Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak pomóc dziecku w nauce ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1224 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


     Każdy rodzic zadaje sobie pytanie: Jak pomóc mojemu dziecku w nauce? Każdy chciałby, aby jego dziecko było jak najlepiej przygotowane do zajęć. Jednak rodzice powinni być świadomi tego, że dziecko uczy się nie tylko podczas zajęć w szkole, ale i w domu.
     Nauczyciel bez pomocy rodziców niewiele może osiągnąć w dziedzinie edukacji. Niezmiernie ważna jest rola rodziców w nauczeniu swoich dzieci podstawowych zasad spełniania obowiązku szkolnego i rozwijaniu ich zainteresowań nauką.
     Dzieci, odrabiając pracę domową, nie zdają sobie sprawy z tego, jak jest ważna. Traktują odrabianie zadania domowego jako zło konieczne. Czasem bywa tak, że praca domowa staje się źródłem konfliktu dziecka z rodzicami. Kolejne przypominania o zadaniu stają się w końcu karą. Dorosłym bowiem bardziej zależy na dobrych ocenach pociechy, aniżeli jemu samemu. Dziecko szybko wyczuwa takie sytuacje i chętnie zrzuci tę odpowiedzialność na rodziców. Nie znaczy to , że rodzice nie mają pomagać swoim dzieciom. Otóż, gdy dziecko staje przed nowymi, trudnymi obowiązkami jak najbardziej potrzebuje wsparcia rodziny. Jego dojrzałość emocjonalna, intelektualna czy społeczna nie zawsze jest wystarczająca, żeby dziecko mogło sprostać nowym wyzwaniom.
W związku z tym, aby w mądry sposób pomóc dziecku w nauce, należy przede wszystkim:

  • znać potrzeby i problemy dziecka (rozmawiać o jego kłopotach, sukcesach i przyjaźniach szkolnych)
  • cierpliwie wysłuchać dziecko, a następnie informować, co nam się nie podoba i pomóc mu
  • konsekwentnie egzekwować jego obowiązki szkolne
  • zwracać uwagę na solidne uczenie się, w tym na staranne prowadzenie zeszytów
  • wspierać je, ale nie wyręczać w pracy
  • podczas odrabiania zadań, służyć radą, wskazywać możliwości oraz sprawdzać efekty pracy
  • wdrażać do obowiązku odrabiania lekcji i uczenia się z lekcji na lekcję
  • uczyć systematyczności (wprowadzić stałą godzinę odrabiania zadań domowych )
  • pomóc dziecku tak zaplanować dzień, żeby był czas na naukę, zabawę i posiłek (niewłaściwy rytm pracy i wypoczynku oraz nie zaspakajanie potrzeb biologicznych dziecka powoduje osłabienie jego organizmu oraz szybkie męczenie się)
  • zadbać o odpowiednie miejsce pracy dla dziecka (uprzątnięte biurko z zabawek i zbędnych rzeczy, które rozpraszają uwagę dziecka, odpowiednie oświetlenie- światło powinno padać z lewej strony, wywietrzony pokój)
  • nie rozpraszać uwagi dziecka w czasie odrabiania przez niego zadań domowych (wszelkie dodatkowe obowiązki powinno wykonywać po odrobieniu lekcji)
  • ograniczyć dostęp do komputera, telewizji, ponieważ odciąga to dziecko od samodzielnego myślenia, czytania książek i obowiązków szkolnych)
  • stwarzać atmosferę poszanowania nauki (rozmawiać o książkach, filmach, zabierać do kina ,teatru, wspólnie czytać fragmenty książek i opowiadać je)
  • zapewnić możliwość korzystania ze słowników, encyklopedii, czasopism czy innych pomocy dydaktycznych, rozwijających zainteresowania dziecka)
  • podczas nauki stwarzać dobrą atmosferę czyli motywować do pracy
  • doceniać każdy przejaw samodzielności
  • chwalić dziecko ,gdyż to rozwija jego inwencję, pozwala uwierzyć w siebie (ciągłe narzekanie, powtarzanie negatywnych opinii nudzi i zniechęca dziecko)
  • nie karać i nie upokarzać za niepowodzenia szkolne
  • nie odsyłać dziecka do odrabiania lekcji za karę, ponieważ nauka będzie kojarzyła mu się z przykrością i nigdy jej nie polubi (obawa przed karą może być przyczyną stanów lękowych, powodować dodatkowe trudności w koncentracji uwagi)
  • pohamować swoje fałszywe ambicje, nie zmuszać dziecka do pracy ponad własne siły
  • pozostawać w stałym kontakcie z nauczycielami i działać zgodnie z ich zaleceniami
  • nie rozmawiać w obecności dziecka o nauczycielach, ponieważ prowadzi to do lekceważenia przez ucznia ich pracy i starań
     Samodzielna nauka w domu jest ważnym elementem, ponieważ przygotowuje do samokształcenia, wyrabia nawyk poczucia obowiązku, uczy wykorzystania zdobytej wiedzy podczas zajęć przy odrabianiu pracy domowej.

Literatura:
  • R. Pawłowska: „ Poradnictwo pedagogiczne”.WSiP 1999.
  • M. Pawlus: „ Rodzice i dzieci ”. Bielsko-Biała” 2002.
  • D. Wieczorek: „ Pomoc czwartoklasistą” w: „ Problemy opiekuńczo- - wychowawcz”. Nr 9/2001.
Opracowała Joanna Chrzanowska - Rybeczka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie