Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola nauczyciela w procesie adaptacji dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13381 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

TEMAT:ROLA NAUCZYCIELA W PROCESIE ADAPTACJI DZIECKA ROZPOCZYNAJĄCEGO EDUKACJĘ PRZEDSZKOLNĄ

     Nauczyciel jest ważnym ogniwem procesu edukacyjnego. Jego efektywność pracy zależy nie tylko od cech osobowościowych, lecz także od charakterystycznego przypisu roli, która wymaga realizacji danego programu, odpowiedniego zachowania, a więc takiego postępowania, jakiego oczekuje się od nauczyciela. Rezultat tego postępowania pozwala ocenić, czy rola jest pełniona lepiej, czy gorzej.
     H. Muszyński definiuje rolę społeczną jako „ogół tych zachowań, które są oczekiwane od każdej jednostki, zajmującej określoną pozycję w organizacji życia społecznego”[1].
     Według J. Szczepańskiego „rola społeczna jest to względnie stały i wewnętrznie spójny system zachowań, będących reakcjami na zachowanie innych osób, przebiegających według mniej lub więcej wyraźnie ustalonego wzoru”[2].
     Rola nauczyciela jest wyznaczona poprzez oczekiwania rodziców jak i instytucji nadrzędnych, a nauczyciel powinien sprostać tym wymaganiom.
     Wymaga się, więc od niego wysokiej kultury osobistej, odwagi, konsekwencji oraz wszechstronnej wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii. Powinna, więc być to osoba posiadająca umiejętności w zakresie przekazywania tej wiedzy, kształtująca motywację do samodzielnego uczenia się.
     Nauczyciel przedszkola to osoba, która oddziaływuje na dziecko, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów, wyjaśnia niezrozumiałe problemy, kształtuje dyscyplinę, jednocześnie przekazując wiadomości.
     Istnieje zależność między osobowością nauczyciela, a jego osiągnięciami dydaktyczno – wychowawczymi. Od typu osobowości zależy jego praca i efekty w procesie nauczania – wychowania. Introwertycy preferują ustrukturalizowane metody nauczania, są obowiązkowi; natomiast ekstrawertycy dobrze czują się w sytuacjach otwartych, kreatywnych i są bardziej dynamiczni.
     Od nauczyciela wymaga się nie tylko wszechstronnej wiedzy, lecz także stawia się przed nim zadania: „bycia twórczym”, „bycia w dialogu”, a także „bycia refleksyjnym praktykiem”[3]. Poprzez postawę nauczyciela, jako refleksyjnego praktyka poddaje on refleksji swoje przekonania, sposób myślenia i działania, a osobiste wartości i przekonania kreują zakres jego kompetencji i powinności, tworząc obraz samego siebie. Niełatwo jest nauczycielowi sprostać tym zadaniom. Obecnie utrwala się pogląd, że nauczyciel w pierwszej kolejności powinien być wychowawcą, a dopiero potem dydaktykiem. Rośnie zapotrzebowanie na nauczycieli inspiratorów i koordynatorów wspierających rozwój wychowanka w procesie dydaktycznym, dlatego też nieustannie doskonali on swój warsztat pracy i poszerza swoje kompetencje.[4]
     Nauczyciel obok rodziny jest cennym ogniwem w procesie wychowania i nauczania, dlatego też stawiane są mu duże wymagania. Kompetencja oznacza, więc uprawnienia do podejmowania decyzji do działania, dzięki dysponowaniu odpowiednimi umiejętnościami.
     Do podstawowych kompetencji nauczyciela zalicza się:
  • kompetencje interpretacyjne, które pozwalają na spostrzeganie świata jako rzeczywistości wymagającej bezustannej interpretacji,
  • kompetencje moralne, to wiedza o normach moralnych oraz zdolność do refleksji moralnej nad własnym postępowaniem,
  • kompetencje komunikacyjne, rozumiane jako zdolność porozumiewania się.[5]
     Wypowiedzi nauczyciela powinny koncentrować uwagę małego słuchacza; powinna cechować go umiejętność efektywnej komunikacji, będącej korelacją nadawanej informacji z poziomem językowym odbiorcy. Ambicją każdego nauczyciela powinno być opanowanie sztuki właściwego porozumiewania się, dzięki czemu może skutecznie pouczyć, rozkazać, zakazać, poradzić.
     Nauczyciel jako główny organizator procesu wychowawczo – dydaktycznego w przedszkolu, stymuluje rozwój dziecka tak, aby realizowało swoje możliwości rozwojowe. Wymaga to osobistego zaangażowania, wiedzy psychologicznej podczas współdziałania z grupą powierzonych mu dzieci i z każdym indywidualnie.
     Nauczyciel pomaga rodzicom lepiej zrozumieć sprawy małego dziecka i zadania w procesie adaptacji, jest osobą najbliżej związaną z dzieckiem. Kontakty, zebrania z rodzicami, rozmowy są okazją do zrozumienia funkcji opiekuńczych oraz dydaktyczno-wychowawczych, jakie pełni nauczyciel.
     Najmłodsze dziecko, rozpoczynające edukację przedszkolną oczekuje od nauczyciela takich samych reakcji, jak od rodziców. Pozostawione w przedszkolu bez bliskiej osoby szuka wśród dorosłych bratniej duszy lub przynajmniej kogoś, kto zastąpi mu w taj sytuacji miłość matki.
     Nauczyciel poprzez opracowanie i realizację programu adaptacyjnego dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną, pomaga i wspiera dziecko w pokonaniu lęku i strachu przed nowym otoczeniem. Współdziała w nawiązywaniu interakcji z dorosłymi i rówieśnikami w grupie przedszkolnej. Jest koordynatorem działań adaptacyjnych.
Leokadia Stankiewicz
Przedszkole nr10 im. Lucyny Krzemienieckiej w Olkuszu

[1] H. Muszyński, Ideał i cele wychowania, WSiP, Warszawa 1974
[2] J. Szczepański, Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa, 1970
[3] M. Taraszkiewicz, ”Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu”
[4] G. Tadeusiewicz, Edukacja w Europie, Warszawa- Łódź, 1997
[5] R. Kwaśnica, Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, Studia Pedagogiczne, LXI,1995.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie