Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
"Czy czytasz na piątkę?" - propozycje testów czytania ze zrozumieniem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17860 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prezentuję dwa testy czytania ze zrozumieniem – „Dzieci i książki” dla uczniów kl. IV i „Nie zabłądzi ten, kto czyta!” dla uczniów kl. V.
Dzieci i książki – test czytania ze zrozumieniem dla kl. IV

Lektury małego Europejczyka

            Miłości do książek i uroku ucieczki w krainę baśni niemieccy uczniowie doświadczają w trakcie lektury słynnej powieści Michaela Endego Nie kończąca się historia od A do Z. Wszystkie dzieci w Niemczech znają też baśnie braci Grimm. W wielu szkołach w tym kraju, przynajmniej raz w roku, jest organizowany „Tydzień czytania”.
Dzieci duńskie czytają baśnie J. Ch. Andersena, bo to przecież ich rodzimy pisarz. Chętnie sięgają również po książki o Gumowym Tarzanie i Otto, który jest nosorożcem.
Belgia jest światowym centrum komiksu. To w jej stolicy, w Brukseli, istnieje wspaniałe Muzeum Komiksu, a także działają liczne księgarnie, w których sprzedaje się tylko historyjki rysunkowe. Ulubionym bohaterem małych Belgów jest Tintin [ czytaj: Tętę ]. To sympatyczny chłopiec na co dzień wykonujący pracę reportera, który podróżuje po świecie z pieskiem Milou, szukając interesujących tematów do swoich reportaży. Wymyślono go w 1929 r.
Natomiast Asteriks i Obeliks to ulubieńcy Francuzów. Komiks ten po raz pierwszy pojawił się w 1959 r. w czasopiśmie dla młodzieży „Pilot”. Od tego czasu przetłumaczono go na 85 języków. Jego współautorem jest R. Goscinny znany polskim czytelnikom z książek o Mikołajku.
Wielka Brytania to ojczyzna dwóch sympatycznych misiów Kubusia Puchatka i Misia Paddingtona, a Włochy – Pinokia i Gelsomino.
( Na podst.: M. Mroczkowska Zaczarowana lekcja w Europie )

1.      Do ulubionych bohaterów literackich dzieci w Danii należy:
A. Tintin,
B. Asteriks,
C. Kubuś Puchtek,
D. Gumowy Tarzan.

2.      Muzeum Komiksu można zwiedzić:
A. w Niemczech,
B. w Belgii,
C. we Francji,
D. we Włoszech.

3.      Postać Tintina wymyślono w:
A. 1929 r.,
B. 1959 r.,
C. 1992 r.,                         
D. 1985 r.

4.      Na 85 języków przetłumaczono przygody:
A. Tintina i Milou,           
B. Asteriksa i Obeliksa,           
C. Pinokia,           
D. Mikołajka.

5.      Otto to:
A. młody reporter,   
B. przyjaciel Tintina,   
C. nosorożec z Danii,  
D. bohater Andersena.

6.      Gelsomino jest bohaterem dziecięcej literatury:
A. angielskiej,                
B. włoskiej,                 
C. niemieckiej,                    
D. francuskiej.

7.      Uporządkuj w kolejności alfabetycznej nazwiska polskich autorów książek dla dzieci:

Kownacka, Musierowicz, Boglar, Konopnicka, Ożogowska, Korczakowska, Chmielewska, Brzechwa.

……………………………………………………………………………………………………….


8.      Tomek powiedział: „Wczoraj przeczytałem fajną książkę”. Zastąp podkreślony wyraz innym przymiotnikiem: „Wczoraj przeczytałem ………………………… książkę”.

Koledze Tomka, Adamowi, ta książka nie podobała się. Uzupełnij jego wypowiedź: „Moim zdaniem ta książka była ( jaka ? ) …………………………”.


9.      Podaj 3 wyrazy pokrewne do wyrazu książka:

…….……..…..…… , ……………………… , …….……………...


10.   Którą książkę polskiego autora lub polskiej autorki wpisałbyś na europejską listę najpopularniejszych książek dla dzieci ? Podaj tytuł, imię i nazwisko autora wybranej książki. Ułóż i zapisz 3 zdania na jej temat.

……………………………………………………………………………………………………
„Nie zabłądzi ten, kto czyta !” – test czytania ze zrozumieniem dla kl. V


Edward Szymański
Książka ( fragm. )

Witam cię kartek szelestem,
tytułem na pierwszej stronie,
witam !
Bo po to przecież jestem,
żebyś mnie ujął w dłonie
i czytał !

Kiedy ci smutno będzie,
kiedyś samotny, chory,
bez przyjaciela –
ja z tobą pójdę wszędzie,
poprzez zimowe wieczory,
w kraje wesela.

Będziesz wraz ze mną oglądać
baśnie i cuda, i dziwy
na końcu świata.
Po niebie, po morzach i lądach
jako te ptaki szczęśliwe
będziemy latać.

Ja cię bez trudu nauczę
tego, co przydać się może
choćby po latach paru.
Ja tobie słowem, jak kluczem,
w cudowny sposób otworzę
pałace czarów.

1.     W wierszu mówi:
         A.      E. Szymański,
         B.      czarodziej,
         C.      książka,
         D.      nie wiadomo.

2.     Adresatem ( odbiorcą ) wypowiedzi jest:
         A.       młody czytelnik,
         B.       autor książki,
         C.       drukarz,
         D.       nie wiadomo.

3.     Podmiot mówiący w utworze:
         A.       opowiada o swoich przygodach z książką,
         B.       obiecuje rozbudzić wyobraźnię i wiele nauczyć,
         C.       zachęca do podróżowania po świecie,
         D.       proponuje naukę latania i czarów.

4.     Poeta zastosował w wierszu uosobienie, to znaczy, że nadał książce cechy:
         A.       innego przedmiotu,
         B.       zjawiska przyrody,
         C.       zwierzęcia,
         D.       człowieka.

5.     Uzupełnij zdanie:

Tekst I składa się z ……..……..……. zwrotek, a każda zwrotka ma …..……..……..wersów.

6.     Znajdź w wierszu Książka rymy do podanych wyrazów i dopisz je.

a)     szelestem – ………………..,
b)    chory – …………………….,
c)     nauczę – ………………….. .

7.     Na podstawie wiersza napisz w 3 punktach, dlaczego warto czytać książki:

a)     ……………………………………………………………………………………….. .
b)    …………………………………………………………………….…………………. .
c)     ……………………………………………………………………….……………….. .

Tekst II

Słownik wyrazów bliskoznacznych

Czytać: Czytać gazetę, nowelę – płynnie, głośno. Odczytywać: Odczytywać hieroglify. Odcyfrowywać: Odcyfrowywać stary napis. Naczytywać: Naczytywać tekst przed audycją. Wczytywać się: Wczytywać się w poemat. Rozczytywać się: Rozczytywać się w powieściach historycznych. Przeczytać: Przeczytać książkę, tekst – jednym tchem, od deski do deski. Wyczytać: Wyczytać wiadomości w dzienniku.  Oddawać się lekturze. Pochłaniać, połykać, pożerać książki. Sylabizować: Sylabizować powoli. Dukać: Dukać z elementarza.  Składać litery, sylaby.

8.     Przeczytaj wypowiedź Krzysia, a następnie:

a)     podkreśl występujące w niej powtórzenia,
b)    przepisz wypowiedź chłopca, zastępując powtórzenia wyrazami bliskoznacznymi. Skorzystaj z tekstu II.

„Moja starsza siostra Zosia czyta dużo i szybko. Najchętniej czyta po południu lub wieczorem. Nasz młodszy braciszek Adaś dopiero uczy się czytać. Czyta powoli. Na razie czyta ze swojego elementarza.”

………………………………………………………………………………………………………


Małgorzata Bulińska
Witam cię kartek szelestem, tytułem na pierwszej stronie, witam ! Bo po to przecież jestem, żebyś mnie ujął w dłonie i czytał !

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie