Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prawa i obowiązki ucznia Szkoły Podstawowej w Kwiecewie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4088 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prawa i obowiązki ucznia przedstawione zostały w formie inscenizacji pt. ,,Jak sroczka swe dzieci praw i obowiązków nauczyła". Jako opiekun S.U. szukałam sposobu na utrwalenie znajomości praw i obowiązków przez uczniów.  Uczestnicząc w przedstawieniu i śpiewając autorską piosenkę stali się oni świadomi swoich praw i obowiązków w szkole.

Scenariusz inscenizacji
o prawach i obowiązkach ucznia
Szkoły Podstawowej w Kwiecewie

Cel: utrwalenie znajomości praw i obowiązków ucznia

Uczeń:
- potrafi wymienić prawa i obowiązki ucznia
- jest świadomy swoich praw
- umie określić swoje obowiązki


Uczestnicy : - Samorząd Uczniowski
- Uczniowie
- Nauczyciele
Miejsce: - sala gimnastyczna


Przebieg:

I. Wstęp


- Powitanie uczniów i nauczycieli przez przewodniczącą S.U. Zaproszenie do obejrzenia inscenizacji pt. ,,Jak sroczka swe dzieci praw i obowiązków nauczyła”.


II. Inscenizacja pt. ,,Jak sroczka swe dzieci praw i obowiązków nauczyła” w wykonaniu Samorządu Uczniowskiego i uczniów klas I-VI.



,,Jak sroczka swe dzieci praw i obowiązków nauczyła”
Teatrzyk z karteczkami

Występują: dyrektor teatru, pracownicy – od kurtyny - aktorzy numer 1A i 1B; od gongu – aktor numer 2; sroka – aktor numer 3; ,,sroczęta” – aktorzy numer 4,5,6,7,8,9,10; Żaczek Szkolaczek.

Rekwizyty: karteczki z numerami i rolami aktorów; napisy: PRAWA UCZNIA, OBOWIĄZKI UCZNIA; kurtyna; patelnia; tłuczek od ziemniaków; chusteczka; dzioby.

Scenografia: tablica z napisem: ,,Jak sroczka swe dzieci praw i obowiązków nauczyła”, wiszące lub stojące gałęzie drzew - pod nimi ławka przykryta zielonym materiałem, stolik, na którym leżą rekwizyty, nad kurtyną napis: prawa i obowiązki ucznia.


Na scenę wychodzi dyrektor teatru

Dyrektor : Witam drogich widzów. Za chwilę ujrzycie na scenie naszego teatru wielce pouczającą sztukę pt. ,,Jak sroczka swe dzieci praw i obowiązków nauczyła”.

Jestem dyrektorem teatru.
Ale cóż to – jeszcze nie ma aktorów, ani pracowników. A przedstawienie już powinno się zacząć. Co robić? Odwołać przedstawienie?

Widownia: / okrzyk/ Nie .

Dyrektor : Wiem już, co zrobię
Widzę tu tylu młodych i zdolnych widzów. Na pewno każdy z was mógłby wystąpić na scenie. Ale nie wszyscy oczywiście – bo któżby bił brawa?
Nie będę dłużej zwlekał. Oto karteczki z rolami. Na górze jest numer aktora i nazwa roli. Każdy kto dostanie kartkę, szybko przeczyta sobie jej tekst po cichu, żeby potem na scenie wiedział, co ma robić.

,,Dyrektor teatru” wchodzi na widownię i wręczą kartki, rozmawiając z widzami.

Mam już cały personel, możemy rozpoczynać.
Pracownicy teatru .Na wezwanie natychmiast zgłaszajcie się do mnie.
Przedstawienie musi się udać...
Pracownicy numer 1A i 1B - proszę do mnie.

Numer 1. Jesteśmy specjalistami od kurtyn. Teatr bez kurtyny istnieć nie może.

Dyrektor: Oto kurtyna. Zrobimy próbę .

Numer 1. – próba odsłaniania i zasłaniania kurtyny. Po próbie – oklaski.

Dyrektor: Wzywam pracownika numer 2. Proszę do mnie.

Numer 2. Całe życie marzyłam o tym, aby uderzać w gong teatralny.

Dyrektor: Marzenie pani spełni się za chwilę.
/Podaje patelnię zawieszoną na sznurku i tłuczek od ziemniaków/ .

Proszę stanąć w tym miejscu – właśnie rozpoczynamy pierwszy akt naszego przedstawienia.
Pani uderza 1 raz. Dziękuję. Proszę uderzyć 2 razy. Wspaniale. A teraz 3 uderzenia. Świetnie.

SCENA I

Dyrektor: Na scenę numer 3. Proszę bardzo.
/ na scenę wchodzi sroka/

Pani będzie łaskawa. Oto uroczy dziób
/podaje maskę z dziobami/ .
Oto twarzowa chusteczka. Zechce ją pani założyć
/sroka zakłada/

Dyrektor: /do widowni/
Miała sroczka dzieci siedmioro.

Sroka: Niech się wszyscy tutaj zbiorą
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą.

Dyrektor: /do widowni/
Do szkoły chodzą już dwa miesiące
A praw i obowiązków nie znają do końca.
/zwraca się do sroki/
A teraz do pracy, pani sroczko.
Proszę podejść do biurka
I przygotować piórka
Praca już pani zadana
sroczęta mają znać swoje prawa.

Dyrektor: /do widowni/
Uwaga aktorzy z numerami 4,5,6,7,8,9,10 . Proszę na scenę.
Pośpieszcie się. Pozakładajcie sobie dziobki.
Od tej pory jesteście sroczętami – uczniami.
/zakładają dzioby i siadają na ,,gałązkach" - ławeczkach/.

Przeczytajmy wszyscy

/pokazuje napis – PRAWA UCZNIA i przekazuje go sroce/.

Sroka: PRAWA UCZNIA- oto karteczki
Czyż można schować je tylko do teczki ...

Widownia: Nie.

Dyrektor /do sroki i srocząt/
Wracam za chwilę
I do nauki was tu przypilę...
/Dyrektor wychodzi. Sroka rozdaje sroczętom karteczki z prawami ucznia /

Aktor numer 9: Jestem ciekawski. Mam prawo pytać, by zdobyć wiedzę,
a szkoła mi w tym pomoże,
gdyż właściwie zorganizuje lekcje.
Aktor numer 5 : Ach. Czyli mam prawo zgłosić mojej pani lub dyrektorowi
swój problem, wtedy uzyskam od nich pomoc, odpowiedź i wyjaśnienie.
Aktor numer 6: Mi idzie kiepsko. / płacze/
Aktor numer 7: Zapamiętaj braciszku. Masz prawo do dodatkowej pomocy nauczyciela, jak sobie nie radzisz i masz prawo do pomocy od kolegów.
Aktor numer 6: Tak. / wesoło /. Więc dzisiaj poproszę nauczyciela, abyśmy powtórzyli wspólnie materiał.
Aktor numer 8: / płacze/ -
Aktor numer 4: Cóż ci dolega.
Przecież pomoże ci twój kolega
Aktor numer 8: Ja się o pomoc zwrócę gdzie indziej – skorzystam z poradni psychologicznej.
Aktor numer 4: Cieszę się bardzo, masz prawo do tego, a ty nie śmiej się niedobry kolego.
Aktor numer 8: Pojechałabym chętnie, lecz z kasą jest krucho, a bilet kosztuje.
Aktor numer 4: Nie miej smutnej miny, jak trzeba, pójdziemy do gminy.
Do tego też mamy prawo,
by materialnej pomocy nam udzielano.
Aktor numer 4: Ach, fajnie mieć prawa i korzystać z nich, ale trochę ich jest, jak się ich nauczyć.

Wpada Żaczek Szkolaczek

Żaczek Szkolaczek: Jestem ja Żaczek Szkolaczek,
Jestem szkolnym duszkiem,
Mam ci ja czarny kubraczek
I piórko za uszkiem
Hopciuś, oj dadana. Hopciuś, oj dadana.
Hopciuś, oj dadana, i piórko za uszkiem.
Mieszkam sobie za tablicą,
W kąciku za drzwiami,
Tym, co lekcji nie umieją,
Pomogę czasami.
Hopciuś, oj dadana. Hopciuś, oj dadana.
Hopciuś, oj dadana.

Cóż wy tacy smutni, sroczęta.

Wszyscy: Mamy problem -
Praca domowa zadana-
- Do nauki mamy prawa
kilka z nich już pamiętamy
o pozostałych – zapominamy.

Żaczek Szkolaczek : Nie czekajmy ani chwili
- proszę, aby wszyscy się uczyli.

Wszyscy śpiewają 3 i 4 zwrotkę piosenki pt. ,,Prawa i obowiązki ucznia”

Wchodzi dyrektor :

Dyrektor: Cóż ja słyszę.
/ śpiewa na melodię pios. ,,Cała sala”/
Cała sala
Śpiewa prawa
I będziemy im bić huczne brawa.

/ kurtyna, za chwilę gong/

SCENA II

Dyrektor: Szanowni państwo. Któż mi przypomni, na czym skończyła się pierwsza scena.

Widz odpowiada

Dyrektor: Cieszę się bardzo sroczko przemiła
Że cała sala się tu bawiła
Kolejne zadanie do wykonania
sprytne z was ptaszki
więc przyszedł czas na obowiązki...
przeczytajmy wszyscy

/pokazuje napis –OBOWIĄZKI UCZNIA i przekazuje go sroce/.

Sroka: OBOWIĄZKI UCZNIA- oto karteczki
zyż można schować je tylko do teczki ...

Widownia: Nie.

Dyrektor: / do sroki i srocząt/
Wracam za chwilę
I do nauki was tu przypilę...

/Dyrektor wychodzi. Sroka rozdaje karteczki z obowiązkami ucznia /

Aktor numer 7: Wiem, wiem, obowiązkiem moim jest rzetelnie pracować na lekcji. By poszerzać swoją wiedzę.
Aktor numer 4: A ty braciszku – nie patrz w okno w czasie lekcji,
tylko uważaj, bo twoim obowiązkiem jest w pełni wykorzystać czas na naukę.
Aktor numer 5 : No to już postaram się uważać i systematycznie przygotowywać się do lekcji.
Aktor numer 6: Jeden mały srok zaczepia kolegę
Aktor numer 4: Kolego, w naszej szkole jeszcze ringu nie ma, więc godnie i kulturalnie się zachowuj.
Aktor numer 6: Dobra, dobra, w autobusie są siedzenia, to sobie postukam.
Aktor numer 4: Nie, nie, nie... Masz obowiązek godnie i kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, w autobusie też.
Aktor numer 10: A jak coś ci się stanie?
Aktor numer 7: Twoim obowiązkiem jest dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów.
Aktor numer 6: Mało tego, miły kolego – obowiązkiem twoim jest słuchać zaleceń Dyrektora, nauczycieli a nawet
przestrzegać ustaleń samorządu klasowego i szkolnego.

Wszyscy: / smutno/
Ojojoj . Żaczku Szkolaczku pomóż nam .

Wpada Żaczek Szkolaczek

Żaczek Szkolaczek: Cóż wy tacy smutni, sroczęta.

Wszyscy : Mamy problem -
Spadliśmy z gałązki -
- Do nauki mamy obowiązki
kilka z nich już pamiętamy
o pozostałych – zapominamy.

Żaczek Szkolaczek: Nie czekajmy ani chwili
– proszę, aby wszyscy się uczyli.

Wszyscy śpiewają 1 i 2 zwrotkę piosenki pt. ,,Prawa i obowiązki ucznia”

Wchodzi dyrektor:

Dyrektor: Cóż ja słyszę,
Cała sala się kołysze
obowiązki świetnie znamy
więc raz jeszcze zaśpiewajmy

Wszyscy uczniowie śpiewają całą piosenkę pt. ,,Prawa i obowiązki ucznia”

Prawa i obowiązki ucznia
Sł.Danuta Wycech
Muz. K.Bożek-Gowik*

1. Dzwonek na lekcję zadźwięczał głośno,
o obowiązkach przypomniał nam,
systematycznie chodzić do szkoły
oraz aktywnym na lekcjach być!

Ref. Prawa ucznia, obowiązki,
Wszyscy w szkole znają je.
Są w statucie zapisane
-mogę zmieniać je.

2. O dobro szkoły, honor , tradycję,
o piękno naszej mowy ojczystej
mam obowiązek zawsze się troszczyć,
aby wzorowych uczniem być.
Ref. Prawa ucznia, obowiązki ...

3. Mam prawo pytać, słuchać wyjaśnień,
inicjatywę społeczną mieć.
Reprezentować szkołę w konkursach
I sprawiedliwą ocenę mieć.
Ref. Prawa ucznia, obowiązki ...

4. Prawo rozwijać talent, zdolności,
prawo, bym pomoc uzyskał tu.
Mogę opinię wyrazić własną
Szanując godność uczniów stu.
Ref. Prawa ucznia, obowiązki ...

/ kurtyna /

Dyrektor: Drodzy widzowie.
Jestem pewien, że od dziś każdy uczeń zna swe prawa i obowiązki.
Podziękujmy raz jeszcze aktorom i pracownikom teatru. Proszę ukłonić się widzom.
Oklaski .


III. Prezentacja plakatu – Prawa i obowiązki ucznia”.

/ plakat – wycięte drzewo z naklejonymi napisami praw i obowiązków ucznia:
/pień drzewa/ OBOWIĄZKI UCZNIA

· Systematycznie uczęszczać do szkoły.

· Aktywnie uczestniczyć na lekcjach.

· ,,Pracować jak mrówka”, systematycznie przygotowywać się do lekcji, pracować rzetelnie, aby poszerzać swoją wiedzę.

· Dbać o dobro szkoły, jej honor i tradycję.

· Dbać o piękno mowy ojczystej.

· Kulturalnie i godnie zachowywać się w szkole i poza nią.

· Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów.

· Dbać i troszczyć się o sprzęt i pomieszczenia szkolne, tak, jak o swój dom.

· Podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora, nauczycieli.

· Wypełniać ustalenia rady S.U. oraz samorządu klasowego


/korona drzewa/ MAM PRAWO

· Rozwijać własną aktywność, by zdobyć wiedzę i umiejętności, a szkoła mi tym pomoże, gdyż właściwie zorganizuje lekcje.

· Zgłosić wychowawcy klasy, dyrektorowi lub innemu nauczycielowi swój problem, wtedy uzyskam od nich pomoc, odpowiedź i wyjaśnienie.

· Uzyskać dodatkową pomoc nauczyciela, lub kolegów, gdy nie radzę sobie z opanowaniem materiału.

· Wyrazić swoją opinię dotyczącą życia szkoły, jednak muszę szanować godność innych.

· Rozwijać talent, zdolności i zainteresowania.

· Pytać, słuchać wyjaśnień, inicjatywę społeczną mieć. Mogę należeć do organizacji społecznej i uczniowskiej, która działa w szkole i po za nią - za zgodą i wiedzą rodziców i wychowawcy.

· Reprezentować szkołę w konkursach, zawodach i imprezach - zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.

· Mieć sprawiedliwą, jawną i obiektywną ocenę swej wiedzy i umiejętności.

· Uzyskać pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy.

· Korzystać z poradni pedagogiczno-psychologicznej.

· Korzystać ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem.

· Bezpiecznie spędzać czas w szkole.

· Do ochrony przed agresją fizyczną lub psychiczną.

· Do poszanowania godności własnej w sprawach opieki wychowawczej.


IV. Życzymy wszystkim uczniom, aby dobrze znali prawa i obowiązki, jakie zapisane są w statucie naszej szkoły. Pamiętajcie – będąc świadomi swoich praw, lepiej zrozumiemy, że inni uczniowie też mają prawa.





Bibliografia:
Słysz S., Domowe zabawy teatralne, Warszawa 1977, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

* Moje 6 lat MAC Edukacja – płyta CD cz. I - podkład muzyczny do piosenki ,,Hej przedszkole ukochane” – wersja instrumentalna. Nr dopuszczenia: DKW-4013-03/01



Scenariusz inscenizacji opracowała Danuta W ycech
/ plakat – wycięte drzewo z naklejonymi napisami praw i obowiązków ucznia:
/ plakat – wycięte drzewo z naklejonymi napisami praw i obowiązków ucznia: / plakat – wycięte drzewo z naklejonymi napisami praw i obowiązków ucznia:

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie