Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Malutki tulipanek – pogłębianie wiedzy na temat pory roku wiosny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2470 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jako nauczyciel wychowania przedszkolnego chciałam się podzielić swoimi doświadczeniami pedagogicznymi z innymi nauczycielami i zaproponować przykładowy scenariusz zajęć o tematyce wiosennej dla dzieci przedszkolnych.

Scenariusz
dla dzieci 5 i 6 letnich


Zagadnienia programowe: przyswajanie zasad ochrony przyrody, wyrabianie
gotowości do czytania.

Cel ogólny: kształtowanie świadomości ekologicznej – wyrobienie postawy
odpowiedzialności i respektowania praw ekologicznych.

Cele operacyjne:
Dla dzieci 5 i 6 letnich:
Dziecko potrafi:
- przywitać się inaczej niż tradycyjnie – za pomocą gestów rąk,
- odgadnąć zagadkę przedstawioną metodą dramy przez nauczycielkę,
- nazwać porę roku następującą po zimie,
- potrafi nazwać poszczególne części kwiatów,
- wymienić nazwy pierwszych wiosennych kwiatów,
- wymienić postacie występujące w opowiadaniu,
- wymienić czynniki zewnętrzne, jakie są potrzebne roślinie, żeby mogła zakwitnąć,
- szanować przyrodę (pierwsze wiosenne kwiaty),
- cieszyć się z podejmowanych działań.


Dla dzieci 5 letnich:
Dziecko potrafi:
- namalować przygodę żółtego tulipanka,
- prawidłowo dobrać kolory,
- cicho pracować, żeby nie przeszkadzać dzieciom 6 letnim.

Dla dzieci 6 letnich:
Dziecko potrafi:
- ułożyć wyraz: tulipanek z rozsypanki literowej,
- ułożyć zdanie: „To malutki tulipanek” z rozsypanki wyrazowej,
- odczytać rebus: Tulipan,
- prawidłowo połączyć i odczytać wyrazy w słoneczku wyrazowym.

Metody: słowna – opowiadanie, rebus,
czynna – zadania stawiane do wykonania,
oglądowa – pokaz, opis,
twórcze – pedagogika zabawy, drama.

Pomoce: opowiadanie „O żółtym tulipanku” w/g M. Różeckiej, ilustracja z tulipanem,
ilustracja z wiosennymi kwiatami: sasanka, przebiśnieg, krokus, zawilec,
rebus, rozsypanka literowa i wyrazowa, słoneczko wyrazowe, emblematy
z tulipankami, sylwety: tulipana, deszczu, słoneczka, farby plakatowe, kartki
z bloku, magnetofon, kaseta, grzechotka – własnoręcznie wykonana.

Przebieg zajęcia:
1. Powitanie dzieci (dzieci siedzą na krzesłach w dwóch rzędach: młodsze w
pierwszym rzędzie, starsze w drugim rzędzie).
N: Witam wszystkich, a szczególnie tych, którzy:
- lubią przedszkole,
- lubią swoją panią,
- chcą uczestniczyć w dzisiejszym zajęciu.
2. N – lka w formie dramy przedstawia zagadkę, która wskazuje na porę roku.
Dzieci odgadują – wiosna.

3. N. Posłuchajcie teraz opowiadania o przygodzie żółtego tulipanka. Starajcie się
zapamiętać, kto jeszcze występuje w opowiadaniu oprócz tulipanka.

N. Mówi treść opowiadania operując sylwetami. Potem pytaniami konkretyzuje
myśl przewodnią. Doprowadza do stwierdzenia, że roślinie, by mogła zakwitnąć
potrzebna jest: woda, ciepło, powietrze.

N. Tulipan – to zwiastun wiosny – pokazuje tulipana, omawia poszczególne części
rośliny.
Potem pyta, czy znają jeszcze inne kwiaty wiosenne np.: przebiśnieg, sasanka,
krokus, zawilec. Pokazuje ilustracje z tymi kwiatami. Przypomina o ochronie
tych kwiatów. Przestrzega przed zrywaniem i niszczeniem.

4. N. Teraz rozłożycie emblematy żółtego tulipanka i zabawicie się przy muzyce
z magnetofonu.
W chwili, kiedy wyłączę magnetofon zatrzymujecie się i stajecie się kwiatem –
obrysowujecie rękami w powietrzu podane kwiaty: tulipan, sasanka, zawilec,
krokus, przebiśnieg.

5. Po zabawie dzieci przechodzą do stolików.
N. Dla 5 latków przygotowałam farby i kartki. Namalujecie przygodę żółtego
tulipanka.
N – lka przypomina o prawidłowym doborze kolorów i żeby cicho pracowały,
ponieważ 6 latki będą czytać.

N. Dla 6 latków przygotowałam koperty, w których macie litery. Z tych liter
ułożycie wyraz – tulipanek.
Po ułożeniu dzieci odczytują.
N. Teraz dostaniecie koperty z rozsypaną wyrazową i ułożycie zdanie: „To malutki
tulipanek”. Dzieci odczytują zdanie.

N. Odłóżcie koperty i dostaniecie słoneczko wyrazowe. Spróbujcie kredką połączyć
promyki słonka tak, żeby odczytać wyrazy: tulipan, zawilec, krokus.



N. Teraz popatrzcie na tę ilustrację. Spróbujcie odczytać rebus:






6. N. Dzieci młodsze namalowały już przygodę tulipanka. Proszę teraz wszystkie
dzieci, żeby obejrzały prace plastyczne namalowane przez 5 latków.

7. Teraz wszystkie dzieci zapraszam do zabawy w „Marmurki” przy grzechotce.




Literatura:
„Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu – Heleny Kruk.
„Przyrodnicze zagadki Agatki” – wybór i opracowania E.J.P. Frątczakowie.
„Ochrona przyrody” – Frątczakowie.
„Zabawa i ruch” – Tarnoff.
„Drama” – Brian VAT.
„Drama w nauczaniu początkowym” – Halina Machulska.
ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku – WSiP, Spółka Akcyjna, W - wa 2000, Anna Łada – Grodziska.

Opracowała
Maria Dankowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie