Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Koszyk rymów - stwarzanie sytuacji sprzyjających wyzwalaniu ekspresji werbalnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1052 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wczesne kontakty dziecka z literaturą, uczenie go rymowanek, wierszyków i piosenek pozytywnie wpływa na jego rozwój poznawczo – językowy. Zwraca uwagę dziecka na strukturę fonologiczną słów, a także na takie aspekty mowy, jak intonacja, rytm i akcent. Doświadczenia takie, miedzy innymi różnego typu zabawy z rymami ułatwiają dziecku uświadamianie sobie istnienia dźwięków w słowach.
Prezentuję przykładowy scenariusz zajęcia z grupą dzieci 5-letnich, który można wykorzystać wprowadzając dzieci w świat dźwięków mowy.

1. Miejsce: Przedszkole Publiczne nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Ozimku.

2. Prowadząca: Alicja Bakalorz-Pyka.

3. Grupa wiekowa: 5-latki.

4. Materiał kompleksowy: Rozwój ekspresji werbalnej:
  • zabawy słowne np. rymowanki,
  • rozwiązywanie zagadek słownych, umiejętność prawidłowego oddychania,
  • uwrażliwianie na różnice w dźwiękach.
5. Temat: „ Koszyk rymów " stwarzanie sytuacji sprzyjających wyzwalaniu ekspresji werbalnej.

6. Cele:

  • dziecko potrafi różnicować 2 dźwięki (długi i krótki) oraz odpowiadające im znaki (długi ———, krótki -),
  • dzieci są świadome twórczych możliwości językowych, odkrywają znaczenie stów oraz tworzą sieci skojarzeń
  • dziecko przestrzega zawartych umów.
7. Metody:
a) oparte na aktywności nauczyciela: zagadki słowne, stwarzanie sytuacji problemowej, objaśnianie, instrukcje, tłumaczenie, pochwały, wiersz,

b) oparte na aktywności dziecka: działanie, wybór trafnych pomysłów, weryfikacja pomysłów, rozwiązywanie zagadek, burza mózgów, swobodne wypowiedzi.

8. Formy pracy: indywidualna, zespołowa, z całą grupą.

9. Środki dydaktyczne: taśma malarska, kostki do gry, ławeczki, symbole (2 duże kółka, 20 małych w dwóch kolorach), zilustrowane przedmioty (rymy), zagadki słowne, wiersz, koperty, paski długie i krótkie, symbol długi ——— , krótki -,tamburyno.

10. Przebieg:
a) Powitanie dzieci:

„ Witaj Kacperku
rączki mi daj
jedna jest ta
druga jest ta
dziś się witamy
ty i Ja".
(na mel. „Nie chcę Cię znać ")

b) Podział dzieci na 2 zespoły (oznaczenie dzieci symbolami - kółkami w kolorze czerwonym i zielonym) - rozdanie dzieciom ilustracji.

c) Zagadki słowne - wyszukiwanie rozwiązań zagadek spośród rozdanych ilustracji.

d) Zabawa ruchowa - uruchomianie skojarzeń między analizatorem wzrokowym i słuchowym:

- reagowanie na dźwięk długi i krótki oraz symbol oznaczający „krótki i długi".

Dzieci biegają, na klaśnięcie nauczyciela stają przy paskach papieru (2 dla każdego dziecka „długi i krótki"). Podnoszą długi, potem krótki pasek. Słuchają dźwięków - określają, który jest długi, a który krótki poprzez podnoszenie odpowiedniego paska. Na dźwięk krótki reagują podnoszeniem krótkiego paska, i odwrotnie.

e) Ćwiczenia oddechowe - wydłużanie fazy wydechowej. Dzieci stoją, trzymają przed ustami krótki pasek papieru i dmuchają na niego tak, aby on jak najdłużej się pochylał.

f) Gra typu „ściganka " - zaproszenie do szukania rymów:
  • dzieci siadają na ławeczkach szwedzkich (każdy zespół na jednej, odpowiednio oznaczonej, ławeczce), ławeczki są rozstawione naprzeciwko siebie, a pomiędzy nimi znajduje się wyklejona na podłodze za pomocą taśmy malarskiej plansza gry „ściganki",
  • dzieci wysuwają swoje propozycje w jaki sposób można się taką planszą bawić i co będzie im potrzebne do takiej zabawy,
  • oznaczenie startu i mety, rozdanie kostek do gry, wybór pionka (jednego przedstawiciela każdej grupy),
  • objaśnienie dzieciom reguł gry typu „ściganki” Na niektórych polach planszy do gry znajdują się koperty. Kiedy w trakcie gry pionek stanie na takim polu, jego drużyna wyjmuje zawartość koperty, nazywa zilustrowany przedmiot i szuka odpowiedniego do podanego wyrazu „rymu". Dzieci przesuwają się po polach gry zgodnie ze wskazaną przez kostkę liczbą. Poprawnie podany „rym” daje prawo do dodatkowego rzutu kostką. Drużyna, która pierwsza dociera do mety, wygrywa. Sprawdzamy też, która drużyna podała więcej rymów - za to zadanie również otrzymuje się punkty. Po zabawie dzieci otrzymują nagrodę.
g) „Rowerek” - zabawa ruchowa integrująca lewą i prawą stronę ciała.

h) Relaks — słuchanie wiersza.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie