Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak pomóc dziecku leworęcznemu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 978 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pomoc w przygotowaniu do nauki szkolnej jest szczególnie potrzebna dzieciom leworęcznym, ponieważ mają one trudne zadanie przystosowania się do życia w praworęcznej cywilizacji, tzn. we współczesnym świecie, w którym wszystkie przedmioty są przeznaczone do użytku dla osób praworęcznych. Również pismo jest dostosowane dla osób piszących prawą ręką.

Opanowanie umiejętności pisania przez dzieci leworęczne jest dość trudne, gdyż naturalnym kierunkiem pisania lewą ręką jest pisanie od prawej strony do lewej. Tę tendencję można obserwować u wielu przedszkolaków już wówczas, gdy podejmują pierwsze próby rysowania szlaczków, czy pisania liter. W początkowym okresie nauki szkolnej pojawia się pismo zwierciadlane, które powstaje w wyniku zapisu wyrazów lub działań matematycznych od prawej do lewej strony. Niekiedy symptomy pisma zwierciadlanego mogą utrzymywać się dłużej, sprawiając trudności w poprawnym pisaniu i czytaniu: może utrzymywać się silna tendencja do pisania i czytania od prawej strony do lewej, odwracania położenia liter i cyfr w przestrzeni, mylenia liter p, b, d, g oraz w, i, n, u.
Inną bardzo ważną sprawą jest właściwe ustawienie ręki i ułożenie zeszytu. Zwróćmy uwagę: kiedy dziecko leworęczne podczas wykonywania czynności graficznych układa rękę w sposób zwierciadlany do ułożenia jej przez dziecko praworęczne, wówczas zasłania sobie napisany tekst oraz zamazuje go. W tej sytuacji, jeśli nie uzyska właściwych wskazówek, jak pisać lewą ręką, samo poszuka sposobu najbardziej dla niego dogodnego. Dzieci często przyswajają złe nawyki ruchowe-najczęściej wyginają rękę w nadgarstku i odchylają dłoń ku górze. Ten nienaturalny układ ręki wywołuje silne napięcie mięśniowe, dlatego ręka szybko męczy się, boli, a ponadto ma ograniczony zakres ruchów.
Opisane trudności wpływają na jakość pisma. Zwłaszcza w początkowym okresie nauki litery są mało kształtne, proporcje są zachwiane, występują nie właściwe połączenia liter. Dodatkowym problemem jest tempo pisania. Dzieci leworęczne często piszą wolniej od swych rówieśników. Ta sytuacja rodzi w następstwa problemy wtórne: niepowodzenia w początkach nauki pisania są źródłem przykrych emocji. Dziecko traci wiarę we własne siły i możliwości. Pojawia się niechęć do nauki pisania i nauki szkolne w ogóle.




ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE TECHNIKĘ RYSOWANIA I PISANIA

1.ĆWICZENIA UŁATWIAJĄCE OPANOWANIE PRAWIDŁOWEGO CHWYTU I SPOSOBU TRZYMANIA OŁÓWKA LUB DŁUGOPISU
- lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie palcami kulek z papieru,
- wydzieranie drobnych papierków ,wyskubywanie nitek,
- kruszenie, rozsypywanie soli, kaszy piasku po tacy drobnymi ruchami palców,
- rysowanie w płaszczyźnie poziomej: na papierze leżącym na ławce, gdy dziecko stoi a, jego ręka swobodnie zwisa ku dołowi,
- rysowanie w płaszczyźnie pionowej: na papierze rozpiętym na ścianie lub na tablicy, gdy dziecko stoi unosząc rękę na wysokość dolnej części twarzy.

2. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE KONTROLOWANIE SIŁY NACISKU RĘKI DZIECKA W TRAKCIE PISANIA:

- kreślenie linii, figur, liter, cyfr na tackach z kaszą,
- malowanie farbą za pomocą palca na dużych arkuszach papieru,
- malowanie farbą za pomocą pędzla do golenia,
- obrysowywanie konturów rysunków pozycji stojącej,
- wykonywanie ćwiczeń graficznych przy użyciu różnych narzędzi: kredy, kredek woskowych, węgla rysunkowego, ołówka, długopisu, pióra, pędzli i mazaków różnych grubości.

3. ĆWICZENIA RELAKSACYJNE W PRZERWACH PODCZAS ĆWICZEŃ GRAFICZNYCH:

-zaciskanie i rozwieranie pięści na przemian, uświadomienie sobie stanu napięcia mięśniowego i rozluźnienia,
- zabawy naśladujące ruchy, np. pryskanie wodą, otrzepywanie rąk z wody, wytrzepywanie wody z rękawa, otrząsanie się z wody, strzepywanie nitki z rękawa.

4. WYTWARZANIE NAWYKÓW RUCHOWYCH ZWIĄZANYCH Z KIERUNKIEM PISANIA(AUTOMATYZACJA RUCHÓW):

- kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu; linie pionowe-od góry ku dołowi, linie poziome-od lewej strony do prawej,
- rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara(podobnie, jak pisanie litery C),
- zachowanie kierunku ruchu od lewej do prawej strony podczas rysowania szlaczków, pisania wyrazów,
- zaznaczanie kolorowego marginesu z lewej strony w zeszycie lub w lewym górnym rogu kartki-rysowanie słoneczka, które wskazuje drogę(zaczynamy od słoneczka, czyli od lewej strony),
- wykorzystywanie gier i zabaw rysunkowych wymagających zachowania tego kierunku.

5. ĆWICZENIA PRECYZJI RUCHÓW:

- ćwiczenia ruchowe usprawniające ruchy rąk i dłoni, nadgarstka, palców jednej i obu rąk,
- kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych(koło, elipsa, kwadrat, trójkąt),
- rysowanie figur, obrysowywanie kształtów geometrycznych, pisanie wyrazów bez odrywania ręki od papieru.

6. ĆWICZENIA WSPÓŁPRACY OKA I RĘKI WEDŁUG NASTĘPUJĄCEJ KOLEJNOŚCI:

- rysowanie po śladzie, wypełnianie wykropkowanych linii, obwodzenie konturów rysunków,
- kalkowanie rysunków przez szkło, kalkę techniczną lub folię, obrysowywanie ich za pomocą szablonów,
- zamalowywanie rysunków konturowych,
- zakreskowywanie pól rysunku liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi, falistymi,
- wypełnianie rysunku innymi materiałami, np. wydzieranymi skrawkami bibułki, plasteliną lub watą,
- robienie ramki ze szlaczków,
- wycinanie rysunku,
- wklejanie rysunku do zeszytu.


Ćwiczenia powinny być wykonywane w atmosferze akceptacji i zabawy, aby dziecko mogło przezwyciężyć lęk przed niepowodzeniem i niechęć do rysowania. Warto, aby rodzice brali czynny udział w zabawach. Staną się wówczas nie tylko obserwatorami wydającymi polecenia, lecz także towarzyszącymi w nauce. Pamiętajmy, że dziecko pracuje zawsze bardziej efektywnie, gdy czyni to z dorosłym, niż gdy jest pozostawione samo sobie.
To od Was, Drodzy Rodzice, zależy czy Wasze dziecko będzie cieszyło się z rzeczy, które samo wykona, i czy będzie z dumą mówiło: umiem rysować, lubię rysować. Warto je, zatem zawsze pochwalić za wysiłek i nagrodzić odpowiednim słowem: świetnie, dobrze, podoba mi się. Dlatego tez akceptujmy wszystkie rysunki, a niepowodzenia obracajmy w żart. To zachęci dziecko do dalszych ćwiczeń i zabaw związanych z rysowaniem, a tym samym będzie motywowało do rysowania, które jest niezbędnym etapem poprzedzającym rozpoczęcie nauki pisania i w efekcie zadecyduje o tym, że Wasze dziecko będzie solidnie przygotowane do nauki szkolnej.


Literatura

1.Halina Spionek, Dziecko leworęczne Nasza Ksiegarnia Warszawa 1963

2.Marta Bogdanowicz, Małgorzata Różyńska, Lewa ręka rysuje i pisze
część I i II wydawnictwo Harmonia Gdańsk 2003

3.Renata Anna Hływa, 311 szlaczków i zygzaczków- ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające rękę piszącą wydawnictwo Harmonia Gdańsk 2006


Opracowała
Barbara Alina Cendrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie