Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mitologia na wesoło

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2388 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam scenariusz zajęć otwartych w klasie III dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego. Dotyczy on mitologi greckiej "na wesoło"

 
Scenariusz zajęć otwartych dla nauczycieli
kształcenia zintegrowanego w klasie III
(zajęcia zostały przeprowadzone 21 maja 2004 r)
Ośrodek tematyczny: Mitologia na wesoło

Temat dnia: Śladami Odyseusza
Przedstawienie animacji komputerowej pt. „Przygody Odyseusza”.
Quiz dotyczący opowieści o Odysie. Ocena bohatera mitu. Drama „Gdybyś był Odyseuszem, co zabrałbyś ze sobą w podróż?”
Origami – wykonanie statku z kolorowego papieru. Gra matematyczna pt. „Śladami Odyseusza”.
Ruch związany z dramą.

Uczeń:
1. słucha z zainteresowaniem i w skupieniu opowieści o Odyseuszu,
2. poznaje mityczne dzieje Odyseusza,
3. dostrzega cechy charakterystyczne mitu,
4. udziela odpowiedzi na pytania quizowe,
5. potrafi ocenić postępowanie bohatera argumentując swoją wypowiedź,
6. czyta ze zrozumieniem i rozwiązuje łamigłówki i zadania matematyczne,
7. umie współdziałać w zespole,
8. wie jak wykonać statek zgodnie z instrukcją,
9. umie tworzyć elementy do gry matematycznej,
10. wie do czego można wykorzystać wykonaną przez siebie przestrzenną formę użytkową – statek,
11. zna i respektuje ustalone reguły gry matematycznej,
12. radzi sobie z sukcesem i porażką,
13. wie, że pokonując przeszkody i przeciwności losu można dojść do celu,
14. wie jak przedstawić sytuację gestem, ruchem i mimiką,
15. chętnie rywalizuje w celu osiągnięcia lepszych wyników,
16. umie dostrzec walory dobrego humoru.

Metody pracy: podające, poszukujące (problemowe), eksponujące, aktywizujące („burza mózgów”, „drama”, „kula śniegowa”)
podające, poszukujące (problemowe), eksponujące, aktywizujące („burza mózgów”, „drama”, „kula śniegowa”)
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: karty pracy z łamigłówką matematyczną, komputer PC, płyta CD z animacją komputerową pt. „Przygody Odyseusza” wyd. AIDEM MEDIA (płyta jednostanowiskowa), plansze z pytaniami
i odpowiedziami do wyboru (quiz), piłeczki pingpongowe, butelki plastikowe jako pojemniki na punkty, zestaw wyrazów – cechy bohatera do demonstracji, zestaw ilustracji przedmiotów, rzeczy współczesnych
i dawnych, współczesnych Odyseuszowi, plansze z grą matematyczną oraz zadania matematyczne do gry, kostki, stateczki, karty pracy do samooceny.

Przebieg zajęć

1. Rozwiązanie łamigłówki matematycznej i odczytanie hasła „mit”.
2. Wspólne, ustne definiowanie pojęcia „mit” metodą aktywizującą „kula śniegowa”.
3. Słuchanie opowiadania nauczyciela: „Wieki, wieki temu, gdy syreny śpiewały na wyspach, w starożytnej Grecji zdarzały się nieprawdopodobne wręcz historie. Nimfy, smoki, potwory itp. stwory, były na porządku dziennym i nocnym. Ale najwięcej emocji wzbudzali śmiertelnicy, którzy potrafili udowodnić, że są niezwykli. Jednym z takich bohaterów był … kto? Tego dowiecie się
za chwilę …”

4. Obejrzenie animacji komputerowej pt. „Przygody Odyseusza”.
5. Quiz (sprawdzenie stopnia zrozumienia opowieści).
Komentarz:
Kapitan statku (grupy) wyznacza osobę udzielającą pisemnej odpowiedzi na pytania quizowe, np.
Kto potrafił napiąć słynny łuk Odysa?

A. Robin Hood

B. świnki należące do Kirke

C. jedynie sam Odys

Wyznaczona osoba pisze w kratce odpowiedź : C i na znak dany przez nauczyciela podnosi do góry. Poprawna odpowiedź to jedna piłeczka. Odpowiedź zła – brak punktu.

6. Ocena bohatera mitu.

Komentarz:

Nauczyciel rozwiesza na tablicy przykładowe wyrazy oznaczające cechy człowieka w przypadkowej kolejności, np.

tchórzliwy
sprytny
pomysłowy
silny
chciwy


Uczeń wybierając cechę bohatera, podaje argumentację.

smutny
odważny
mądry
uparty
szczęśliwy
7. Wspólne wyciągnięcie wniosku o zasadach w dążeniu do celu.

8. Drama: „Gdybyś był Odyseuszem, co zabrałbyś ze sobą

w podróż?”

Komentarz:

Nauczyciel zawiesza rysunki różnych rzeczy, przedmiotów dawnych (współczesnych Odyseuszowi) i współczesnych nam. Zadaniem ucznia jest wybranie właściwego przedmiotu (dawnego), i próba zademonstrowania mimiką, gestem, ruchem, by pozostała część klasy odgadła, co chciałby zabrać ze sobą.

9. Wykonanie statków według instrukcji (origami).


Komentarz:

Po zrobieniu statków dzieci podają możliwości wykorzystania ich – „burza mózgów” (przewidywane odpowiedzi: do puszczania na wodzie, jako ozdoba stołu, jako pacynka, jako czapeczka, jako zabawka dla młodszego rodzeństwa, jako pionek do gry, itp.)


10. Gra matematyczna „Śladami Odyseusza”.

11. Podsumowanie i samoocena (ewaluacja)

Dokończ zdanie: „Te zajęcia …”.

Opracowanie:
Zuzanna Runiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie