Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji z j. polskiego do kl. V w zakresie kształcenia językowego...

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3304 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji z j. polskiego do kl. V w zakresie kształcenia językowego opracowany do bloku tematycznego „Anioły dobrej nowiny”

Temat: Anioły, aniołki, aniołeczki...

Cele:
  • Doskonalenie kompetencji komunikacyjnej, tzn. umiejętności mówienia , słuchania, czytania, pisania i odbioru różnorodnych tekstów kultury.
  • Tworzenie sytuacji, w których uczenie się języka następuje przez świadome i refleksyjne jego używanie.
  • Umożliwienie poznania elementu tradycji .

Cele szczegółowe:

Uczeń zna i rozumie znaczenie słowa „anioł.”
Uczeń potrafi:
     -  nazwać cechy anioła oraz cechy człowieka zasługującego na miano „anioła dobroci”
     - zredagować list do istoty nadprzyrodzonej
     - obiektywnie ocenić samego siebie
-         zna zasady pisowni wyrazów z cząstką „nie”

Formy pracy: indywidualna i grupowa

Metody : słowna, działalności praktycznej ucznia, gry dydaktyczne

Przebieg zajęć:

1.  Napisanie tematu na tablicy – wyjaśnienie określeń (zdrobnienia wyrazowe).
2.  Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Kto to jest anioł? Wyszukiwanie hasła w słowniku   języka polskiego.
3. Zapisanie znaczeń wyrazu „anioł” na tablicy i w zeszycie.

Anioł:

  1. Według niektórych wierzeń religijnych: istota nadprzyrodzona pośrednicząca pomiędzy bóstwem a człowiekiem, np. anioł stróż, anioł – zwiastun burzy śmierci itp.
  2. Uosobienie, wcielenie wszystkiego, co dobre (anioł dobroci)
  3. Przedstawienie istoty w rzeźbie, malarstwie jako uskrzydlonej postaci ludzkiej.

Polecenia dla ucznia:

A  Powiedz w jakim znaczeniu zostało użyte słowo „anioł” w podanych zdaniach:
1. Moja siostra jest aniołem, pracuje jako wolontariuszka w szpitalu.
2. Kasia namalowała pięknego anioła.
3. Pani na lekcji religii uczyła dzieci modlitwy „Anioł Stróż”.


B Kogo ze swoich kolegów, koleżanek nazwałbyś aniołem dobroci. Napisz o tej osobie krótki artykuł do gazetki szkolnej.


C Przeczytaj uważnie fragment tekstu J. Korczaka „Legenda o pieśni”


Pewnego razu wzbił się orzeł tak wysoko, że dofrunął do nieba. Patrzy, a tu aniołowie zebrali się i na coś czekają. A tu jeden anioł przyniósł złotą skrzynkę, otworzył ją brylantowym kluczem i wyjął sznur pereł; rozwiązał jedwabny sznurek i zaczął wszystkim aniołom perły rozdawać, każdemu po jednej. Wielki był przy tym porządek, żaden z aniołów nie pchał się, nie kłócił, nie skarżył, nie krzyczał.


Na podstawie tekstu odpowiedz na pytanie: Czego nie robi anioł?
Anioł: ............................................................................................

Jakie to części mowy?

Uzupełnij zdanie:
Przeczenie „nie” z ................................. piszemy oddzielnie.

Jacy są aniołowie w powyższym fragmencie?
Podaj przynajmniej 4-5 przymiotniki.

Aniołowie (jacy?)

Na podstawie tekstów napisz, czy mógłbyś być aniołem. Uzasadnij wypowiedź w 3-4 zdaniach.



„Gdyby do szkoły chodziły anioły,
wyglądałoby to dosyć normalnie.
Tyle tylko, ze anioł anioła
W czasie lekcji piórnikiem nie walnie. (...)
Do naszej szkoły nie chodzą anioły.
Rzec by można, że nawet odwrotnie.
Czasem słychać tu wrzaski piekielne,
Podkreślano to już wielokrotnie.”


Rozwiąż krzyżówkę, a dowiesz się jaki wyraz jest antonimem słowa „anioł”.


S
K
R
Z
Y
D
Ł
A


A
N
I
O
Ł
E
K

A
R
C
H
A
N
I
O
Ł


N
I
E
B
O


Ś
P
I
E
W


M
I
C
H
A
Ł

                         

  1. Bez nich trudno sobie wyobrazić anioła
  2. Zdrobnienie wyrazu „anioł”
  3. Przełożony („szef”) aniołów
  4. „Mieszkanie” aniołów
  5. Anielski w kościele, może też być chóralny
  6. Imię Anioła – słynnego rzeźbiarza i malarza włoskiego

Diabeł – antonim słowa „anioł” (wyraz przeciwstawny) kontrast

Według wierzeń chrześcijańskich: anioł stale czuwający nad człowiekiem to anioł ...............(stróż)

Polecenie dla ucznia (może to być praca domowa):
Napisz list do swojego Anioła Stróża z prośbą o ... (o coś czego nie można kupić) prośbę swoja uzasadnij

Teksty wykorzystane w konspekcie:
„Legenda o pieśni” J. Korczak
 „Słowa zwykłe i niezwykłe” – M. Nagajowa Podr. do kl. V
„Gdyby do szkoły chodziły anioły” – słowa piosenki zamieszczone w podr. „Odkrywamy świat...” do klasy IV str. 72 z serii „Błękitna szkoła”.

Uwaga: Ilość ćwiczeń pisemnych i ustnych do wyboru (według własnego uznania). Niektóre ćwiczenia można całkowicie pominąć, np. krzyżówkę.

Scenariusz opracowały:
E. Kazimierczyk   
B. Pietkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie