Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Techniki czytania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12721 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt ten jest propozycją lekcji bibliotecznej dla gimnazjum. Stanowi fachowy wstęp do cyklu zajęć poświęconych technikom szybkiego czytania oraz czytania ze zrozumieniem.

Alicja Stręk-Tworek                                                    

 
 
 
                       Scenariusz
                                  lekcji bibliotecznej w gimnazjum

 
 
 
Temat lekcji: Techniki czytania.

Cel główny: Zapoznanie uczniów z technikami czytania oraz zachęcenie do doskonalenia umiejętności szybkiego czytania.

Cele operacyjne:
na poziomie wiadomości uczeń:
-zna różne techniki czytania i potrafi je stosować adekwatnie do przyjętych celów,
-zna literaturę  fachową  dotyczącą  technik szybkiego czytania.

na poziomie umiejętności uczeń:
-potrafi stosować rożne techniki czytania  odpowiednio do przyjętych celów.
Cel wychowawczy: Kształtowanie  wśród uczniów przekonania  o potrzebie i  wartości  czytania.
Formy pracy na lekcji: pogadanka,  praca w grupach.
Pomoce dydaktyczne: foliogramy: ”Techniki czytania”, ” Ciekawostki o czytaniu”,” „Złe nawyki czytelnicze”, kserokopie wykazu  literatury fachowej dotyczącej technik szybkiego czytania, koperty z zadaniami dla grup, literatura do ćwiczeń grupowych ( książka telefoniczna, powieść, podręcznik, encyklope- dia, gazeta codzienna).
Literatura: T. Buzan, Podręcznik szybkiego czytania, Łódź 1999;  F. Król, sztuka czytania, Warszawa 1982; Z. Brześkiewicz, Superczytanie, Warszawa 1996.
 
 
                                                 Tok lekcji
I. Moment organizacyjny
N/U  Przywitanie z uczniami.
N/  Sprawdzenie listy obecności.
a) Krótkie zadanie wprowadzające, mające na  celu nawiązanie do tematu lekcji.

N/ Nauczyciel prezentuje uczniom następujące pozycje książkowe: Encyklopedię Guinnessa „ Żyjący Świat”, książkę telefoniczną, powieść L. Tołstoja „Anna Karenina”, podręcznik „Abc komputera i Internetu”, dziennik „Gazeta Wrocławska”.
N/ Jakie cele chcemy osiągnąć, kiedy sięgamy do następujących źródeł?
U/ Uczniowie odpowiadają na zadane pytanie, wskazując przypuszczalnie następujące cele:
-wyszukanie określonej informacji
-praktyczne wykorzystanie uzyskanych informacji
-czytanie dla przyjemności
-znalezienie odpowiedzi na zadane pytanie itp.
N/ Nauczyciel uświadamia uczniom, iż, w zależności od celów, powinniśmy zastosować różne techniki czytania, a także doskonalić  sprawność czytania. Następnie prezentuje temat lekcji.

II. Dominanta

a)  N/  Nauczyciel prezentuje  foliogram  „Techniki czytania”:


                                      TECHNIKI CZYTANIA
 
*Czytanie pobieżne - to przegląd tekstu, który ma na celu zapoznanie się z książką. Zaczynamy od okładki, oglądamy ją dokładnie, zwracając uwagę na autora, tytuł, ewentualne informacje na obwolucie, rok wydania. Następnie przekartkowujemy całą książkę, zwracając uwagę na ilustracje, układ graficzny, indeks (skorowidz). Jeśli jest to na przykład książka popularnonaukowa, sprawdzamy, czy jest w niej zamieszczona bibliografia, która może być dla nas przydatna w naszych dalszych  poszukiwaniach.
 
* Czytanie wybiórcze – polega na szybkim przewertowaniu danej pozycji w celu odnalezienia w niej konkretnej informacji, a następnie uważnym jej przeczytaniu. Czynność  ta wymaga szybkiego i dokładnego czytania.
 
* Studiowanie tekstu - to rodzaj czytania  w celu wychwycenia istotnych idei, koncepcji - słowem spraw najistotniejszych. Przed studiowaniem tekstu warto zadać sobie pytanie: ”-Dlaczego czytam ten tekst?”, zaś po lekturze sformułować o nim własną opinię. 
* Czytanie dla przyjemności.
 
U/ Uczniowie oglądają prezentację, uczestniczą w jej omawianiu, opiniują techniki przedstawione przez nauczyciela, ewentualnie porównują ze swoimi.
b) Ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu technik czytania.
N/ Nauczyciel dzieli uczniów na drużyny, które będą wykonywać zadania z wykorzystaniem technik czytania. Zadanie realizować będą przy użyciu wcześniej zaprezentowanych pozycji książkowych, które właściwie dobiorą do typu zadania.
U/ Uczniowie losują koperty z zadaniami, a następnie, po przeczytaniu jego treści, wybierają odpowiednią dla siebie książkę czy czasopismo.
Zadania dla poszczególnych drużyn:
Waszym zadaniem będzie wyszukanie numerów telefonów i adresów następujących firm i instytucji:
-Radio „ESKA”
-„Animal Clinic”
-Telepizza  Poland  Sp. z o.o. 
                                                        * * *
 Waszym zadaniem będzie wyszukanie informacji na temat ssaka o nazwie nietoperz wampir.
                                                       * * *
Waszym zadaniem będzie odpowiedź na pytanie na podstawie lektury: W jaki sposób, nie będąc specjalistą, można samodzielnie poradzić sobie z awarią komputera? Wskażcie  w dostępnym Wam źródle informacje na ten temat.

                                                        * * *

Waszym zadaniem będzie przeczytanie dowolnego artykułu, a następnie wyrażenie opinii na  jego temat ( np. czy jest obiektywny, czy porusza istotny temat ).
 
 
U/ Drużyny prezentują rozwiązania swoich zadań, wskazując zastosowane  techniki czytania.

N/ Nauczyciel pyta uczniów, czy powyższe zadania  i które w szczególności wymagają umiejętności szybkiego czytania, wskazując tym samym na konieczność doskonalenia tej sprawności.

 
U/ Uczniowie odpowiadają na pytanie.

 
c) Szybkie czytanie
 
N/ Nauczyciel prezentuje foliogram „Ciekawostki dotyczące szybkiego czytania”

             Ciekawostki dotyczące szybkiego czytania

       Według badań demoskopu przeciętna szybkość czytania wynosi tylko 200 słów na minutę, a przecież od szybkości w dużej mierze zależy tempo przyswajania wiedzy. Podana wyżej liczba nie jest jednak szczytem ludzkich możliwości, bowiem przeciętnie uzdolniony człowiek może łatwo zwiększyć szybkość czytania do 1000 czy nawet 2000 słów na minutę.
       Szybkie czytanie nie jest przywilejem współczesności. Historia odnotowała wiele nazwisk ludzi, którzy osiągnęli w tej dziedzinie imponujące rezultaty. Zadziwiali współczesnych szybkością czytania Jean Jacques Rousseau, Napoleon Bonaparte, który czytał z szybkością 2000 słów na minutę, czy Honore de Balzac (4000 słów na minutę). Theodore Roosevelt, lubiący bić rekordy; pewnego razu przeczytał w ciągu godziny trzy powieści, których treść następnie szczegółowo opowiedział. John F. Kennedy, dzięki szybkiemu czytaniu (czytał 2000 słów na minutę), bardzo dobrze znał bieżącą prasę.Umiejętność szybkiego czytania posiadali również Karol Marks, Włodzimierz Lenin i Lew Tołstoj.

 
d) Test tempa i poziomu zrozumienia czytanego tekstu.
 
N/ Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnego zbadania tempa własnego czytania testem autorstwa Z. Brześkiewicza  z jego książki p.t. „Superczytanie”.

 Nauczyciel instruuje uczniów co do sposobu przeprowadzenia testu. Zwraca uwagę na tajność wyników, gdyż uczniowie  test podsumują samodzielnie.

 
 
         Ten test sprawdzi  tempo  Twojego czytania  oraz jego zrozumienie.

 
     „Chociaż każda półkula ma wyżej wymienione funkcje, to istnieje tez zjawisko zwane dwustronnością mózgu, co oznacza, że każda półkula dzieli się swoimi funkcjami i obydwie uczestniczą w większości wykonywanych działań. Corpus callosum, wiązka nerwów łączących prawą i lewą korę mózgu, pozwala na przepływ informacji uzyskanych przez jedną stronę mózgu do drugiej strony.

            Poza informacjami o specjalizacji funkcji prawej i lewej półkuli, z badań nad mózgiem i umysłem wynikają istotne przesłanki dla rozwoju zdolności intelektualnych. Na przykład, wiemy, że prawy mózg nie jest w stanie werbalizować tego, co wie; w jego wydaniu jest to bezsłowne, niewy- powiadalne. Informacje w nim zawarte mają postać  wyobrażeń,  symboli, metafor. Lewy mózg natomiast musi rozpoznać wyobrażenia prawego mózgu i przetransformować je w słowa. Mówiąc inaczej, lewy mózg stanowi „alfabet umysłu”.

    Wnioski wynikające z tej relacji są dalekosiężne. Jeśli w nocy mamy kolorowe sny, to nad ranem wyparują nam z głowy, chyba że je zapiszemy. Intuicyjne, symboliczne i całościowe wyobrażenie prawej strony mózgu przepadnie, jeśli nie ubierzemy go w słowa za pomocą lewej strony mózg.Innym znaczącym odkryciem związanym ze zróżnico-waniem  półkul jest to, że  lewa półkula - tak jak komputer - rozpoznaje, organizuje i asymiluje nowe informacje w ramach istniejących już ram; jej podstawową funkcją jest rozpoznanie powiązań między nowym bodźcem a tym, co jest już znane. Innymi słowy, lewa półkula nie jest w stanie tworzyć nowych idei.To z prawej półkuli pochodzą nowe pomysły, całościowe konteksty i twórcze inspiracje. Ale bez lewej półkuli te treści nie mogłyby zostać odkodowane, zrozumiane i wypowiedziane. Obydwie półkule uzupełniają się. Żadna z nich nie jest nadrzędna w stosunku do drugiej, bo efektywne myślenie wymaga użycia obydwu. Z faktu tego mogłoby wynikać, że nauczanie w szkole skierowane jest do obydwu półkul. Ale w praktyce tak nie jest; system oświatowy funkcjonuje tak, jakbyśmy mieli tylko jedną - logiczną, porządkująca, odtwórczą lewą półkulę.”
 
Zatrzymaj się i odnotuj swój czas i nie zaglądając do tekstu, wybierz właściwą według ciebie odpowiedź:

 
1.Obydwie półkule uczestniczą w większości wykonywanych zadań.

(PRAWDA/FAŁSZ)

2.Wiązka nerwów i tkanek łączących prawą i lewą korę mózgu nazywa się colloseum (PRAWDA/ FAŁSZ)

3.Prawy mózg jest w stanie werbalizować to, co wie.(PRAWDA/FAŁSZ)

4.Lewy mózg stanowi „alfabet umysłu”.(PRAWDA/FAŁSZ)

5.Lewa półkula jest w stanie tworzyć nowe idee.(PRAWDA/FAŁSZ)

6.Nauczanie w szkole jest skierowane do obydwu półkul.(PRAWDA/FAŁSZ)

7.Lewa półkula - tak jak komputer- rozpoznaje i asymiluje nowe informacje.

   (PRAWDA/FAŁSZ)

8.Bez prawej półkuli treści nie mogłyby zostać  odkodowane i wypowiedziane.

(PRAWDA/FAŁSZ)

9.Nocne sny wyparują nam z głowy, jeśli do południa ich sobie nie przypomnimy.(PRAWDA/FAŁSZ)

10.Obydwie półkule uzupełniają się.(PRAWDA/FAŁSZ)

 
Twoje rozumienie jest dobre, jeśli prawidłowo zakwalifikowałeś co najmniej 7 z podanych wyżej twierdzeń.

Uzyskaną przez siebie prędkość czytania odczytasz z poniższego zestawienia:

    

  

  Jeśli twój czas czytania                                  to twoja prędkość czytania

Wyniósł podaną liczbę sekund:                       wynosi podaną liczbę słów

                                                                              na minutę:                                   

 
 
                     10.....................................................................1782     

                     20......................................................................891

                     30......................................................................594

                     40......................................................................446

                     50......................................................................356

                     60.......................................................................297                                       

                     70...................................................................... 255   

                     80.......................................................................223

                     90.......................................................................198

                   100.......................................................................178

                   110...................................................................... 162

                   120.......................................................................149

Aby nie zapomnieć uzyskanego wyniku i móc go porównać z wynikiem testu końcowego, wpisz go do znajdującego się poniżej prostokąta.Jeśli uzyskałeś wynik między 223 a 255-możesz być z siebie zadowolony!

 
 
 
 
 
N/ Nauczyciel pyta uczniów, czy są zadowoleni ze swoich wyników w czytaniu ( nie pyta wprost o uzyskany wynik), przekonuje o konieczności doskonalenia techniki czytania.

U/ Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela.

 
e) Złe nawyki czytelnicze
 
N/ Nauczyciel uświadamia uczniom, iż głównym powodem słabego czytania jest brak  odpowiedniego treningu oraz złe nawyki czytelnicze. Następnie prezentuje kolejny foliogram „Złe nawyki czytelnicze”, rozdaje uczniom kserokopie tego tekstu.


                         ZŁE NAWYKI CZYTELNICZE
 
-czytanie po jednym wyrazie

-cofanie wzroku

-dłuższe zatrzymanie wzroku

-błądzenie wzrokiem po kartce

-czytanie bez przeglądu wstępnego

-poruszanie ustami w trakcie czytania

-wypowiadanie na głos, półgłosem lub w myśli

-brak elastyczności czytania – czytanie wszystkich tekstów w takim samym tempie.

 
N/ Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję z uczniami na temat złych nawyków czytelniczych oraz korzyści płynących  z doskonalenia techniki czytania.

 
III. Podsumowanie lekcji

N/ Nauczyciel dokonuje podsumowania lekcji, zadaje uczniom pytania  sprawdzające zdobytą wiedzę i umiejętności.

U/ Uczniowie odpowiadają na pytania, dokonują oceny lekcji.

N/ Nauczyciel zapowiada następną lekcję biblioteczną, której celem będzie trening szybkiego czytania.

IV. Zakończenie lekcji, pożegnanie z uczniami.

                                                                                                                opracowanie:
 
                                                                                                            Alicja Stręk-Tworek



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie