Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacja europejska w nauczaniu zintegrowanym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1520 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opracowanie wybranych zadań edukacji europejskiej w nauczaniu zintegrowanym ma na celu przybliżenie podstawowych wiadomości o Polsce w Unii Europejskiej, poznawanie tradycji i symboliki wybranych krajów Unii Europejskiej; zainteresowanie ich kulturą, geografią i muzyką oraz zrozumienie pojęcia - integracja europejska. Po przeprowadzeniu zajęć postanowiłam zainteresować innych nauczycieli.

Blok tematyczny pierwszy
Symbole narodowe - Co łączy Polskę z wybranymi krajami europejskimi?
Cele:
-          uczeń zna swoje miasto i wskazuje je na mapie Polski , nazywa kontynent, na którym leży Polska,
-          śpiewa piosenkę o swoim mieście,
-          zna polskie symbole narodowe,
-          odczytuje nazwy państw europejskich ,wskazuje ich położenie na mapie Europy,
-          rozwija zainteresowania geograficzne,
-          poznaje symbole narodowe wybranych krajów Europy: nazwy stolic, barwy narodowe, herby,
-          poznaje wybrane legendy, wpływające na symbolikę państw ; [Polska, Dania, Luksemburg]
„Legenda o tarczy i mieczu” Hanny Łochockiej
„Mała Syrenka” H.CH. Andersena;
„Melusina” wg opracowania - Poznajemy kraje Unii Europejskiej,
-          wyjaśnia zasadę pisowni państw, miast, nazwisk, tytułów.
-          umie narysować odcinek i łamaną, poprawnie oznaczy wierzchołki, zmierzy długość łamanej dowolną miarą ,
-          będzie uczestniczyć w zabawie tematycznej pt. „Podróż po Europie”.
-          zgodnie zatańczy taniec integracyjny pt. „Wycieraczki”.
Metody: problemowa, praca z mapą ,obserwacja, działania praktycznego, praca z tekstem, taniec, zabawa tematyczna.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
A. [ mapa fizyczna Polski , mapa fizyczna Europy, mapki konturowe dla grup,
wzory flag - Polski, Danii i Austrii , kartoniki z nazwami państw i ich stolic.]
B. [ teksty legend, tekst z lukami dla ucznia, ortogramy,.]
C. [ tekst piosenki pt. „Głogów”, płyta CD z melodiami tańców integracyjnych - Klanzy.]
D. [ przybory kreślarskie ]
E. [ papierowe sylwety syrenek: warszawskiej, duńskiej, luksemburskiej; plastelina, farby, pędzle, kubeczki ]
Aktywność :
1A. Środowiskowa - czytanie mapy, prezentacja siebie - obywatela miasta, dobieranie symboli narodowych i stolic do państw, opisywanie krajobrazu.

2B. Polonistyczna - odpowiedzi na pytania, opowiadanie, opisywanie, dobieranie zasady ortograficznej do ortogramu.
3C. Muzyczna - śpiew, taniec.
4D. Matematyczna - kreślenie odcinków, mierzenie długości łamanej dowolną miarą.
5E. Plastyczna - rysowanie, łączenie elementów, wycinanie, malowanie farbą i plasteliną
Realizacja bloku tematycznego
1.             Muzyczne powitanie – śpiew lub słuchanie piosenki o Głogowie; [ - załącznik nr 1.]
2.             Przypomnienie wiadomości o Głogowie;
-          prezentacja siebie, jako obywatela miasta, kraju, Europy,
-          uzupełnienie mapki konturowej Polski: miasto – kolor ciemny , region – kolor żółty, kraj – czerwony kolor granic. - [Uczeń pracuje indywidualnie - [ z. nr 2. ]
3.             Rozmowa o symbolach narodowych: Jak nazywa się nasze państwo?, Jakie są nasze symbole narodowe?, Co wiemy o naszej stolicy?
-          praca w grupach - Uczniowie odpowiadają na pytania i dokumentują je na kartach pracy.
-          Uzupełnianie tekstu z lukami: nazwa państwa, stolicy, godła, flagi.
-          Łączenie linii godła i flagi Polski oraz kolorowanie ich - [ z. Nr 3. 4.]
4.             Słuchanie legendy o warszawskiej syrence:
„Dawno to już było temu, gdy w małej nadwiślańskiej wiosce prowadził Warsz i żona jego Sawa, gościnną gospodę dla podróżnych i flisaków, którzy Wisłą spławiali drewno i zboże. Towarzyszyła im syrenka. Była jeszcze nieduża. Harcowała w Wiśle razem ze swoją przyjaciółką srebrną rybką. Budowały zamki z piasku, grały w berka. Syrence znudziły się zabawy przy gospodzie Warsza, postanowiła więc wyruszyć z przyjaciółką i flisakami do morza. Usiadła na tratwie i popłynęła z wiślaną falą aż do Bałtyku. Tam groźne fale morskie porwały jej przyjaciółkę - srebrną rybkę. Syrenka usiadła na półwyspie Hel i płakała łzami okrągłymi i błyszczącymi, jak perły. Tęskniła za srebrną rybką. Usłyszały to śliczne panny morskie i postanowiły zaradzić jej smutkom. Panny zaprowadziły syrenkę do swego ojca – morskiego króla. Był nim Bałtyk. Rozkazał on falom oddać przyjaciółkę syrence a ją wynagrodzić za doznaną krzywdę. Rybka nie lubiła słonej wody, dlatego nie dawała znaku życia, ale w wodzie wiślanej miało się to zmienić.
Śliczne panny uplotły ze słonecznych promieni tarczę złotą i okrągłą jak słońce. Bałtyk zrobił miecz ze stalowych błysków na fali. Tak obdarowana syrenka wróciła do Warsza i Sawy.
W słodkich wodach Wisły srebrna rybka ożyła. Miecz i tarcza rosły wraz z syrenką. Rosła też Warszawa. Syrena broniła miasta, osłaniała je, z największej klęski zawsze podnosiła”.
-          Ustalenie myśli przewodniej legendy.
-          Opis syrenki z legendy i porównanie z herbem Warszawy.
-          Odszukanie konturu Polski na mapie Europy i umieszczenie na nim znaczków - flaga, -Warszawa.
5.             Zabawa ruchowa przy piosence „Jedzie pociąg” - odwiedzamy kraje europejskie, które też mają syrenkę i biało – czerwone barwy na fladze.
·          Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka. Konduktorze łaskawy zawieź nas do Luksemburga*
[ własna rytmizacja tekstu]
Stacja pierwsza – Luksemburg:
-          zatrzymanie pociągu przed fizyczną mapą Europy,
-          wskazanie kierunku podróży; Polska – Luksemburg,
-          wysłuchanie legendy o Melusinie. [ z. Nr 5. ]
„Śliczna Melusina była żoną założyciela księstwa. W dniu ślubu przedstawiła mężowi swoje życzenie: - Na jeden dzień i jedną noc w miesiącu pozostawisz mnie samą. Nie wolno ci próbować dowiedzieć się, co w tym czasie robię.- Tak też się stało. W każdą pierwszą środę miesiąca Melusina znikała i pojawiała się następnego dnia. Jednak ciekawość męża wzięła górę. Postanowił ją śledzić. Ku swemu przerażeniu zobaczył w podziemiach swoją żonę leżącą w ogromnej wannie - Wystawał z niej rybi ogon. Książę zrozumiał, że jego żona była syreną. Chcąc ukarać męża za złamanie obietnicy, Melusina wskoczyła do rzeki i wszelki ślad po niej zaginął. Niektórzy twierdzą, że dziś można ją zobaczyć pływającą samotnie w rzece”.
Napis na pomniku Melusiny – Chcemy zostać, jakimi jesteśmy - przypomina o tolerancji.
-          Pokaz i opis sylwety syrenki luksemburskiej.
-          Ustalenie myśli przewodniej legendy.
-          Wskazanie na mapie konturu Luksemburga i przypięcie nazwy stolicy.
·          Zabawa ruchowa przy piosence *Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka, konduktorze łaskawy zawieź nas do Danii.
Stacja druga – Dania:
-          kolejne zatrzymanie pociągu przed mapą fizyczną Europy przypomnienie, gdzie leży Polska, wskazanie drogi naszej podróży: Polska , Luksemburg ,Dania,
-          określenie położenia Danii,
-          przypomnienie - Co wiemy o tym kraju?
W Danii żył i tworzył H.Ch. Andersen. Napisał baśń o legendarnej syrence, która mieszkała z rodziną na dnie morza, w bursztynowym pałacu.
„Kiedy była mała, nie mogła wypływać na powierzchnię wody. Wyobrażała więc sobie przeróżne rzeczy słuchając opowieści starszych. Sama mogła zobaczyć ludzi, słońce i statki dopiero w dniu swoich piętnastych urodzin. Gdy nadszedł ten dzień, wstała wcześniej niż zwykle i wymknęła się z bursztynowego pałacu. Płynęła bardzo długo, aż wreszcie wynurzyła się na powierzchnię i popłynęła w kierunku lądu. Usiadła na kamieniu i przyglądała się nieznanemu światu. Kiedy słońce zaczęło chylić się ku zachodowi ,z pobliskiej przystani wypłynął wspaniały żaglowiec. Rozbawiona załoga wznosiła toasty na cześć księcia. Syrenka popłynęła za żaglowcem. Byli już na pełnym morzu, gdy rozpętała się burza. Wysokie fale miotały okrętem a przerażona załoga usiłowała zwinąć żagle. Dla syrenki było to wspaniałe widowisko, ale ludziom groziła śmierć. Statek zaczął tonąć. Mała syrenka uświadomiła sobie, że ten piękny książę może umrzeć. Chwyciła w ramiona bezwładne ciało młodzieńca i popłynęła do brzegu. Młodzieniec był uratowany. Syrenka wróciła do swego podwodnego królestwa. Nie mogła przestać myśleć o tym, którego uratowała. Zapragnęła zostać człowiekiem i być z księciem. Postanowiła pozbyć się ogona, żeby być kobietą. Udała się do czarownicy, która dała jej nogi, zabrała jednak głos. Syrenka była kobietą, ale nie mogła mówić. Czarownica przeniosła syrenkę na skały. Tam znalazł ją książę.
- Znalazłem cię i uratowałem. Ja także omal nie zginąłem kiedyś w falach – powiedział.
Syrenka nie mogła odezwać się ani słowem, żeby opowiedzieć księciu o tamtym wydarzeniu. Książę zabrał syrenkę do pałacu. Tam przez wiele miesięcy towarzyszyła księciu w polowaniach, balach i spacerach. Przyszedł jednak czas ślubu księcia z księżniczką z sąsiedniego kraju. Mała syrenka cierpiała w milczeniu. Ślub jej ukochanego z inną odbył się na morzu. Syrenka z uśmiechem znosiła sytuację, bawiła się na statku z innymi, ale gdy goście poszli spać, usiadła na burcie statku i wybuchnęła płaczem. Wtedy z wody wynurzyły się jej starsze siostry i wręczyły sztylet, którym miała zabić księcia a jego krwią posmarować swoje nogi, bo tylko w ten sposób odzyska ogon i stanie się syrenką jak dawniej. Wróci do bursztynowego pałacu w głębinach morza i zapomni o księciu. Ma to zrobić do wschodu słońca. Syrenka zdecydowanym krokiem weszła do kajuty. Kiedy jednak spojrzała na szczęśliwe twarze śpiących małżonków, zrozumiała , iż nigdy nie potrafiłaby unieszczęśliwić żadnego z nich. Czekała zrezygnowana. Nastał świt i syrenka stała się przezroczysta. Nadal czuła i myślała jak człowiek, ale była duchem.
Pojawiała się na skałach często, dzięki milionom dziecięcych uśmiechów”.
-          Prezentacja i słowny opis sylwety syrenki kopenhaskiej. [ z. Nr 6. ]
-          Ustalenie myśli przewodniej legendy.
-          Wskazanie konturu Danii na mapie, przypięcie znaczka flagi i nazwy stolicy.
-          Przypomnienie –  Co jeszcze łączy Polskę z Danią? / barwy narodowe o innym układzie /
*Wyszukanie na planszy flagi innego państwa Unii Europejskiej o biało – czerwonych barwach. [ Austria, pokaz flagi i opis układu barw na niej.]- [ z. Nr 7.]
·          Zabawa ruchowa: *Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka. Konduktorze łaskawy zawieź nas do Austrii*
Stacja trzecia – Austria:
-          odszukanie na mapie konturu państwa, przypięcie znaczka – flaga, -Wiedeń
-          ustalenie położenia Austrii względem Polski ,
-          dzielenie się wiadomościami o odwiedzanym kraju na podstawie doświadczeń własnych – charakterystyczny krajobraz.
-          6.             Zakończenie podróży, powrót do Polski.
Uczniowie siadają w ławkach i następuje:
-          rysunkowe odtworzenie schematu podróży po Europie ,tj. rysowanie odcinków na tablicy,
-          oznaczanie łamanej zamkniętej pierwszymi literami nazw odwiedzonych państw,
[ P L D A ],
-          obliczanie długości łamanej wybraną jednostką,
7.             Taniec integracyjny „Wycieraczki” - ustawienie dowolne -
część I /. 1 – 16; ręce naśladują ruch zepsutych wycieraczek samochodowych, prowadzący pokazuje, inni naśladują;
część II /.1 – 16 mechanik przegrzebuje silnik, sięgając raz jedną , raz drugą ręką wokół siebie, szukając przyczyny uszkodzeń, za każdym razem , kiedy zaczynamy tańczyć, wycieraczki pracują inaczej.

8.             Praca w grupach:
Przypomnienie symboli odwiedzanych państw [ nazwa, flaga, herb ];

grupa 1.Wybór papierowej sylwety syrenki, wypełnianie jej plasteliną.

grupa 2. Malowanie farbą flag o biało – czerwonych barwach w odpowiednim układzie.
9.             Zakończenie bloku tematycznego: Ekspozycja prac w formie wystawy.
Efekty:
1.    Uczeń zna polskie symbole narodowe. Śpiewa piosenkę o swoim mieście.

2.    Poznał inne kraje Unii Europejskiej o podobnej symbolice.

3.    Umie wskazać na mapie Polski - miasto, województwo, państwo.
4.    Czyta mapę Europy w podstawowym zakresie, tj. miejsce Polski, kierunki geograficzne, nazwy państw i ich stolic.
5.    Opisał flagę i herb wybranych państw – Polski, Danii, Luksemburga.

6.    Odtworzył i opisał trasę podróży po Europie, obliczył jej długość dowolną jednostką.

7.    Wykonał w grupie pracę plastyczną jako element wystawy „Co łączy Polskę z wybranymi krajami Unii Europejskiej?”

Blok tematyczny drugi
Flaga Unii Europejskiej; Dzień Orła Białego w Unii Europejskiej
Cele:
-          uczeń rozpoznaje melodię hymnu państwowego ”Mazurek Dąbrowskiego” i zjednoczonej Europy „Oda do radości”
-          poznaje charakterystyczne : budowle, przedmioty, elementy strojów regionalnych , walutę wybranych krajów europejskich ,
-          wzbogaca słownictwo o wyrazy związane ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej,
-          opisuje flagę Unii Europejskiej,
-          prawidłowo wydziera *gwiazdę europejską* składa papierowy wachlarz,
-          potrafi zatańczyć taniec integracyjny * Le’Bastringlo*
-          rozumie konieczność współpracy z innymi krajami.
Metody: problemowa, ekspozycja, praktycznego działania, rozmowa kierowana, taniec, gra na instrumentach perkusyjnych i fletach.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne: mapa fizyczna Europy, flaga Polski i Unii Europejskiej, taśma z nagraniem hymnu państwowego, flety, płyta CD z melodiami tańców integracyjnych.
Ekspozycja: widokówki, pamiątki, figurki, waluta państw europejskich; Wystawa prac plastycznych - *Stroje regionalne z: Grecji, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Anglii, Portugalii, Polski*- wykonana wcześniej na zajęciach plastycznych.
Karty pracy- flaga Unii Europejskiej do pokolorowania i opisu, żółte kartoniki do wydzierania gwiazdki europejskie, kartoniki z wyrazami hasła – *Dzień Orła Białego w Unii Europejskiej*
Aktywności: polonistyczna, muzyczna, plastyczno-techniczna, środowiskowa.


Realizacja bloku tematycznego:
1.             Muzyczne powitanie –„Dzień do-bry, dzień do-bry, wi-ta-my, was” - na znaną melodię.
2.             Słuchanie nagrania „Mazurka Dąbrowskiego” i granej na flecie „Ody do radości”; nazwanie tych utworów i ustalenie odpowiedzi na pytanie - Co łączy te melodie?
[ powaga, hymn ].
3.             Zwiedzanie wystawy „Pamiątki z Europy”
-          przedmioty, figurki, widokówki, foldery, maskotki, zdjęcia, pieniądze.
4.             Zgaduj-zgadula: z jakiego kraju pochodzi przedmiot?
-          figurki: Wieża Eiffla, wiatrak, chłopiec z brązu, kogut, kruki, choinka, lajkonik, renifer; kolumna
-          przedmioty: wachlarz, klocki, chodaki, koronka, dysk, maska,
5.             Gra słowna* Strój regionalny*
na podstawie oglądanej wystawy prac plastycznych uczniowie dopełniają zbiory wyrazami charakteryzującymi państwo, z którego pochodzi strój ludowy:
Niemcy:
-          Berlin, Bawaria, kapelusz ozdobiony kwiatami, skórzana kurtka z ozdobami
Polska
-          Warszawa, pasiaki, pawie pióro, surdut, fartuszek, serdak, kapela
Hiszpania
-          korrida, wachlarz, flamenco, falbany, kastaniety
Francja
-          Paryż, kapelusz, wstążka, kamizelka, peleryna, torebka
Wielka Brytania
-          Szkocja: Londyn, kilt, krata, dudy
Grecja
-          Ateny, evzoni-pompony, spódniczka, chusty, haftowane fartuchy, białe spódnice, berety
Portugalia
-          Lizbona, szarfy, chusta, fartuszki, laska, kamizelka
6.             Taniec integracyjny* Samolot*- zaproszenie do zwiedzania Europy - wykonywanie gestów naśladujących:
-          zapalanie silnika,
-          zapinanie pasów,
-          zaglądanie w okienko,
-          ponowne zapalanie silnika,
-          lot wg wskazówek prowadzącego,
-          turbulencje,
-          lot,
-          lądowanie.
7.             Opis flagi Unii Europejskiej
-          uczeń dowiaduje się ile jest gwiazdek na fladze i dlaczego,
-          wypełnia odpowiednimi kolorami kontury flagi,
-          opisuje flagę: ustnie lub pisemnie [wg uznania nauczyciela ] wykorzystując słownictwo: prostokąt, gwiazdki, niebieski, żółty, centralnie, pięcioramienna, piętnaście, koło [ z. Nr 8 ].
8.             Wysłuchanie hymnu zjednoczonej Europy.
Gra na flażoletach „Ody do radości” Beethovena. / słuchanie nagrania /

9.             Układanie haseł o wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej.
I poziom - uczniowie pracują samodzielnie. Proponują tytuł wystawy strojów regionalnych - Tu wybrano hasło Jesteśmy razem.
II poziom - uczniowie układają z rozsypanki wyrazowej,[ Dzień Orła Białego w Unii Europejskiej ]
10.         Konkurs utrwalający kształt gwiazdki flagi Unii Europejskiej./ Wydzieranie z żółtego papieru /
11.         Wspólny taniec integracyjny *Le’Bastringlo *z programu klanzy:

Efekty :
1.    Uczeń rozpoznał, po wysłuchaniu, hymny Polski i Zjednoczonej Europy.

2.    Wskazał kraj pochodzenia przedmiotów i strojów ludowych.

3.    Zapamiętał charakterystyczne elementy flagi unijnej.

4.    Wykonał papierową gwiazdkę.

5.    Zgodnie bawił się w grupie. Zapamiętał zabawę integracyjną *Le’Bastringlo*.






Blok tematyczny trzeci
Wielcy kompozytorzy europejscy; Muzyka nie zna granic.
Cele:
-          uczeń wzbogaca słownictwo muzyczne, stosuje je w praktycznym działaniu,
-          rozpoznaje tytuły utworów muzyki klasycznej po wysłuchaniu melodii granych na flażoletach i dzwonkach / lub nagrań /,
-          opisuje nastrój wybranego utworu, wykonuje ilustrację do wysłuchanego utworu muzycznego,
-          poznaje życie i twórczość F. Chopina, W. A. Mozarta, L. van Beethovena,
-          rozwiązuje* krzyżówkę baśniową*,
-          utrwala pisemny sposób dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb,
-          wyjaśnia znaczenie hasła *Muzyka nie zna granic*.
Metody: praktyczne działanie, rozmowa, rozwiązywanie problemu, gra na instrumentach, słuchanie muzyki .
Formy: zbiorowa, jednolita, indywidualna, grupowa.
Pomoce dydaktyczne: notki biograficzne i portrety kompozytorów:
F. Chopina, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, przewodnik - Flażolet, najprostszy sposób muzykowania - W. Wietrzyńskiego, Poznań 2004r., program koncertu, kartoniki z hasłami krzyżówki i hasłem bloku tematycznego, kredki, szary papier.
Aktywność
Polonistyczna:
czytanie, odpowiedzi na pytania, pisani haseł, rozwiązywanie krzyżówki, uzasadnienie wyboru
Muzyczna:
słuchanie muzyki, gra na flażolecie i dzwonkach
Matematyczna:
liczenie sposobem pisemnym, porównywanie, porządkowanie liczb
Plastyczna:
malowanie farbą plakatową, poznanie pojęć: portret, impresja, barwa w sztuce
Realizacja bloku tematycznego
1.             Rozwiązanie krzyżówki:
1. Imię luksemburskiej syreny.
2. Potrząsa trójzębem i wywołuje burze.
3. Inaczej wiedźma.
4. Narodziła się z piany morskiej.
5. Starzec roznoszący prezenty.
6. Kończy się nim bajka.
1                                         M E     L     U    S     I      N    A    
2            N    E     P     T     U  N                                              
3                                  C    Z   A     R    O    W    N    I      C     A
4     A     F     R    O    D    Y  T     A                                       
5                          M   I      K  O    Ł     A    J                         
6                   M   O    R    A  Ł                                              
2.             Co to jest muzyka i kto ją tworzy?
-          Rozmowa kierowana w celu ustalenia odpowiedzi;
Muzyka to różne dźwięki połączone ze sobą.
Muzykę słyszymy. Ma na charakter, dynamikę, tempo. Zapisana muzyka to kompozycja. A kompozytor to twórca muzyki, który za pomocą znaków muzycznych zapisuje na pięciolinii melodie. Melodie można śpiewać i grać.
3.             Prezentacja portretów wielkich kompozytorów europejskich; Chopina, Mozarta, Beethovena.
4.             Czytanie not biograficznych.
-          Uczniowie czytają informacje, zadają pytania do pogrubionego tekstu.
-          Ustalają, co łączy tych kompozytorów – wybitne uzdolnienia muzyczne – cudowne dzieci.
Fryderyk Chopin - poeta fortepianu -          POLSKA
Urodził się w Żelazowej Woli, 1marca lub 22 lutego 1810 r. dzień urodzin jest dyskusyjny]. Jako dziecko, był ulubieńcem salonów, gdzie grał na fortepianie, już w wieku 7 lat. Bardzo wcześnie osiągnął dojrzałość twórczą. Napisał wiele utworów muzycznych przepełnionych tęsknotą za krajem ojczystym, ponieważ długo przebywał na emigracji.
F. Chopin napisał ok. 210 utworów muzycznych w różnych formach stylistycznych. Są to:
koncerty fortepianowe, krakowiaki, ballady, mazurki, polonezy, preludia, sonaty, walce.
Wolfgang Amadeusz Mozart - niespokojny geniusz -        AUSTRIA
Urodził się w Salzburgu, w 1756 r. Występował w wielu krajach europejskich, na dworach i w salonach. Już jako pięciolatek próbował komponować. Jego pierwszą kompozycję wydrukowano, kiedy miał lat osiem. Dorobek twórczy Mozarta to ok. 244 utwory muzycznych w różnych formach, np.: opery, muzyka sakralna, symfonie, koncerty: skrzypcowe, fortepianowe, na róg, na inne instrumenty, muzyka kameralna: sonaty, kwartety .
Ludwig van Beethoven - heroiczny romantyk -      NIEMCY
Urodził się w 1770r.w Bonn. Uczył się szybko i łatwo. Jako ośmioletnie dziecko występował publicznie grając na pianinie. Mając lat trzynaście grał w orkiestrze dworskiej na klawesynie. Napisał ok.162 utwory muzyczne.
Największe utwory to: symfonie [ z IX pochodzi -Oda do radości-], koncerty, sonaty fortepianowe, np. „Księżycowa”, muzyka kameralna, uwertury, opery, muzyka wokalna.
5.             Zaproszenie do wysłuchania koncertu - Muzyka nie zna granic.
-          Wybrany uczeń odczytuje z programu koncertu tytuły utworów i nazwiska autorów -
*Propozycja własna – gra na instrumentach *[ Może być słuchanie muzyki z nagrań.]
Koncert na flażolet i dzwonki w wykonaniu uczniów zespołu artystycznego.
*Mery ma małego baranka*
*Panie Janie* - kanon
*Krakowiaczek jeden*
*Kankan* - J. Offenbach
*Marsz Turecki*- W. A. Mozart
*Marsz Toreadora*- G. Bizet
*Życzenie*- F. Chopin
*Kołysanka*- J. Brahms
*Oda do radości*- L. van Beethoven
*Mazurek Trzeciego Maja* [ Utwory w opracowaniu Wojciecha Wietrzyńskiego].
-          Partytury utworów zaznaczonych w programie koncertu widnieją przy portretach kompozytorów
6.             Układanie hasła: Muzyka nie zna granic.
-          Uczniowie obliczają wartości działań sposobem pisemnym
*Ile lat temu urodził się Fryderyk Chopin?[ 2006 - 1810 =   ]
*W którym wieku urodził się Beethoven?[ 162 : 9 =     ]
*Ile utworów napisali wspólnie Mozart, Chopin i Beethoven?[ 210 + 162 + 244 = ]
*Ile kołysanek napiszą trzej kompozytorzy, jeżeli każdy z nich wymyśli po 476?
[ 3 x 476 ]
i porządkują malejąco ich wartości:
1428 > 616 > 196 > 18,
gdzie dla cyfr przypisano słowa:
1428 >MUZYKA
616 >  NIE
196 >  ZNA
18 >    GRANIC
„MUZYKA NIE ZNA GRANIC”
7.             Parafrazowanie hasła
-          swobodne wypowiedzi uczniów, podawanie przykładów, różne sposoby porozumiewania się ludzi.
8.             Ponowne słuchanie koncertu w celu ustalenia nastroju kolejnych utworów
-          uczniowie ustalają nastrój utworów grupując je wg klucza: wesoły-smutny; głośny-cichy; szybki-wolny;
[charakter, dynamika, tempo]
-          uczniowie wybierają utwór, który chcą zilustrować, uzasadniają wybór; dobierają barwy i znaki - symbole muzyczne [ klucze, nuty ]
9.             Rysowanie na temat własnych odczuć w czasie słuchania utworów - wyjaśnienie pojęcia „impresja”;
-          Uczniowie wyrażają swoje emocje i przeżycia, rysując kredkami na szarym papierze. Stosują odpowiednie barwy i grafy do charakteru wybranego utworu.
10.         Wystawa prac;
-          Nadawanie tytułów, uzasadnienie wyboru.
-          Ustalenie, które utwory miały najwięcej ilustracji.
11.         Zakończenie bloku tematycznego
-          Słuchanie muzyki ilustrującej wybrane impresje; zespół artystyczny gra wybrane melodie, lub słuchanie nagrań]
-          Przygotowanie dekoracji, z wykorzystaniem wykonanych impresji, do prezentacji koncertu na forum np. szkoły.

Efekty:
1.    Uczeń potrafi określić nastrój, tempo, dynamikę i charakter słuchanego utworu muzycznego.

2.    Umie obliczyć sposobem pisemnym sumę, iloczyn, iloraz i różnicę liczb. Potrafi porównać liczby.

3.    Przeczyta ze zrozumieniem tekst i odpowie na pytania. Rozwiąże krzyżówkę.

4.    Zapamięta słownictwo muzyczne, przedstawi plastycznie wybraną melodię.

5.    Dokona parafrazy hasła przewodniego bloku tematycznego Muzyka nie zna granic.



Opracowała i zrealizowała
Mgr Bogusława Bogusz.


ZAŁĄCZNIKI /które należy przygotować/
Nr 1.Słowa piosenki *Głogów*
Nr 2.Mapka Polski
Nr 3.Karta pracy – polskie symbole narodowe
Nr 4.Znaki Polski
Nr 5.Znaki Luksemburga
Nr 6.Znaki Danii
Nr 7.Znaki Austrii
Nr 8.Flaga Unii Europejskiej

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie