Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Parę scenariuszy zajęć świetlicowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 897 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Świetlica jest szczególnie wymagającym miejscem, jeżeli chodzi o prowadzenie zajęć. Dzieci i młodzież są po lekcjach lub przed nimi. Czasami są bardzo zmęczeni lub po prostu chcieliby wreszcie mieć spokój. Zachęcenie ich do skorzystania z proponowanej oferty aktywności nie jest więc łatwe dla wychowawcy w świetlicy. Przekonałam się jednak, że wprowadzenie chociaż elementów zaczerpniętych z socjoterapii czy pedagogiki zabawy powoduje przełamanie niechęci u dzieci.


Przykładowe scenariusze zajęć w świetlicy szkolnej.

Scenariusz nr 1.
Temat zajęć: Zabawy z gazetami.

Cele wychowawcze
1. Odreagowanie napięć.
2. Kształtowanie ekspresji twórczej.
3. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, integracja grupy.

Metody i formy pracy z grupą
Rozmowa kierowana, praca z całą grupą, praca w parach, ekspresja ruchowa i twórcza, zabawy ruchowe, relaksacja.

Środki dydaktyczne
Kaseta z muzyką taneczną, cyrkową, relaksacyjną, magnetofon, gazety.

Przebieg zajęć

1. Krąg uczuć: "Jak się czujesz? Jaki masz poziom energii?"
2. Zabawa ruchowa z gazetami przy muzyce:
- Gazeta jako czapka
- Gazeta jako tarcza
- Gazeta jako taca z obiadem w zatłoczonej stołówce
- Gazeta jako parasol
- Gazeta jako tort
3. Z gazety robimy kulkę. Następnie wykonujemy polecenia:
- Podbić głową jak najwięcej razy
- Podbić brzuchem
- Podbić kolanem
- Podrzucić do góry i złapać
4. Masaż w parach kulką papieru.
5. Przy muzyce cyrkowej ćwiczymy do występu.
6. Cyrk. Sztuczki z gazetami przy muzyce.
7. Relaksacja.
8. Rozmowa – podsumowanie zajęć. Co było trudne? Co mi się podobało? Jak mi było w grupie? Czy ktoś zrobił mi przykrość? Co było najfajniejsze?

Scenariusz nr 2
Temat zajęć: Samoakceptacja.

Cele wychowawcze
4. Kształtowanie w dzieciach poczucia własnej wartości.
5. Wyrabianie ekspresji twórczej (odgrywanie scenek).
6. Odreagowanie emocjonalne.

Metody i formy pracy z grupą
Rozmowa kierowana, odgrywania scenek, burza mózgów, niedokończone zdania, praca z całą grupą, praca w małych grupach, prace plastyczne, zabawy ruchowe, burza mózgów.

Środki dydaktyczne
Arkusze papieru, flamastry, nożyczki, kartki z bloku, kaseta z muzyką magnetofonową, namalowane na arkuszu papieru drzewo z konarami bez liści, kolorowe listki z minkami uczuć, karteczki z nazwami uczuć.

Przebieg zajęć

9. Przywitanie z jak największą liczbą osób przy włączonej muzyce.
10. W jakim jesteś nastroju? – Każdy uczestnik nakleja wybraną minkę w kształcie zielonego listka i przykleja do drzewa na arkuszu papieru.
11. Zabawa ruchowa: Naśladowanie uczuć za pomocą wyrazu twarzy w parach (losowanie karteczek z nazwami uczuć), a następnie zgadywanie, co to za uczucie?
12. Rozmowa: Czy łatwo było zgadnąć, co pokazywał kolega, koleżanka?
13. Burza mózgów: Co to jest odpoczynek?
14. Praca indywidualna – obrysowywanie lewej ręki na kartce i napisanie lub narysowanie na niej swoich ulubionych sposobów odpoczywania
15. Praca w parach. Odrysowywanie konturu drugiej osoby i zapisanie na niej lub narysowanie, co waszym zdaniem ta osoba robi najlepiej.
16. Prezentacja prac.
17. Masażyk w parach: „Szczotkowanie psa”, „U fryzjera”, „Malowanie twarzy” itp.
18. Relaksacja.
19. Krąg podsumowujący: "Jak się czujesz po zajęciach? Czy wydarzyło się coś, co było dla ciebie trudne? "

Scenariusz nr 3
Temat zajęć: Bezpieczne zabawy na śniegu.

Cele wychowawcze
7. Uświadomienie dzieciom znaczenia pracy i odpoczynku w życiu człowieka.
8. Kształtowanie umiejętności wyboru ciekawego sposobu spędzania czasu wolnego w zimie.
9. Uświadomienie uczniom wpływu zabaw (dobrych i złych) na ich rozwój i zachowanie.
10. Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy, integracja grupy.

Metody i formy pracy z grupą
Rozmowa kierowana, burza mózgów, praca z całą grupą, praca w małych grupach, zabawy ruchowe, zabawy ruchowe przy muzyce, krąg uczuć, niedokończone zdania.

Środki dydaktyczne
magnetofon, kaseta z muzyką skoczną, niedokończone zdania, długopisy, kredki, farby, flamastry, szary papier, arkusz papieru, marker, taśma papierowa.

Przebieg zajęć

20. Krąg uczuć: "Jak się czujesz? Jaki masz poziom energii?"
21. Zabawa wprowadzającą: Wszyscy, którzy lubią..., niech...”
22. Zabawa: „Cebula” (2 kręgi zew. i wew.) różne zadania do wykonania np. wykonajcie wspólnie jakieś ćwiczenie, opowiedzcie o sobie, naśladowanie min.
23. Burza mózgów: Jak spędzamy czas wolny w zimie? Jakie zabawy są bezpieczne, a jakie nie? (wypisanie na arkuszu papieru).
24. Zabawa ruchowa przy muzyce – naśladowanie sportów zimowych w rytm różnej muzyki.
25. Podział na 4 grupy. Opracowanie plakatu: „Bezpieczne zabawy na śniegu”.
26. Niedokończone zdania (dotyczą tylko zimy):
- Moja ulubiona zabawa........
- Z kolegami, koleżankami najczęściej bawię się........
- Z siostrą, bratem najczęściej bawię się.......
- Z mamą lub tatą najbardziej lubię bawić się.......
8. Zabawa: „Obcy w mieście”.
9. Rozmowa z dziećmi o dobrych i niekorzystnych sposobach spędzania czasu
wolnego.
10. Zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci chodzą po sali w rytm muzyki. Gdy
muzyka ucichnie, uczniowie wykonują polecenia nauczyciela, np. stajemy na
prawej nodze, zjeżdżamy na sankach, maszerujemy na palcach, budujemy
igloo.
11. Krąg podsumowujący: "Jak się czujesz po zajęciach? Czy wydarzyło się coś, co
było dla ciebie trudne? "

Scenariusz nr 4
Temat zajęć: Poznajmy się bliżej.
Cele wychowawcze
11. Kształtowanie pozytywnego stosunku do środowiska szkolnego.
12. Rozwijanie umiejętności plastycznych.
13. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się i słuchania innych.
14. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, integracja grupy.

Metody i formy pracy z grupą
Rozmowa kierowana, zabawy integracyjne, twórcza ekspresja (malowanie kredkami świecowymi), praca z całą grupą, taniec integracyjny, zabawy ruchowe przy muzyce.

Środki dydaktyczne
Maskotka, arkusze papieru, magnetofon, kaseta z muzyką nastrojową i skoczną, karteczki do wizytówek.

Przebieg zajęć

27. Krąg uczuć: "Jak się czujesz? Jaki masz poziom energii?" (wędrująca maskotka).
28. Zabawa ruchowa: „Zagraj w swoje imię.”
29. Przekazywanie gestów w kręgu.
30. Krótka rozmowa z dziećmi o szkole, klasie, grupie świetlicowej, o pracownikach szkoły, o tym jak dzieci czują się w szkole, co im się podoba, a co nie itp.
31. Autoprezentacja: dzieci mówią o sobie (swojej rodzinie, zainteresowaniach, ulubionych zabawach, o tym, gdzie mieszkają itp.)
32. Zabawa ruchowa: „Wszyscy którzy lubią ......... niech....”
33. Przedstawieni i omówienie wspólnie ze starszymi uczniami Regulaminu Świetlicy.
34. Taniec integracyjny: „Le Bastringloo”.
35. Niedokończone zdania. Dzieci podchodzą do plansz z niedokończonymi zdaniami i dopisują swoje zakończenia. Starsi pomagają młodszym w pisaniu.
- Moja szkoła jest....
- Szkoła jest po to.....
- Najbardziej w szkole przeszkadza mi....
- Nauczyciel powinien być.....
- Najbardziej w szkole lubię....
36. Przeczytanie plansz przez starsze dzieci i omówienie ich wspólnie z dziećmi.
37. Zabawa ruchowa przy muzyce: „Dziwne kroki”.
38. Krąg podsumowujący: "Jak się czujesz po zajęciach? Czy wydarzyło się coś, co
było dla ciebie trudne? "

Scenariusz nr 5
Temat zajęć: Są sytuacje, w których czuję się ważny.

Cele wychowawcze
15. Kształtowanie ekspresji twórczej (odgrywanie scenek).
16. Dowartościowanie dzieci.
17. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, integracja grupy.

Metody i formy pracy z grupą
Rozmowa kierowana, pantomima, burza mózgów, niedokończone zdania, praca z całą grupą, praca w małych grupach, zabawy ruchowe, relaksacja.

Środki dydaktyczne
Kartki z bloku, kredki, magnetofon, kaseta z muzyką relaksacyjną, karta z niedokończonymi zdaniami.

Przebieg zajęć

39. Krąg uczuć: "Jak się czujesz? Jaki masz poziom energii?"
40. Zabawa ruchowa: „Okręt
41. Rozmowa nt. sytuacji, w których czujemy się ważni, docenieni. Co to znaczy czuć się ważnym?
42. Pantomimy: Jestem ważny, gdy.... (odgadywanie, co autor miał na myśli)
43. Praca plastyczna na temat: „Jestem ważny, gdy....”
44. Zabawa ruchowa: „Lustrzane odbicie”, Maszyny, „Niewidomy i przewodnik”.
45. Niedokończone zdania:
- Czuję się ważny, gdy....
- Lubię, gdy inni...
- Jestem dobry w ...........
46. Relaksacja.
47. Krąg podsumowujący: "Jak się czujesz po zajęciach? Czy wydarzyło się coś, co było dla ciebie trudne? "

Maria Rubaj


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie