Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawka dydaktyczna w kształceniu zintegrowanym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1533 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W okresie wczesnoszkolnym i przedszkolnym głównym rodzajem aktywności dziecka staje się zorganizowana czynność uczenia się i działania, wzbogacona o element zabawowy. Ważną rolę  w tym okresie może odegrać zabawka dydaktyczna miękka, która kryje w sobie wiele tajemnic i różnorodnych zagadek. Chcąc wpłynąć na uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego – wychowawczego, na zapewnienie dziecku potrzeby zabawy, ruchu  różnorodnej działalności wpływającej znacząco na jego dalszy rozwój zaprojektowałam pomoc dydaktyczną ,,Zabawkę miękką MILUŚ”. Wdrażając ją do procesu dydaktyczno – wychowawczego chciałam  uatrakcyjnić zajęcia edukacyjne, a  w szczególności pomóż dzieciom mającym trudności w uczeniu się.

Rozwijające się zdolności umysłowe w parze z doświadczeniami zdobywanymi w przedszkolu i szkole , umożliwiają nowe osiągnięcia. Współczesną szkołę cechuje głównie podający tok nauczania, w którym uczniowie traktowani są jako odbiorcy treści. Zaangażowanie emocjonalne i wzrost motywacji do nauki widoczny będzie wtedy, gdy w procesie nauczania zastosowane zostaną metody poszukujące, które uwzględniają potrzeby i zamiłowania  uczniów.

Na szczeblu nauczania wczesnoszkolnego dominującą formą aktywności dziecka jest zabawa. To zabawa jako wielostronna aktywność zastępuje różne czynności : pracę, uczenie się, działalność społeczną, a jednocześnie te formy aktywności znajdują w niej swoje miejsce. Do pobudzania aktywności umysłowej jako środka inspirującego, wprowadzono zabawkę dydaktyczną miękką , która powinna angażować, zachęcać i mobilizować uczniów do podjęcia działania. Jej zadaniem jest także prowokowanie , wyzwalanie , ćwiczenie sprawności i pobudzanie do myślenia.

Młodszy wiek szkolny to czas, w którym kształtują się u dzieci pojęcia i postawy wobec świata, innych osób i siebie samych. Ważną rolę odgrywają tutaj doświadczenia i doznania w kontaktach z otoczeniem. Dzieci w tym okresie  są  bardziej biegłe w wysławianiu się, osiągając większą sprawność językową. Rozwój ten jest  stymulowany przez różnorodne gry i zabawy oraz ćwiczenia umożliwiające opanowanie sprawności językowej , kształcenie kompetencji językowych , komunikacyjnych i wzbogacenie słownictwa. W ten sposób przygotowujemy dzieci do indywidualnych refleksji nad samodzielnym odkrywaniem różnorodnych właściwości i możliwości posługiwania się mową. Ważną funkcję stymulującą, pobudzającą rozwój językowy  spełniają  gry zabawy  w pracy z dziećmi  mającymi trudności w wypowiadaniu się ,których cechuje ubogie słownictwo .W czasie gier i zabaw  uczniowie  mogą doskonalić właściwe sprawności i umiejętności takie jak: czytanie, pisanie, mówienie bez obawy ośmieszania na forum grupy.   Słabe opanowanie podstawowych umiejętności , utrudnia kontynuację dalszej nauki i osiągnięcie sukcesu szkolnego. Chęć i potrzeba mówienia podczas gier i zabaw językowych staje się pozytywnym efektem w nauce języka. Ze strony uczniów wzrasta zainteresowanie poznawanym słownictwem , poprawnym stosowaniem reguł gramatycznych,  ortograficznych i formułowaniem poprawnej wypowiedzi. Uczniowie  klas początkowych  posiadają ubogi słownik , zwłaszcza skromny jest zasób słownictwa czynnego, który powinien się wzbogacać. Słownictwo to można rozwijać  stosując różne gry  i zabawy polegające na wymyślaniu odpowiednich wyrazów.  Zajęcia  takie stymulują rozwój sprawności  językowych wszystkich uczniów, tak że tych mniej zdolnych. Wynika to z tego ,że są atrakcyjne, popularne, aktywizują uczniów , przynoszą im radość i sukces indywidualny. Metody zabawowe pobudzają i aktywizują nie tylko sferę poznawczą dziecka, ale wpływają pozytywnie na rozwój emocjonalny i motywują ich do pracy. Uczą pokonywania trudności i wytrwałości w dążeniu do celu. Rozwijają spostrzegawczość , uwagę , pamięć i myślenie. Wzbogacają wiedzę dziecka , pomagają w kształceniu mowy. Pełnią też funkcję terapeutyczną w odniesieniu do dzieci , u których stwierdza się  opóźnienia i deficyty  rozwojowe.

Wykorzystanie metod zabawowych  pomocne jest w nauczaniu ortografii. Różnorodne gry dydaktyczne i rozrywki umysłowe stawiają uczniów w sytuacjach , w których dobór właściwego działania wymagać będzie zastosowania posiadanych umiejętności i wiadomości. W młodszym wieku szkolnym pojawiają się  operacje na symbolach, dzieci potrzebują przedmiotów do manipulowania , taką potrzebę  może im zapewnić zabawka dydaktyczna miękka. Właściwy dobór metod i form pracy dydaktyczno – wychowawczej przybliża dziecku środowisko społeczne i przyrodnicze, które rozbudza jego zainteresowania życiem ludzi , zwierząt , roślin, kształtuje umiejętność zachowania się w różnych warunkach i sytuacjach. Wyzwala aktywność dzieci, daje możliwość wielorakich przeżyć w kontaktach z przyrodą i otoczeniem społecznym. Wiedza ucznia stymulowana jest przez sytuacje kontrolowane podczas zabawy i wpływa ona na rozwijanie umiejętności , samokontroli i samooceny.

Działalność zabawowa uwalnia dziecko od napięć i lęków , które mogą stanowić przeszkodę w poznawaniu nowego świata. Szczególnie ważne jest w procesie edukacyjnym to by uczenie wzbudzało u dziecka pozytywne emocje, fascynację , by w sposób ekspresywny dzieliło się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami z rówieśnikami lub dorosłymi.

Ze względu na swe walory i nieograniczone możliwości wykorzystania zabawka dydaktyczna miękka , może pełnić w procesie kształcenia funkcję służebną pomagając w realizacji wielu czynności i zadań dydaktyczno wychowawczych.

Coraz szersze stosowanie zabaw na najniższych szczeblach kształcenia oznacza, że ta forma aktywności dziecka nie straciła i nie straci swego znaczenia w rozwoju dzieci, w procesie nauczania wychowania.

LITERATURA:
1.      Bujak J. ,,Zabawki w Europie. Zarys dziejów  zarys zainteresowań”.
2.      Dunin- Wąsowicz M. ,, O zabawce w ręku dziecka”
3.      Duraj – Nowakowa . ,,Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”.



Opracowała Ewa Bajer nauczycielka ZPO- Przedszkola Samorządowego w Osieczanach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie