Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przepych, spokój i rozkosz

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4356 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Drodzy nauczyciele chciałam zaprezentować wam analizę dzieła sztuki na przykładzie obrazu "Przepych, spokój i rozkosz" Henri Matiss'a.
Opracowała: Marta Sztaba
Scenariusz zajęć



Temat : Analiza dzieła sztuki na przykładzie obrazu „Przepych , spokój i rozkosz” Henri Matisse’a .
Klasa : III gimnazjum
Czas trwania zajęć : 2 x 45 min





Cele :
· Kształtowanie kultury plastycznej ( umiejętność włączenia sztuki we własne osobiste życie ) ,
· Kształcenie zainteresowań i zamiłowań plastycznych,
· Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności plastyczne ,
· Kształtowanie wszechstronnego rozwoju osobowości poprzez kontakt z poszczególnymi dziełami sztuki ,
· Zaznajomienie uczniów z podstawowymi kierunkami w sztuce współczesnej ,
· Zapoznanie uczniów z zasadami przeprowadzania analizy dzieła sztuki( ikonografia twórcy omawianego dzieła , rodzaje kompozycji , faktur i technik malarskich ) ,


Umiejętności :
· Świadome odbieranie dzieł sztuki , reagowanie na formę artystyczną i odczytywanie naniesionych przez nią znaczeń ,
· Aktywny kontakt z dziełami sztuki przygotowujący do uczestnictwa w kulturze ,
· Kojarzenie zjawisk sztuki – plastyki z miejscem i czasem ich występowania ,
· Świadomość tożsamości kulturowej narodu w szerokim kontekście dorobku kultury światowej .

Treści :
· Kontakt z dziełami sztuki ,
· Podstawowa wiedza o dziele sztuki ,
· Zapoznanie z wybranym dziełem sztuki ( obraz ) ,
· Sposoby komunikacji przez dzieło sztuki .

Forma :
· Praca zbiorowa
· Praca grupowa

Metody :
· Słowno – oglądowa
· Projektu

Pomoce dydaktyczne :
· Reprodukcje dzieł sztuki ( obrazy ) , albumy , katalogi ,
· Duży arkusz papieru ( biały lub szary )
· Markery



Lekcja I


Przebieg zajęć :
1. Czynności wstępne ( 10 minut ) .
2. Przedstawienie głównego tematu lekcji .
3. Zapoznanie uczniów z podstawowymi kierunkami w sztuce współczesnej .
4. Zapoznanie uczniów z reprodukcjami dzieł sztuki H. Matisse’a
5. Podział klasy na 4 grupy ( wybór liderów ) .
6. Zapoznanie poszczególnych grup z zasadami przeprowadzania analizy dzieła sztuki wg następującego schematu :
· Autor ( ikonografia ),
· Tytuł ,
· Epoka ,
· Temat ( treść ) ,
· Kompozycja ,
· Kolorystyka ,
· Technika ,
· Faktura ,
· Miejsce oryginału
7. Rozdanie kart pracy i materiałów pomocniczych .
8. Ustalenie terminów konsultacji .
9. Ustalenie czasu na przygotowanie prezentacji ( 20-25 minut ).
10. Ustalenie czasu prezentacji poszczególnych grup ( 3-5 minut ).
11. Zapoznanie z kryteriami oceniania .

Lekcja II


Przebieg zajęć :
1. Czynności wstępne ( 5 minut ).
2. Prezentacja reprodukcji dzieła H. Matisse’a „Przepych , spokój i rozkosz”.
3. Praca w grupach ( analiza dzieła sztuki wykonywana na dużych arkuszach papieru ) :
· Grupa I - zebranie informacji na temat H. Matisse’a ( sporządzenie notatki ikonograficznej) ,
· Grupa II – zebranie informacji na temat epoki , w której tworzył H. Matisse , sporządzenie notatki charakteryzującej kierunek , w którym tworzył ,
· Grupa III – określenie treści i kolorystyki obrazu ,
· Grupa IV – określenie rodzaju kompozycji , faktury i techniki . Ustalenie miejsca ekspozycji dzieła .
4. Prezentacja i interpretacja wykonanej analizy dzieła ( obrazu ).
5. Podsumowanie zajęć .
6. Ocena pracy uczniów .








Analiza dzieła sztuki
na przykładzie obrazu „Przepych , spokój i rozkosz” H. Matisse’a






1. Autor dzieła .

Henri Matisse urodził się 31.12.1869 r. w Le Cateau – Cambresis we Francji . Malarz i grafik , współtwórca fowizmu . Swoje umiejętności malarskie kształcił w Akademii Julian w pracowni Moreaui Carrierra . Pierwsze prace wystawił w paryskiej galerii Ambrosi Vollard . Po wystawie wyjechał do Sant – Tropez . W 1905 r. Matisse zaprezentował w Paryskim Salonie dzieła o gwałtownej kolorystyce . Od tej pory artysta uważany jest za przywódcę fowistów . W 1908 r. otwiera szkołę malarską w Paryżu , która przetrwała tylko 3 lata . W 1908 r. publikuje w „La Grande Revue” Notatki malarza . Umiera 3 listopada 1954 r.
Do jego najsłynniejszych dzieł należą : Radość życia ( 1906 ) , Przepych , spokój i rozkosz ( 1907 ) , Muzyka , Taniec , Czerwone studio , Lekcja muzyki ( 1917 ) , Złote rybki ( 1925 ) , Wielkie czerwone wnętrze ( 1948 ) . Matisse tworzył rysunki o lapidarnym stylu , grafiki, ilustracje i scenografie. W 1948 - 51 r. powstało ostatnie dzieło Matisse’a – dekoracja kaplicy Dominikanek w Vence .
2. Epoka

Nowożytna – fowizm ( 1905 – 1908 ). Cechą charakterystyczną tego kierunku jest eksplozja kolorów , która szokuje . Kolor w obrazie nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością . Najsłynniejszymi fowistami byli : Matisse , Derain , de Vlaminck , Duffy , Marguet .
3. Tytuł

LUXE , calme et volupte ( Przepych , spokój i rozkosz )


4. Temat

Obraz przedstawia pejzaż nadmorski ( Morze Śródziemne ) , słoneczną pogodę . Przedstawia grupę ludzi wypoczywającą na pikniku ( co sugerują rozłożoną serwetą i naczyniami ). Postacie ludzi przedstawione są nago , w spoczynku.. Niektóre tylko wykonują pewne czynności . Cała kompozycja daje złudzenie spokoju . Kompozycję tę ożywia pion barw przedstawionych w obok stojącej sośnie .
5. Kompozycja

- otwarta
- niesymetryczna

6. Kolorystyka

Przeważająca tonacja barw ciepłych , przez które przenikają się barwy zimne . Odznacza się paleta barw podstawowych nakładanych obok siebie , co daje wrażenia mieszania się ich . Linie ciał opływają łagodnie sugerując spokój , pewną rozkosz . Nie widać wyrazów twarzy , ale barwy świadczą o dobrym nastroju .


7.Technika

- malarstwo olejne na płótnie ,
- technika pointylizmu – polegająca na malowaniu oddzielnymi dotknięciami pędzla pozostawiającymi różnokolorowe małe punkty czystej farby , które nie łączą się ze sobą .

8.Faktura
Faktura dająca złudzenie chropowatości
9.Miejsce oryginału
Muzeum Orsay , Paryż


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie