Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak możemy pomagać dziecku ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1005 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Niniejszy artykuł stanowi swoisty rodzaj podpowiedzi kierowanych do rodziców , w jaki sposób mogą pomagać dzieciom w przezwyciężaniu napotykanych trudności . Przykładowe ćwiczenia odnoszą się do dzieci w grupach „0” , po dokonaniu diagnozy kompetencji przez nauczyciela. Wyniki diagnozy przekazywane są rodzicom .
Jak możemy pomagać dziecku ?

     Charakterystyczną cechą okresu przedszkolnego jest to , iż obserwuje się ciągłe zmiany w zachowaniu oraz rozwoju dziecka. W tym czasie rozwojowi podlega przede wszystkim aparat ruchowy oraz układ nerwowy . Aktywność motoryczna dzieci 6 , 7-letnich jest działalnością nie tylko fizyczną , ale w swej istocie psychiczną. W nabywaniu sprawności ruchowych bierze bowiem udział system nerwowy. W tym wieku dziecko potrafi już lepiej koordynować swoje ruchy i regulować napięcie mięśniowe ( które odgrywa ważną rolę podczas rysowania , pisania).
     Opanowanie sprawności motorycznych w zakresie ruchów dłoni i palców można ustalić obserwując , jak dziecko rysuje , pisze, a także wykonuje czynności typu mycie zębów, ubieranie się ( m.in. zapinanie guzików).Nie wszystkie rodzaje czynności opanowuje dziecko na jednakowym poziomie , ponieważ stopień sprawności ruchowej zależy nie tylko od dojrzałości organizmu dziecka , ale i od tego , czy miało ono dostatecznie dużo okazji do nabycia wprawy w określonej dziedzinie , od kiedy i jak często daną czynność wykonywało .
     Możliwości dziecka , w odniesieniu do ogólnych funkcji poznawczych , są bardzo duże. Jest to spowodowane plastycznością układu nerwowego w tym wieku , co zapewnia znaczną wyćwiczalność polegającą na łatwym tworzeniu i utrwalaniu nowych struktur . Dlatego , w przypadku zaobserwowanych problemów, należy wspomagać dziecko , dając mu możliwość osiągnięcia wymaganego poziomu.
     Jak można pomóc dzieciom , jeżeli zauważymy u nich pewne trudności ?Oto przykładowe propozycje ćwiczeń , możliwych do wykonania w warunkach domowych.
     Pamiętajmy , iż każde ćwiczenia utrwalamy , a później , po ich opanowaniu zwiększamy skalę ich trudności.
     Jeżeli dziecko przejawia trudności w zakresie spostrzegawczości wzrokowej:
  • składanie pociętych obrazków , pocztówek : początkowo na 3,4 części , później więcej
  • rozpoznawanie figur geometrycznych , rysowanie ich wg wzoru
  • wyszukiwanie różnic między 2 obrazkami
  • zabawa w zmianę położenia przedmiotów (układamy rząd kilku przedmiotów , dziecko je obserwuje , po czym odwraca głowę, a następnie określa , które z nich zmieniły swoje położenie- najpierw jest ich kilka i jedno zamieniamy , potem zwiększamy ilości)
  • dobieranie w pary zgromadzonych przedmiotów, np.: filiżanka i spodek, pasta do zębów i kubek, ołówek i zeszyt , itp.
  • układanie puzzli obrazkowych – najpierw o małej ilości elementów , później zwiększamy ich ilość
  • umieszczenie przed dzieckiem kilku ilustracji , odgadywanie , o której opowiadamy (kilka zdań na jej temat), później zamieniamy się rolami – dziecko pyta , my odgadujemy
  • „Narysuj to , co pokazałam”- pokazanie na krótko figury wyciętej z kartonu , dziecko ją rysuje
  • poznawanie przez dziecko różnych przedmiotów , ukrytych np. pod ręcznikiem ,po dotyku
Jeżeli dziecko ma trudności z percepcją słuchową:
  • odgadywanie źródła dźwięków ( dziecko odwrócone) typu: przelewanie wody z 1 naczynia do 2, szelest papieru, poruszanie kluczami, stukanie drewnianymi łyżkami , itp.
  • kończenie wyrazów na daną sylabę, typu : ma - (ma), i - (gła), itp.
  • „Co to za piosenka?”- odgadywanie nazwy piosenki , po zaintonowanej melodii
  • nazywanie 1 głoski w podawanych wyrazach , bądź pokazywanych obrazkach
  • liczenie sylab w wyrazach , poprzez wyklaskiwanie lub liczenie ilości uderzeń brody o podłożoną pod nią dłoń
  • liczenie głosek w wyrazach ( za pomocą palców)- najpierw 2-literowych , np.”ul” „to”, itp. , później 3, 4- literowych ,w miarę uzyskanych postępów
  • przeliczanie przez dziecko ilości wyklaskanych lub wystukanych dźwięków , później rysowanie kresek , zgodnie z ta ilością
  • powtarzanie wierszyków , wyliczanek z pamięci
  • określanie nazwy ostatniej głoski w wyrazie : mak (k) , Ola (a)
  • „Wąż wyrazowy”- zabawa z dzieckiem w wymyślanie wyrazów , na zasadzie: ostatnia głoska 1 wyrazu jest 1 głoską następnego wyrazu sok – kot – tata – ananas - ser
  • odgadywanie , jaki to wyraz , poprzez wymawianie głosek z jakich się składa: r – a - k (rak),
  • U- l – a ( Ula), później dziecko podaje wyrazy z głosek . Początkowo proponujemy wyrazy 2, 3 głoskowe , potem trudniejsze
Jeżeli dziecko ma trudności w zakresie sprawności manualnej ( kolorowanie , rysowanie – brak dokładności , nacisk ołówka zbyt duży lub zbyt mały, itp.):
  • Lepienie z plasteliny:
    ugniatanie cząstek plasteliny , nalepianie na wnętrze narysowanego obrazka , np. jabłka; wałkowanie cienkich wałeczków, nalepianie na kontury np. figur; toczenie kulek , naklejanie na kartkę ; lepienie bałwanków z kulek. Lepienie z masy solnej (1/4 szklanki mąki + ¼ szklanki soli + woda)
  • Malowanie:
    malowanie palcem różnych linii ; malowanie za pomocą dużego pędzla na dużej karcie z bloku : linii pionowych – jedna z drugą (od lewej do prawej);linii poziomych (od lewej do prawej , z góry na dół), linii falistych , „zygzaków”,pętli itp.;
  • Układanie: z patyczków (zapałek) – domków , drzew , itp.; nawlekanie korali
  • Wydzieranki: z papieru kolorowego , naklejanie we wnętrzu narysowanego np.owocu ;z gazet kolorowych
  • Rysowanie : prze kalkę techniczną, maszynową ; szlaczki , wzory literopodobne ( propozycje z kart pracy) Trudności z wycinaniem:
  • Cięcie po liniach prostych : paseczki , trawka; ciecie pasów o różnej szerokości ; wycinanie kół dużych i małych , figur geometrycznych różnej wielkości ( narysowanych np. na
  • gazetach , papierach pakowych); wycinanie ilustracji z okładek zużytych zeszytów, z gazet.
Nieustalona lateralizacja ( przewaga stronna), problemy z koordynacja ruchów ciała:
  • właściwe nawyki w zakresie utrzymania kierunku podczas malowania: linie pionowe – z góry na dół, linie poziome – od lewej do prawej ; a także podczas pisanie liter ( zwłaszcza kół i litery „o”)- zwracanie uwagi na zaznaczone strzałkami kolejne etapy i kierunek kreślenia liter (litera „o” – zgodnie z ruchem wskazówek zegara);
  • ćwiczenia ruchowe typu: chód równoważny – na krawężnikach, ławeczkach , krokiem „mierniczym” (stopa za stopą); skakanie na skakance, jazda na rowerze, podskoki na jednej i na drugiej nodze ( naprzemiennie); „pajacyki”; ćwiczenia w określaniu stron ciała ( złap lewą ręką lewe ucho , lewą ręką prawe ucho , itp.);ćwiczenia z poleceniami : „idź do przodu , skręć w lewo , teraz w prawo , zrób 1 krok do tyłu” , itp. czworakowanie do celu; rzut piłeczką do celu
Postępowanie w przypadku dzieci o wzmożonej ruchliwości:
  • Dzieci te wymagają bardzo spokojnego , konsekwentnego postępowania. Ostre kary wzmagają pobudzenie dzieci. Należy na dziecko nakładać wspólnie ustalone obowiązki , np.: ścielenie łóżka do spania , składanie klocków po zabawie , nakrywanie do stołu (jasno i dokładnie ustalone zadania). Prowadzić regularny tryb życia ( ustalenie pory kolacji , spania , wykonywania prac domowych , itp. –„ rozkład dnia”) , ustalić system wymagań. Dbać o dokładność wykonywanych prac , hamować nadmierne tempo działania , skłaniać do samokontroli. Prace manualne różnego typu wpływają na wyciszenie i uspokojenie , zwłaszcza : nawlekanie korali , wyszywanie , konstruowanie z małych klocków, także prace plastyczne ( lepienie , malowanie , wydzieranki).
    Mam nadzieję , iż proponowane ćwiczenia – wykonywane w przedszkolu oraz wspólnie z Państwem w domu , przyczynią się do osiągnięcia przez wszystkich „straszaków” pełnej dojrzałości szkolnej.

Literatura:
Elżbieta Waszkiewicz : „Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8 letnich” „Obserwuje , mówię i rysuję”
M.Bolechowska : „Diagnoza i reedukacja. Trudności w nauce w młodszym wieku w szkole”

Autor : mgr Małgorzata Bebel

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie