Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ przyrody na rozwój ekspresji twórczej u dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2873 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Już we wczesnych latach swojego życia dziecko powinno nawiązać bliski kontakt z przyrodą. Obcowanie z przyrodą, i to niezorganizowane i to umiejętnie zaplanowane przez nauczyciela – wyrabia wiele pożądanych cech, a wśród nich: wrażliwość na piękno, zamiłowanie do natury i potrzebę kontaktu z nią, postawę opiekuńczą wobec ptaków i zwierząt, umożliwia obserwację, pobudza do myślenia, wyzwala ekspresję twórczą wśród dzieci. Ich własny wysiłek umysłowy oraz słowo nauczyciela – jego informacje, wyjaśnienia, opowiadania, wiersze zbliżają dzieci do przyrody.

Dorota Dziadek

autorka jest nauczycielką
Publicznego Przedszkola Nr 2 w Busku Zdroju

Wpływ przyrody na rozwój ekspresji twórczej u dziecka


„Zazwyczaj przeciwstawia się świat człowieka światowi rzeczy, nie uwzględnia się owego trzeciego świata przyrody”
T. Gołaszewski – „Piękno natury w świecie dziecięcym”

            Już we wczesnych latach swojego życia dziecko powinno nawiązać bliski kontakt z przyrodą. Obcowanie z przyrodą, i to niezorganizowane i to umiejętnie zaplanowane przez nauczyciela – wyrabia wiele pożądanych cech, a wśród nich: wrażliwość na piękno, zamiłowanie do natury i potrzebę kontaktu z nią, postawę opiekuńczą wobec ptaków i zwierząt, umożliwia obserwację, pobudza do myślenia, wyzwala ekspresję twórczą wśród dzieci. Ich własny wysiłek umysłowy oraz słowo nauczyciela – jego informacje, wyjaśnienia, opowiadania, wiersze zbliżają dzieci do przyrody.
           Ogród przedszkolny, kącik przyrody to najbliższe otoczenie – środowisko przyrodnicze dziecka. Zjawiska przyrody, takie jak światło, barwa, bogactwo kształtów kwiatów i roślin, śpiew ptaków itp. silnie oddziaływują na sferę przeżyć umysłowych, emocjonalnych, pobudzają do myślenia. Przeżycia dziecka stale obcującego ze zjawiskami przyrody pogłębiają się
i wzbogacają szczególnie wtedy, gdy dziecko odbiera je wszystkimi zmysłami, np. obserwując drzewo dotyka rękami korę, powącha kwiatek itp. „Kącik przyrody” – to takie małe laboratorium do robienia przyrodniczych doświadczeń. To „lecznica” dla chorujących roślin, zielona spiżarnia z zieloną pietruszką, szczypiorem w skrzynkach, magazynem karmy dla ptaków.
           Dalsze środowisko przyrodnicze z dziećmi poznajemy poprzez spacery i wycieczki metodą samodzielnych doświadczeń bądź zadań stawianych w toku różnych zajęć o tematyce przyrodniczej. Sprawdzenie i uporządkowanie poczynionych na spacerach i wycieczkach wiadomości może mieć formę swobodnych wypowiedzi, rozmowy bądź ekspresji plastycznej, ruchowej. Prace plastyczne dzieci, szczególnie pod względem treści są o wiele bogatsze w szczegóły, piękniejsze w barwie. Różnego rodzaju tworzywo i okazy przyrodnicze zebrane na spacerach i wycieczkach dostarczają okazów do kącika przyrody, wyzwalają ekspresję twórczą przejawiająca się w działalności artystycznej dzieci.
           Po spacerze na łące dzieci samodzielnie, zgodnie z własnymi odczuciami i potrzebami ekspresyjnymi, malują kwiaty, owady, ptaki. Można zauważyć, że niektóre dzieci wyrażają w swoich pracach więcej niż widziały, tworząc własne wersje dostrzeganych zjawisk. Zarówno w wyborze tematu, jak i w sposobie jego plastycznego wyrażenia dominuje postawa uczuciowa dziecka, które musi najpierw odczuć i przeżyć to, co widziało, by mogło się na jego temat twórczo i ciekawie wypowiedzieć.
           Świadome podziwianie uroków przyrody ma dodatkowe znaczenie wychowawcze, budzi uczucie dobroci, wyzwala chęć szanowania przyrody oraz wyrabia właściwy stosunek do kwiatów, zwierząt i ptaków. Przyroda wpływa również na rozwój ekspresji ruchowej, odpowiednio dobrany utwór muzyczny pomaga przywrócić wrażenia, uruchamia od nowa twórczą wyobraźnię dziecka, ruchem dzieci naśladują zaobserwowane zjawiska, np. tańczące liście na wietrze, pełzanie ślimaka, skoki uciekającego zająca. W wyrażaniu swoich przeżyć dzieci są początkowo nieśmiałe, ale zachęta ze strony nauczyciela staje się zachętą do twórczej postawy. Własna ekspresja dziecka znajduje pełniejszy wyraz, jeśli jej różne przejawy występują w połączeniu. Ma to miejsce przede wszystkim w zabawach tematycznych, gdyż dzieci w sposób naturalny łączą słowa z ruchem, gestem, mimiką. Nauczycielka powinna dołożyć starań, aby dzieci podejmowały improwizowane zabawy, np. teatrzyk kukiełkowy – dzieci mówiąc swoje role swoimi słowami, rozwijają ekspresję słowną.
              Zadaniem przedszkola jest wykorzystanie walorów wychowawczych, poznawczych, zdrowotnych przyrody, organizowanie warunków czynnego obcowania z nią w zabawie i w pracy, tworzenie atmosfery pobudzającej do zdobywania doświadczeń, szukania wyjaśnień, zadawania pytań, dzielenia się swoimi przeżyciami i spostrzeżeniami. Dzieci
w przedszkolu powinny zdobyć określony programem zasób wiadomości
i pojęć przyrodniczych.
             Profesor S. Szuman w swojej książce pt. „Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego” powiedział: „iż jednym ze szczególnych zadań wychowania przedszkolnego jest związanie uczuciowe dziecka z przyrodą i człowiekiem, i z tym co jest znane i dobre na świecie”.
           Trudno o piękniejsze sformułowanie zadań wychowawczych wieku przedszkolnego.


Literatura:
Frątczakowie E. J.: Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa 1989, WSiP
Gołaszewski T.: Piękno natury w świecie dziecięcym
Janik E.: Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi, Warszawa 1998, WSiP
Szuman S.: Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie