Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pieczenie chleba

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4197 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz opracowany w celu znalezienia odowiedzi na pytanie "Jak powstaje chleb", (wg historyjki obrazkowej"Od ziarenka do bochenka")raz stworzenia sytuacji edukacyjnych pozwalających dzieciom zdobywać indywidualne doświadczenia w trakcie samodzielnego działania.

ANNA LIS
NAUCZYCIEL MIANOWANY

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
DLA DZIECI 6-LETNICH
Temat tygodnia: „Od ziarenka do bochenka” – wszystko o chlebie.
Temat dnia: „Jak powstaje chleb”- rozmowa połączona z działaniem.
Metody: słowna
oglądowa
praktyczna
elementy metody problemowej
elementy technik Freineta – ukierunkowanie pracy w toku poszukiwań
i współdziałania w zespole.
Formy : zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne :
- fartuszki, nakrycie głowy,
- na stole przykrytym obrusem produkty potrzebne do wykonania chleba
( podpisy do czytania globalnego),
- pieczywo różnego gatunku,
- historyjka obrazkowa pt. „Od ziarenka do bochenka”,
- zadania w kopertach dla zespołów,
- mikser, stolnica, narzędzia i przybory kuchenne.


Przebieg ( zadania)
Cel nauczyciela
Cele operacyjne
1. Zabawa ruchowa przy piosence „Mało nas do pieczenia chleba”

- zachęcanie do wspólnej zabawy przy piosence

- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie

2. Rozmowa przy zgromadzonych produktach

- zapoznanie dzieci z celem zajęcia

- dziecko zna cel zajęcia

3. Podział dzieci na zespoły i przydzielenie zadań:

I zadanie - ułóż historyjkę wg kolejności zdarzeń i dobierz podpisy z rozsypani wyrazowej,

II zadanie - rozwiąż krzyżówkę ( cebula, hak, lizak, ekran, balon – rozwiązanie chleb),

III zadanie – rozwiąż działania z zastosowaniem znaków + , =.

Praca w zespołach – prezentowanie efektów własnej pracy

- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,

- doskonalenie umiejętności

czytania i pisania oraz rozwiązywania zagadek umysłowych – krzyżówka,

- doskonalenie umiejętności wykonywania i odczytywania działań matematycznych, stosowanie znaków +, =.

- dziecko umie współpracować w grupie,

- odczytuje polecenia, układa podpisy z rozsypani wyrazowej, rozwiązuje krzyżówkę, wykonuje działanie matematyczne

4. Zabawa ruchowa

„W piekarni” wg pomysłu nauczyciela ( zagniatanie, wałkowanie, wbijanie jaj, ruch kolisty w prawo zgodnie ze wskazówkami zegara), ćwiczenia ortofoniczne w trakcie zabawy ( wrr odklejanie języka od górnego podniebienia, uf – wycieranie potu, dmuchanie na gorące ciasto, oblizywanie warg z lukru).

- wdrażanie do dokładnego wykonywania zadań,

- ćwiczenia mięśni warg i języka

- dziecko starannie wykonuje polecenia nauczyciela,


5. Przygotowanie do działania praktycznego

( fartuchy, nakrycie głowy, mycie rąk):

- odmierzanie produktów,

-mieszanie ciasta mikserem,

- wyrabianie ciasta, ugniatanie,

- formułowanie chleba i bułek,

- układanie bułek na blachach.

- mierzenie płynów i produktów sypkich – eksperymentowanie z wodą i mąką,

- nabywanie nowych doświadczeń w trakcie samodzielnego działania.

- dziecko potrafi odmierzyć odpowiednią ilość płynów i produktów potrzebną do wykonania pieczywa,

- dziecko chętnie eksperymentuje i samodzielnie wykonuje odpowiednie czynności

6. Odstawienie ciasta do wyrośnięcia.

Omówienie i ocena efektów pracy.

Mycie rąk i porządkowanie miejsca pracy.

- zachęcanie do wypowiadania się i oceny na temat efektów własnej pracy dzieci

- dziecko chętnie wypowiada się

7. Zabawa ze śpiewem „Najłatwiejsze ciasto w świecie”

- kształcenie poczucia rytmu,

- wytwarzanie radosnej atmosfery w czasie zabawy

- dziecko rytmicznie śpiewa i tańczy znaną piosenkę,



Wspólne przygotowanie podwieczorku z upieczonego chleba i bułek- zachęcanie do zjadania zdrowej żywności.



PRZEPIS NA CHLEB ŻYTNI


· SIEMIĘ LNIANE ZAPARZYĆ WRZĄTKIEM
· 400 gr. MĄKI ŻYTNIEJ
· 600 gr. MĄKI PSZENNEJ
· 2 ŁYŻKI STOŁOWE MIELONEJ KOLENDRY
· 100 gr. ZIAREN SŁONECZNIKA
· 100 gr. ZIAREN DYNI
· 50 gr. SOJI (ZAMOCZYĆ NA 24h I UGOTOWAĆ)
· 2 DUŻE KUBKI WODY (WODA LETNIA)
· 0.5 KOSTKI DROŻDŻY (WKRUSZYĆ DO JEDNEGO KUBKA WODY I ROZPUŚCIĆ)
PO WYMIESZANIU WLAĆ DO PRODUKTÓW, DODAĆ SIEMIĘ Z WODĄ
Rozpuścić w drugim kubku wody:
· 3 PŁASKIE ŁYŻKI SOLI
· 6 ŁYŻEK OCTU JABŁKOWEGO
Wszystkie produkty wymieszać mikserem w wysokim garnku, następnie ciasto wyłożyć na stolnicę podsypaną mąką, dodać łyżkę stołową oleju, ręce posmarować olejem i zagniatać ciasto aż zacznie odstawać od ręki. Konsystencja musi być kleista. Formować kształt chleba lub bułek. Następnie posmarować je wodą lub rozmąconym jajkiem i obsypać ziarnami. Zostawić w ciepłym miejscu na 0.5-1h do wyrośnięcia. Piec na blasze podsypanej mąką 1 godz. w temp. 180 stopni.


SMACZNEGO

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie