Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kilka spraw do załatwienia - ekonomiczna lekcja matematyki w klasie VI szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5010 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Waznym elementem reformy oświaty jest przygotowanie uczniów do radzenia sobie z problemami zycia codziennego oraz rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce. Warto zatem raz na jakiś czas poprowadzić lekcję w sposób odmienny od tradycyjnego. Oto konspekt takiej lekcji matematyki dla klasy VI szkoły podstawowej, mającej na celu kształtowanie sprawności rachunkowych na liczbach wymiernych, przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych.

Opracowała:


 

Jadwiga Cholewa


 

Nauczyciel matematyki


 

Szkoła Podstawowa nr !2 w Piotrkowie Tryb.


 


DZIAŁ PROGRAMOWY: Działania na liczbach wymiernych.


TEMAT LEKCJI: Kilka spraw do załatwienia.


CELE LEKCJI:

  • Wzbogacenie wiedzy uczniów na temat elementarnych pojęć ekonomicznych, takich jak: cena, przekaz pocztowy, obniżka, wartość zakupu, usługi, zakupy, opłaty, wydatki
  • Kształtowanie sprawności rachunkowych na liczbach wymiernych
  • Utrwalanie obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych z zachowaniem właściwej kolejności wykonywania działań
  • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych łączących matematykę z wiedzą ekonomiczną
  • Rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
  • Przygotowywanie uczniów do radzenia sobie z różnymi problemami życia codziennego

METODY PRACY:

· Problemowa – dyskusja dydaktyczna

· Praktyczna - ćwiczenia praktyczne, praca z kartą pracy


FORMY ORGANIZACJI PRACY:

  • Praca z całą klasą
  • Praca samodzielna

TOK LEKCJI:


  • Czynności wprowadzające i przygotowujące do realizacji tematu:
Uczniowie zostają zapoznani z tematyką i celami lekcji. W dyskusji dydaktycznej z całą klasą wyjaśniamy i utrwalamy elementarne pojęcia ekonomiczne z którymi uczniowie spotkają się w czasie pracy samodzielnej z kartą pracy, tj.: z pojęciem cena, zakupy, wydatki, koszty, opłaty, obniżka, usługi, przekaz pocztowy.


  • Część właściwa:
Uczniowie pracują samodzielnie nad rozwiązaniem zadań związanych z zakupami, usługami pocztowymi. Zadania znajdują się w karcie pracy (załącznik). Rozwiązania zadań zapisują do zeszytu przedmiotowego.


  • Podsumowanie:
Sprawdzenie poprawności rozwiązań poszczególnych poleceń – wskazani przez nauczyciela uczniowie odczytują wyniki kolejnych zadań.

Uczniowie odpowiadają na pytania:

- Które zadanie sprawiło im trudność?

- Czego nowego dowiedzieli się na lekcji?


Załącznik:

KARTA PRACY


W środę rodzice Basi i Jacka przez cały dzień musieli być w pracy. Zostawili więc dzieciom listę kilku spraw do załatwienia oraz cztery banknoty po 50 zł na czekające je wydatki.


Dzieciaki!
  • Zjedzcie obiad w barze.
  • Nadajcie na poczcie przekaz do wujka Tadka i wyślijcie oba listy jako polecone.
  • Kupcie kilka znaczków i kopert.
  • Kupcie coś na kolację.
mama i tata

Basia i Jacek postanowili, że zaczną od zjedzenia obiadu w barze „Agatka”. Następnie pójdą na pocztę, a z poczty na zakupy do „Biedronki”.


1. W barze Jacek zdecydował się na ryż z kurczakiem za 5,90 zł i sok za 1,70 zł. Basia zjadła naleśniki po 1,60 zł za sztukę oraz wypiła herbatę za 1 zł 40 gr. Ile dostali reszty z 50 zł?


2. Na poczcie mieli wysłać wujkowi 140 zł. Ile wyniesie opłata za ten przekaz?


Cennik usług pocztowych
Przekaz pocztowy:
· do 50 zł – 3,00 zł
· ponad 50 do100 zł – 5,00 zł
· ponad 100 zł – za każde następne 20 zł lub ich część – 0,20 zl

3. Jacek, nadając i opłacając przekaz, wręczył pani w okienku 150 zł. Ile dostał reszty?


4. Ile łącznie zapłaciła Basia za wysłanie dwóch listów, jeżeli jeden ważył 27g a drugi 51 g?


Informacja:
List o wadze od 20 do 50 g kosztuje 1,10 zł, a list o wadze od 50 do 100 g – o 20 gr więcej. Dopłata do listu poleconego wynosi 2 zł.

5. Za koperty i znaczki Basia zapłaciła 5,60 zł. Znaczki były po 1 zł, a koperty po 5 gr. Ile znaczków i ile kopert kupiła Basia?


6. Ile pieniędzy „zostawili” na poczcie Basia i Jacek?


7 Ile pieniędzy zostało im na zakupy po wizycie w barze i na poczcie?

8. W „Biedronce” Basia i Jacek zaczęli od kupienia dwóch litrów mleka po 1,60 zł za litr, 10 bułek po 24 gr za sztukę, 10 dag żółtego sera po 14zł za kilogram, 20 dag wędliny w cenie 16 zł/kg oraz herbaty za 4,50 zł. Ile zapłacili za te zakupy?


9. W dziale z nabiałem była promocja jogurtów owocowych. Cena, która normalnie wynosiła 2,40 zł za sztukę była obniżona o 20%. Basia i Jacek kupili 4 jogurty. Ile za nie zapłacili?


10. Ile reszty oddali rodzicom po załatwieniu wszystkich spraw z listy?




BIBLIOGRAFIA: Jerzy Chodnicki i Mirosław Dąbrowski, Zeszyt ćwiczeń do klasy 6. Przed sprawdzianem, WSiP, Warszawa 2001


Opracowała:

Jadwiga Cholewa


· · ·

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie