Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozkład materiału z zakresu edukacji zdrowotnej dla dzieci 6-letnich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2113 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zaproponowane przeze mnie treści z zakresu edukacji zdrowotnej mają na celu rozwijanie u dzieci dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą, doskonalenie nawyków higienicznych i sprawności samoobsługowych, wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu oraz wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

ROZKŁAD MATERIAŁU Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH

opr. mgr Marta Szotowicz



WRZESIEŃ

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Bezpieczeństwo własne

1.     Korzystanie ze sprzętów i zabawek zgodnie z przeznaczeniem.

2.     Rozumienie zakazu nie oddalania się poza wyznaczony teren, oraz nie oddalania się od opiekuna.

3.     Rozumienie zakazu brania do rąk przedmiotów niewiadomego pochodzenia, nieznanych grzybów i owoców.

1.     Wykorzystanie przykładów z literatury dziecięcej.

2.     Pogadanka, wykorzystanie przykładów z literatury dziecięcej.

3.     Organizowanie scenek rodzajowych, w których dzieci maja okazję nauczyć się pożądanych zachowań.


PAŹDZIERNIK

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Bezpieczeństwo własne

1.     Pamięciowe opanowanie swoich danych: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, lecz rozumienie konieczności nie ujawniania tych danych osobie nieznanej lub „obcej”. Ograniczanie zaufania do nieznajomych.

2.     Rozumienie zakazu zbliżania się do obcych nieznanych zwierząt.


3.     Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu znajomości ruchu drogowego.



4.     Unikanie miejsc niedozwolonych do zabawy
np. (usytuowanych zbyt blisko jezdni)


1.     Pogadanka – zorganizowanie spotkania z policjantem lub pracownikiem Straży Miejskiej.



2.     Pogadanka – zorganizowanie spotkania z policjantem lub pracownikiem Straży Miejskiej.

3.     Wycieczki, spacery w okolice skrzyżowań, przejść dla pieszych, obserwowanie zachowań ludzi na chodniku, ulicy.

4.     Odniesienie do postaci z literatury.



LISTOPAD

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Bezpieczeństwo własne i innych

1.     Wdrożenie do nawyku mówienia o wszelkich wypadkach i urazach, zepsutych zabawkach i innych niebezpieczeństwach z otoczenia dzieci.

2.     Nabycie umiejętności bezpiecznego dla siebie i innych posługiwania się nożyczkami, młotkiem, widelcem i in.

3.     Przestrzeganie i egzekwowanie od innych wprowadzonych wcześniej umów, które mają zapobiegać niebezpieczeństwom np. (zabawa ostro zakończonymi patykami, podstawianie „haka” niewłaściwa zabawa na huśtawkach, drabinkach).

4.     Rozumienie zakazu zabawy prądem, zapałkami i zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem.

1.     Planowe sprawdzanie i konserwacja zabawek.


2.     Zwracanie uwagi na dydaktyczny i wychowawczy aspekt codziennych zdarzeń w przedszkolu.

3.     j.w.




4.     Zorganizowanie zabawy tematycznej.


GRUDZIEŃ

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Kształtowanie czynnej postawy zapobieganiu chorobom: higiena osobista

1.     Rozumienie konieczności codziennych zabiegów higienicznych takich jak:

§        właściwe korzystanie z toalety,

§        dokładne mycie zębów, płukanie ust,

§        właściwe wycieranie nosa i używanie chusteczek higienicznych,

§        poprawne mycie i wycieranie rąk,

§        zostawianie po sobie porządku w toalecie i łazience.

2.     Rozumienie konieczności codziennej zmiany bielizny i skarpetek.


1.     Wprowadzenie dyżurów czystościowych w grupie.

Organizowanie sytuacji edukacyjnych przybliżających dziecku omawiane zagadnienie:
§        wykorzystanie dramy,
§        odniesienie do postaci z literatury,
§        organizowanie zabaw tematycznych,
§        wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.




STYCZEŃ

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena osobista

1.     Rozumienie zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych.

2.     Rozumienie konieczności:
§        obcinania paznokci,

§        mycia włosów,

§        korzystania z chusteczek higienicznych,

§        kontrolowania swojego wyglądu (fryzura, czystość rąk, twarzy, ubrania).


1.     Organizowanie sytuacji edukacyjnych przybliżających dziecku omawiane zagadnienie:
§        wykorzystanie dramy,
§        odniesienie do postaci z literatury,
§        organizowanie zabaw tematycznych.
§        wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.


LUTY

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena otoczenia

1.     Zapoznanie dzieci z pojęciem: bakterie, wirusy i uświadomienie, że mogą być przyczyną wielu chorób oraz potrzebą zwalczania ich w najbliższym otoczeniu.

2.     Rozumienie, dlaczego powinno unikać się kontaktu z ptakami, owadami i insektami roznoszącymi zarazki.

3.     Rozumienie konieczności dbania o czystość zabawek i miejsc do zabawy w przedszkolu. Posługiwanie się prostymi narzędziami niezbędnymi do utrzymania czystości w swoim otoczeniu (szczotka, ściereczka).

4.     Zapoznanie dzieci z akcjami ekologicznymi tj. Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata i czemu one służą.


1. Doświadczenia ze śniegiem- roztapianie śniegu, obserwacja osadu po roztopieniu, wyciąganie wniosków.

2.     Wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.

3.     Wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
§        odniesienie do postaci z literatury.

4.     Dostępna literatura




MARZEC

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena żywienia

1.     Przestrzeganie i rozumienie zasadności każdorazowego mycia rąk przed posiłkiem.

2.     Nabycie wiedzy na temat zasad kulturalnego zachowania się przy stole w czasie spożywania posiłków:

§        posługiwania się sztućcami,

§        zachowania estetyki jedzenia podczas posiłku,

§        używania zwrotów grzecznościowych.


1.     Wykorzystanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.

2.     Organizowanie sytuacji edukacyjnych przybliżających dziecku omawiane zagadnienie:
§        odniesienie do postaci z literatury,
§        wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.


KWIECIEŃ

ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI

SPOSOBY REALIZACJI

Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena żywienia

1.     Zaznajomienie z zasadami zdrowego żywienia, a szczególnie:

·        codziennego spożywania określonych składników niezbędnych dla zdrowia,
·        o tym, że żywność do spożycia musi być odpowiednio przygotowana, np.: surowe mogą być owoce i niektóre warzywa, gotowane powinny być określone warzywa i mięso, smażone lub pieczone może być mięso, ryby,
·        właściwego przechowywania produktów,
·        przezwyciężania niechęci do niektórych potraw i produktów,
·        ograniczenia jedzenia słodyczy,
·        konieczności mycia owoców i warzyw przed jedzeniem,
·        o zakazie próbowania i spożywania produktów niewiadomego pochodzenia oraz dlaczego nie wolno tego robić.


1. Samodzielne przyrządzanie potraw przez dzieci.

2.     Spotkanie z pielęgniarką lub lekarzem – pogadanka.

3.     Wykorzystanie literatury dziecięcej w realizacji tematu.




MAJ
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
SPOSOBY REALIZACJI

Przestrzeganie higieny narządów zmysłów: higiena wypoczynku
1.     Wdrożenie dzieci do rozróżniania sytuacji, w których można biegać i hałasować oraz takich, kiedy należy zachować się spokojnie i cicho.

2.     Rozumienie niebezpieczeństwa w umieszczaniu ciał obcych w ustach, nosie i uszach.

3.     Rozumienie konieczności korzystania ze świeżego powietrza przy różnych warunkach pogodowych:

·        umiejętne i świadome przeciwdziałanie przegrzaniu (zabawa w cieniu, zaspokajanie pragnienia, odpowiedni ubiór stosowny do pogody i temperatury).

4.     Rozumienie konieczności odpoczynku podczas dnia.





1.     Organizowanie sytuacji edukacyjnych pozwalających zrozumieć dziecku zasady kultury współżycia z innymi:
·        wykorzystanie dramy,
·        organizowanie zabaw tematycznych,
·        wykorzystanie codziennych zdarzeń w przedszkolu,
·        odniesienie do postaci z literatury.

2.     Dbanie o higienę pomieszczeń i otoczenia:
·        wietrzenie sal,
·        czystość pomieszczeń.

3.     Higiena zmysłów i wypoczynek:
·        zachowanie równowagi między formami aktywizującymi a relaksacyjnymi,
·        obowiązkowy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu

CZERWIEC
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
SPOSOBY REALIZACJI
Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu. Zapobieganie wadom postawy.
1.     Nabycie wiedzy na temat jak postępować, aby uniknąć wad postawy ciała podczas stania, siedzenia, leżenia, chodzenia i biegu. Zwracanie uwagi na konieczność siadania w siadzie skrzyżnym

2.     Poznanie wpływu aktywności fizycznej na prawidłową postawę ciała.

3.     Wyrabianie zamiłowań do wycieczek i sportu.

1.     Prowokowanie okazji do spontanicznej aktywności ruchowej dzieci.


2.     Organizowanie zawodów sportowych w ogrodzie przedszkolnym.
3.     Organizowanie wycieczek pieszych i spacerów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie