Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z muzyką w Polskę i świat

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1581 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ten program innowacyjny jest kontynuacją modyfikacji programowej dotyczącej kształtowania postawy patriotycznej u dzieci w wieku przedszkolnym. Z racji swoich zainteresowań i umiejętności poszukuję stale nowych możliwości zastosowania muzyki w pracy tak, aby dawać dzieciom radość z obcowania z nią. W późniejszym kształceniu ( szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia ) jest coraz mniej czasu na muzykowanie. Przedmiot muzyka został zredukowany do minimum. Wiem to z własnego doświadczenia, gdyż często jestem zapraszana z przedszkolakami do uczestniczenia w różnych imprezach szkolnych ( np. Jasełka w SP 2 i Gimnazjum nr 2 w Rydułtowach). Przedszkolaki  chętnie się bawią przy muzyce, tańczą i śpiewają wkładając w to wiele serca.

OPIS PROGRAMU INNOWACYJNEGO

Opracowała : Urszula Święty

Nauczycielka grupy „0” SP nr 2 w Rydułtowach.



Innowacją objęte są dzieci sześcioletnie. Zajęcia prowadzi nauczycielka grupy sześciolatków. Program wprowadza w praktykę wiadomości i umiejętności prowadzącej zdobyte podczas kursu kwalifikacyjnego z zakresu rytmiki; w czasie studiów pedagogicznych i licznych kursów doskonalących oraz samodzielnego studiowania literatury pedagogicznej. Nauczycielka korzysta z piosenek i utworów zawartych w „ Wesołej szkole sześciolatka”, wydanej przez WSiP, gromadzi płytotekę, gra na pianinie.


W programie innowacyjnym muzyka pełni wiodącą rolę stając się podmiotem jak

i przedmiotem planowanych zajęć . Pobudza analizator słuchowy, wpływa na koncentrację uwagi, pamięć muzyczną i poza muzyczną. Pomaga w poznaniu najbliższego otoczenia, tworzy więzi ze środowiskiem, uczy miłości do ojczyzny oraz w naturalny sposób poszerza krąg zainteresowań dziecka poza obszar bezpośredniej obserwacji i doświadczenia. Zainteresowania dzieci są nieograniczone a innowacja wychodzi im naprzeciw poprzez rozbudzanie naturalnej ciekawości wychowanków. Stymuluje interesowanie się życiem ludzi na ziemi, ich kulturą i folklorem. Program pozwala ukazać możliwości, jakie daje muzyka.


Zajęcia programowe dostosowane są do indywidualnych potrzeb dzieci tak, by mogły one rozwinąć swoją spostrzegawczość, samodzielność , pamięć, sprawne poruszanie się w przestrzeni, improwizację ruchową i opanować proste kroki niektórych tańców.


Tematyka została ułożona zgodnie z zasadą stopniowania trudności , czyli od pojęć najbliższych dziecku do bardziej abstrakcyjnych i kosmopolitycznych, realizowanych w trzech blokach tematycznych w ciągu całego roku szkolnego:


I . Ja i moi najbliżsi.

II. Jestem Ślązakiem i mieszkam w Polsce.

III. Świat jest piękny!


Zajęcia prowadzone będą na terenie szkoły, w izbie regionalnej, podczas wycieczek i spacerów w najbliższym otoczeniu . Dzieci będą miały możliwość obcowania ze sztuką poprzez uczestnictwo w teatrach muzycznych, tworzenie muzyki, organizowanie imprez okolicznościowych , kultywowanie tradycji.



TEMAT INNOWACJI: Z MUZYKĄ W POLSKĘ I ŚWIAT .

CEL INNOWACJI : wspomaganie rozwoju dziecka , by mogło :
· cieszyć się z przygotowywania najbliższym prezentów i organizowania uroczystości okolicznościowych
· okazywać życzliwość najbliższym
· uczyć się samodzielności – podejmować proste obowiązki
· dostrzegać piękno i oryginalność swojego regionu

· nabywać większej świadomości narodowej

· interesować się życiem ludzi na ziemi i szanować ich odmienność

· kształtować wrażliwość muzyczną poprzez słuchanie, śpiewanie, rozpoznawanie i odtwarzanie piosenek, muzyki, brzmienia instrumentów oraz uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce



POPRAWA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY :

· uczestniczenie w szkolnych i grupowych uroczystościach – rozśpiewanie szkoły;

· wzbogacanie bazy materialnej- szycie strojów z pomocą rodziców;

· bezpośrednie uczestniczenie w spektaklach teatru muzycznego ( wyjazdy na spektakle lub sprowadzenie do szkoły teatru objazdowego);

· poznawanie piękna i różnorodności krajobrazu podczas wycieczek;

· promowanie szkoły poprzez udział w występach na terenie miasta.



METODY PRACY są zgodne z programem „ ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku” A. Łady- Grodzickiej ,E. Bełczewskiej , M. Herde, E. Kwiatkowskiej – Klarzak, J. Wasilewskiej i odpowiadają wielostronnemu uczeniu się polegającym na przyswajaniu, odkrywaniu, przeżywaniu i działaniu.


FORMY ORGANIZACYJNE: działalność

  • indywidualna
  • zespołowa
  • zbiorowa

FORMY MUZYCZNE :

  • słuchanie muzyki
  • tworzenie muzyki
  • tańce
  • śpiewanie piosenek
  • zabawy rytmiczne

Program „ ABC…” skupia treści wychowania i kształcenia wokół wydzielonych obszarów edukacyjnych , wg których opracowano strukturę programu.



STRUKTURA PROGRAMU:


L.P.
OBSZAR EDUKACYJNY
- WYBRANE ZAGADNIENIA
1.
Obszar edukacji społeczno-moralnej.
  • Okazywanie przywiązania do rodziny, nawiązywanie serdecznych kontaktów z rodzeństwem.
  • Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania: przygotowywanie upominków, wspólne organizowanie uroczystości z okazji świąt rodzinnych.
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez podejmowanie i wykonywanie prac domowych.
  • Dostrzeganie i rozumienie potrzeb innych członków rodziny:
- spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni

odpoczywają,

- opiekowanie się osobami chorymi i starszymi.

  • Rozumienie, na czym polega praca zawodowa rodziców, umiejętne opowiadanie o niej. Nazywanie wykonywanych zawodów.
  • Nazywanie swojego miasta. Rozpoznawanie i nazywanie swojej ulicy oraz innych ulic w okolicy miejsca zamieszkania.
  • Wspólnie z dorosłymi dbanie o czystość i porządek w miejscu zamieszkania. Pomoc przy grabieniu liści, sianiu trawy, podlewaniu trawnika.
  • Szanowanie sprzętu i zabawek terenowych będących wspólną własnością.
  • Interesowanie się historią swojego miasta. Słuchanie legend i opowieści związanych z jego powstaniem i tradycjami.
  • Poznawanie folkloru swojego regionu poprzez sztukę ludową, taniec i literaturę.
  • Nabywanie większej świadomości narodowej : mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj , to Rzeczpospolita Polska.
  • Poznawanie przykładów pięknej mowy ojczystej w nagraniach artystów ( utwory dla dzieci).
  • Wskazywanie na mapie stolicy Polski – Warszawy oraz największych rzek: Wisły i Odry.
  • Zapoznanie z herbem Warszawy – Syrenka _ oraz legendą związaną z tą postacią
  • Śpiewanie I zwrotki hymnu narodowego- rozumienie, że jest to pieśń wszystkich Polaków.
  • Poznawanie miast i regionów Polski w sposób bezpośredni, a także pośrednio poprzez oglądanie widokówek, albumów, filmów.
  • Poznanie herbu swojego miasta oraz jego historii .
  • Poznawanie polskich tradycji ludowych:
- poprzez kontakt ze sztuką ludową,

-własna twórczość – tańce, piosenki, elementy zdobnicze.

  • Poznawanie sławnych Polaków oraz dziedzin, w których się wsławili , np. M. Kopernik – astronomia, F. Chopin – muzyka.
  • Interesowanie się życiem ludzi na ziemi, poznawanie zwyczajów, sposobu odżywiania się i ubierania.
  • Pojmowanie różnic występujących między ludźmi na świecie : kolor skóry, zwyczaje, kultura, folklor oraz język, którym się posługują.
  • Dostrzeganie podobieństw ludzi żyjących na całym świecie : taka sama budowa ciała, potrzeby, pragnienia, które odczuwają, podobne zajęcia i zabawy.
  • Nabywanie umiejętności przyjmowania innych takimi, jakimi są – poszanowanie tej inności.
  • Odnajdywanie na globusie Europy i Polski. Próby zrozumienia, że kula ziemska nie jest idealnie okrągła jak globus, ale lekko spłaszczona.

Treści rozszerzające:

  • Zrozumienie, że planeta Ziemia nie jest jedyną, ale jedną z 9 planet krążących w kosmosie. W dzień oświetla Ziemię słońce, które jest gwiazdą, a w nocy księżyc, który jest satelitą Ziemi.
  • Zrozumienie, że człowiek podejmuje działanie zmierzające do poznania kosmosu i organizuje wyprawy międzyplanetarne.

2.
Obszar edukacji zdrowotnej :
  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola.
  • Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo dziecka poza terenem przedszkola- w tym poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
  • Zapamiętanie własnego adresu zamieszkania.
  • Zdawanie sobie sprawy , w jakich sytuacjach ( np. zgubienie w tłumie ) i komu ( np. policjant lub ekspedientka ) można przekazać informacje dotyczące nazwiska, adresu, czy podać numer telefonu.
  • Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego :
- uczenie się właściwego reagowania na przejawy emocji innych ludzi ( na zasadzie tolerancji, akceptacji ),

-nabywanie umiejętności hamowania własnych reakcji agresywnych

-próby negocjowania w sytuacjach trudnych, wyrażanie własnych stanów emocjonalnych w różnych formach werbalnych i niewerbalnych.

  • Dbanie o czystość osobistą.
  • Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.
  • Opanowywanie umiejętności związanych z samodzielnym ubieraniem się.
3.
Obszar edukacji ruchowej:
· Wykorzystanie metod gimnastyki twórczej R. Labana, K. Orfa oraz gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów.
4.
Obszar edukacji przyrodniczej:
  • Poznawanie wybranych zwierząt chronionych w Polsce : np. orły…, oraz roślin chronionych. Rozumienie potrzeby ochrony gatunkowej tych roślin i zwierząt.
  • Systematyczne opiekowanie się zwierzętami i roślinami hodowanymi w kąciku przyrody poprzez pełnienie dyżurów pod kontrolą osoby dorosłej.
  • Poznawanie charakterystycznych cech krajobrazu regionu, w którym mieszkam:
- ukształtowanie terenu,

- charakterystyczna flora i fauna,

- występowanie wód.

  • Poznawanie właściwości węgla i sposobu jego wydobywania, kształtowanie podziwu i szacunku dla trudnej pracy górnika.
  • Poznawanie wybranych krajobrazów charakterystycznych dla naszego kraju. Dostrzeganie podobieństw i różnic w porównaniu z własnym regionem.
  • Poznawanie krajobrazów odległych krajów, np. krajobraz pustynny, polarny np., charakterystyczna roślinność i zwierzęta, przystosowanie się do specyficznych warunków klimatycznych.
  • Rozwijanie troski o obecną i przyszłą jakość życia na ziemi.
5.
Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia :
  • Pozbywanie się lęku przed wyrażaniem własnego zdania( sądu, oceny, propozycji ), które różni od zdania pozostałych uczestników rozmowy.
  • Poszerzanie zasobu słownika o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia .
  • Wykorzystanie do zabaw inscenizowanych nagrań dokonanych na taśmie magnetofonowej, np. utworów muzycznych, dźwięków płynących z otoczenia… .
  • Oglądanie pisemek dziecięcych oraz książek z ilustracjami i większą ilością tekstu. Zainteresowanie książką jako źródłem wiedzy, przeżyć i rozrywki.
  • Poznawanie różnorodnych utworów o wartościach : wychowawczych, poznawczych kształcących oraz zawierających elementy humoru i fantazji.
  • Oglądanie przedstawień aktorskich i teatrzyków kukiełkowych na terenie przedszkola ( uczenie się kultury odbioru i właściwych zachowań).
  • Udział w prostych inscenizacjach z podziałem na role i z dialogami.

6.
Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
  • Dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Próby globalnego czytania wyrazów połączonych z obrazkiem i konkretem.
  • Tworzenie sylab , wyrazów, zdań i tekstów z ruchomych liter alfabetu.
  • Dopasowywanie napisów do obrazków.
  • Tworzenie podpisów i tytułów do obrazków i własnych prac plastycznych.
  • Czytanie wyrazów i zdań ze zrozumieniem ich treści.
7.
Obszar edukacji matematycznej:
  • Posługiwanie się nazwami figur geometrycznych : kolo , kwadrat, prostokąt, trójkąt.
  • Odwzorowywanie kształtu poznanych figur.
  • Odtwarzanie liczby elementów zbioru , np. poprzez tupanie, klaskanie ,podskoki…
  • Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 10.
  • Poznawanie liczebników porządkowych i praktyczne posługiwanie się liczbą porządkową w zakresie 10.
  • Poznanie cyfr oznaczających liczby 1 – 10 i znaków matematycznych.

8.
Obszar edukacji kulturowo – estetycznej :
  • Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowywaniu specjalnych potraw.
  • Poznanie gwary ludowej z różnych regionów Polski poprzez słuchanie literatury, słuchanie i śpiewanie piosenek, wycieczki. Próby naśladowania gwary w mowie potocznej.
  • Odwiedzanie ( w miarę możliwości) skansenów, regionalnych muzeów. Poznawanie elementów dawnego wyposażenia domów. Oglądanie różnych eksponatów, poznawanie ich przeznaczenia i związku z ludowymi tradycjami i obrzędami.
  • Poznawanie kilku wybranych regionów Polski – stroje ludowe, sztuka użytkowa i zdobnicza, elementy architektury, regionalna mowa i literatura, muzyka i tańce. Poznawanie obrzędów ludowych charakterystycznych w innych regionach , np. :lajkonik, chodzenie z turoniem…
  • Organizowanie kącika ludowego – zbieranie i gromadzenie akcesoriów z różnych regionów Polski. Gromadzenie albumów, pocztówek , nagrań muzycznych.
  • Oglądanie zdjęć artystycznych , rzeźb , wytworów sztuki ludowej w nawiązaniu do bliskich dzieciom treści.
  • Malowanie, rysowanie na różnego rodzaju powierzchniach. Stosowanie różnorodnych technik plastycznych z wykorzystaniem klejów, piasku, kaszy, materiału przyrodniczego, waty, tkanin.
9.
Obszar edukacji muzycznej:
  • Słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczycielkę.
  • Słuchanie utworów muzyki granej na żywo .
  • Słuchanie muzyki odtwarzanej mechanicznie.
  • Aktywne uczestniczenie w słuchaniu koncertów muzycznych w przedszkolu. Przyzwyczajanie się do takiej formy kontaktów z muzyką, uczenie się właściwego zachowania podczas koncertu.
  • Tworzenie akompaniamentu do piosenek.
  • Improwizacje rytmiczne do ćwiczeń ruchowych : piosenek, wierszy, opowiadań.
  • Śpiewanie piosenek : indywidualnie, w małych zespołach, całą grupą.
  • Układanie i śpiewanie własnych rytmizowanych tekstów na temat obrazków, bajek, przeżyć, wymyślanie śpiewanego zakończenia do opowiadań.
  • Wyrabianie szybkiego refleksu przez udział w zabawach inhibicyjno – incytacyjnych.
  • Nabieranie większej sprawności i swobody w poruszaniu się przy muzyce. Kształtowanie płynności i estetyki ruchów.
  • Improwizacje taneczne – tworzenie własnych układów tanecznych do utworu muzycznego.
  • Poznawanie kroków tańca ( np. polki) oraz kroków tańców ludowych.
  • Rysowanie i malowanie ilustracji do utworów instrumentalnych, inspirowanie nastrojem i charakterem muzyki.
10.
Obszar edukacji technicznej:
  • Poznawanie wybranych zawodów związanych z wytwarzaniem znanych dzieciom produktów i z wyraźnie zauważalnymi efektami pracy. Poznanie wieloetapowości pracy . Poznanie technologii i narzędzi dawnych i współczesnych.
  • Dowiadywanie się o odkryciach naukowych , wyprawach badawczych ( np. wyprawach w kosmos).
  • Wykonywanie prac budowlano – konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych klocków i nietypowych materiałów oraz elementów konstrukcyjnych typu : korki, pudełka kartonowe, styropian, druty, sklejka.
  • Podejmowanie prac zespołowych przy konstruowaniu np. makiety lasu.. .Wspólne projektowanie przestrzeni i podziału czynności przy wykonywaniu potrzebnych elementów, samodzielny dobór materiałów i narzędzi, wspólne sprzątanie.
11.
Obszar edukacji komunikacyjnej :
  • Poznawanie pojazdów poruszających się w najbliższym otoczeniu, dostępnych w bezpośredniej obserwacji.
  • Poznawanie środków transportu lądowego, powietrznego i wodnego.
  • Poznawanie podstawowych zasad poruszania się i zachowania pieszego na drodze.
  • Rozpoznawanie i nazywanie trzech barw sygnalizatora świetlnego, rozumienie ich znaczenia i przekazywanego komunikatu dla samochodów.
  • Poznawanie znaczenia wybranych znaków informacyjnych.

W przedstawionym programie marginalnie przedstawiono treści obszarów:
- edukacji zdrowotnej, edukacji ruchowej, edukacji matematycznej, edukacji komunikacyjnej i edukacji technicznej ponieważ nie odgrywają istotnej roli w osiągnięciu celów innowacji.
Praca w obrębie tych obszarów przebiegać będzie zgodnie z założeniami zawartymi w pozycji „ ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku” A. Łady – Grodzickiej.



Po realizacji programu, pod koniec każdego roku szkolnego oczekiwane są następujące rezultaty :



Nr bloku
Nazwa bloku
Oczekiwane rezultaty
I

Ja i moi najbliżsi .

-dziecko potrafi okazać życzliwość najbliższym ;

-pamięta o uroczystościach rodzinnych – przygotowuje prezent, składa życzenia;

-uczy się samodzielności – podejmuje się wykonywania prostych obowiązków, doskonali samoobsługę;

II

Jestem Ślązakiem i mieszkam w Polsce .

-dziecko zna swój adres zamieszkania,

- zna herb rodzinnego miasta,

-zna kroki wybranego tańca regionalnego ( Druciorz, Trojak),

-rozpoznaje melodię krakowiaka, zbójnickiego poloneza i potrafi odtworzyć krok podstawowy,

-zna i szanuje symbole narodowe,

-zna nazwę stolicy Polski;


III.

Świat jest piękny !

-dziecko wie, że Polska leży w Europie,

-potrafi wskazać Polskę na mapie politycznej Europy,

-interesuje się życiem ludzi na ziemi i szanuje ich odmienność,

-wie o istnieniu wszechświata.



EWALUACJA PROGRAMU INNOWACYJNEGO

  • ankieta skierowana do rodziców
  • test niedokończonych zdań
  • test sytuacyjny


I ewaluacja przewidziana jest na maj 2006 r. Będzie przeprowadzana co roku na grupie nowych dzieci ( szkoła daje możliwość pracy jedynie z dziećmi sześcioletnimi). Pozwoli porównać osiągnięcia dzieci różnych roczników, efektywność pracy nauczyciela

i wychowanków, doskonalić warsztat pracy. Zakończenie programu przewidziane jest na koniec czerwca 2008 r.


W realizacji programu innowacyjnego wykorzystano następującą literaturę :


    1. A. Łada- Grodzicka „ABC. Program wychowania przedszkolnego XXI wieku” zatwierdzony przez MEN .Nr dopuszczenia DKW -4013-1/00.
    2. Z. Burowska „ Wprowadzenie w kulturę muzyczną”, WSiP, W-wa 1991.
    3. K. Szymanowski „ Wychowawcza rola kultury muzycznej” , PWN, W-wa 1984.
    4. U. Smoczyńska – Nachtman „ Umuzykalnienie”
    5. T. Sosińska „ Umuzykalnienie a rozwój społeczno – moralny” ,Wychowanie w przedszkolu ,1982 / 7-8.
    6. I. Wojnar „ Nauczyciel i wychowanie estetyczne”, PZWS, W-wa 1968.
    7. A. Sawicka „ Z problematyki wychowania patriotycznego w przedszkolu”, WSiP, W-wa 1980.
    8. J. Rodniański „ O dobrym wychowaniu i kształceniu”, WSiP, W-wa 1978.
    9. J.M. Bocheński „O patriotyzmie”, Odpowiedzialność i czyn, W-wa, 1989.
    10. J. Walczyna „ Kształtowanie postaw społeczno – moralnych dzieci w wieku przedszkolnym „, WSiP, W-wa 1978.
    11. A. Matuszczyk – Kotulska „ Rydułtowy, zarys dziejów ” Urząd Miasta Rydułtowy, Rydułtowy 1997.
    12. M. Przychodzińska „ Wychowanie muzyczne – idee, treści , kierunki rozwoju”, WSiP , W-wa 1989 .
    13. A.K. Torbus „ Przedszkolaka elementarz dziejów”, KAW, Kraków 1985 .
    14. Cz. Janczarski „ Co to jest Polska ”.
    15. T . Chwastek – Latuszkowa „ Nasz znak”.
    16. E. Kotulska „ Strachy na Lachy”, Pentliczek XI/96.
    17. E. Kotulska „ Huczne zabawy pradziadków”, Pentliczek II/97
    18. A .Dygacz „ Pieśni katowickie”.
    19. J. Dzierżawa „ Utopek z Wielopola”, Oldprint Żory, 1995 .
    20. Zbiór „ Wielka księga polskich bajek”, Oficyna wydawnicza Spar , W-wa 1992
    21. Baśnie i podania „ W skarbnikowym królestwie”, Wydawnictwo Śląsk 1989 .
    22. Podania i legendy „ Pan Twardowski” , Ars nova, Poznań 1994 .
    23. D.E. Sobiesiak „ Polska”.
    24. E. Śnieżkowska – Bielak „ Podróż wzdłuż Wisły”
    25. M. Wieman „ A czy wy tak potraficie?”.
    26. E. Szelburg – Zarembina „ Legenda o warszawskiej Syrenie ”.
    27. J. Adamczewski „ Legendy starego Krakowa”.
    28. „ Warszawa” ,Pentliczek III/97.
    29. M.Krajewska – Ferenc „ Andrzejkowe wróżby”, Pentliczek XI/95
    30. J. Piwowarczyk „ Wspomnienia z tropikalnej wyspy”, Pentliczek IX/96.
    31. A. Bahdaj „ Pingwin Pik-pok”
    32. D. Gellner „ Wydmuszki”.
    33. ks. J . Twardowski „ Krótka a wielka ”.
    34. Rosyjska baśń ludowa „ Domeczek”.
    35. L. Krzemieniecka „ Dobra ta chatka, gdzie mieszka matka”.
    36. Albumy fotograficzne:- „ Narodny park Nizke Tatry ”,
„ Wawel”,

„ Warszawa”,

„ Skarby Swiata_ najbardziej fascynujące pomniki kultury i przyrody na Ziemi”.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie