotkaniach klasowych, wycieczkach, koloniach, zielonych szkołach, lekcjach wychowania fizycznego, zajęciach w terenie a nawet imprezach towarzyskich.

Kształt płachty, rozmiar, wymiary: np. okrągła zszyta z klinów o różnej długości, okrąg średnica 1,5m (3-6 osób), śr. 3m (5-8 osób), śr. 4m (7-14 osób) śr. 5m (10- 18 osób), śr. 6m (12-25 osób), śr. 7m (15-30 osób) kwadratowa – kwadrat 4m x 4m ( 7 do 14 osób), 4,5m x 4,5m (10-18 osób) prostokątna- dowolny prostokąt Materiał: np. lekki, wytrzymały astol (100% poliestru), bawełna, nylon, poliamid W zależności, z jakiego materiału uszyta, stawia różny opór powietrzu. Ważny jest szczególnie dla dzieci kolor lub wzór, który może pobudzić wyobraźnię, dostarczyć dodatkowych wrażeń estetycznych.

Inny cel wykorzystania płachty: do dekoracji sali, klasy, tło do przedstawienia teatralnego. Do fabuły zabaw można dołączyć treści z różnych przedmiotów ( muzyki, plastyki, matematyki, j. polskiego, środowiska).

Opis zabaw
1.Zabawa: Zgadnij ,,Kto się schował?”
Cel zabawy
: integracja grupy- obserwujemy i zapamiętujemy uczestników zabawy.
 Cel psychomotoryczny: orientacja przestrzenna, szybkość zapamiętywania i reagowania, rytmizowanie.
Wiek
: bez ograniczeń. Miejsce : dowolne, o równej powierzchni, dostosowane do liczby uczestników.
Liczba
: dowolna.
Przybory
: płachta, instrument perkusyjny
Przebieg zabawy: Uczestnicy zabawy poruszają się w różnych kierunkach, w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce wszyscy wykonują przysiad lub klęk skulony i zamykają oczy, prowadzący przykrywa płachtą jedną lub kilka osób. Pozostali odgadują, kto się schował? W zależności od wieku i zżycia uczestników można zadawać
pytania: Ile osób jest pod płachtą? Jakie mają imiona? Wymieńcie elementy stroju, kolor ubrania. Ile jest chłopców, a ile dziewczynek? Po podanej odpowiedzi odkrywamy płachtę i sprawdzamy poprawność. Następnie zamieniamy prowadzącego zabawę.

2.Zabawa: ,, Wiatr”
Cel zabawy: integracja grupy- zespołowe wykonanie zadania.
Cel psychomotoryczny:
rytmizowanie, różnicowanie ruchów.
Wiek
: bez ograniczeń.
Miejsce : o równej powierzchni, suche i ciepłe, 2 razy większe od powierzchni płachty.
Liczba: dostosowana do wielkości płachty
Przybory
: płachta
Przebieg zabawy: Uczestników dzielimy na 2 grupy np. chłopcy, dziewczynki. Grupa chłopców trzyma płachtę na wysokości pasa. Dziewczynki kładą się pod płachtą( nie na siebie), układają się jak najbliżej, chłopcy wprawiają w ruch do góry i na dół ,,spadochron”,wywołując w ten sposób wiatr o różnej sile. Po wyznaczonym czasie następuje zmiana.

Odmiana zabawy ,,Wiatr”.

I grupa trzyma płachtę z jednej strony, wytwarzając wiatr, z II grupy pojedynczo osoba podbiega pod spadochron, kładąc się na ziemię tak, by materiał jej nie dotknął. Wygrywa grupa, która uzbiera jak najwięcej osób pod płachtą.

3.Zabawa: ,, Szklana tafla”
Cel zabawy
: integracja grupy- angażujemy się we współpracę.
Cel psychomotoryczny:
orientacja przestrzenna, rytmizowanie, różnicowanie ruchów.
Wiek: bez ograniczeń.
Miejsce
: dowolne, o równej powierzchni, 4 razy większe od powierzchni płachty.
Liczba
: dostosowana do wielkości płachty
Przybory
: płachta
Przebieg zabawy:
Uczestnicy siedzą dookoła rozłożonej płachty.
Zadanie
: Naciągamy ją tak, by stała się wielką, szklaną taflą, a następnie podnosimy się i przenosimy we wskazane miejsce. Musimy ją jednocześnie odpowiednio trzymać, podnieść i wspólnie przenieść, żeby się nie załamała. Należy współpracować ze sobą i informować się o dostrzeżonych zagrożeniach. Można wprowadzić element rywalizacji przy dwóch płachtach. Oceniamy: dokładność i współpracę zespołu.

4.Zabawa: ,,Rybak i złota rybka”
Cel zabawy
: integracja grupy- angażujemy się w zespołowe wykonanie zadania.
Cel psychomotoryczny:
orientacja przestrzenna, rytmizowanie, różnicowanie ruchów.
Wiek
: bez ograniczeń.
Miejsce
: dowolne, o równej powierzchni, 3 razy większe od powierzchni płachty.
Liczba
: dostosowana do wielkości płachty.
Przybory
: płachta min. 4x4 m lub o średnicy 4m.
Przebieg zabawy: Prowadzący wybiera 2 osoby: ,,rybaka” i ,,złotą rybkę”. ,,Rybak” siada na środku płachty- ,,jeziora”, pozostali uczestnicy chwytają płachtę za brzeg, podnoszą na wysokość klatki piersiowej i gwałtownie potrząsają wywołując fale. Zadaniem ,,rybaka” jest złapanie rybki poprzez dotknięcie. ,,Rybka natomiast przepływa ( porusza się na czworaka pod płachtą między ,,rybakiem , a osobami trzymającymi płachtę) dookoła tak, by ,,rybak” jej nie złapał. Fale utrudniają dostrzeżenie,, złotej rybki”. Po okrążeniu jeziora i złapaniu ,,rybki następuje zmiana.

5.Zabawa: ,,Trampolina”
Cel zabawy: integracja grupy- angażujemy się w zespołowe wykonanie zadania.
Cel psychomotoryczny:
orientacja przestrzenna, rytmizowanie, różnicowanie ruchów.
Wiek
: bez ograniczeń.
Miejsce
: dowolne, o równej powierzchni, 4 razy większe od powierzchni płachty, wysokość pomieszczenia- minimum 3 m. Liczba: dostosowana do wielkości płachty
Przybory
: płachta, piłki o różnej wielkości i ciężarze, balony.
Przebieg zabawy:
Zad.1 Oprowadzenie piłki wokół płachty tak, by nie spadła.
Zad.2 Piłka wędruje po średnicach i cięciwach koła, na sygnał prowadzącego wraca do środka koła.
Zad.3 Wszyscy podrzucają piłkę (w górę) znajdującą się na środku płachty.
Utrudnienie:
Wprowadzamy 2 lub więcej piłek, lub przy 2 spadochronach przerzucamy piłkę z jednego na drugi.

6.Zabawa: ,,Spadochroniarz”
Cel zabawy
: integracja grupy- wspólna zabawa.
Cel psychomotoryczny:
orientacja przestrzenna, rytmizowanie, różnicowanie ruchów.
Wiek
: bez ograniczeń.
Miejsce
: dowolne, o równej powierzchni, 6 razy większe od powierzchni płachty.
Liczba: dostosowana do wielkości płachty.
Przybory
: płachta
Przebieg zabawy:
Uczestnicy stoją dookoła płachty i trzymają ja tak, aby jej środek spoczywał na podłożu. Prowadzący określa kierunki świata lub inne punkty orientacyjne. Na sygnał wszyscy podnoszą płachtę do góry, gdy środkowa część znajdzie się w górze wszyscy gwałtownie ciągną ją w dół. Ruchy muszą być rytmiczne, tempo można zmieniać .Wykonujemy kilka prób, a następnie prowadzący w momencie podniesienia czaszy spadochronu wydaje polecenie: lądujemy- 4 kroki w kierunku północnym. Uczestnicy przemieszczają się głośno licząc, a następnie lądują na podłożu. Wykonujemy następny skok spadochronowy.

Opracowała: Renata. Hasiej

Bibliografia: ,,Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym.” M. Lewandowski, U.Supińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie