Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wielki Tydzień , Wielkie Dni – Niedziela Palmowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1604 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt ten powstał przy opracowywaniu przeze mnie cyklu katechez poświęconych przeżywaniu Wielkiego Tygodnia. Zapoznaje on uczniów z genezą, zwyczajami Niedzieli Palmowej. Lekcja przprowadzona według tego konspektu została bardzo pozytywnie oceniona przez wizytatora.

Cele dydaktyczne :
-zapoznanie dzieci z genezą Niedzieli Palmowej ;
-poznanie obrzędów związanych z tym świętem ;
- kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem ;
- kształcenie sprawności manualnej ;
-systematyzowanie pojęć związanych z rokiem liturgicznym .

Cele wychowawcze :
-kształtowanie postawy wdzięczności za nieustanną obecność Chrystusa wśród nas ;
-kształtowanie umiejętności aktywnego włączania się w przeżywanie roku liturgicznego ;
-podkreślenie radości płynącej z możliwości spełniania dobrych uczynków .

Cele operacyjne – uczeń powinien :
-rozumieć określenie Wielki Tydzień;
-rozumieć , dlaczego jest to najważniejszy tydzień dla chrześcijan ;
-umieć nazwać dzień rozpoczynający Wielki Tydzień ;
-wiedzieć, że Niedziela Palmowa rozpoczyna Wielki Tydzień;
-wiedzieć ,dlaczego w Niedzielę Palmową przynosimy do kościoła palmy .

Formy pracy :
-indywidualna , zbiorowa .

Metody :
-opowiadanie , rozmowa kierowana , indywidualne wypełnianie kart pracy , uroczyste czytanie Pisma Świętego , śpiew , zajęcia praktyczne .

Środki dydaktyczne :
- podręcznik , karty pracy , magnetofon , płyta z pieśnią „Chrystus królem” , ilustracja przedstawiająca wjazd Jezusa do Jerozolimy , eksponaty palm wielkanocnych , materiały potrzebne do wykonania palemek .

Przebieg zajęć .

I . Wprowadzenie .
1 . Modlitwa – w chwili ciszy dzieci wzbudzają intencje , które chcą przedstawić Bogu w modlitwie , następnie wspólne odmówienie „Ojcze nasz”.
2 . Nawiązanie do zadania domowego – dzieci odczytują , jakie dobre uczynki udało im się wypełnić w każdym dniu minionego tygodnia .

II . Podanie prawdy .
1 . Zapowiedź tematu – dziś i na kolejnych katechezach porozmawiamy o bardzo ważnym tygodniu . Tydzień ten jest najważniejszy dla wszystkich ludzi , dlatego nazywamy go Wielkim Tygodniem , a każdy dzień tego tygodnia – Wielkim Dniem . Dziś dowiemy się , co wydarzyło się w niedzielę rozpoczynającą Wielki Tydzień .
2 . Dzieci wykonują ćwiczenie nr 1 w kartach pracy , polegające na odczytaniu zaszyfrowanej treści telegramu .

III . Pogłębienie wiadomości .
1. Aby dowiedzieć się , jak wyglądało przybycie Jezusa do Jerozolimy i jakim środkiem lokomocji Pan Jezus przybył do miasta , prosimy o wykonanie ćwiczenia nr 2 . Polega ono na dorysowaniu osiołka i palm .
2 . Uroczyste odczytanie fragmentu Ewangelii wg Św . Mateusza ( Mt 21 , 1-9 ) .
3 . Analiza tekstu biblijnego – pytania :
-jak ludzie – mieszkańcy Jerozolimy witali Jezusa ?
-dlaczego w taki właśnie sposób ? (wyjaśnienie znaczenia gałązek palmowych)
Ludzie bardzo cieszyli się z przyjazdu Pana Jezusa . Chcieli nawet ogłosić Go swoim królem .
Tę niedzielę , kiedy wspominamy wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy , nazywamy Niedzielą Palmową .(Wyjaśnienie , skąd pochodzi ta nazwa ) .
Pamiątkę tego wydarzenia obchodzimy co roku , w ostatnią niedzielę Wielkiego Postu .W Niedzielę Palmową przynosimy do kościoła palmy . Cieszymy się , że Pan Jezus jest z nami . Palmy mogą być bardzo różne . (Demonstracja rożnych rodzajów palem ) .
Palmy są na początku Mszy św. poświęcane .

IV. Interioryzacja .
1 . Wykonanie palemek – dzieci indywidualnie wykonują palemki z gałązek iwy oraz bukszpanu .
2 . Zachęcenie dzieci do pójścia w Niedzielę Palmową do kościoła z wykonanymi przez siebie palemkami .

V. Utrwalenie .
1.Dzieci odpowiadają na pytania :
- o jakim wydarzeniu z życia Pana Jezusa dziś mówiliśmy ?
-jak dziś nazywamy dzień , w którym wspominamy to wydarzenie ?
-w jaki sposób obchodzimy Niedzielę Palmową ?
-jak nazywamy tydzień , który rozpoczyna Niedziela Palmowa ?

VI .Zakończenie .
. Modlitwa – jako podziękowanie za obecność Jezusa procesyjne przejście po klasie z palemkami ze śpiewem pieśni „Chrystus wodzem” .

W lekcji wykorzystano podręcznik do religii dla kl. I – „W domu Bożym i w rodzinie Jezusa” oraz karty pracy pod tym samym tytułem, autorstwa ks. J. Szpeta oraz D. Jackowiak, wydane przez Księgarnię Św. Wojciecha.

Środki dydaktyczne :

- podręcznik , karty pracy , magnetofon , płyta z pieśnią „Chrystus królem” , ilustracja przedstawiająca wjazd Jezusa do Jerozolimy , eksponaty palm wielkanocnych , materiały potrzebne do wykonania palemek .


Przebieg zajęć .


I . Wprowadzenie .

1 . Modlitwa – w chwili ciszy dzieci wzbudzają intencje , które chcą przedstawić Bogu w modlitwie , następnie wspólne odmówienie „Ojcze nasz”.

2 . Nawiązanie do zadania domowego – dzieci odczytują , jakie dobre uczynki udało im się wypełnić w każdym dniu minionego tygodnia .


II . Podanie prawdy .

1 . Zapowiedź tematu – dziś i na kolejnych katechezach porozmawiamy o bardzo ważnym tygodniu . Tydzień ten jest najważniejszy dla wszystkich ludzi , dlatego nazywamy go Wielkim Tygodniem , a każdy dzień tego tygodnia – Wielkim Dniem . Dziś dowiemy się , co wydarzyło się w niedzielę rozpoczynającą Wielki Tydzień .

2 . Dzieci wykonują ćwiczenie nr 1 w kartach pracy , polegające na odczytaniu zaszyfrowanej treści telegramu .


III . Pogłębienie wiadomości .

1. Aby dowiedzieć się , jak wyglądało przybycie Jezusa do Jerozolimy i jakim środkiem lokomocji Pan Jezus przybył do miasta , prosimy o wykonanie ćwiczenia nr 2 . Polega ono na dorysowaniu osiołka i palm .

2 . Uroczyste odczytanie fragmentu Ewangelii wg Św . Mateusza ( Mt 21 , 1-9 ) .

3 . Analiza tekstu biblijnego – pytania :

-jak ludzie – mieszkańcy Jerozolimy witali Jezusa ?

-dlaczego w taki właśnie sposób ? (wyjaśnienie znaczenia gałązek palmowych)

Ludzie bardzo cieszyli się z przyjazdu Pana Jezusa . Chcieli nawet ogłosić Go swoim królem .

Tę niedzielę , kiedy wspominamy wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy , nazywamy Niedzielą Palmową .(Wyjaśnienie , skąd pochodzi ta nazwa ) .

Pamiątkę tego wydarzenia obchodzimy co roku , w ostatnią niedzielę Wielkiego Postu .W Niedzielę Palmową przynosimy do kościoła palmy . Cieszymy się , że Pan Jezus jest z nami . Palmy mogą być bardzo różne . (Demonstracja rożnych rodzajów palem ) .

Palmy są na początku Mszy św. poświęcane .


IV. Interioryzacja .

1 . Wykonanie palemek – dzieci indywidualnie wykonują palemki z gałązek iwy oraz bukszpanu .

2 . Zachęcenie dzieci do pójścia w Niedzielę Palmową do kościoła z wykonanymi przez siebie palemkami .


V. Utrwalenie .

1.Dzieci odpowiadają na pytania :

- o jakim wydarzeniu z życia Pana Jezusa dziś mówiliśmy ?

-jak dziś nazywamy dzień , w którym wspominamy to wydarzenie ?

-w jaki sposób obchodzimy Niedzielę Palmową ?

-jak nazywamy tydzień , który rozpoczyna Niedziela Palmowa ?


VI .Zakończenie .

. Modlitwa – jako podziękowanie za obecność Jezusa procesyjne przejście po klasie z palemkami ze śpiewem pieśni „Chrystus wodzem” .


W lekcji wykorzystano podręcznik do religii dla kl. I – „W domu Bożym i w rodzinie Jezusa” oraz karty pracy pod tym samym tytułem, autorstwa ks. J. Szpeta oraz D. Jackowiak, wydane przez Księgarnię Św. Wojciecha.


Autor - Jolanta Wilk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie