Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy System Oceniania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1520 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Poniższy system oceniania jest zgodny z rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz.2046 z dnia 13 września 2004r.). PSO jest zgodny z WSO. Wykaz umiejętności i wiadomości dla danego poziomu przedstawiony jest uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego poprzez omówienie programu nauczania w danej klasie z jednoczesnym wskazaniem na kierunek pracy, częstotliwość i sposób uzyskania oceny.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

JĘZYK POLSKI

     Poniższy system oceniania jest zgodny z rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz.2046 z dnia 13 września 2004r.).
      PSO jest zgodny z WSO.
     Wykaz umiejętności i wiadomości dla danego poziomu przedstawiony jest uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego poprzez omówienie programu nauczania w danej klasie z jednoczesnym wskazaniem na kierunek pracy, częstotliwość i sposób uzyskania oceny.

I. Cele edukacyjne:
  1. Pogłębienie umiejętności wyniesionych z kształcenia polonistycznego rozpoczętego w edukacji klas IV – VI szkoły podstawowej,
  2. Doskonalenie umiejętności rozumienia słowa mówionego i pisanego,
  3. Wyposażenie uczniów w niezbędne wiadomości o budowie i funkcjonowaniu języka jako narzędzia literatury i porozumiewania się,
  4. Ukazanie roli języka ( z omówieniem kultury języka) i jego funkcji użytkowej,
  5. Pobudzenie aktywności poznawczej, intelektualnej, społecznej, emocjonalnej oraz motywacyjnej uczniów,
  6. Kształcenie motywacji do czytania; dbałość o kontakt uczniów z literaturą wysoką, uwzględnienie aksjologii czytelniczej uczniów,
  7. Ukazanie świata tekstu i jego oddziaływanie na odbiorców, przyczynienie się do rozwijania wrażliwości humanistycznej i zdolności przeżywania,
  8. Przygotowanie do udziału w kulturze, wprowadzenie w tradycje narodu i języka ojczystego,
  9. Wzbogacanie wiedzy o człowieku, życiu i świecie z perspektywy współczesności, ale i z dbałością o zakorzenienie w tradycji.
II. Przedmiotem oceny ucznia są:
  1. Wiadomości i i umiejętności, których zakres jest określony programem.
  2. Wszelkie przejawy aktywności ucznia:
    • praca na lekcjach,
    • samodzielne wykonywanie ćwiczeń, rozwiązywanie problemów,
    • korzystanie z różnych źródeł informacji,
    • praca pozalekcyjna.
III. Formy sprawdzania osiągnięć ucznia:
     Sprawdziany (testy), prace klasowe, dyktanda, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność ucznia na lekcji, praca w grupach, prace dodatkowe, np. referaty, albumy, prezentacje multimedialne.

IV. Kryteria ocen:
  1. Oceny uczniów dokonuje się zgodnie ze skalą ocen:
    • celujący 6
    • bardzo dobry 5
    • dobry 4
    • dostateczny 3
    • dopuszczający 2
    • niedostateczny 1
    oraz stosuje się „+” i „-„ w ocenianiu śródrocznym.
  2. W klasach I – III gimnazjum uczniowie piszą cztery prace klasowe ( po dwie prace w semestrze); sprawdzające stopień opanowania dłuższych form wypowiedzi, związanych zżyciem codziennym, kulturalnym i lekturą oraz sprawdzające stopień opanowania sprawnościjęzykowych.
  3. W każdym semestrze obowiązuje jeden sprawdzian oceniający wiadomości i umiejętności z zakresu nauki o języku.
  4. W każdym semestrze obowiązuje jeden sprawdzian kompetencji czytelniczych i co najmniej dwa dyktanda.
  5. Prace kontrolne ( dyktanda, prace klasowe z literatury i nauki o języku) zapowiadane są co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i oddawane do poprawy w terminie dwutygodniowym. Ocenione prace opatrzone zostają recenzją.
  6. Bieżące sprawdzanie wiadomości ( kartkówki) nie są zapowiadane i obejmują materiał nie więcej niż z 3 ostatnich lekcji. Prace te będą oddawane w ciągu tygodnia, z komentarzem ustnym. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie.
  7. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
  8. Prace kontrolne przechowywane są w szkole przez okres dwóch lat i mogą być udostępnione na żądanie rodziców.
  9. Dłuższe prace domowe z literatury, sprawdzające znajomość konkretnej formy wypowiedzi oceniane są co najmniej dwa razy w semestrze. Sprawdzona praca domowa musi być opatrzona recenzją, datą i podpisem nauczyciela.
  10. Punktacja testów, dyktand zgodna jest z WSO.
  11. Przy odpowiedzi ustnej ocenie podlega poprawność pod względem tematu i stylu.
  12. Dwa razy w semestrze uczeń może zgłosić brak przygotowania do lekcji ( brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi), nie dotyczy to zapowiadanych sprawdzianów, prac klasowych czy kartkówek.
  13. Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Zaległe sprawdziany uczeń napisze w późniejszym terminie ustalonym przez nauczyciela.
  14. Uczeń, który opuścił w semestrze więcej niż 50% lekcji danego przedmiotu , może nie byćklasyfikowany. Dla takiego ucznia przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
  15. Prace pisemne (sprawdziany, testy) oceniane są zgodnie z przyjętą WSO punktacją: 91% - 100% punktów bardzo dobry
    75% - 90% punktów dobry
    51% - 74% punktów dostateczny
    31% - 50% punktów dopuszczający
    0% - 30% punktów niedostateczny
  16. Ocenę – celujący – otrzymuje uczeń, który:
    • ze sprawdzianu zawierającego zadania o dużym stopniu trudności otrzymał powyżej 95% możliwych punktów do uzyskania lub
    • posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza wiedzę podstawową i potwierdza je w toku pracy na lekcji, potrafi stosować wiadomości w sytuacjach problemowych, proponuje rozwiązania nietypowe, lub
    • odnosi sukcesy w konkursach i olimpiadach ( finalista konkursu polonistycznego).
  17. Uczeń otrzymuje dwie oceny: śródroczną i roczną, które nie są średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych, lecz wynikiem postępów ucznia i przyrostem jego wiedzy.
  18. Za aktywną pracę na lekcji uczeń otrzymuje ocenę wyrażoną stopniem lub znakiem graficznym („+”, „—„), pochwałę na forum klasy.
  19. Oceniane są też dodatkowe, poza programowe prace ucznia. Wymagania przedstawiane są przez nauczyciela do konkretnej pracy. Prace dodatkowe mogą być oceniane na bieżąco ( odpowiedź ustna) lub w terminie dwóch tygodni.
  20. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
V. Informacje o ocenach:
  1. Oceny cząstkowe, śródroczne i roczne są jawne.
  2. Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel ocenę uzasadnia.
  3. Formy informowania uczniów:
    • informacja ustna;
    • informacja pisemna – wpis do zeszytu ucznia lub zeszytu przedmiotowego;
    • o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej uczeń informowany jest na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP w przypadku oceny niedostatecznej, a o pozostałych ocenach – na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP.
  4. Formy informowania rodziców:
    • informacja ustna w trakcie rozmów indywidualnych;
    • zapisy w zeszycie ucznia lub w zeszycie przedmiotowym;
    • informacja pisemna – wykaz ocen na spotkaniach z wychowawcą;
    • o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych rodzice są informowani:
      • ocenach niedostatecznych na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP
      • pozostałych ocenach na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP.
VI. Sposób poprawiania otrzymanych ocen:
  1. Prace klasowe uczeń pisze w określonym przez nauczyciela terminie.
  2. W razie nieobecności – sprawdziany z nauki o języku, sprawdziany kompetencji czytelniczych, wypracowania – uczeń może pisać w dodatkowym terminie (tydzień od powrotu do szkoły). Termin ustala nauczyciel.
  3. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ( z pracy domowej, z odpowiedzi ustnej, sprawdzianu z nauki o języku) w terminie jednego tygodnia. Termin ustala nauczyciel. Uczeń poprawia się tylko raz.
VII. Informacje końcowe:
  1. W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce uniemożliwiające sprostanie wymogom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania, potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej do tego jednostki – nauczyciel stosuje obniżenie wymagań, jednak są one nie mniejsze niż opisane wymagania na ocenę dopuszczającą.
  2. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO z języka polskiego rozstrzygane będą zgodne z WSO oraz rozporządzeniem MENiS.
KRYTERIA OCEN

OCENĘ CELUJĄCĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto za:
  1. szczególnie oryginalne i twórcze osiągnięcia opierające się na gruntownej wiedzy wykraczającej poza wiedzę podstawową oraz za osiągnięcia w konkursach i olimpiadach
OCENĘ BARDZO DOBRĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę dobrą, a ponadto za:
  1. poprawne budowanie wypowiedzi mówionej i pisanej,
  2. posługiwanie się różnymi odmianami polszczyzny ( mówionej i pisanej) w zależności od sytuacji,
  3. dokonywanie intersemiotycznego przekładu treści obrazowych i muzycznych na wypowiedzi ustne i pisemne,
  4. poszukiwanie informacji w różnych źródłach,
  5. posługiwanie się w sposób funkcjonalny poznanymi pojęciami i terminami literackimi,
  6. twórcze wykonywanie utworów w żywym słowie lub w formach teatralnych.
OCENĘ DOBRĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę dostateczną, a ponadto za:
  1. rozpoznawanie i tworzenie wypowiedzi informujących, opisujących oraz służących wyrażaniu opinii, uzasadnianiu poglądów,
  2. rozpoznawanie i rozumienie założeń komunikacji oraz przewidywanie skutków wypowiedzi,
  3. dokumentowanie, notowanie, selekcjonowanie i przechowywanie informacji,
  4. dostrzeganie uniwersalności doświadczeń, przemyśleń, uczuć wpisanych w różnego rodzaju dzieła,
  5. omawianie i interpretowanie utworów.
OCENĘ DOSTATECZNĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę dopuszczającą, a ponadto za:
  1. dokonywanie zabiegów redakcyjnych w zakresie poprawiania tekstów własnych i cudzych,
  2. celowe i dwukierunkowe poprawianie wypowiedzi: zdanie – równoważnik zdania, zdanie pojedyncze – zdanie złożone,
  3. dostrzeganie i komunikowanie właściwości dzieła literackiego innych dzieł sztuki,
  4. porównywanie tworzywa literackiego i innych dzieł sztuki,
  5. rozpoznawanie i ocenianie wartości w utworach,
  6. dostrzeganie związku utworu z biografią twórców i czasem historycznym.
OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ -- otrzymuje uczeń za:
  1. operowanie strukturami gramatycznymi odpowiednio do sytuacji i kontekstu wypowiedzi,
  2. porównywanie tworzywa literackiego i innych dzieł sztuki,
  3. dostrzeganie i komunikowanie właściwości dzieła literackiego i innych dzieł sztuki,
  4. poprawne budowanie prostych form wypowiedzi.
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ -- otrzymuje uczeń, który nie opanuje materiału nauczania nawet w stopniu dopuszczającym.
ORTOGRAFIA
  • błąd podstawowy (1 p.)
    • pisownia wyrazów z „ó – u”, „rz. – ż”, „ch –h”,
    • pisownia wielkich liter,
    • pisownia przeczenia „nie” z czasownikami.
  • błąd drugorzędny (0,5 p.)
    • pisownia przeczenia „nie” z innymi częściami mowy (oprócz imiesłowów),
    • pisownia „i, j” po spółgłoskach,
    • pisownia przedrostków,
    • pisownia wyrażeń przyimkowych,
    • pisownia głosek nosowych,
    • użycie łącznika,
    • mieszanie głosek dźwięcznych z bezdźwięcznymi.
  • błąd trzeciorzędny (0,25 p.)
    • pisownia przeczenia „nie” z imiesłowami,
    • znaki interpunkcyjne,
    • opuszczenie litery,
    • wyrazy obcego pochodzenia
  • 2 błędy drugorzędne – 1 błąd podstawowy,
  • 4 błędy trzeciorzędne – 1 błąd podstawowy.
  1. Prace pisemne ucznia z dysortografią nauczyciel powinien oceniać pod k merytorycznym ( treść, kompozycja, styl), nie obniżając ocen za błędy ortograficzne i brzydkie pismo.
  2. Dyktanda uczniów z dysortografią powinny być oceniane jakościowo – jako ocena opisowa. Nauczyciel może podać ilość błędów, uczeń ma je odszukać i poprawić.
Beata Baranowska -- Graczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie