Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W drogę ze słowem Jana Pawła II

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1553 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Montaż słowno - muzyczny przygotowany w oparciu o teksty Jana Pawła II skierowane głównie do młodych w różnych rejonach świata.
Plan czuwania z Janem Pawłem II – 16. X. 2005r.
Bo jak śmierć
Tekst 2 Tm 4, 1-5
Niech Twój święty Duch
• Habemus papam 3: 18
Barka ( 3 zwrotki)
• Barka 2: 27
1. Człowiek powinien zwrócić się do Chrystusa
• Krzyż 4: 35
Chcę wywyższać
2. Pytania młodych
• człowiek i Chrystus 4: 17
Ty tylko mnie poprowadź
3. Wezwanie młodych
• na was liczy Kościół 6: 28
Chwalę Ciebie, Panie
4. Prawda i wolność
• walka o człowieka i w człowieku 4: 30
Chrystus Pan, Boży Syn
5. Sumienie
• sumienie – Skoczów 3: 12
Ma dusza pragnie Boga
6. Świętość
• szczęśliwi, którzy strzegą przykazań 1: 39
Łaską jesteśmy zbawieni
7. Szukanie szczęścia
• Abba Pater 5: 48
8. akt zawierzenia Matce Bożej
• akt zawierzenia – Kalwaria 2: 28
Bądź królową moich czystych myśli
9. Kto chce iść za Mną – nieść krzyż
1. Westerplatte 2: 51
W ciszy szukam słów
10. Zaprzeć się siebie
2. dom na skale 1: 21
11. modlitwa za człowieka
Jesteś Królem
12. Sakramenty
3. nie zatwardzajcie serc 4: 24
Dotknij Panie
13. Świadectwo
• świadectwa męczeństwa 4: 19
Panie światło miłości Twej świeci
14. Pozwolić Duchowi Świętemu
• niech zstąpi Duch Twój 1: 17
Duchu Święty Stworzycielu
15. Głosić Chrystusa
• świat w potrzebie 4: 07
Wypłyń na głębię
16. Człowiek nie może żyć bez miłości
• Musicie być mocni 2: 24
Bo góry mogą ustąpić
17. Przykazania
• Czyste serce 5: 05
Oczyść serce me
18. Życie
4. Rodzina 3: 11
On jest moim życiem
19. modlitwa za życie
• miłosierdzie – akt 6: 52
Misericordias
• Zanim stąd odejdę
Barka ( 0d 4 zwrotki)

Barka
1.
Również człowiek współczesny winien zwrócić się na nowo do Chrystusa, aby uzyskać od Niego odpowiedź na pytanie, co jest dobrem, a co złem. To Chrystus jest Nauczycielem, Zmartwychwstałym, który ma życie w sobie i pozostaje zawsze obecny w Kościele i w świecie. To On otwiera wiernym księgę Pisma i objawiając w pełni wolę Ojca, naucza prawdy o postępowaniu moralnym. Jako źródło i szczyt ekonomii zbawienia, Alfa i Omega ludzkich dziejów, Chrystus objawia kondycję człowieka i pełnię jego powołania. Dlatego człowiek, który chce zrozumieć siebie do końca – nie wedle jakichś tylko doraźnych, częściowych, czasem powierzchownych, a nawet pozornych kryteriów i miar swojej własnej istoty – musi ze swoim niepokojem, niepewnością, a także słabością i grzesznością, ze swoim życiem i śmiercią, przybliżyć się do Chrystusa.

Chcę wywyższać imię Twe
2.
Chrystus... jest więc waszym jedynym kompetentnym rozmówcą, któremu możecie stawiać pytania najistotniejsze, dotyczące wartości i sensu życia: nie tylko życia w zdrowiu i szczęściu, ale także życia dotkniętego cierpieniem, naznaczonego upośledzeniem fizycznym lub trudną sytuacja rodzinną czy społeczną. Tak, Chrystus jest jedynym kompetentnym rozmówcą także wtedy, kiedy pytania są dramatyczne, kiedy bardziej aniżeli słowami wyrazić je można krzykiem bólu. Pytajcie Go i Go słuchajcie ... Wasi przedstawiciele mówili przed chwilą o tym, jak trudno jest im wierzyć w obecność Boga w ich życiu; zwłaszcza wtedy, kiedy spotkało ich coś złego albo kiedy stracili kogoś bliskiego. Niewątpliwie jest to ważne pytanie: skoro Bóg jest tak wielki, potężny i pełen miłości dla nas, to gdzie jest, kiedy przychodzi nam cierpieć? Gdzie był Bóg w Oświęcimiu, Hiroszimie i Nagasaki? Gdzie jest, gdy dzieci umierają z głodu, gdy mężczyźni i kobiety są poddawani torturom, gdy młodzi, pełni nadziei ludzie muszą umierać? Szczególna trudność odpowiedzi polega na tym, że właśnie to, co utrudnia naszą wiarę, a więc cierpienie, może być wyjaśnione i głębiej zrozumiane tylko poprzez wiarę. Bóg dopuszcza zło w człowieku i pomiędzy ludźmi, ponieważ dla tych, którzy Go kochają, może obrócić ku dobru wszystko, nawet to, co najgorsze. Odpowiedź Jezusa na pytanie o sens cierpienia i śmierci w naszym życiu przekracza wszystko, co człowiek, mógłby kiedykolwiek sam odkryć. Jego Krzyż jest odpowiedzią na pytanie o sens cierpienia, a Jego Zmartwychwstanie – na pytanie o sens śmierci... Powierzam wam krzyż Chrystusa! Ponieście go w świat jako znak miłości Pana Jezusa do ludzkości i głoście wszystkim, że nie ma innego zbawienia i odkupienia, jak tylko w Chrystusie, umarłym i zmartwychwstałym... Pytaliście mnie, jaki problem ludzkości najbardziej mnie niepokoi. Otóż najbardziej gnębi mnie właśnie myśl o ludziach, którzy jeszcze nie znają Chrystusa, którzy jeszcze nie odkryli wielkiej prawdy o Bożej miłości; obraz ludzkości, która coraz bardziej oddala się od Boga, która chce się rozwijać, spychając Boga na margines lub zaprzeczając Jego istnieniu. Ludzkości pozbawionej Ojca, a tym samym pozbawionej miłości, osieroconej i zdezorientowanej, zdolnej nadal zabijać ludzi, których nie uważa za braci, a przez to zmierzającej do samozniszczenia i zagłady. Dlatego, moi Drodzy, pragnę raz jeszcze zobowiązać was do tego, byście jako apostołowie nowej ewangelizacji budowali cywilizację miłości.
Tylko mnie poprowadź
3.
Drodzy młodzi Przyjaciele! Nie pozwólcie sobie odebrać tego bogactwa! (miłości). Nie wpisujcie w projekt waszego życia treści zniekształconej, zubożałej i zafałszowanej: miłość „współweseli się z prawdą”. Szukajcie tej prawdy tam, gdzie ona rzeczywiście się znajduje! Jeśli trzeba, bądźcie zdecydowani iść pod prąd obiegowych poglądów i rozpropagowanych haseł! Nie lękajcie się Miłości, która stawia człowiekowi wymagania. Te wymagania tak jak znajdujecie je w stałym nauczaniu Kościoła – właśnie są zdolne uczynić waszą miłość – prawdziwą miłością ... Życzę wam więc, ażeby drogi waszej młodości spotykały się z Chrystusem, abyście mogli wobec Niego potwierdzić świadectwem sumienia ten ewangeliczny kodeks moralności, do którego wartości zbliżyło się w jakiś sposób w ciągu pokoleń tylu ludzi wielkiego ducha ... Życzę wam również, abyście – po rozpoznaniu spraw zasadniczych i doniosłych dla waszej młodości, dla projektu całego życia, jakie jest przed wami, doznali tego, o czym mówi Ewangelia: „Chrystus spojrzał na niego z miłością...” Życzę, abyście doznali takiego spojrzenia! Życzę, abyście doświadczyli tej prawdy, że On: Chrystus patrzy na was z miłością!... Życzę każdemu i każdej z was, abyście odkryli to spojrzenie Chrystusa. Abyście go do głębi doświadczyli. Nie wiem w jakim momencie życia. Myślę, że przyjdzie ono wówczas, kiedy będzie najbardziej potrzebne: może w cierpieniu, może wraz ze świadectwem czystego sumienia jak u owego młodzieńca z Ewangelii, a może właśnie w sytuacji odwrotnej: wraz z poczuciem winy, z wyrzutem sumienia. Chrystus spojrzał przecież także na Piotra w godzinie jego upadku: wtedy, gdy po trzykroć zaparł się swego Mistrza ... Jesteście także mocni do walki: nie do walki przeciwko człowiekowi w imię jakiejkolwiek ideologii czy praktyki oderwanej od samych korzeni Ewangelii – ale mocni do walki ze złem, z prawdziwym złem, ze wszystkim, co obraża Boga, z wszelką niesprawiedliwością i wyzyskiem, z wszelkim fałszem i zakłamaniem, ze wszystkim, co krzywdzi, poniża, plugawi ludzkie współżycie i obcowanie, z każdą zbrodnią w stosunku do życia – z każdym grzechem”.

Chwalę Ciebie, Panie
4.
Młodzi mają – jeśli tak można się wyrazić – wrodzony „zmysł prawdy”. Prawda zaś ma służyć wolności: młodzi mają także spontaniczne pragnienie wolności. A co to znaczy być wolnym/ To znaczy: umieć używać swej wolności w prawdzie – być – „prawdziwie” wolnym. Być prawdziwie wolnym – to nie znaczy, stanowczo nie znaczy: czynić wszystko, co mi się podoba, na co mam ochotę. Wolność zawiera w sobie kryterium prawdy, dyscyplinę prawdy. Bez tego nie jest prawdziwą wolnością. Jest zakłamaniem wolności. Być prawdziwie wolnym – to znaczy: używać swej wolności dla tego, co jest prawdziwym dobrem. W dalszym ciągu więc: być prawdziwie wolnym – to znaczy: być człowiekiem prawego sumienia, być odpowiedzialnym, być człowiekiem „dla drugich”.

Chrystus Pan Boży Syn
5. Modlitwa za młodego człowieka

Panie Jezu Chryste,
Otaczaj miłością tych młodych ludzi.
Spraw, by usłyszeli Twój głos
I wierzyli w to, co mówisz,
Bowiem tylko Ty masz słowa życia.
Naucz ich, jak wyznawać wiarę,
Dzielić się miłością
I przekazywać nadzieję innym.
Uczyń z nich wiarygodnych świadków
Twojej Ewangelii w świecie,
Który tak bardzo potrzebuje
Twojej zbawczej łaski.
Uczyń z nich
Nowy lud Błogosławieństw,
By byli solą ziemi i światłem świata
Na początku trzeciego tysiąclecia
Chrześcijaństwa!
Maryjo, Matko Kościoła,
Ochraniaj i prowadź
Tych młodych ludzi
Dwudziestego pierwszego wieku.
Przygarnij ich wszystkich
Do Twego matczynego serca.
Amen

Modlitwa za młodego człowieka
6.
Sumienie nie zamyka człowieka w niedostępnej i nieprzeniknionej samotności, ale otwiera go na wołanie, na głos Boga. W tym właśnie i w niczym innym kryje się tajemnica i godność sumienia, że jest ono miejscem, świętą przestrzenią, w której Bóg przemawia do człowieka. Nie ulega wątpliwości, że aby mieć dobre sumienie, człowiek musi szukać prawdy i według niej sądzić ... w głębi ludzkiego serca zostało zaszczepione pragnienie Boga i tęsknota za Nim.

Ma dusza pragnie Boga
7.
Bóg stworzył nas, byśmy mieli udział w Jego własnym życiu; powołuje nas, byśmy byli Jego dziećmi, żywymi członkami mistycznego Ciała Chrystusa, świetlanymi świątyniami Ducha miłości. Wzywa nas, byśmy „należeli” do Niego: pragnie, aby wszyscy byli święci... miejcie świętą ambicję być świętymi, tak jak On jest Święty! Zapytacie mnie: ale czy dziś można być świętym? Gdybyśmy mieli liczyć wyłącznie na ludzkie siły, cel ten rzeczywiście zdawałby się nieosiągalny. Znacie przecież dobrze swoje sukcesy i swoje porażki; wiecie, jak wielkie brzemiona ciążą na człowieku, jakie niebezpieczeństwa mu zagrażają i jakie są konsekwencje jego grzechów. Czasem można wręcz ulec zniechęceniu i dojść do wniosku, że nie da się niczego zmienić ani w świecie, ani w sobie samych. Choć droga jest trudna, wszystko możemy w Tym, który jest naszym Odkupicielem. Nie zwracajcie się zatem do nikogo poza Jezusem. Nie szukajcie gdzie indziej tego, co tylko On może wam dać, bo „nie ma w żadnym innym zbawienia ... Z Chrystusem świętość – czyli cel, jaki Bóg wyznacza każdemu ochrzczonemu – staje się osiągalna. Liczcie na Niego: wierzcie w niezwyciężoną moc Ewangelii i z wiary uczyńcie fundament swojej nadziei. Jezus idzie z wami, odnawia wasze serca i pomnaża wasze siły mocą Ducha Świętego. Nie lękajcie się być świętymi nowego tysiąclecia! ... Kościół potrzebuje prawdziwych świadków, by prowadzić nową ewangelizację: potrzebuje mężczyzn i kobiet, których życie przemieniło spotkanie z Jezusem; potrzebuje mężczyzn i kobiet zdolnych do przekazania innym tego doświadczenia. Kościół potrzebuje świętych. Wszyscy jesteśmy powołani do świętości, i tylko święci mogą odnowić ludzkość. Tą drogą ewangelicznego heroizmu poszło przed nami wielu innych i zachęcam was, byście często prosili ich o wstawiennictwo.

Łaską jesteśmy zbawieni
8.
Na próżno szuka szczęścia ten, kto wpatrując się w samego siebie i słuchając głosu fałszywych proroków, wchodzi na drogę konsumizmu, permisywizmu moralnego, egoizmu kultywowanego jako styl życia, obojętności religijnej. Na próżno szuka szczęścia i naraża się na wielkie rozczarowanie ten, kto ma nadzieję znaleźć je w sektach, które manipulują człowiekiem, proponując formy ezoteryzmu i magii... owoce zbierane z drzew, które rosną na skraju tych błędnych ścieżek, mają gorzki smak. U podłoża niektórych zjawisk występujących współcześnie wśród młodzieży – jak handel i zażywanie narkotyków, poszukiwanie sztucznych rajów, handel seksem pornografią, przemoc i przestępczość młodocianych, urojenia rasistowskie, samobójstwa – kryje się głęboka i alienująca pustka, kryzys wartości, który w sposób nieunikniony prowadzi do zagubienia moralnego. Któż może nadać sens życiu, jeśli nie Ten, który – jako jedyny – posiada słowa życia wiecznego? Któż lepiej od Jezusa, który oddał życie za człowieka, może wskazać człowiekowi prawdziwą drogę do szczęścia? ... Kto poszukuje jedynie dóbr ziemskich, przegra mimo pozorów sukcesu: do śmierci zdoła zgromadzić wiele majętności, ale jego życie pozostanie nie spełnione. Trzeba zatem wybrać miedzy być i mieć, między życiem pełnym a pustym egzystowaniem, między prawdą i kłamstwem ... Nie ulegajcie fałszywym iluzjom i chwilowym modom, po których nierzadko pozostaje tragiczna pustka duchowa! Nie ulegajcie powabom pieniądza, konsumpcjonizmu oraz przewrotnej przemocy, prezentowanym czasem w środkach przekazu.

Abba Pater
9.
Akt zawierzenia Maryi
O Maryjo,
Matko Miłosierdzia,
czuwaj nad wszystkimi,
aby nie był daremny Krzyż Chrystusa,
aby człowiek nie zagubił drogi dobra,
nie utracił świadomości grzechu
i umiał coraz głębiej ufać Bogu
bogatemu w miłosierdzie
by z własnej woli spełniał dobre czyny,
które Bóg z góry przygotował
i w ten sposób żył
ku chwale Jego majestatu.
Amen.

Bądź Królową moich czystych myśli
10.
„Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje”. Te słowa wyrażają radykalizm wyboru, który nie dopuszcza wahań i którego nie można odwołać. Ten trudny wymóg przeraził nawet samych uczniów, a w następnych stuleciach powstrzymywał wielu ludzi od pójścia za Chrystusem. Ale właśnie ten radykalizm wydał też wspaniałe owoce świętości i męczeństwa, które krzepią Kościół w jego wędrówce przez dzieje. Dzisiaj te słowa nadal budzą zgorszenie i zdają się szaleństwem. Ale to właśnie z nimi musimy się zmierzyć, ponieważ taką samą drogę, jaką Bóg wytyczył swojemu Synowi, musi przebyć też uczeń, który postanowił iść za Nim. Nie ma dwóch dróg, ale tylko jedna: ta, którą przeszedł Pan. Uczniowi nie wolno znaleźć sobie innej. Jezus idzie na czele swoich uczniów i żąda, aby każdy czynił to, co On. Mówi: nie przyszedłem, aby mi służono, ale by służyć; kto zatem chce być taki jak Ja, niech będzie sługą wszystkich. Przyszedłem do was jak ktoś, kto niczego nie posiada; mogę zatem wymagać i od was, abyście odrzucili wszelkie bogactwa, które nie pozwalają wam wejść do królestwa niebieskiego. Umiem się pogodzić ze sprzeciwem, z odrzuceniem przez większość mojego narodu; mogę więc żądać i od was, byście byli gotowi przyjąć sprzeciw i krytykę, skądkolwiek pochodzą. Innymi słowy, Jezus wymaga, byśmy odważnie wybrali tę samą drogę co On: byśmy wybrali ją nade wszystko „w sercu”, ponieważ nie od nas zależy, czy nasza sytuacja zewnętrzna jest taka czy inna. Od nas zależy postanowienie, że będziemy posłuszni Ojcu tak jak On – na ile to możliwe – i gotowi do końca przyjąć zamysł jaki On powziął wobec każdego z nas.

W ciszy szukam słów
11.
Zaprzeć się samego siebie znaczy zrezygnować z własnego planu, często ograniczonego i małostkowego, aby przyjąć plan Boży: oto jest droga nawrócenia, nieodzowna w chrześcijańskim życiu... Jezus nie żąda rezygnacji z życia, ale przyjęcia nowego i pełnego życia, które tylko On może dać. W głębi jestestwa człowieka zakorzeniona jest skłonność do „myślenia o sobie”, stawiania siebie w centrum zainteresowania i do czynienia samego siebie miarą wszystkiego. Kto jednak idzie za Chrystusem, odrzuca tę postawę skupienia na sobie i nie ocenia wszystkiego z punktu widzenia własnej korzyści. Ocenia swoje życie w kategoriach bezinteresownego daru, a nie zysku i posiadania ... Bądźcie wymagający wobec otaczającego was świata, ale przede wszystkim wymagajcie od siebie samych. Jesteście synami Bożymi: bądźcie z tego dumni! Nie popadajcie w przeciętność, nie ulegajcie dyktatom zmieniającej się mody, która narzuca styl życia niezgodny z chrześcijańskimi ideałami, nie pozwólcie się mamić złudzeniom konsumizmu. Chrystus wzywa was do rzeczy wielkich. Nie sprawcie Mu zawodu, bo w ten sposób wy sami spotkalibyście się z zawodem. Z mocą, którą obdarza was Chrystus, mówcie wszystkim ludziom, że Bóg pragnie uczynić każdego człowieka swoim synem. Wasze świadectwo niech będzie zaczynem nowego świata, którego pragnie każdy człowiek: świata prawdziwie sprawiedliwego, solidarnego i braterskiego. Na tej drodze niech wam towarzyszy Matka Boga i ludzi, Pani Jasnogórska

Jesteś Królem
12.
Trzeba też, abyście przemyśleli na nowo – i bardzo gruntownie – jakie jest znaczenie Sakramentu Chrztu i Bierzmowania, w tych dwóch bowiem Sakramentach zawiera się podstawowy depozyt życia i powołania chrześcijańskiego. Od nich prowadzi droga do Eucharystii, która zawiera pełnię sakramentalnego obdarowania chrześcijanina: całe bogactwo Kościoła koncentruje się w tym Sakramencie miłości. Z kolei – i zawsze w relacji do Eucharystii – należy przemyśleć sprawę Sakramentu Pokuty, który dla kształtowania osobowości chrześcijańskiej posiada niczym niezastąpione znaczenie, zwłaszcza jeśli połączy się z nim kierownictwo duchowe, czyli metodyczna szkoła życia wewnętrznego ... Jeżeli nauczycie się odkrywać Jezusa w Eucharystii, będziecie umieli odkryć Go także w waszych braciach i siostrach, w szczególności tych najbiedniejszych. Eucharystia przyjmowana z miłością i adorowana z gorliwością staje się szkoła wolności i miłości, uczącą wypełniać największe przykazanie. Jezus przemawia do nas wspaniałym językiem daru z siebie i miłości aż po ofiarę z własnego życia. Czy jest to mowa łatwa? Nie, wy o tym wiecie! Nie jest łatwo zapomnieć o sobie; trzeba oderwać się od miłości zaborczej i narcystycznej, by otworzyć się na radość miłości ofiarowanej... miłość bowiem to nie tylko uczucie; jest to akt woli, który polega na stałym wybieraniu dobra drugiego człowieka zamiast swojego własnego ... Wiary i miłości nie wolno sprowadzać do samych słów lub mglistych sentymentów. Wierzyć w Boga i kochać Go znaczy konsekwentnie przeżywać swoje życie w świetle Ewangelii. Wierzyć w Boga i kochać Go znaczy starać się zawsze czynić to, co Chrystus nam mówi zarówno w Piśmie świętym, jak poprzez nauczanie kościoła. Nie jest to łatwe. Często trzeba wiele odwagi, aby postępować wbrew prądom obowiązujących mód lub opinii tego świata. Lecz – powtórzę to jeszcze raz – taki jest właśnie program życia udanego i szczęśliwego ... Niech was nie zadowala nic, co nie dorównuje najwyższym ideałom! Nie dajcie się zniechęcić tym, którzy rozczarowani życiem, nie słyszą najgłębszych i najbardziej autentycznych pragnień swego serca. Macie rację, gdy nie godzicie się na banalne rozrywki, przelotne mody i propozycje, które was poniżają...Wiara to decyzja osobista, przenikająca całe życie. Niech ewangelia będzie najwyższym kryterium, kształtującym wasze decyzje i nadającym kierunek waszemu życiu! Dzięki temu staniecie się misjonarzami przez swoje czyny i słowa, a gdziekolwiek żyjecie i pracujecie, będziecie znakami miłości Boga, wiarygodnymi świadkami miłującej obecności Chrystusa... tylko Jezus zna wasze serca, wasze najgłębsze pragnienia. Tylko Ten, który umiłował was aż do śmierci potrafi zaspokoić wasze aspiracje. Ona ma słowa życia wiecznego, które nadają sens ludzkiej egzystencji. Nikt poza Chrystusem nie zdoła dać wam prawdziwego szczęścia ... Im bardziej wasza przyjaźń z Chrystusem, wasze poznawanie Jego tajemnicy, wasz dar z samych siebie dla Niego będą autentyczne i głębokie, tym bardziej będziecie „synami światła” i sami staniecie się „światłem świata”... Świat, który odziedziczycie, to świat rozpaczliwie potrzebujący odnowionego poczucia braterstwa i ludzkiej solidarności. Ten świat potrzebuje dotknięcia i uzdrowienia przez piękno i przez bogactwo Bożej miłości. Współczesny świat potrzebuje świadków tej miłości. Potrzebuje on, abyście byli solą ziemi i światłem świata. Świat potrzebuje was, świat potrzebuje soli, was jako soli ziemi i światła świata.


Dotknij Panie
13.
Wy, młodzi, powinniście przede wszystkim dać zdecydowane świadectwo miłości do życia, jako daru Bożego; miłości, która musi ogarniać każde życie od początku do końca i sprzeciwiać się wszelkim próbom uczynienia człowieka władcą życia bliźnich – nie narodzonych czy bliskich już śmierci, niepełnosprawnych czy słabych. Was, młodych, którzy instynktownie i odruchowo wyrażacie swoją „wolę życia” w marzeniach i nadziejach, proszę, byście się stali „prorokami życia”. Bądźcie prorokami słowem i czynem, buntując się przeciw cywilizacji egoizmu, która często traktuje człowieka jako narzędzie zamiast cel, depcząc jego godność i uczucia w imię korzyści materialnej; bądźcie prorokami, pomagając w konkretny sposób tym, którzy was potrzebują i którzy bez waszej pomocy mogliby ulec pokusie rozpaczy ... Kto kocha, nie liczy zysków i strat, nie szuka korzyści. Działa w ukryciu i bezinteresownie na rzecz braci, uznając, że każdy człowiek, kimkolwiek jest, ma nieskończoną wartość. W Chrystusie nie ma ludzi gorszych i lepszych. Są tylko członkowie jednego ciała, którzy pragną wzajemnie swojego szczęścia i chcą budować świat otwarty na wszystkich. Okazując troskę o innych i uczestnicząc aktywnie w życiu społecznym, dajemy świadectwo bliźniemu, że chcemy mu pomóc, aby mógł stać się sobą i ofiarować to, co ma najlepszego, z korzyścią dla niego samego i dla dobra całej ludzkiej wspólnoty. Braterstwo wypiera przemoc, a służba pokusę panowania ... Budowanie cywilizacji miłości wymaga wyraźnej i wytrwałej gotowości do poświęceń, pragnienia, by otworzyć nowe drogi społecznego współżycia, przezwyciężając podziały i przeciwstawne sobie formy materializmu.

Panie, światło miłości Twej świeci
14.

Pozwólcie się kształtować Duchowi Świętemu. Przeżyjcie doświadczenie modlitwy, przyzwalając, aby Duch przemawiał do waszych serc. Modlić się znaczy poświęcić trochę czasu Chrystusowi, zawierzać się Jemu, w milczeniu wsłuchiwać się w Jego słowo, aby mogło odbić się echem w sercu... Uczucie wielkiego smutku ogarnia serce na myśl o nieskończonej miłości Boga i o ludzkiej obojętności, nienawiści, wojnach... wobec takich tragedii, modlitwy mogą wydawać się bezowocne i daremne, a tymczasem właśnie one otwierają wciąż nowe drogi nadziei zwłaszcza wtedy, gdy ubogaca je cierpienie, które przemienia się w miłość.

Niech Twój Święty Duch
15.
Głosić Chrystusa oznacza przede wszystkim dawać o Nim świadectwo we własnym życiu. Chodzi tu o najprostszą – a zarazem najbardziej skuteczną – formę ewangelizacji, jaką macie do dyspozycji. Polega ona na ukazywaniu obecności Chrystusa we własnym życiu, w pełnieniu codziennych obowiązków i w podejmowaniu konkretnych decyzji w zgodzie z Ewangelią. Dzisiaj świat potrzebuje przede wszystkim wiarygodnych świadków. Wy, drodzy młodzi, którzy tak bardzo cenicie u ludzi ich autentyzm i niemal instynktownie potępiacie wszelkie formy hipokryzji, jesteście gotowi dać Chrystusowi szczere i wyraźne świadectwo. A zatem dawajcie świadectwo waszej wiary również poprzez czynną obecność w świecie. Chrystusowy uczeń nigdy nie jest biernym i obojętnym obserwatorem wydarzeń, lecz czuje się odpowiedzialny za przemianę rzeczywistości ... Niełatwo jest mówić o Bogu w dzisiejszych czasach. Natrafia się często na mur obojętności albo też wrogość. Ileż to razy ulegniecie pokusie, by powtarzać słowa proroka Jeremiasza: „Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem”. Lecz Bóg zawsze odpowie: „Nie mów: , gdyż pójdziesz do kogokolwiek cię poślę”. Nie traćcie zatem odwagi, nigdy bowiem nie jesteście sami. Pan na pewno będzie z wami. Będzie wam towarzyszył, tak jak obiecał: „Oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata”... Nie lękajcie się zaproponować Chrystusa temu, kto Go jeszcze nie zna. Chrystus jest najbardziej wyczerpującą odpowiedzią na wszystkie pytania dotyczące człowieka i jego losu. Bez Chrystusa bowiem człowiek pozostaje nierozwiązaną zagadką. Przeto miejcie odwagę proponować Chrystusa! Oczywiście należy to czynić z zachowaniem należnego szacunku dla wolności sumienia każdego człowieka, ale koniecznie trzeba to czynić. Pomóc bratu lub siostrze odkryć Chrystusa, Drogę, Prawdę i Życie jest prawdziwym aktem miłości bliźniego ... Musicie być odważni i mówić o Chrystusie, dawać świadectwo swojej wiary poprzez życie zgodne z duchem Ewangelii ... Każdy z was jest posłany do świata, zwłaszcza do swoich rówieśników, aby świadectwem życia i czynów głosić ewangeliczne orędzie pojednania i pokoju.

Wypłyń na głębię
16.
Człowiek nie może żyć bez miłości. Człowiek pozostaje dla siebie istotą niezrozumiałą, jego życie jest pozbawione sensu, jeśli nie objawi mu się Miłość, jeśli nie spotka się z Miłością, jeśli jej nie dotknie i uczyni w jakiś sposób swoją, jeśli nie znajdzie w niej żywego uczestnictwa... Pamiętając o tym... wzywam was wszystkich, byście wzrastali w człowieczeństwie, byście przeobrażali się w „nowych ludzi”, coraz pełniej uznając i przyjmując w waszym życiu obecność Boga, który jest Miłością ... Świat z niecierpliwością oczekuje naszego świadectwa miłości, świadectwa, które płynie z głębokiego osobistego przekonania i ze szczerego aktu miłości i wiary w zmartwychwstałego Chrystusa.
Bo góry mogą ustąpić
17.
Boże przykazania wskazują nam drogę życia. (...) ...obowiązują zawsze i we wszystkich okolicznościach, bez żadnych wyjątków. Przykazania stanowią zatem podstawowy warunek miłości bliźniego, a jednocześnie jej sprawdzian. Są pierwszym etapem drogi ku wolności, jej początkiem: Jezus wskazuje, że przykazań nie można traktować tylko jako progu minimalnych wymagań, którego nie należy przekraczać, ale raczej jako otwartą drogę doskonałości moralnej i duchowej, której istotę stanowi miłość ... Wobec norm moralnych, które zabraniają popełniania czynów wewnętrznie złych, nie ma dla nikogo żadnych przywilejów ani wyjątków. Nie ma żadnego znaczenia, czy ktoś jest władcą świata, czy ostatnim nędzarzem na tej ziemi: wobec wymogów moralnych wszyscy jesteśmy absolutnie równi.

Oczyść serce me
18.
Życie zawsze jest dobrem... Dlaczego życie jest dobrem? To pytanie pojawia się w całej Biblii i już na jej pierwszych stronicach znajduje trafną i zdumiewającą odpowiedź. Życie, które Bóg daje człowiekowi, jest inne i odrębne od życia wszelkich innych stworzeń żyjących, jako że człowiek, choć jest spokrewniony z prochem ziemi, jest w świecie objawieniem Boga, znakiem Jego obecności, śladem Jego chwały ... Niestety wspaniały zamysł Boży zostaje przyćmiony przez grzech, który wdziera się w ludzkie dzieje. Przez grzech człowiek buntuje się przeciw Stwórcy, co prowadzi do bałwochwalczej czci stworzenia (...) W ten sposób człowiek nie tylko oszpeca obraz Boży w samym sobie, ale doznaje pokusy, aby zniekształcić go także w innych, wprowadzając w miejsce wzajemnej komunii nieufność, obojętność i wrogość, która posuwa się nawet do zabójczej nienawiści. Kto nie uznaje Boga jako Boga, sprzeniewierza się głębokiemu pojęciu człowieka i narusza komunię między ludźmi ... Ewangelia życia nie jest przeznaczona jedynie dla wierzących: jest dla wszystkich. Sprawa życia oraz jego obrony i promocji nie jest wyłączną prerogatywą chrześcijan. (...) Chodzi bowiem o wartość, którą każda ludzka istota może pojąć także w świetle rozumu (...) Ewangelia życia jest przeznaczona dla całej ludzkiej społeczności. Działać na rzecz życia znaczy przyczyniać się do odnowy społeczeństwa przez budowanie wspólnego dobra. Nie można bowiem budować wspólnego dobra, jeśli się nie uznaje i nie chroni prawa do życia, na którym się opierają i z którego wynikają wszystkie inne niezbywalne prawa człowieka.

On jest ...
19.
O Maryjo,
Jutrzenko nowego świata,
Matko żyjących,
Tobie zawierzamy sprawę życia:
Spójrz, o Matko, na niezliczone rzesze
Dzieci, którym nie pozwala się przyjść na świat,
Ubogich, którzy zmagają się z trudnościami życia,
Mężczyzn i kobiet – ofiary nieludzkiej przemocy,
Starców i chorych zabitych przez obojętność
Albo fałszywą litość.
Spraw, aby wszyscy wierzący w Twojego Syna
Potrafili otwarcie i z miłością głosić
Ludziom naszej epoki
Ewangelię życia.
Wyjednaj im łaskę przyjęcia jej
Jako zawsze nowego daru,
Radość wysławiania jej z wdzięcznością
W całym życiu
Oraz odwagę czynnego i wytrwałego
Świadczenia o niej,
Aby mogli budować,
Wraz z wszystkimi ludźmi dobrej woli,
Cywilizację prawdy i miłości
Na cześć i chwałę Boga Stwórcy,
Który miłuje życie. Amen.

ks. Wojciech Dzioboń
katecheta, ZPO, Rybna

opracowano na podstawie: Jan Paweł II do młodzieży (1978-2005). Listy, orędzia, przemówienia, homilie, Pallotinum 2005.
Wykorzystano również frg. papieskich przemówień /odpowiednio wcześniej zmontowane/ oraz popularne pieśni, piosenki, kanony Taize.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie