Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Stymulacja komunikacji literackiej w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1237 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dziecko wchodząc w życie przedszkolne styka się po raz pierwszy z wielością ról społecznych, doświadcza jej na samym sobie ( jest bowiem kim innym w domu, a kim innym w przedszkolu).

Opracowała : J. Zalega
REFERAT
STYMULACJA KOMUNIKACJI LITERACKIEJ W PRZEDSZKOLU

Dziecko wchodząc w życie przedszkolne styka się po raz pierwszy z wielością ról społecznych, doświadcza jej na samym sobie ( jest bowiem kim innym w domu, a kim innym w przedszkolu).

Dziecko w przedszkolu styka się z nowym repertuarem osób dorosłych. Występuje bowiem wyraźna różnica proporcji między zachowaniami celowymi, wyuczonymi, profesjonalnymi, które kieruje do dziecka personel przedszkola, a zachowaniami spontanicznymi, o charakterze ekspresywnym, których domeną jest dom.

Adaptacja dziecka do rzeczywistości przedszkolnej oznacza zaakceptowanie i zrozumienie tego nowego układu odniesienia.

Zgodnie ze zmianą całokształtu sytuacji społecznej zmienia się kształt zachowań czytelniczych. Nawet i sama funkcja książki zmienia się i realizuje nieco inaczej w przedszkolu niż w domu. Książki przedszkolne nie są własnością dziecka i dostępne są jego manipulowaniu w stopniu bardziej ograniczonym, a także obwarowanym regułami porządkowymi. Nie można z nich korzystać w dowolnej porze, trzeba użytkować zgodnie z ich funkcją, nie wolno niszczyć ani narażać na zniszczenie. Typowy przebieg aktu lektury przedszkolnej to taki, w którym książka pozostaje poza zasięgiem rąk dziecka, w ręku nauczycielki i dla znacznej części grupy stały kontakt dotykowy i wizualny z nią jest niemożliwy.

W przeciwieństwie do dominującego w domu intymnego kontaktu czytelniczego, w którym dorosły koncentrował całą swoją uwagę na dziecku, dziecko zaś na dorosłym, w przedszkolu odbiorca staje się cząstką dość licznego audytorium, a w polu jego percepcji obok lektora i tekstu pojawia się grupa społeczna, która z nim współuczestniczy w akcie odbioru, stanowiąc zarazem dodatkowy bodziec. Różnorodne reakcje dzieci na lekturę, ich zróżnicowana zdolność koncentracji uwagi mogą mieć różnorodny wpływ na przeżycie czytelnicze jednostki. Z jednej strony może tu występować zjawisko tzw. facylitacji społecznej, łatwiejszego skoncentrowania się na lekturze pod wpływem otoczenia, z drugiej natomiast strony mogą pojawić się różne czynniki osłabiające intensywność odbioru, jak choćby atrakcyjna możliwość nawiązywania kontaktu z rówieśnikami.

Sytuacja zbiorowego odbioru zarówno wtedy, gdy jest on wyznaczony rytmem zajęć programowych przedszkola, jak i wówczas nawet, gdy czyta się dzieciom na ich prośbę, nie może już przebiegać w warunkach takiej samej swobody jak w domu rodzinnym. Swoje zainteresowanie, uwagę, ciekawość – ale także i brak zainteresowania tekstem, dziecko musi podporządkować sytuacji zbiorowego słuchania. Nie można oczekiwać, że na jego żądanie lektura będzie przerwana, nie ma możliwości swobodnego komentowania tekstu, wypowiadania swoich ocen.

Dlatego tak ważne jest czytanie dziecku w domu. We współczesnej rodzinie wydaje się maleć coraz bardziej rola żywego słowa.

Kryteria wartościowania literatury dziecięcej przez rodziców najlepiej ujawniają się przy wyborze książek podczas zakupów. Kupując dzieciom książki rodzice kierują się najczęściej przewidywaną ich treścią, odczytywaną a ilustracji i fragmentów tekstu, oraz zgodnością tej treści z zainteresowaniami dziecka. Na drugim miejscu jako kryterium decydując o wyborze znajduje się nazwisko autora, szata graficzna, cena, następnie wybiera się książki zapamiętane i znane z czasów dzieciństwa


LITERATURA :


1. J. Papuzińska „ Inicjacje literackie”
2. M. Głowiński „ Style odbioru”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie