Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Plan pozalekcyjnych zajęć wokalnych dla uczniów szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3163 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Najważniejszą formą wychowania muzycznego w szkole jest śpiew. Dzieci chętnie śpiewają choć nie możemy powiedzieć, że nasze społeczeństwo należy do rozśpiewanych. Przełamanie bariery obojętności dla muzyki wymaga pracy, cierpliwości i zachęcania, zwłaszcza najmłodszych, do czynnego uprawiania muzyki. Stąd pomysł stworzenia zespołu wokalnego dla uczniów naszej szkoły. Można wygłosić twierdzenie: jak długo będzie istniała szkoła, tak długo będzie zapotrzebowanie na działające zespoły śpiewacze w jej murach. Im bardziej będą doceniane wartości takich zespołów, tym szersze będą kręgi śpiewacze w społeczeństwie. Zespoły chóralne w sposób bardzo istotny oddziałują na społeczeństwo. Ponieważ kandydat do chóru nie musi być przygotowany muzycznie ani nawet wokalnie, ilość śpiewaków, ilość chórów uzależniona jest tylko od rozpowszechnienia nawyków śpiewaczych oraz od doceniania roli wychowawczej chórów w kształtowaniu kultury społeczeństwa.
Cele:
Można je podzielić na pośrednie i bezpośrednie.
Cele bezpośrednie:
* Umuzykalnianie dzieci, a przez dzieci środowiska, w którym żyją
* Oddziaływanie wychowujące

Tym dwóm celom podporządkować należy cele pośrednie:
* Ogólnomuzyczne - pogłębienie i utrwalenie u dzieci zainteresowań muzycznych. Ogólne umuzykalnienie, opieka nad dziećmi uzdolnionymi.
* Wychowawcze -stworzenie kolektywu obejmującego większy krąg dzieci, podnoszenie dyscypliny własnej.
* Społeczne - chór kształci odpowiedzialność społeczną, postawę „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”, uczy poszanowania jednostki w grupie.

Zajęcia wokalne
Składać się będą z trzech części:

Cz 1. Rozśpiewanie zespołu – ćwiczenia wokalne.

Ćwiczenia te mają kształcić prawidłowy oddech, emisję głosu, poszerzać skalę głosu. Obejmują one:
1.1. ćwiczenia oddechowe
1.2. ćwiczenia emisyjne
1.3. ćwiczenia dykcji
1.4. ćwiczenia intonacyjne

Cz 2. Poznanie wiadomości teoretycznych, związanych ze śpiewanymi utworami muzycznymi.

Poznanie podstawowych wiadomości teoretycznych powinno pomóc dzieciom w prawidłowym wykonaniu piosenek i pieśni. Obejmują one naukę:
2.1. zapisu nutowego w stopniu elementarnym.
2.2. zastosowania w praktyce oznaczeń tempa, dynamiki, artykulacji.
2.3. wiadomości o formach muzycznych.
2.4. nazw solmizacyjnych i literowych dźwięków.

Cz 3. Praca nad repertuarem.

Nauka utworów odbywać się będzie przy wykorzystaniu metod:
3.1. ze słuchu
3.2. przy pomocy nut
3.3. z zastosowaniem fonogestyki

Ze względu na organizację zespołu od podstaw, w początkowym okresie nauki, planowany jest repertuar jednogłosowy z akompaniamentem. W dalszym etapie pracy nad utworami przewidziane jest wykonywanie kanonów i utworów dwugłosowych. Prace nad opanowaniem każdego utworu opierać się będą na kolejnym poznawaniu: techniki oddychania i śpiewania, rytmu, intonacji, dykcji, dynamiki, tempa, wyrazu - ekspresji.

Dobór repertuaru jest ściśle uzależniony od harmonogramu imprez, na których będzie występować chór.

REPERTUAR:


I. „Lato, lato”- muz. W. Krzemiński, sł. L. J. Kern
II. „Uczeń pierwszej klasy”- muz. L. Miklaszewski, sł. Cz. Janczarski
III. „Nauczycielom”- muz. i sł. T. Szarwaryn
IV. „Jak to miło”- kanon muz. Luigi Cherubini
V. „Słoneczko”- kanon muz. Lucio Ferrari
VI. „Prosimy was o uśmiech”- muz. A. Markiewicz, sł. W. Chotomska
VII. „Anioły”- muz. B. Gościniak, sł. T. Klimowski
VIII. „Wśród nocnej ciszy” – opr. S. Niewiadomski
IX. „W dzień Bożego Narodzenia” – S. Niewiadomski
X. „Do szopy, hej pasterze”- opr. L. Szopiński
XI. „Gdy śliczna Panna”- opr. J. Życzkowski
XII. „Przybieżeli do Betlejem” – opr. A. Luciuk
XIII. „Piosenkę zanućmy społem” – kanon autor nieznany
XIV. „Dzień jeden w roku” – muz. S. Krajewski, sł. K. Dzikowski
XV. „Katar – kanon” – muz. T. Gumesson, sł. S. Karaszewski
XVI. „Karnawał w Rio” – muz. T. Gumesson, sł. S. Karaszewski

Poszczególne utwory zaczerpnięte są z następujących zbiorów:

Z. Noskowski - „Śpiewnik dla dzieci”
B. Gościniak - „Gdyby do szkoły chodziły Anioły”
U. Smoczyńska, K. Jakóbczak - Drążek - „Muzyka i my”
R. Rataj, W. Sołtysik - „Muzyka i my”
P. Kaja - opracowania pieśni ludowych dla dzieci
E. Lipska, M. Przychodzińska - „Muzyka 4”
U. Smoczyńska - Nachtman - Kalendarz muzyczny”
S. Stuligrosz - „Kolędy i pastorałki na chór a capella”
T. Gumesson - „Miał raz tata grata fiata”


Opracowała : Mariola Czyczyło

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie