Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prawidłowa postawa ciała

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 669 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
W RAMACH PROFILAKTYKI
W ZAKRESIE DBAŁOŚCI O PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ CIAŁA W KLASIE 3 – 4  SZKOŁY PODSTWOWEJ
 
Wady postawy i sposoby zapobiegania im.
 
Efekty działań dydaktycznych:

·        uczeń rozpoznaje i nazywa najczęściej występujące wady postawy ciała
·        wykazuje różnice między prawidłową postawą ciała i nieprawidłową
·        potrafi wymienić działania zapobiegające i przeciwdziałające wadom postawy
 
Efekty działań wychowawczych:

·        wykazuje gotowość zmiany postawy swojego zachowania
·        rozumie potrzebę kontrolowania własnej postawy ciała
·        planuje realizację zadań w celu poprawy swojej sylwetki
 
Metody pracy:

·        pogadanka
·        opowiadanie
·        metody aktywizujące
 
Czas trwania:  50 minut
 
Liczba uczniów:  20



                                                                                                               
 
Lp.
 
Przebieg zajęć
Środki dydaktyczne
1
Wprowadzenie do tematu zajęć
Nauczyciel opowiada dzieciom historię pewnej dziewczynki.

Pewna dziewczynka nie dbała o siebie. Nie miała przyjaciół. Dużo czasu spędzała przed telewizorem lub komputerem krzywo siedząc na krześle w bardzo dusznym pokoju. Nie lubiła grać, biegać, pływać i ćwiczyć. Tornister nosiła zawsze na jednym ramieniu. Był ciężki gdyż nigdy w nim nie porządkowała niepotrzebnych rzeczy. Nie piła mleka, nie jadła owoców i warzyw. Objadała się natomiast chipsami i słodyczami. Pewnego dnia okazało się, że ma poważną wadę postawy. Zaczęła chorować.
Jak myślicie, jaką wadę postawy miała ta dziewczynka.
Dzieci – jeśli znają- podają nazwy wad postawy.
 
2
Układanka, puzzle.

Uczniowie podzieleni na 4 grupy. Każda grupa układa z puzzli postać dziewczynki z wadą postawy i przykleja na arkusz papieru.  Następnie otrzymują opis 4 wad postawy i przyporządkowują jedną z nich do postaci dziewczynki.

Następnie prace prezentowane są na tablicy przez lidera grupy.

 
- puzzle sylwetki 4 dziewczynek z różnymi wadami postawy
- klej
- 4 duże arkusze papieru
 
3
Nauczyciel zwraca uwagę na różnice występujące w postawie dziewczynek. Szczegółowo wyjaśnia pojęcia: postawa prawidłowa i nieprawidłowa. Omawia plansze przedstawiające inne wady postawy.
         


 
- plansze z wadami postawy
 
4
Ćwiczenie – Asocjogram

Uczniowie podzieleni na 4 grupy  (2 pierwsze, 2 drugie). Zadaniem dwóch pierwszych grup jest zapisanie na kartkach odpowiedzi na pytanie Jakie mogą być przyczyny powstawania wad postawy? i przyklejenie ich na swoim plakacie. Zadaniem dwóch drugich grup jest zapisanie pomysłów na rozwiązanie problemu Jak zapobiegać wadom postawy?
 
 
 
Jakie mogą być przyczyny powstawania wad postawy?

 
 
 
 
 
 
Jak zapobiegać wadom postawy?

 
Po pewnym czasie grupy wymieniają się plakatami i uzupełniają asocjogramy o własne pomysły i odpowiedzi zapisując je na kartkach swojego koloru.

W ten sposób grupy wypracowują listę pomysłów, która jest odpowiedzią na zawarte pytania.
- pisaki
- kartki samoprzylepne w dwóch kolorach
- 4 arkusze papieru z pytaniami
5
Ćwiczenie – planowanie z przyszłości
Nauczyciel przedstawia zadanie, które dzieci wykonują w parach:

  • Zacznij od wyobrażenia sobie celu, jaki zamierzasz osiągnąć. Jest 5 kwietnia 2012 rok. Mam piękną sylwetkę ciała, zdrowe plecy (kręgosłup) i prawidłowe stopy. Uprawiam sport. Z przyjemnością patrzę na swoje odbicie w lustrze.
  • Teraz „cofnij się” ku teraźniejszości, określając podstawowe działania i terminy ich realizacji.

 Nauczyciel zwraca uwagę, że plan może być zrealizowany tylko wówczas, gdy się konsekwentnie dąży do celu.
- arkusze z przygotowaną formą graficzną planowania z przyszłości
(1 arkusz dla dwojga dzieci)
6
Sprawdzenie ile uczniowie zapamiętali z lekcji – Mapa pomysłówDzieci otrzymują kartki formatu A4, zadaniem ich jest narysować w formie „mapy mentalnej” to, co ich zdaniem jest ważne i godne zapamiętania.
W samym centrum kartki jest napis
 
 
 
Wady  postawy i zapobieganie im.
 
 
 
Uczniowie, wykorzystują różne elementy graficzne, tworzą mapę pamięci, wzbogacając ją o szczegóły warte zapamiętania. Po zakończeniu zadania uczniowie prezentują swoje mapy pamięci. Nauczyciel sprawdza ile zapamiętali z lekcji.
- kartki A4 z napisem dla każdego dziecka
 
 
 
 
 
 
 
 
 
7
Na zakończenie dzieci otrzymują ulotkę dbam o prawidłową postawę ciała.

 
 
 opracowała Elzbieta Kostrzewa
 
Literatura:
  1. Kasperczyk Tadeusz Wady postawy ciała diagnostyka i leczenie Firma Handlowo – usługowa „KASPER” s.c., Kraków 2002.
  2. Krzyżewska Jadwiga Aktywizujące metody i techniki w edukacji część I i II Zakład Wydawniczy Letter  Quality, Suwałki 2000.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie