Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kryteria ocen z geografii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1062 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przygotowałam kryteria ocen z geografii dla wszystkich klas gimnazjum, ułatwia to wystawienie ocen z tego przedmiotu i stanowi wązną część Przedmiotowego systemu oceniania

KRYTERIA OCEN GEOGRAFIA - GIMNAZJUM KLASA I

OCENA CELUJĄCA
  • uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
  • biegle posługuje się wiadomościami związanymi z programem nauczania geografii w klasie I,
  • rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne oraz wykazuje własną inicjatywę w ich rozwiązywaniu,
  • reprezentuje szkołę w olimpiadach, konkursach,
  • bierze czynny udział w zajęciach dodatkowych związanych z przedmiotem,
  • samodzielnie rozwija swoje zainteresowania w kierunku nauk geograficznych.
OCENA BARDZO DOBRA
  • umiejętność samodzielnego planowania i przeprowadzania obserwacji meteorologicznych i astronomicznych,
  • bardzo dobra znajomość mapy fizycznej świata,
  • umiejętność scharakteryzowania środowiska przyrodniczego dowolnego obszaru na podstawie map i innych źródeł,
  • umiejętność oceny wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze,
  • umiejętność wyjaśniania przyczyn zróżnicowania środowiska przyrodniczego Ziemi.
OCENA DOBRA
  • dostrzeganie, nazywanie i wyjaśnianie związków przyczynowo-skutkowych,
  • dostrzeganie i opisywanie zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Ziemi,
  • odczytywanie głównych cech klimatu z wykresów i tabel,
  • dostrzeganie w najbliższym otoczeniu skutków procesów przebiegających z różną prędkością,
  • sprawne posługiwanie się współrzędnymi geograficznymi,
  • umiejętność wyjaśniania zależności pomiędzy zjawiskami na podstawie porównywania treści map tematycznych,
  • dobra znajomość mapy fizycznej świata.
OCENA DOSTATECZNA
  • określanie cech Ziemi jako planety oraz jej miejsca w Układzie Słonecznym,
  • wykazanie zrozumienia podstawowych procesów zachodzących w atmosferze, hydrosferze i litosferze,
  • opisanie klimatu regionu , w którym znajduje się szkoła,
  • scharakteryzowanie środowiska przyrodniczego miejsca zamieszkania,
  • zaplanowanie i przeprowadzenie prostych doświadczeń,
  • podawanie przykładów prostych związków przyczynowo-skutkowych,
  • umiejętność wykonania wykresu na podstawie danych liczbowych,
  • odczytywanie podstawowych informacji z map tematycznych,
  • dostateczna znajomość mapy fizycznej świata.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • wskazywanie położenia głównych obiektów geograficznych na mapie świata, (kontynenty i oceany, góry i rzeki),
  • umiejętność opisania pogody i zrozumienia jej prognozy,
  • podawanie przykładów wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze,
  • dostrzeganie i nazywanie podstawowych zjawisk zachodzących w przyrodzie,
  • umiejętność podania przykładów obrazujących zróżnicowanie środowiska przyrodniczego świata.
KRYTERIA OCEN GEOGRAFIA - GIMNAZJUM KLASA II
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
  • biegle posługuje się wiadomościami związanymi z programem nauczania geografii w klasie II,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne oraz wykazuje własną inicjatywę w ich rozwiązywaniu,
  • reprezentuje szkołę w olimpiadach, konkursach,
  • bierze czynny udział w zajęciach dodatkowych związanych z przedmiotem, samodzielnie rozwija swoje zainteresowania w kierunku nauk geograficznych.
OCENA BARDZO DOBRA
  • umiejętność porównywania cech społeczno-gospodarczych regionów na podstawie danych statystycznych i map,
  • samodzielne wyszukiwanie danych statystycznych,
  • dostrzeganie związków własnego regionu z innymi obszarami,
  • samodzielne opracowanie krótkiej monografii wybranego obszaru z wykorzystaniem różnych źródeł informacji,
  • umiejętność przewidywania przebiegu zjawisk w najbliższej przyszłości na podstawie analizy dynamiki zjawisk,
OCENA DOBRA
  • wielostronne scharakteryzowanie cech społeczno-gospodarczych Polski oraz poszczególnych regionów za pomocą map tematycznych,
  • umiejętność wyciągania wniosków dotyczących dynamiki zjawisk na podstawie danych statystycznych,
  • określenie znaczenia różnych działów gospodarki,
  • umiejętność podania przykładów wskazujących współzależność środowiska przyrodniczego i sposobów gospodarowania,
  • umiejętność dynamicznego ujmowania zjawisk na podstawie serii danych statystycznych,
  • umiejętność scharakteryzowania istoty i zróżnicowania przestrzennego omawianych problemów społecznych i gospodarczych,
  • odczytywanie z map tematycznych informacji o zróżnicowaniu poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego krajów,
OCENA DOSTATECZNA
  • umiejętność scharakteryzowania własnego regionu i określenia jego specyfiki,
  • umiejętność wykorzystania mapy jako źródła informacji,
  • umiejętność odczytania informacji o dowolnym regionie Polski na podstawie map tematycznych,
  • podstawowe informacje na temat głównych cech gospodarki różnych regionów Polski,
  • umiejętność wykazania zróżnicowania przestrzennego gospodarki Polski,
  • umiejętność ogólnego scharakteryzowania najważniejszych problemów społecznych i gospodarczych świata,
  • wskazanie na mapie politycznej i gospodarczej świata obszarów o szybkim tempie wzrostu liczby ludności,
  • umiejętność wyszukania artykułów prasowych na wybrany temat, umiejętność wyszukania danych statystycznych na wybrany temat.
OCENA DOPUSZCAJĄCA
  • wskazywanie głównych obiektów geograficznych na mapie Polski,
  • wskazanie położenia własnego regionu na mapie Polski,
  • ogólna orientacja w zróżnicowaniu przestrzennym gospodarki Polski,
  • umiejętność opisania głównych cech społecznych i gospodarczych własnego regionu,
  • umiejętność wyliczenia głównych problemów współczesnego świata,
KRYTERIA OCEN GEOGRAFIA - GIMNAZJUM KLASA III

OCENA CELUJĄCA
  • uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
  • biegle posługuje się wiadomościami związanymi z programem nauczania geografii w klasie III,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne oraz wykazuje własną inicjatywę w ich rozwiązywaniu,
  • reprezentuje szkołę w olimpiadach, konkursach,
  • bierze czynny udział w zajęciach dodatkowych związanych z przedmiotem,
  • samodzielnie rozwija swoje zainteresowania w kierunku nauk geograficznych.
OCENA BARDZO DOBRA
  • umiejętność przewidywania przebiegu zjawisk w najbliższej przyszłości na podstawie analizy dynamiki zjawisk,
  • oszacowanie nasilenia w Polsce problemów społecznych i gospodarczych występujących w świecie,
  • umiejętność scharakteryzowania poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego i struktury gospodarki krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz sąsiadów Polski na podstawie danych statystycznych,
  • samodzielne przygotowanie argumentów do dyskusji "Za czy przeciw integracji?" i zaprezentowanie ich podczas dyskusji,
  • znajomość procesów prowadzących do globalizacji gospodarki, wskazanie krajów pełniących różną rolę w międzynarodowym podziale pracy,
  • dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków globalizacji.
OCENA DOBRA
  • umiejętność podania przykładów wskazujących współzależność środowiska przyrodniczego i sposobów gospodarowania,
  • umiejętność dynamicznego ujmowania zjawisk na podstawie serii danych statystycznych,
  • umiejętność scharakteryzowania istoty i zróżnicowania przestrzennego omawianych problemów społecznych i gospodarczych,
  • umiejętność wykorzystania informacji prasowych do samodzielnego wykonania mapy konfliktów zbrojnych na świecie,
  • umiejętność wykorzystania informacji prasowych o aktualnych problemach gospodarczych Polski i Unii Europejskiej,
  • dostrzeganie i ocena korzyści oraz kosztów integracji Polski ze strukturami europejskimi,
  • wskazanie krajów o największym znaczeniu w gospodarce światowej.
OCENA DOSTATECZNA
  • umiejętność ogólnego scharakteryzowania najważniejszych problemów społecznych i gospodarczych świata,
  • wskazanie na mapie politycznej i gospodarczej świata obszarów o szybkim tempie wzrostu liczby ludności, obszarów niedoboru żywności i miejsc konfliktów zbrojnych,
  • odczytywanie z map tematycznych informacji o zróżnicowaniu poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego krajów,
  • umiejętność scharakteryzowania zróżnicowania gospodarczego dowolnego kraju europejskiego na podstawie map gospodarczych,
  • wskazanie przykładów związków gospodarczych Polski z innymi krajami (w tym z sąsiadami Polski),
  • wymienienie korzyści i kosztów integracji gospodarczej Polski z Unią Europejską,
  • umiejętność wykazania znaczenia międzynarodowej wymiany towarów i informacji,
  • wyjaśnienie pojęcia "gospodarka światowa".
OCENA DOPUSZCAJĄCA
  • umiejętność wyliczenia głównych problemów współczesnego świata,
  • ogólna orientacja w zróżnicowaniu poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata
  • wskazanie położenia najbogatszych krajów świata na mapie politycznej,
  • wskazywanie największych krajów oraz sąsiadów Polski na mapie Europy,
  • rozumienie pojęcia integracji politycznej i gospodarczej,
  • wskazanie głównych celów integracji politycznej i gospodarczej.
opracowała Elżbieta Kocikowska nauczycielka Zespołu Szkół w Bierzwnicy

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie