Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak matematykę uczynić ciekawszą?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3935 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzielenie liczb sposobem pisemnym jest dla wielu uczniów umiejętnością trudną i żmudną. Zajęcia urozmaicone ciekawymi ćwiczeniami mogą nieco ułatwić nabywanie sprawności rachunkowej. Uczniowie chętniej wykonują zadania, jeżeli prowadzą do konkretnego celu. Forma zajęć sprzyja pracy zarówno uczniom pracującym szybko, jak i tym którzy pracują wolniej. Proponowane zajęcia realizowane były w bloku tematycznym: Jaki piękny jest świat wokół nas! Temat dnia: Jesteśmy mieszkańcami i przyjaciółmi Ziemi.

Klasa: III

Temat: Dzielenie liczb sposobem pisemnym w zakresie 1000.

Uczeń:
- dzieli liczby trzycyfrowe przez jednocyfrowe sposobem pisemnym,
- sprawdza dzielenie za pomocą mnożenia,
- czyta ze zrozumieniem tekst matematyczny,
- wyróżniania w tekście najważniejsze informacje,
- rozwiązuje zadania tekstowe złożone,
- zna kolejność wykonywania działań i jej przestrzega,
- skutecznie komunikuje się pracując w grupie


Metody pracy: podająca, problemowa, eksponująca.

Forma pracy: zbiorowa, grypowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: karta do matematycznego bingo dla każdego ucznia, karta pracy z liczbami dla każdego ucznia, kartoniki z liczbami, domino matematyczne, pudełka z napisami, po dwa zadania tekstowe dla każdego dziecka, karty pracy z działaniami do zadań, tabelka do samooceny.

Przebieg zajęć
I Rachunek pamięciowy - Matematyczne bingo
Każdy uczeń otrzymuje planszę podzieloną na np. 9 pól. Każde pole oznacza liczbą od i do 9. Nauczyciel czyta przykłady, a uczniowie wpisują wyniki. Jeżeli zapełni linie poziome, pionowe lub ukośne woła bingo. Musimy sprawdzić, czy wyniki są właściwe, nagrodzić punktem i kontynuować dalej aż do wyczerpania przykładów.

1. 81:9=9
2. 63:7=9
3. 49:7=7
4. 300:30=10
5. 32:8=4
6. 600:6=100
7. 50:2=25
8. 900:100=9
9. 24:2=12

II Praca indywidualna.
Masz kilka liczb. Dobierz liczbę do każdej z podanych liczb, wiedząc, że każda jest dwa razy mniejsza. Działania możesz wykonać sposobem pisemnym w zeszycie. Liczby znajdziesz na ławce pod tablicą. Masz 10 minut. Kto zbierze 8 par otrzymuje 2 punkty. Kto zbierze 7 otrzymuje 1 punkt.

Pierwsza grupa

Pary liczb : 480 540 580 360 640 680 520 460

240 270 290 180 320 340 260 230
Druga grupa

Pary liczb : 380 510 440 720 280 640 560 480

190 255 220 360 140 320 280 240

III Domino matematyczne.
Praca w małych, 2- osobowych grupach.
Wykonajcie dzielenie sposobem pisemnym w zeszycie. Ułóżcie domino. Odwróćcie kartki domina. Odczytajcie hasło. Za poprawne wykonanie obliczeń i ułożenie hasła otrzymacie 1 punkt.

474: 2 237 711: 3 183 549:3 81 648:8 236


944: 4 249 747:3 120

Hasła: papier, szkło, puszki, plastik.
( Uczniowie słabo radzący sobie otrzymują wyrazy z mniejszą ilością liter)

IV Rozwiązywanie zadań.
Praca indywidualna.
Uczniowie wykonują zadania, które znajdują się w pudełkach z napisami
z poprzedniego ćwiczenia, np. kto ułożył hasło papier- wykonuje zadania
z pudełka z napisem papier.

Hasło puszki
Zadanie 1
Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano zbiórkę puszek. 7 puszek można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 puszek?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność
Zadanie 2
Adaś z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania puszek. Adaś zebrał 228 puszek, a jego brat 3 razy mniej. Ile puszek zebrali razem?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność

Hasło papier
Zadanie 1
Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano zbiórkę makulatury. 7 kg makulatury można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 kg makulatury?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność

Zadanie 2
Tomek z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania makulatury. Tomek zebrał 228 kg makulatury, a jego brat 3 razy mniej. Ile kg makulatury zebrali razem?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność

Hasło szkło
Zadanie 1
Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano zbiórkę szklanych opakowań. 7 szklanych opakowań można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 szklanych opakowań ?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność

Zadanie 2
Grzegorz z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania szklanych opakowań . Grzegorz zebrał 228 szklanych opakowań , a jego brat 3 razy mniej. Ile szklanych opakowań zebrali razem?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność
Hasło plastik
Zadanie 1
Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano akcję zbierania plastikowych butelek. 7 plastikowych butelek można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 plastikowych butelek?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność

Zadanie 2
Romek z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania plastikowych butelek. Od września do stycznia zebrali 228 plastikowych butelek. Od lutego do kwietnia zebrali 3 razy mniej. Ile plastikowych butelek zebrali chłopcy?
- rozwiązanie zadania w zeszycie
- sprawdzenie przez nauczyciela
- przydzielenie punktu za poprawność

V Praca indywidualna
Układanie treści zadania do podanego działania, rozwiązanie i zapisanie odpowiedzi.

325: 5 - 28 = 325: 5 =

- dwa warianty w zależności od poziomu umiejętności,
- może to być praca domowa, gdy zabraknie czasu na zajęciach.

IV Podsumowanie zajęć – samoocena pracy uczniów.

Opracowała: Iwona Urban

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie